DeLonghi ECAM geeft geen stoom/melkschuim meer

Defect witgoed is natuurlijk erg vervelend! U kunt een monteur bellen maar die kost geld. Als u een beetje handig bent dan kunt u in veel gevallen uw witgoed (droger, wasmachine, vaatwasser, koffie apparaat, etc.) prima zelf repareren als die stuk is. Vragen over de reparatie of problemen met uw machine kunt u dan ook hier posten. De mede-forum gebruikers en de moderators van DIY reparatie .nl helpen u graag op weg of verwijzen u door!
Plaats reactie
twanc

28 jan 2020, 21:36

Dag beste mensen,

via Google ben ik op dit forum terechtgekomen. Ik heb een probleempje met mijn espresso volautomaat.
Afbeelding

Het gaat om de DeLonghi ECAM 28.465 M Prima Donna S. Deze machine is geleverd met een melkreservoir dat op de machine "geplugd" kan worden waarna deze melkschuim kan maken. In plaats hiervan kan ook een stoompijpje worden ingeplugd, welke heet water of stoom kan afgeven.

Het apparaat is 6 jaar oud, de garantie is verlopen. Ik heb altijd op tijd ontkalkt en e.e.a. goed gereinigd. Statistieken: 10K koffie, 11K melk.

Enkele dagen geleden is de machine gestopt met het maken van melkschuim. Stoomafgifte werkt ook niet meer. Als ik de melk knop indruk krijg ik op het schermpje enkele seconden de melding "Heating up, please wait..." waarna er niets gebeurt. Als ik de stoom knop indruk maakt de pomp wel elke seconde een bromgeluidje maar er komt geen stoom uit het pijpje.

Koffie maken werkt nog prima. Evenals de afgifte van heet water door het stoompijpje.

Ik heb de boel opengeschroeft en e.e.a. nagelopen aan de hand van het schema wat ik hier vond: https://www.coffee-automat.ru/files/uploads/28465.pdf

Ik dacht eerst dat het magneetventiel (nr. 76 in het schema) defect was en geen water richting de stoomgenerator doorgaf. Echter na deze vervangen te hebben doet het probleem zich nog steeds voor.

Na het wateraanvoer-slangetje van dit magneetventiel te hebben losgehaald blijkt dat er bij het maken van stoom geen water wordt aangevoerd door de aanvoerpomp. Zoals ik hierboven al aangaf maakt de pomp wel bromgeluidjes. Ook het magneetventiel maakt een zacht brommend geluid (de oude deed dit ook). Als ik kies voor heetwater-uitgifte komt er uit ditzelfde slangetje wel gewoon water, zoals het hoort.

Weet iemand waar het probleem verder aan zou kunnen liggen? :?: :)

Groeten,
Twan
Lampje

30 jan 2020, 09:32

Helaas heb ik geen kennis van dit apparaat, maar kan wel met je meedenken..

En maak wat fotootjes van het systeem en noem naast de namen van de onderdelen die je noemt in jouw verhaal, ook graag het stuksnummer uit de tekening. Misschien dat ik je dan aanwijzingen kan geven wat en hoe te meten.
Ik zie dat er ook een terugslagklep in het systeem zit, is die al bekeken?
Met vriendelijke groet,

Lampje

Bent u tevreden met onze gratis hulp? En draait uw machine weer voor een paar centen?

Wij lusten wel een biertje
twanc

01 feb 2020, 16:24

Ik heb wat foto's genomen en er wat onderdeel-nummers bijgezet:

Achterkant:
https://www.dropbox.com/s/nkf14xkz6zym2 ... 6.jpg?dl=0

Zijkant:
https://www.dropbox.com/s/vv7pbnntq8e6u ... 1.jpg?dl=0

Welk onderdeel nummer bedoel je met terugslagklep?

Bedankt voor het meekijken!
Lampje

01 feb 2020, 20:52

zie voor ventiel bij pomp https://www.partsnl.nl/koffie-onderdele ... etapparaat

Ik heb het vermoeden dat je het verkeerde magneetventiel gewisseld hebt. Ik denk dat het 86 moet zijn i.p.v. 76
Met vriendelijke groet,

Lampje

Bent u tevreden met onze gratis hulp? En draait uw machine weer voor een paar centen?

twanc

02 feb 2020, 10:56

Ik zal z.s.m. de boel weer openschroeven en eens kijken in dat zgn "ventiel bij pomp".

Zoals eerder beschreven had ik eens het wateraanvoerslangetje dat van de pomp af komt losgehaald. Bij selectie "heet water" komt hier zoals het hoort water uit. Bij selectie stoom of melk komt er niets uit. Daarom denk ik dat het uberhaupt niet aan de magneetventielen kan liggen aangezien er uberhaupt geen water heen gaat.
Lampje

02 feb 2020, 13:01

Als ik in de beschrijving lees dan is er een afgepaste hoeveelheid water die via de heater wordt opgewarmd en richting stoompijp wordt gestuurd. Daar zitten wat thermostaten en een NTC op en die gaat via het door mij eerder genoemd ventiel nr 86.
Ik denk dat jouw ventiel nr 76 niet van pas komt bij het proces van stomen, het water takt al voor het ventiel af naar de speciale stoomheater.
Helaas kan ik de connectie tussen pomp en systeem niet duidelijk zien in de exploded view.
Dus het zou kunnen zijn dat deze heater stuk is of de thermostaten of de NTC Ook kan het ventiel 86 de oorzaak zijn.

Heb je trouwens het terugslagklepje in het waterreservoir getest?
Met vriendelijke groet,

Lampje

Lampje

02 feb 2020, 14:19

Stoomdeel koffiezetter.png
Stoomdeel koffiezetter.png (332.04 KiB) 158 keer bekeken
zie de loop van de pijlen, daar komt het gewisselde ventiel niet tussen wel het ventiel 86 zie ook de thermostaten en het aparte element die voor deze functie zorgt.
Met vriendelijke groet,

Lampje

Plaats reactie