Ga naar inhoud

Whirlpool Nevada 1400 wasmachine geeft F08 storing


VTB

Aanbevolen berichten

Mijn whirlpool nevada 1400 geeft de bekende F08 storing.
Inmiddels heb ik mijn warmte element gemeten en dit was niet goed, dus vervangen.
Helaas is de storing nog steeds aanwezig.
Ook het slangetje van de niveauregelaar is doorgeblazen.
Dus ik denk zo een LNK304 setje en de weerstand en chip vervangen (deze en de weerstanden er omheen waren ook aardig zwart stoffig)
Nu weet ik wel welke chip maar niet welke weerstand(en) ik moet vervangen.
Hebben jullie daar een setje van of kunnen jullie mij verder helpen met de onderdelen en waar ze zitten?
Ik heb een foto toegevoegd voor de duidelijkheid.

Alvast bedankt!
Link naar reactie
Hallo Vtecbrains, soms moet je eerst de foutmeldingen resetten voordat deze weg gaat. Heb je dat ook geprobeerd?

Met betrekking tot de weerstand; de R22 is de veiligheidsweerstand. Ik zoek zo even de waarde voor je op!

Klusser - Motormuis - IT-er - Fotograaf - Gadgets liefhebber - Techneut - Nieuwsgierig - ...

Link naar reactie
Ik weet niet of dat helpt, het IC-tje vervangen: F08 geeft aan dat er een verwarmingsprobleem is. Als het IC-tje stuk is heb je over het algemeen heel ander gedrag (machine is helemaal dood, of valt telkens halverwege programma's uit).

Misschien even wachten op wat Lampje en/of Bennie er over te zeggen hebben...
Link naar reactie
[quote=HaZee post_id=48 time=1543273602 user_id=49] Hallo Vtecbrains, soms moet je eerst de foutmeldingen resetten voordat deze weg gaat. Heb je dat ook geprobeerd?

Met betrekking tot de weerstand; de R22 is de veiligheidsweerstand. Ik zoek zo even de waarde voor je op! [/quote]
Het moet de R020 zijn overigens. Kleurcode is volgens mij Oranje, Rood, Zwart, Goud. Volgens [url=https://www.allaboutcircuits.com/tools/resistor-color-code-calculator/]deze weerstands calculatator[/url] kom je dan op 32 Ohm uit. Als je het IC gaat vervangen, zou ik de weerstand vervangen door een iets zwaardere uitvoering ([url=https://www.maakmijnwitgoed.nl/veiligheids-weerstanden/9-veiligheidsweerstand47ohm.html]deze van 47 Ohm[/url] om precies te zijn)

Overigens heeft Henk wel een punt. Meestal is F08 wat anders, maar ik kom ook berichten tegen waarbij het IC, de weerstand (R020), de [url=https://www.maakmijnwitgoed.nl/overige-componenten/14-470uh-inductor.html]inductor (L003)[/url] en soms wat condensatoren (C022 C023) en dioden (D29 & D30) ook vervangen werden en het probleem werd opgelost (pools forum, lang leve Google translate 8-) ).

Klusser - Motormuis - IT-er - Fotograaf - Gadgets liefhebber - Techneut - Nieuwsgierig - ...

Link naar reactie
Graag de gegevens van het machineplaatje bij de deur, dat maakt voor ons het zoek wat makkelijker omdat we dan exact weten met wat voor type we te maken hebben.

Begin eens met een reset zoals Bennie ook zegt, want die fout blijft in het geheugen staan.

Zet de keuzeknop op 6 uur druk de starttoets 3 keer kort achter elkaar, zet daarna de schakelaar 1 stand (Clockwise) verder op 7 uur en druk nogmaals 3 maal, weer terug naar de nulstand en het geheugen is leeg en de machine zal weer startgereed zijn.

Is met het verwarmingselement verwisselen ook de temperatuurvoeler gereinigd?

