Ga naar inhoud

AEG T36600 warmt niet meer


WWH
Ga naar oplossing Opgelost door Lampje,

Aanbevolen berichten

Hallo,
Ik heb een kapotte droger. Deze storingsmelding heb ik naar een monteur gestuurd maar die vind het lastig op afstand. Hopelijk kunnen jullie wel met mij meedenken.

Het verwarmingselement gaat niet meer aan. De droger maakte herrie, ik heb hem opengemaakt en er een fietsventieltje uitgehaald(uit een broekzak gevallen) de herrie is nu weg maar nu gaan de gloeispiralen niet meer branden. De eerste keer dat ik hem aanzette toen hij openstond gingen deze wel branden. Zit er een thermische beveiliging op of iets? Of zou het toch doorgebrand zijn? Er staat volgens mij wel spanning op de draden die ernaartoe lopen. Ook op de thermostaten die aan het element vastzitten. Ik weet niet goed hoe ik de spanning op de spiralen kan meten maar volgens mij staat daar geen spanning op. Het ziet er allemaal nog helemaal heel uit. Hopelijk kunt u mij een duwtje in de goede richting geven.

Het gaat om een aeg t36600
Type 541245

Alvast bedankt voor de eventuele hulp en in idee geval voor het draaiende hpuden van een website zoals dit.

Mvg Wouter
Link naar reactie

 Ik heb gekeken naar PNC nummer 91609382703, waarschijnlijk dat van jouw machine.

Als je de machine open hebt staan wordt de luchtstroom door het element verstoord.
En wordt het element niet meer gekoeld.

Dit wordt bewaakt door een resetbare thermostaat op het element.

Vaak is het element stoffig en wordt nooit onderhouden.

Stof is explosief en bij het verstoren van de luchtstroom gaat het element gloeien waardoor het stof vlam kan vatten.

DUS NOOIT PROEFDRAAIEN MET DE KAPPEN OPEN.
OOK NOOIT DE DEUR OPENTREKKEN TIJDENS HET DRAAIEN.
Want bij het openen stopt de motor onmiddellijk en kan het element zijn warmte niet meer kwijt en kan in brand vliegen.

Wasdrogers zijn brandoorzaak nummer 1 in de huishoudens, met als reden slecht onderhoud en slecht gebruik.

Lees de handleiding!!!

Met vriendelijke groet,  

 

Lampje   Lampje-kl.jpg.24efe35bebc578de8497820696a9554d.jpg

Link naar reactie
Hallo Lampje,

De draden waren inderdaad flink aan het gloeien en het beetje stof dat er op lag begon inderdaad te verbranden. Ik heb hem toen maar gauw weer uitgezet.
De kappen waren dus open idd, ik heb hem zo laten draaien zodat ik kon beter kon zien/horen waar die herrie vandaan kwam.
Het pnc nummer heb ik nu niet bij de hand (excuses ik dacht dat typenummer genoeg zou zijn)
Het verwarmingselement op de foto lijkt op de stekker na wel precies hetzelfde. Ook de twee thermostaten. Je zegt dat ze resetbaar zijn, hoe doe ik dat?

Gr wouter
Link naar reactie
  • 2 weken later...
Dan is het een vaste thermostaat, die waarschijnlijk stuk is.
Meet hem eens door met een multimeter op ohms, hij moet dan rond de nul ohm aanwijzen.
Zo niet, dan moet hij vervangen worden.
Bij de onderdelenhandel zal je een compleet verwarmingselement moeten kopen.
Maar als je een goede scherpe foto maakt van het onderdeel, met de kenmerken goed leesbaar, is er misschien elders iets los te koop.

Met vriendelijke groet,  

 

Lampje   Lampje-kl.jpg.24efe35bebc578de8497820696a9554d.jpg

Link naar reactie
  • 3 weken later...
Hallo,

Als ik de thermostaat doormeet maakt deze geen contact. De andere wel, die geeft dan 0 ohm aan.
Ik heb ergens gezien dat je een gaatje kan boren in zo'n vaste thermostaat. Je kan dan het metaaltje aan de binnenkant terugbuigen en dan zou het weer moeten werken. Ik vond dit niet zo'n goed idee, zo met die brandgevaarlijkheid en dacht nou ik bestel wel gewoon een nieuw element. Maar die zijn tegen de 100 euro! Daar schrok ik nogal van dus ben nu erg benieuwd naar uw eventuele oplossing.
Ik heb foto's toegevoegd als het goed is.
Link naar reactie
Aan een thermostatische schakelaar op zich is niets te repareren.

