Ga naar inhoud

AEG 61270AC LAVATERM PROTEX WASDROGER FOUTCODE E63


BRN
Ga naar oplossing Opgelost door Lampje,

Aanbevolen berichten

Hallo Allemaal .

Mijn toestel is een AEG LAVATERM PROTEX wasdroger . Modelnummer: T61270AC TYPE TC09H5DHW

Dit jaar nog laten herstellen door de prinplaat monteur (februari ) na een EHO foutcode.

Nadien heeft hij perfect gewerkt tot nu .

Ik krijg foutcode e63 en hij warmt niet op .

Ik heb deze ook paar keer gereset , maar haalt niet uit

Ik heb nogmaals alles gereinigd binnen in . begin dit jaar ook nog gedaan voor foutcode EHO ( kast rondom losgemaakt sensors gereinigd en stofzuigen )

Iemand die weet wat de JUISTE oorzaak is a.u.b. ,

groetjes
Link naar reactie
@Berno, je hebt alles keurig genoemd, maar juist dat ene nummer de productnummercode staat er niet bij, om exact te kunnen adviseren heb ik die wel nodig.
Zonder PNC kan ik niets in de documentatie vinden.

Heb je de storingsmelding gereset of de thermostaat?

De fout EHO staat voor een fout in de voeding, vaak is dat het veiligheidsrelais wat op de printkaart zit.
Die is bij jou blijkbaar al vervangen.
Maar het kan ook liggen aan de huisinstallatie.
Een slecht wandcontact of het gebruik van een verlengkabel, of een slechte las in een lasdoos.

Hij geeft dus aan dat de temperatuur te hoog is en tript.
Dat kan op 2 manieren uitgelegd worden. Het is daadwerkelijk zo en moet er toch een probleem met de doorstroming zijn.
En dat kan complexer zijn dan het schoonmaken van alleen filters en kanalen.
Bijv. een verdwaalde kindersok in de ventilator een te zwaarlopende machine, waardoor het toerental niet voldoende is.
Of een muntstuk wat klem zit tussen de rand
Maar het kan ook zijn dat de thermostaat die dit schakelt defect is. En dus onterecht afschakelt.

Heb je ook alle fijnfilters eens een nacht in een azijnbadje gelegd?
En daarna met allesreiniger en een zacht borstel van alle microscopische verstoppingen ontdaan?

Met vriendelijke groet,  

 

Lampje   Lampje-kl.jpg.24efe35bebc578de8497820696a9554d.jpg

Link naar reactie

Bedankt voor de reactie .

Ik heb de voledige droger gereset zoals hier beschreven staat

https://www.youtube.com/watch?v=aysjDpZuK5c


Ik heb het verwarmings element doorgemeten met multimeter , en hij geeft niets door bij kamer temp .

want hij warmt niet op , voor de rest doet hij alles .

PCN NR. 916 097 106 00

Aan de huisinstallatie zal het niet liggen , ik heb hem ook in de woonkamer getest waar de machine uit mekaar ligt ?



Volgens youtube is dit onderdeel dan stuk ( verwarmingselement)

https://www.youtube.com/watch?v=q-H73UxbpSQ&t=543s

Alle fijnfilters worden na elke beurt goed gereinigd

trommel loopt als een lagertje , dus perfect, nergens verstopping te bespeuren

ik wil een foto bijvoegen, maar weet niet hoe ik dat hier moet doen ?

Mvg. Berno

Link naar reactie

Ik vind het wat vreemd, je hebt een foutcode E63 oververhitting gehad, het element is verbrand, filters zijn schoon de kanalen zijn schoon en de trommel loopt goed en er is verder geen oorzaak te vinden.
Je hebt het element net zo doorgemeten als op het filmpje?

Dan kan ik me nog maar een ding voorstellen, waar het aan zou kunnen liggen en dat zijn de bedrijf/start condensatoren.
Want ik zie dat er in jouw machine twee condensatoren zitten. Als die niet goed presteren, dan draait de machine zeker bij de start niet voluit en daardoor draaien de ventilatoren dan ook minder snel. Dit zou dan wel tot oververhitting kunnen leiden.
Zet eens een proeflampje op beide aansluitingen van de motor. Want de ene condensator blijft continu in staan bij bedrijf en de andere alleen een puls bij de start van enkele seconden. Controleer eens of de machine moeizaam op gang komt of dat hij vlot start.
Als je een wat betere multimeter hebt die capaciteit van condensatoren kan meten, zou ik ze door meten om te controleren of ze nog wel aan de specificaties voldoen.
Of laat dit doen bij de onderdelenwinkel.
Daar blijft mijn verdenking nog op rusten.

Graag wat foto's  op het forum plaatsen

Met vriendelijke groet,  

 

Lampje   Lampje-kl.jpg.24efe35bebc578de8497820696a9554d.jpg

Link naar reactie
Nieuw verwarmings element gevonden op 2de hands.be .
Even uitgemeten , en werkt perfect .
Alles ingeboud en hopla , het drogen was begonnen met warme lucht ;-)

Wasdroger heeft 40min goed gewerkt totdat hij foutcode E 60 aangaf ??????? en geen code E63 meer ??
Ik heb de fijnfilters met azijn gekuist .

