Indesit IDC75B(EU) tank blijft leeg.

De wasdroger defect is natuurlijk erg vervelend! U kunt een monteur bellen maar die kost vaak veel geld.
Als u een beetje handig bent dan kunt u in veel gevallen uw wasdroger prima zelf repareren. Vaak met zeer lage kosten (minder als 10 euro)
Vragen over de reparatie of problemen met uw droger kunt u dan ook hier posten.
De mede-forum gebruikers en de moderators van DIY reparatie (www.DIYreparatie.nl) helpen u graag op weg!
Gesloten
GB5
Berichten: 1
Lid geworden op: 02 nov 2020, 14:30

Beste,

Onze indesit condensdroger van 4 jaar oud vertoont wat kuren.
Het begon bij een watertank die niet helemaal vol liep terwijl hij wel aangeeft dat hij vol is.
Inmiddels hebben wij laatst een grote plas water onder de droger ontdekt waarna ik hem na wat googelen heb opengemaakt en vrij heb gemaakt van stof, een gecontroleerd.
Nu blijft hij dit probleem geven.

Het probleem:
De watertank vult niet, en uiteindelijk loopt het water onder de droger vandaan.
De droger droogt prima en verder hebben wij hem altijd netjes onderhouden.

Serienummer: Indesit IDC75B(EU)

De condensor is schoon, de motoren zijn schoon, leidingen/filters zijn schoon.
Alleen heb ik de vlotter en zo, waar je veel over leest op google, nog niet kunnen vinden.
Iemand die mij op het juiste pad kan helpen?


Met vriendelijke groet,
Gino
Gebruikersavatar
LAMPJE
Beheerder
Berichten: 1423
Lid geworden op: 08 nov 2018, 22:43

Ja, dit is een standaardgevalletje sump vervuiling.

Ik ga ervan uit dat je de condensor al onder de douche heb gehad en hem zowel in de twee richtingen x en y de kanalen hebt schoongespoten.
Als je aan de linker achterzijde kijkt dan zit daar een kastje met pomp en vlotter.
Deze moet los en kun je de ruimte en de componenten schoon maken.

Het makkelijkst krijg je de onderleggende sump schoon met warmwater dat je giet of met een kleine spuit in de condensorruimte met verwijderde condensor en weer wegzuigt met een natzuiger achter in de pompruimte.
Vul de ruimte met een paar cm warm water en een poosje laten weken en dan de machine wat heen en weer bewegen, dan komt de blubber wel los.
Controleer de beide vertikale slangen op verstopping en speciaal het uitloopje boven het reservoir.
Giet ook warmwater in de reservoir ruimte, dat moet dan via de overloopleiding onder bij de pomp terechtkomen.
Dat is de overstort als de tank vol is. Ook de vlotter en de ruimte waar hij inzit, goed schoonmaken.
Een harde kwast of oude tandenborstel is daar handig bij.

Zet dan tevens de filters even een nacht in de schoonmaakazijn en sop ze na met een zachte borstel met allesreiniger.
en dan gaat hij weer als nieuw. En gebruik schoonmaakzijn als wasverzachter heb je van die prut ook minder last

Lees dit artikel maar eens: Condenswaterreservoir vol Foutcode
Met vriendelijke groet,


Lampje



Bent u tevreden met onze gratis hulp? En draait uw machine weer voor een paar centen?


Wij lusten wel een biertje
KPL
Berichten: 13
Lid geworden op: 07 okt 2020, 14:51

ik had pas zelfde probleem
pomp liep wel
flottersysteem was oke
het bleek dat de rotor onderin de pomp, een simpel rubber dingetje afgescheurd was, waardoor er geen water omhoog pompt
dit is niet los leverbaar vreemd genoeg, heb het opgelost door het te lijmen met secondenlijm, geen idee hoelang ie het vol houd
Gebruikersavatar
LAMPJE
Beheerder
Berichten: 1423
Lid geworden op: 08 nov 2018, 22:43

Ja dat is ook een mogelijkheid, maar komt heel wat minder voor, meestal is het toch een kwestie van slecht onderhoud en daardoor vervuiling.
Want men onderhoudt de machine op een heel simpele manier.
Een schroevendraaier komt daar meestal niet aan te pas.

Het is zo jammer, want er belanden zoveel machines op de schroothoop, terwijl een paar uur werk met schroevendraaier, dopje 7, een sopdot en kwast tot een 100% machine kan leiden. Ik heb nog nooit meer als 25 euro uitgegeven aan onderdelen en zoveel mensen een plezier gedaan door de machine op te knappen.
Met vriendelijke groet,


Lampje



Bent u tevreden met onze gratis hulp? En draait uw machine weer voor een paar centen?


Wij lusten wel een biertje
Gesloten