Wat er ook voor onzin over op het internet geschreven staat.

Wel is het zo, dat je het thermostaatje los kunt halen door de popnagel met een iets groter boortje, als dat het gat groot is, te doorboren dan komt de nagel los en kun je eventueel, als je geen popnageltang tot je beschikking hebt, weer vastzetten met een bout en moer met borgring.
Dus haal de defecte er maar uit, en vermeldt wat er aan gegevens op staat, dan kunnen we zoeken naar een nieuwe vervanging.
Is dit niet het geval, dan is er maar een optie:
Gewoon het geheel vervangen, want allerlei ander geknutsel maakt het alleen maar brandgevaarlijker.
Dit terwijl de wasdroger al boven aan de lijst van brandoorzaken staat.

Met vriendelijke groet,  

 

Lampje   Lampje-kl.jpg.24efe35bebc578de8497820696a9554d.jpg

Link naar reactie
  • 2 weken later...
Hallo lampje,
Ik heb er weer even aan kunnen prutsen dit weekend en de thermostaat eruit gekregen, dit staat er allemaal op:
Type 261/pb ms5
Een ovaal met +s erin
Een driehoek met vde erin
1b/31/250 ~t175k
Een rechthoek met ELTH (ziet eruit als een merk)
En dan aan de zijkant:
125°C
En op z'n kop
45-06
Link naar reactie
  • 2 weken later...
Halle lampje!
Ik heb de thermostaat vervangen. Er netjes ingepopnageld. Alles weer terug geschroefd, alle kappen van de droger er weer op en aangezet. Paar minuutjes laten draaien, werd weer netjes warm.
Wat denk je is het veilig zo om hem gewoon te laten draaien of moet ik nog iets testen verder?
Link naar reactie

Nou ik denk dat het dan weer allemaal OK is ,
Stofophopingen weg,
Nieuwe thermostaat,
Machine schoon en gaan met die banaan.

Maar het blijft wel een wasdroger!

Nooit gaan slapen omdat de stroom 's nachts zo lekker goedkoop is
Nooit het huis verlaten als hij draait
Nooit de machine openen, om er nog wat bij te gooien, tijdens het proces
Nooit stilzetten, omdat hij draait en je wilt toch een boodschap doen, want juist dan, vliegen ze in de fik
Regelmatig de machine ontstoffen, ook bij de elementen, kanalen, electronica en de ventilatoren.



En vergeet niet een brandmelder te plaatsen in de buurt van de machine. Want als hij brandt dan gaat het razend snel.

Bekijk dit filmpje maar eens; Brandgevaarlijke wasdrogers. Waarom zij zo snel in brand vliegen

Met vriendelijke groet,  

 

Lampje   Lampje-kl.jpg.24efe35bebc578de8497820696a9554d.jpg

Link naar reactie
Ja, als het eenmaal brandt dan gaat het heel hard, dat weet ik. Dat hebben ze me bij diverse bhv cursussen ook laten zien. Daar schrik je wel van.
De rookmelder hangt op de overloop ernaast.
Ik begrijp dat het uitzetten dus niet kan omdat er eerst nog wat koude lucht langs het verwarmingselement moet gaan?
Link naar reactie
Op het moment dat je de deur open maakt stopt de ventilatie.
Midden in het bedrijf is het element witheet, maar wordt gekoeld door de langsstromende lucht.
Er zit dus nog veel warmte-energie in het element en dat gaat dan gloeien.
Doordat heel veel gebruikers nauwelijks of nooit het stof uit het element verwijderen en stof niet alleen brandbaar, maar zelfs explosief is, is dit een zeer gevaarlijke situatie.
Het element moet eerst afkoelen, maar dan nog is het gevaarlijk omdat het wasgoed nog heet is en kan gaan broeien en tot zelfontbranding komt net als bij hooibroei.

Met vriendelijke groet,  

 

Lampje   Lampje-kl.jpg.24efe35bebc578de8497820696a9554d.jpg

Link naar reactie
  • Alex sloot dit topic
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties. Stel gerust een vraag door zelf een nieuw topic te openen.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...