Anders een proeflamp op de elementen zetten en kijken of de spanning aankomt op het element.

Ik denk ook niet richting LNK, want dan kun je ook geen storing zien, dan is de machine echt dood.

[url=https://youtu.be/vITpiW5C9do]Reset en werkt NTC verwarming gereinigd[/url]

Met vriendelijke groet,  

 

Lampje   Lampje-kl.jpg.24efe35bebc578de8497820696a9554d.jpg

Link naar reactie
Toen ik vandaag thuiskwam gelijk geprobeerd.
Ik had inderdaad een resetknop(3 sec ingedrukt bij afpompprogramma en de reset is compleet)
Maar helaas,
*de machine begint met zijn programma.
*pomp begint te pompen.
*pomp stopt...stilte.
*1 tik en code F08 verschijnt😟

Wel gelijk even t servicenummer opgezocht...
859201120003

Oh en die NTC-sensor in t verwarmingselement is ook verangen(zat al een nieuwe bij t element)
Link naar reactie
Probeer de resetprocedure eens die Lampje beschreef, die werkt ook bij modellen met een resetknop.
Mocht dit niet werken , dan wil ik graag een foto zien van de andere kant van de printplaat.

reset whirlpool

Zet de keuzeknop op 6 uur druk de starttoets 3 keer kort achter elkaar, zet daarna de schakelaar 1 stand (Clockwise) verder op 7 uur en druk nogmaals 3 maal, weer terug naar de nulstand en het geheugen is leeg en de machine zal weer startgereed zijn

Met vriendelijke groeten, Tukkertje

Link naar reactie
[quote=Vtecbrains post_id=54 time=1543346407 user_id=56]
Wel gelijk even t servicenummer opgezocht...
859201120003
[/quote]
Helaas, met dit nummer kan ik niets vinden, kun je een foto maken van het machineplaatje?

Hoe vuil is de print?

Want we hebben het over een wasmachine met koolborstels en dat grafiet geleidt, waardoor je soms de meest rare storingen kunt krijgen.
Dus sop ook de print eens met een kwast en een dot alcohol.

Met vriendelijke groet,  

 

Lampje   Lampje-kl.jpg.24efe35bebc578de8497820696a9554d.jpg

Link naar reactie
@Bennie, de andere resetprocedure werkt helaas niet. Dan springt ie van programma naar programma.
@lampje, de printplaat zit inderdaad vol met zwarte aanslag. Het aflezen van weerstanden/diodes/chip is onmogelijk zonder ze schoon te vegen.

Denk dat ik die plaat nog eens schoonmaak en als dat niet werkt dat ik het een en ander ga bestellen en vervangen. Of zijn er nog andere opties.

Ik kan trouwens de foto van t plaatje niet uploaden😟
Link naar reactie
Ik krijg de indruk, dat in het vermogensdeel tussen triacs een verbinding zeer heet is geweest [attachment=0]IMG_2632.gif[/attachment] En de andere foto, bij de veiligheidsweerstand, lijkt de soldering twijfelachtig en de print is niet echt ontdaan van kolengruis, wat geleidend is, speciaal bij de voetjes van het IC. Ook is de print ,volgens mij, niet echt gesopt met een kwast met alcohol. Dat is wel noodzakelijk om alles uit te kunnen sluiten
[attachment=1]IMG_2634.gif[/attachment]

Met vriendelijke groet,  

 

Lampje   Lampje-kl.jpg.24efe35bebc578de8497820696a9554d.jpg

Link naar reactie
Klopt! Ik had m nog niet schoongemaakt zodat in ieder geval goed te zien was wat de staat was.
Kan ik nog wat doen aan dat verhitte deel?

Ik ga die veiligheidsweerstand opnieuw solderen en het board schoonmaken en dan weer testen

Ben benieuwd, en mijn moeder ook, want die doet nu mijn was🤣
Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties. Stel gerust een vraag door zelf een nieuw topic te openen.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...