De machine vertrekt zeer snel naar het gewenste toerental .

Nu weet ik het niet meer .,,,,,,,,,,,
deze heb ik uitgetest en die was stuk . gaf niets meer door .
Nu nieuwe geplaatst , maar nu code e60

Ik ben geen elektroman spijtig genoeg , zoals condensatoren ken ik wel ,,, maar waar ze zitten in de machine ?
Ik zie er 2 grote zilveren ? misschien deze ?
Link naar reactie
Je hebt de linken niet openbaar gemaakt , ik kan ze niet zien.

E60 is een groepsstoring je moet op positie 10 in de testmode kijken wat het is.

Zal waarschijnlijk weer E63 worden.

De condensatoren zitten in de buurt van de motor en zijn grote cylindervormige onderdelen. Kijk wel uit er kan spanning op blijven staan als de stekker er uit is. Dus eerst met geisoleerd gereedschap klemmen kortsluiten.
Was er een condensator stuk?

Met vriendelijke groet,  

 

Lampje   Lampje-kl.jpg.24efe35bebc578de8497820696a9554d.jpg

Link naar reactie

Ik heb juist een bericht gekregen van de printplaat monteur .

Omdat hij de print hersteld heeft in februari .

kijk hieronder wat hij zegt .

Goedendag,

Het lijkt erop dat het relais blijft hangen, die kan ik wel voor je vervangen.
De vergoeding die ik vraag is alleen voor transport en het nieuwe relais, €20,-

Stuur je de print op?


Mvg Alexander

Maar valt dit niet onder garantie ?


https://photos.app.goo.gl/Ny5vdkqzwbdxK1Cv8

zoals op het filmpje start deze toch vlot ?

Ik heb de sensor die in de bruine bak zit ook al netjes gemaakt ( chrome stift die in een rubber zit met 2 zwarte draadjes ) die dicht tegen de pluisjesfilter zit .


Mvg.

Patrick

Link naar reactie
Ja, maar dat maakt nu juist het verschil, als hij zwaarbelast is, dus een volle trommel, dan laat de machine het afweten, als de condensator slecht is.
Dus probeer het eens met een trommel, waar het wasgoed nog lekker nat is en goed zwaar is, en hij alles tegen de bult op moet trekken.

Met vriendelijke groet,  

 

Lampje   Lampje-kl.jpg.24efe35bebc578de8497820696a9554d.jpg

Link naar reactie
Ik had het bericht van de printreparatie gemist.

Ja wat is garantie?

Hij heeft de print gerepareerd en een component vervangen. Op die reparatie heb je garantie. Niet op iets wat toen nog niet zichtbaar was en hij ook niet kon weten.
Dus lijkt mij zijn aanbod uiterst coulant. Zou ik maar doen.

Met vriendelijke groet,  

 

Lampje   Lampje-kl.jpg.24efe35bebc578de8497820696a9554d.jpg

Link naar reactie
Dit is een stroomkring die de vermogensschakeling van de printkaart onderbreekt (door het veiligheidsrelais). Dus kabels volgen en bij de print op de pluggen meten op de bekabeling.

Misschien was dit wel de oorzaak van je EHO melding waardoor het veiligheidsrelais is vervangen, maar dat kon de reparateur niet weten.
Want ook als ik een print krijg met deze melding, dan wordt het veiligheidsrelais gewoon gewisseld.
Want om dit echt te testen moet je zoveel doen, dat vervangen veel sneller is. Dan weet je zeker dat je met een schone lei begint.
Want het alleen ohms doormeten van relais geeft alleen maar schijnzekerheid en is broddelwerk.

Volgens mij moet de link naar het biertje werken, dat verzorgt de andere beheerder.

Met vriendelijke groet,  

 

Lampje   Lampje-kl.jpg.24efe35bebc578de8497820696a9554d.jpg

Link naar reactie
Hallo ,

Dit begint al op chinees te lijken voor mij ;-)
Dit is een stroomkring die de vermogensschakeling van de printkaart onderbreekt (door het veiligheidsrelais). Dus kabels volgen en bij de print op de pluggen meten op de bekabeling.

Ik ben geen elektromechanicus ,,, maar een simple plaatslager :-) ik ken wel een mini beetje van elektro ,,,, maar dan stopt het ook spijtig genoeg .
voor ik je uitleg zou verstaan en het dan werkelijk te doen met mn. multimeter ,,, zal je dit met hand en tand moeten uitleggen in mensentaal ,, hahaha ,, je begrijpt me wel he .

Ik ben enorm leergierig dat wel ! want ik gooi alles open om te kijken of ik het zelf kan maken of repareren ;-)

Mvg.
Berno
Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties. Stel gerust een vraag door zelf een nieuw topic te openen.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...