Ga naar inhoud

AEG T65280AC geeft error code E60


LCN

Aanbevolen berichten

Droogkast gaat een tijdje, maar stopt met error code E60. Voelt koud aan en was blijft nat.
Raad van AEG opgevolgd ivm proper maken filters/etc, maar probleem blijft. Enig idee wat te doen? Ik las ook dat je E60 een generieke code is: dus hoe geraak ja naar de juiste en specifieke code (E61/62/63)?

gegevens hieronder:
Type: TC09H6DHW
Ser.Nr 51037872
Prod.No: 916096734 01

Bedankt,
Luc[attachment=0]PHOTO-2021-11-29-22-50-48.jpg[/attachment]
Link naar reactie
Als je de filters te vuil hebt gehad, dan is de luchtstroom te heet geweest en is de stroom uitgeschakeld.
Vaak is dit gedaan door een thermostatische schakelaar (clixon) op het verwarmingselement, vaak zijn zij te resetten door het klein kopje in te drukken.
Dus maak de achterwand over het element open ontstof ook het verwarmingselement. Niet proefdraaien met een geopende machine, want dan verbrandt het element.
Normaal worden alleen de verwarmingselementen compleet vervangen. Maar het vervangen van de clixon is eenvoudig zelf te doen, maar dan moet je wel de gegevens van de sensor noteren.
Dan kan ik zoeken.
Want de witgoedfabrikanten hebben zo hun eigen verdienmodel en de elementen zijn over het algemeen vrij aardig aan de prijs.

Voor de foutcode zie: [url=https://youtu.be/t3iHKMxK59Y]Testmode en foutcode uitlezen en reset oudere modellen duidelijke uitleg in Engels[/url]

Met vriendelijke groet,  

 

Lampje   Lampje-kl.jpg.24efe35bebc578de8497820696a9554d.jpg

Link naar reactie
Hallo,

we zijn weer een stapje verder:
1. De meer specifieke code is E63
2. Ik heb de machine opengedaan en foto's bijgevoegd van de zijkant. Als ik google'de vond ik ook het type sensor-NTC (zie foto). Ik heb hem er uitgehaald, maar zie nergens een knopje om iets te resetten.

Heb alles terug in mekaar gezet en terug aangezet: zelfde probleem, na een half uurtje krijg je error code E60, hij blaast koude lucht en als je het programma halfweg onderbreekt voelt het binnenin even koud en nat. Dus er wordt geen warmte gegenereerd, terwijl de rest (ventilator, ronddraaien, etc. ) wel lijkt te werken.

Denk je dat de sensor het probleem is? Is er een simpele manier om die testen.
En als ik hem moet vervangen, bestel ik hem best bij AEG of zijn er goedkopere alternatieven?

Bedankt in alle geval voor je hulp!

PS. Bizar, ik was een maand geleden op een ander forum en daar kwam ik je naam tegen (ik herkende hem hier), Dat was toen een probleem met een espressomachine die je hebt helpen oplossen. Dus heb ik er alle vertrouwen in dat het nu ook zal lukken. Je lijkt wel van alle markten thuis![attachment=0]IMG_2100.jpg[/attachment][attachment=1]IMG_2098.jpg[/attachment][attachment=2]aeg-onderdelen.png[/attachment] mvg,
Luc
Link naar reactie
Ja Luc die krijgen we wel handtam.
Het is het verwarmingselement wat verborgen zit achter de achterwand. in bovenstaand schema met 510 genummerd
Daar zit het verwarmingselement.
Om de stekker los te maken moet je het linker paneel ook los maken.
Op dit verwarmingselement zitten twee elementen die apart aangestuurd worden.
Jij hebt alles schoongemaakt, maar waarschijnlijk ben je niet binnen het element geweest. Dat is een stofnest.

[attachment=1]Element met Clixon.png[/attachment] Daar zit een maximaal thermostaat, deze heeft geen knopje zie ik, maar tript de machine en na afkoeling kun je weer verder.


Jouw machine heeft twee NTC's
Een heb je al gevonden in het ventilator huis, dat is de luchtstroom na de trommel.
[attachment=0]Element met NTC.png[/attachment]

En deze NTC meet de temperatuur van de ingaande lucht in de trommel

Deze twee worden vergeleken en is dat verschil te groot dan krijg je de melding E63.
Dat verschil wordt te groot als de luchtdoorstroming slecht is.

Ten eerste is een goede sopbeurt van alle kanalen belangrijk. De filters een nacht in een bad schoonmaakazijn.

Pas bij het werken met de condensatoren wel goed op want de lading van tot wel 400 volt kan lange tijd blijven staan, ook als de stekker er uit is. Dus de klemmen kortsluiten met goed geïsoleerd gereedschap

Maar niet alleen de kanalen maar ook de schoepen van de ventilatoren. Deze kunnen ook vrij vuil zijn waardoor zij slecht presteren. Dus kappen er af en waaiers en huizen uitsoppen.
Dan is er nog de mogelijkheid dat de aandrijfmotor te langzaam loopt. Jij hebt een motor die twee condensatoren heeft. Een die continu meedoet als de motor loopt en de andere is alleen ingeschakeld voor enkele seconden bij de start als extra zet.
Je moet hiervan de capaciteit (laten) meten.
Want deze condensatoren willen nog wel eens achteruitgaan, waardoor de trommel niet meer zijn toerental haalt en dus ook de ventilatoren dus langzamer lopen en minder lucht pompen. Een indicatie hiervoor is dat het lijkt dat de motor wat traag opstart.
Hij moet gewoon vlot aan de rit.
Ongeacht de belading.

