VRT Geplaatst: 18 november 2020 Delen Geplaatst: 18 november 2020 Goedemiddag mede hobbyisten ! Mijn naam is Johan en mijn zoon is net verhuist en heb dus een droger voor hem gescoord ... Ik ben een groot voorstander van hergebruik , dus heb ik van iemand een hele nette maar helaas defecte condensdroger gekregen . Repareren heeft altijd en immer mijn voorkeur , bij wat het ook maar is , dus ook hier ga ik wat tijd in steken . Het gaat om een Whirlpool AWZ 7460 van bouwjaar 2008 met typenummer 8575 746 72000. ik heb het volgende als storingsbeeld : groene leds 6 th . droogfase , antikreuk en einde programma branden continu. rode leds pluizenfilter,zoemer en warmtewisselaar knipperen . Wat heb ik al gedaan ?? Clixons gecheckt , alle drie ok. Thermostaat die bij de clixons zit getest , netjes 14 K ohm . Schakelaar watertank gecheckt , in orde Alles natuurlijk grondig schoongemaakt , waar ik zo 1 2 3 bij kon , dus de motorunit heb ik nog niet bekeken . ik heb de servicemanual gedownload en las dat dit led beeld een system failure is , dat lijkt dus een lastige noot om te kraken. Alle resetpogingen ten spijt, niks lukt , ook geen diagnosestand/programma . Wat ik ook doe , het knipperen blijft . Iemand wellicht een idee ?? groet Johan Link naar reactie
Lampje Geplaatst: 18 november 2020 Delen Geplaatst: 18 november 2020 Johan, Is dit het beeld wat je krijgt? Waarbij rood continu betekent en geel knipperend Met vriendelijke groet, Lampje Link naar reactie
VRT Geplaatst: 18 november 2020 Auteur Delen Geplaatst: 18 november 2020 Dag Lampje Dat beeld klopt helemaal , alleen zijn bij mijn machine de rode led,s groen en de gele rood ... gr Johan Link naar reactie
Lampje Geplaatst: 18 november 2020 Delen Geplaatst: 18 november 2020 De kleuren geven niet de kleur van de leds aan maar het ja dan nee knipperen Met vriendelijke groet, Lampje Link naar reactie
Lampje Geplaatst: 19 november 2020 Delen Geplaatst: 19 november 2020 Wat heb je geprobeerd om in de diagnose mode te komen? Met vriendelijke groet, Lampje Link naar reactie
VRT Geplaatst: 20 november 2020 Auteur Delen Geplaatst: 20 november 2020 Al het mogelijke.... De 3 maal start drukken in de zes uur postie , in de koudelucht/ventilatie positie .....de warmtewisselaarreset gedaan... Heb de manual gedownload en daar staat de reset diagnoseprocedure in , maar wat ik ook doe , het beeld veranderd niet.... Link naar reactie
Lampje Geplaatst: 20 november 2020 Delen Geplaatst: 20 november 2020 Wat bedoel je met de warmtewisselaarreset? en heb je al die handelingen binnen 10 seconden gedaan? Met vriendelijke groet, Lampje Link naar reactie
VRT Geplaatst: 20 november 2020 Auteur Delen Geplaatst: 20 november 2020 Als de led warmtewisselaar knippert moet je de warmtewisselaar schoonmaken en daarna een reset doen , standaardprocedure ..... Ik heb alles geprobeerd , binnen 10 seconden , volgens de manual moet je drie keer op start drukken binnen 5 seconden ...... Er is echt iets aan de hand , deze foutcode is te vergelijken met een displaycode f 15 , en dat is een systeemfout , ook heb ik ergens gelezen dat het wel eens in het vochtgehaltemeetsysteem kan zitten. Gr Link naar reactie
Lampje Geplaatst: 20 november 2020 Delen Geplaatst: 20 november 2020 Ja die code F15 heb ik je al gegeven in de foto van het front. Maar ik weet niet welke manual jij gevonden hebt, maar degene die ik vond stelt dat je de knop op luchten moet zetten en dan 3 maal gentle moet drukken. En dan op start. Volgens mij is Gentle, de knop beschermen. Probeer dat eens. Maar je moet ook een weerstand uit de lijst bevestigen tussen de vochtsensoren om de vochtmeting te controleren. Nu is deze machine wat complexer op dit gebied en heeft een aparte print voor deze taak. Deze wordt gevoed door 24 v uit de hoofdprint. Maar simpel gezegd deze strippen zitten binnen de deuropening aan de binnenkant, haal deze maar los maakt de ruimte daarachter schoon en maak de aansluitcontacten schoon. En schrob de sensoren stevig met azijn en controleer of de isolerende onzichtbare film van wasverzachter en wasmiddel verdwenen is met een ohmmeter. Onderling de klemmen op dezelfde strip. Met vriendelijke groet, Lampje Link naar reactie
