Ga naar inhoud

Samsung DV90F5E6HGW/EN, aardlek klapt eruit


HNK
Ga naar oplossing Opgelost door Lampje,

Aanbevolen berichten

Deze warmtepompdroger slaat na 2 minuten af en de aardlek klapt eruit.
Dit gebeurt op het moment dat de compressorpomp word gestart, heb de stekkers van de compressor eraf gehaald en dan blijft de machine wel doorlopen.
Haal ik het aarde draadje van de compressor af, dan loopt machine ook door, maar zodra ik het aarde draadje tegen de compressor aan hou, klapt alles eruit.
Ik neem aan dat de compressorpomp overleden is, of heeft iemand nog een gouden tip?
Link naar reactie
Ik weet niet welke stekker je precies los genomen hebt, maar je kunt waarschijnlijk nog verder uitsluiten.
Haal de aansluiting van de startcondensator van de compressor eens los, sluit polen kort om te ontladen en meet de beide polen eens met een ohmmeter t.o.v. aarde en doe dit ook voor de compressor. (ik gok erop, omdat ik niet de juiste gegevens heb, dat het een compressor is die alleen geschakeld wordt door relais en niet door een inverter)
Eigenlijk zou je dit met een megger van 250 volt moeten doen, maar die is in de meeste huishoudens niet aanwezig.
En als de aardsluiting erg duidelijk is, dan meet je hem ook wel op een multimeter in de hoge ohms standen.

Er zit ook nog eens een overload relais op de compressor en meet de wikkelingen van de compressor eens t.o.v. aarde zonder dat er iets aangesloten is.

Want het verschil in eventuele kosten is enorm. een compressor wisselen is een heel hoge kostenpost die je niet zelf mag en kunt doen, want het vullen met koelmiddel doe je niet zo maar even.
Maar een startrelais of overload relais vervangen is goed zelf te doen, tegen een fractie van de kosten.
Wat doet de machine als je de stekker andersom in het wandcontact doet, gaat hij er dan ook uit?

Met vriendelijke groet,  

 

Lampje   Lampje-kl.jpg.24efe35bebc578de8497820696a9554d.jpg

Link naar reactie
  • Oplossing
Dan zit de aardsluiting dus in de compressor.

Voor het wisselen van de compressor zul je een STEK gecertificeerd bedrijf in moeten huren, want anderen mogen dit niet. Anders pleeg je een milieu misdrijf.

Dat wordt dus een dure reparatie, daar zul je een prijsopgave voor moeten vragen en dan is de kans groot dat repareren economisch niet verantwoord is.

Met vriendelijke groet,  

 

Lampje   Lampje-kl.jpg.24efe35bebc578de8497820696a9554d.jpg

Link naar reactie
  • Alex sloot dit topic
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties. Stel gerust een vraag door zelf een nieuw topic te openen.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...