Ik denk dat je een goede kans hebt, dat een grondige schoonmaakbeurt het probleem wel eens op zou kunnen lossen.

En ja, ik heb in alle richtingen van electrotechniek en werktuigbouw gewerkt en zeer veel verschillende opleidingen genoten. Techniek in heel veel facetten is mijn leven.

Met vriendelijke groet,  

 

Lampje   Lampje-kl.jpg.24efe35bebc578de8497820696a9554d.jpg

Link naar reactie
Voila! Hier zijn we weer.
Heb het verwarmingselement gedemonteerd. Was geen stofnest (zie foto). Wel vochtig en roestplek op de rug. Rest proper gemaakt.
Heb hem een paar minuten aangezet met alles open. Alles draait normaal, je voelt de lucht blazen, maar je ziet dan dat het verwarmingselement niet opwarmt (gloeidraden blijven koud). Dus lijkt het dat hij geen aansturing/elektriciteit krijgt of defect is[attachment=2]verwarmingselement met roestplekken.jpg[/attachment].
Wat nu?

Groetjes,
Luc[attachment=1]zo zag hij er uit - geen stofnest.jpg[/attachment][attachment=0]binnenkant.jpg[/attachment]
Link naar reactie
Nou als ik het zo bekijk is het element heel heet geweest.
Want de spiralen moeten strak staan en niet zo krom als een hoepel en sluiting maken met de volgende.
Dit element is total loss. En moet vervangen worden.
Daar hoef je niets aan te meten.

Om te kijken zou je twee proeflampjes op de draden kunnen zetten. Hopelijk gaan de lampjes dan branden tijdens het proces. En weet je dan dat de aansturing goed is, maar er kan natuurlijk ook een relais gesneuveld zijn. Maar die zijn redelijk goed te vervangen voor een paar euro door iemand die de soldeerkunst van electronica machtig is.
[attachment=0]Heater wasdroger.png[/attachment] dit is een tekening van een ander model, dus je moet wel even nagaan of de klem bezetting hetzelfde is, door de draden naar het element even te volgen.
Dus een proeflamp tussen 1-4 en tussen 2-4 waarbij het element ontkoppeld moet zijn.
Wel voorzichtig zijn want je hebt hier met 230 volt te maken. Alles aansluiten, af isoleren bij een getrokken voedingsstekker.
En proefdraaien nooit met een open kap want dan krijgt het element geen koeling en is zo total loss.

Met vriendelijke groet,  

 

Lampje   Lampje-kl.jpg.24efe35bebc578de8497820696a9554d.jpg

Link naar reactie
Bedankt, maar ik denk dat ik niet alles snap.
Dus:
1° verwarmingselement is sowieso kapot en moet vervangen worden. Waar koop ik die het voordeligst?
2° om te testen of het verwarmingselement wel sturing/electriciteit krijgt zou je een test doen met (2?)proeflampjes. Ik vermoed een standaard 220V lamp in een socket en een draad er aan. Die verbind ik, maar snap niet juist hoe. 1 lamp met 1 draad (bruine) verbonden aan de spiralen en de 2e draad (blauwe) aan de safety thermostat (4) van je tekening, wat overeenkomt met het ronde gedeelte van mijn 2e foto van het verwarmingselement hierboven? En ook een 2e lamp. Wat checkt de eerste lamp en wat de tweede? De tweede verbonden met de dwarse latjes en met opnieuw de safety thermostat (en wat bedoel je dat het element ontkoppelt moet zijn? En de 2 lampen tegelijkertijd?
Sorry voor mijn onwetendheid...

Groetjes,
Luc
Link naar reactie
[url=https://shop.aeg.nl/wassen/drogers/verwarmingselementen/verwarmingselement-wasdroger-1900-700w/p/1366110011]Verwarmingselement[/url]

Als je met AEG en het onderdeelnummer zoekt zie je wel andere prijzen voorbij komen.
Ik heb even een tekening voor je gemaakt.
[attachment=0]Test verwarmingsaansluiting proeflampen.png[/attachment]

Je moet de stekker van het element loshalen, omdat er met open beplating geen koeling is van het element en hij kans heeft op oververhitting en eventueel verbranding.
Je hebt twee verschillende elementen in één behuizing, die apart vanuit de electronica gestuurd worden met een apart relais.
Een defect relaiscontact meldt zich pas als er een behoorlijke belasting over loopt.
Dat kun je vaak ook niet ohms meten. Vandaar dat ik adviseer om daarvoor gloeilampen van minimaal 60 watt te gebruiken.