VRT Geplaatst: 21 november 2020 Auteur Delen Geplaatst: 21 november 2020 Dat klopt .... 3 maal gentle ( beschermen ) drukken en dan op start . Dat heb ik gedaan , maar kan me voorstellen dat je daar niet een systeemfout mee kunt resetten.... Die vochtmeetmodule zit aan de zijkant bovenaan gemonteerd , vroeg me al af wat dat was .... De ruimte achter de strippen heb ik ook schoongemaakt , ook de strippen zelf... Had gelijk wel in de gaten dat dat erg belangrijk , want om 1 van de aansluitingen van die strippen zit een apart beschermkapje om ervoor te zorgen dat er absoluut geen stof tussen de contacten kan komen .. Ik begrijp niet helemaal wat je met dat weerstandje bedoelt , zal een testprocedure zijn ? Ik die module eens controleren op voedingsspanning en of de sensorstrippen goed " binnenkomen " , en de ohmse waarde tussen de strippen meten , die moet natuurlijk oneindig hoog zijn met losgenomen stekkertjes natuurlijk... Ik ben pas aankomende dinsdag in de gelegenheid om er weer even mee aan de slag te gaan , mocht je in de tussentijd nog meer tips hebben lees ik dat natuurlijk graag..... Zodra hij draait moet er zowiezo nog meer gebeuren , want de luchtkanalen en de ventilator zijn behoorlijk vies , maar eerst maar eens zien of we hem weer aan de praat kunnen krijgen..... Tot zover dank.... Gr Link naar reactie
VRT Geplaatst: 21 november 2020 Auteur Delen Geplaatst: 21 november 2020 Nog f een vraagje , heeft deze machine ook een sump met de daarbijbehorende beveiligingen ? Gr Link naar reactie
Lampje Geplaatst: 21 november 2020 Delen Geplaatst: 21 november 2020 Merkwaardig is dat mijn sevice manual wel een test procedure vermeldt, maar geen reset. Onze Engelse vriend Paul heeft dat wel in beeld gebracht, dus misschien ook hier van toepassing?Foutcodes reset 6th sense Met vriendelijke groet, Lampje Link naar reactie
Lampje Geplaatst: 21 november 2020 Delen Geplaatst: 21 november 2020 VRT schreef: "De ruimte achter de strippen heb ik ook schoongemaakt , ook de strippen zelf... Had gelijk wel in de gaten dat dat erg belangrijk is, want om 1 van de aansluitingen van die strippen zit een apart beschermkapje om ervoor te zorgen dat er absoluut geen stof tussen de contacten kan komen .. Ik begrijp niet helemaal wat je met dat weerstandje bedoelt , zal een testprocedure zijn ? Ik die module eens controleren op voedingsspanning en of de sensorstrippen goed " binnenkomen " , en de ohmse waarde tussen de strippen meten , die moet natuurlijk oneindig hoog zijn met losgenomen stekkertjes natuurlijk..." Dat weerstandje moet je plaatsen tussen de aansluitklemmen van de strippen om zo een bepaalde vochtigheid te simuleren zie het testprotocol. Nee, je moet de strippen ook meten op het oppervlak of daar geen isolerende film op zit. De oorzaak meestal wasverzachter. Dat moet je afsoppen met rijkelijk schoonmaak azijn en dan met de twee klemmen van de ohmmeter op hetzelfde materiaal, om te kijken op verschillende plekken of de aanslag, die onzichtbaar is, weg is gesopt. het probleem van de sump is dat zich daar een vette brij verzamelt die de doorstroming naar pomp en vlotter blokkeert. Mijn beste ervaringen zijn met een spuit heet water en de natzuiger in het pompcompartiment en maar spoelen tot er geen veel meer komt Controleer ook de aardverbindingen vanuit het snoer naar electronica printen besturing en vochtsensor Met vriendelijke groet, Lampje Link naar reactie
VRT Geplaatst: 22 november 2020 Auteur Delen Geplaatst: 22 november 2020 Dat filmpje is inderdaad wat ik heb gedaan , met dit verschil dat er bij mij op de zes uur positie wel iets staat vermeld , daar staat namelijk hetzelfde symbooltje als bij de rode led warmtewisselaar , namelijk twee cirlkeltjes in elkaar ....Heb deze procedure geprobeert ,maar helaas geen resultaat .Wat me wel opvalt is dat het ledje in de startknop bij mij totaal niet brandt , niet bij drukken , niet bij de reset procedure ... Het sump reinigen ga ik ook even doen , al moet de zaak dan wel helemaal uit elkaar ... : :D Heb wel t gevoel dat we dichterbij de oplossing komen in ieder geval.... Dinsdag even weer lekker sleutelen ! Fijne zondag Gr Link naar reactie
Lampje Geplaatst: 22 november 2020 Delen Geplaatst: 22 november 2020 Maak dan eens wat foto's hoe het bij jou dan zit Met vriendelijke groet, Lampje Link naar reactie
VRT Geplaatst: 28 november 2020 Auteur Delen Geplaatst: 28 november 2020 Door drukte ben ik nog niet toegekomen om even met de Whirlpool te gaan stoeien. Wordt vervolgd.... . Link naar reactie
VRT Geplaatst: 9 december 2020 Auteur Delen Geplaatst: 9 december 2020 Helaas , alle moeite ten spijt moet ik zeggen dat ik er geen leven in heb kunnen krijgen . Heb hem vandaag afgevoerd......Erg jammer ... Bedankt voor het meedenken... Groet van Johan Link naar reactie
Lampje Geplaatst: 11 december 2020 Delen Geplaatst: 11 december 2020 Dat is zeker jammer, want wij hadden hem graag gehad om een testopstelling te maken. Met vriendelijke groet, Lampje Link naar reactie
Aanbevolen berichten