Ga naar inhoud

AEG Lavatherm 59870 doet helemaal niets meer


Aanbevolen berichten

Hallo,
Sinds gisteren doet mijn AEG Lavatherm 59870 doet helemaal niets meer.
Geen lampje en display gaat niet meer aan.
Op de printplaat zie ik geen bijzonderheden.
In een ander topic over een soort gelijke machine las ik dat de U4 en een weerstand vervangen moeten worden.

Echter kan ik op mijn print geen U4 vinden en met de zekering lijkt op het zicht niets aan de hand te zijn.

Kan iemand mij vertellen wat er aan de had kan zijn?
Link naar reactie
op http://www.maakmijnwitgoed.nl/12-elektronica-componenten kan je de onderdelen bestellendie U4 is kapot en de R76 heeft dan ook een klap gehad en om problemen in de toekomst te voorkomen zet je daar een weerstand in van 1 stap hoger

http://www.maakmijnwitgoed.nl/content/6-welke-weerstand

als je op de R76 geen tekst ziet staan knip je hem even aan 1 kant los dan staat de tekst op de onderkant op deze site staat ook een stappenplan hoe je de componenten moet vervangen

gebruik voor het knippen geen lomp gereedschap
Link naar reactie
Da's een hele mooie plof!
Klopt Bennie, hierbij de exacte links:
LNK304GN vervangen
R76 vervangen door 100 Ohm veiligheidsweerstand
Handleiding hoe te vervangen vind je hier. [url=https://forum.diyreparatie.nl/viewtopic.php?f=6&t=322]LNK/TNY, Verwijderen linkswitch door los te solderen[/url]

Voorzichtig met het loshalen van het IC-tje.

Je zal niet de eerste zijn die banen lostrekt van de printplaat
Link naar reactie
Dag stanley kraan,

Mag ik wat vragen?
ik ben helemaal nieuw op dit forum en zie dat jullie het hebben over " U4" ed.
Zover ben ik niet thuis in die printplatenwereld maar ik wist niet dat er ook een zekering op de printplaat zit, kan je mij zeggen waar die zit?
Ik heb hetzelfde probleem nl.

in een keer doet hij niets meer geen lampje,niks.
Ik neem aan dat je met 59870 de T bedoeld.Een droger van bijna €1000.- en vier jaar oud,ik wil hem wel graag weer voor elkaar hebben (als het kan zo goedkoop mogelijk).
Ik heb alle beveiligingen en schakelaars door gemeten en ze geven allemaal door dus er blijft volgens mij niks anders over dan de printplaat , of wat daar op zit.
Kan/wil jij(of andere)mij wat verder helpen, zou heel fijn zijn.

Alvast bedankt.Groetjes.
Link naar reactie
U4 is de indicatie of beter het geprinte labeltje op de printplaat bij de IC die vaak de boosdoener is.
Zie foto 3 in deze handleiding.Vaak is het een LNK304GN chipje, maar er zijn andere varianten.
De 'zekering' is in feite een weerstand.
Deze weerstand is echter geen normale weerstand, maar een zware brandveilige weerstand (simpel aangeduid als "veiligheidsweerstand").
Deze weerstand en de IC gaan tegelijk stuk. Soms ook nog enkele andere onderdelen, maar dat is afhankelijk van de machine.
Wil je het helemaal zeker weten, maak dan even een goede scherpe foto en plaats hier een link of post hem als bijlage (dan mag hij niet te groot zijn).

Voorwaarde aan de foto: de letters op de printplaat en de IC moeten leesbaar zijn.
Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties. Stel gerust een vraag door zelf een nieuw topic te openen.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...