Waarom geen LED?
Een LED lamp heeft een heel stuk electronica inwendig die de spanning van de 230 Volt omzet naar de spanning die een LED nodig heeft, afhankelijk van het type led zo'n 1,1 V voor infrarode leds tot 3,5 V bij witte en blauwe leds.
De regelelectronica zorgt er voor dat de uitgangsspanning aan de uitgang stabiel is en het maakt niet uit wat de ingang is, want die mag variëren van 100 tot 240 volt.
Dus met een "knetterend relais" zal je dat niet zien op een LED lamp, maar wel op een gloeilamp.
De ene lamp controleert de spanning die voor element A is bedoeld en de andere voor element B.
Ik kan me voorstellen dat het bij een koude machine met beide elementen gebeurt en als de machine op temperatuur is wordt onderhouden door het kleinste element.

Jouw idee is niet zo zot hoor.

Maar voor het werken van een element heb je een stroomkring nodig. Dus een fase waar de spanningzoeker wel op brandt en een nul waarde spanning zoeker niet op brandt.
Het element wordt geschakeld door ergens de kring te onderbreken. Of dat een onderbreking in de nul is of in de fase is afhankelijk van hoe jij de stekker in de wandcontactdoos hebt gestoken.

Voor losse relais per stuk:
[url=https://www.maakmijnwitgoed.nl]Ik maak mijn witgoed zelf (homepage)[/url]

Laten we een voorbeeld nemen:

De machine is zo aangesloten dat de nul schakelt, dan staat er dus altijd een fase aangesloten en brandt het lampje van de spanningzoeker altijd.
Bij het schakelen van het relais zie je geen verandering
Als de stekker andersom zit dan zie je het lampje aan en uitgaan als het relais schakelt.
Maar een spanningszoeker gebruiken om storing te zoeken is gevaarlijk en een slechte manier van storing zoeken.
Want je weet nooit of de kring van fase en nul compleet is.
Als je wilt meten, moet je dat altijd 2 polig doen.
Daarnaast zal een spanningzoeker bij het slechtste contact nog gaan branden, omdat de stroom, die hij nodig heeft om te gaan branden, zeer minimaal is.

De relais zijn spotgoedkoop, dus niet moeilijk doen of zuinig.
Als je de zaak open hebt liggen, gewoon allemaal vervangen.
Het zijn de kosten niet, want als er een stuk is, dan zijn ze binnenkort allemaal aan de beurt.

Met vriendelijke groet,  

 

Lampje   Lampje-kl.jpg.24efe35bebc578de8497820696a9554d.jpg

Link naar reactie
Hallo,
het feit dat ik hier weer ben is al goed nieuws: ik ben niet geëlektrocuteerd!
Ik heb de test gedaan met een gloeilamp en die ging branden toen ik de machine aanzette, wat wil zeggen dat er wel stroom op de gloeidraden zit. Ik heb echter niks gevonden van een 2e kring (er zit ook maar 1 voeler/thermostaat op het verwarmingselement, waar er 2 op je tekening staan.
Ik interpreteer het feit dat er stroom doorgaat wel als een goed teken: op z'n minst krijgt het verwarmingselement electriciteit.
Ik zal dan ook een nieuw element bestellen en dan zien wat het geeft, wanneer dit geplaatst is.
Ik laat je nog iets weten of we er dan zijn of niet...

groetjes,
Luc
Link naar reactie
De tekening is alleen maar een idee omdat deze van een andere machine is, maar je hebt wel degelijk een verwarmingselement met twee elementen.
En ook twee voelers alleen zijn die niet hetzelfde de ene is een clixon en de andere een NTC. Bij de tekening zijn het 2 clixons, maar de werking is nagenoeg hetzelfde.

[url=https://shop.aeg.nl/wassen/drogers/verwarmingselementen/verwarmingselement-wasdroger-1900-700w/p/1366110011]verwarmingselement-wasdroger-1900-700w[/url]

1366110011
VERWARMINGSELEMENT WASDROGER - 1900 + 700W

Dus je zult ook de andere kring moeten controleren.

Met vriendelijke groet,  

 

Lampje   Lampje-kl.jpg.24efe35bebc578de8497820696a9554d.jpg

Link naar reactie
  • 3 weken later...
Hallo,
ik wou je even feedback geven over hoe het verder is gegaan (vermits ik 2 weken weg was op verlof).
Uiteindelijk hebben we het nieuwe verwarmingselement gekregen en geïnstalleerd. De droogkast leek terug normaal te werken maar gaf nog altijd dezelfde errorcode. Na een paar maal gebruiken stopte hij echter terug met opwarmen. Dus op een of andere manier is het verwarmingselement terug stuk of niet meer aangestuurd.
Mijn echtgenote was het ondertussen wel grondig beu en we hebben uiteindelijk een nieuwe besteld.
In alle geval nogmaals bedankt voor al je goede raad. Ik stort ook 10€ voor een lekkere pint!
Groetjes,
Luc
Link naar reactie
  • Alex sloot dit topic
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties. Stel gerust een vraag door zelf een nieuw topic te openen.
  • Populaire leden

    Er is nog niemand die deze week reputatie heeft ontvangen.

  • Leden

    Geen leden om te tonen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...