Whirlpool awz 7777 doet niks meer

De wasdroger defect is natuurlijk erg vervelend! U kunt een monteur bellen maar die kost vaak veel geld.
Als u een beetje handig bent dan kunt u in veel gevallen uw wasdroger prima zelf repareren. Vaak met zeer lage kosten (minder als 10 euro)
Vragen over de reparatie of problemen met uw droger kunt u dan ook hier posten.
De mede-forum gebruikers en de moderators van DIY reparatie (www.DIYreparatie.nl) helpen u graag op weg!
Gesloten
FR5
Berichten: 24
Lid geworden op: 09 nov 2018, 20:27

heb hier CONDENSDROGER whirlpool Awz 7777 doet niks meer
Nu dacht ik lnk 305 kapot samen met veiligheid weerstand, maar dat is volgens mij niet het geval
Heb zelfde print hier, die wel goed werkt, de print die niks doet, meet het zelfde als de goede print en veiligheidsweerstand is goed
Gebruikersavatar
Tukkertje
Beheerder
Berichten: 236
Lid geworden op: 08 nov 2018, 21:50

Dag Freddy.

In de LNK zit ook een thermische beveiliging die de geest kan geven.
Dan blijft de veiligheidsweerstand gewoon heel.
Of heb je de LNK al vervangen?
IF YOU CAN'T FIX IT WITH A HAMMER, YOU'VE GOT AN ELECTRICAL PROBLEM
Fixed? thanks us with :beer::beer::beer:
FR5
Berichten: 24
Lid geworden op: 09 nov 2018, 20:27

Nee heb de lnk nog niet vervangen

Maar als ik op lnk pootjes meet en op goede lnk zijn waardes het zelfde
Gebruikersavatar
Tukkertje
Beheerder
Berichten: 236
Lid geworden op: 08 nov 2018, 21:50

dat zegt niks, kijk maar op het schema waar de thermal shut-down zit.
je blijft het zelfde meten maar hij werkt niet meer.
wacht lampje z'n reactie ook nog even af maar ik denk dat dit wel het probleem (en oplossing) is
Afbeelding
IF YOU CAN'T FIX IT WITH A HAMMER, YOU'VE GOT AN ELECTRICAL PROBLEM
Fixed? thanks us with :beer::beer::beer:
FR5
Berichten: 24
Lid geworden op: 09 nov 2018, 20:27

bedankt bennie ik wacht nog even op reactie van lampje

en zal hem dan vervangen
HaZee
Berichten: 58
Lid geworden op: 08 nov 2018, 21:34

Kan je in de tussentijd ook een duidelijke foto plaatsen van het IC-tje a.u.b.?
Goed geholpen? Help ons dit forum in de lucht te houden!
FR5
Berichten: 24
Lid geworden op: 09 nov 2018, 20:27

Gebruikersavatar
LAMPJE
Beheerder
Berichten: 1423
Lid geworden op: 08 nov 2018, 22:43

LNK-2 controle.jpg
Heb je gecontroleerd of de 230 volt op de print aankomt?
Is de machine gelijk "dood" als je hem onder spanning zet?
Als de LNK de oorzaak zou zijn, dan ga ik in de gedachtegang van Bennie mee en zou de LNK vervangen. Ik weet niet hoe jouw soldeervaardigheden zijn. Dit is dan geen klusje voor mensen zonder ervaring, dan kun je beter naar een van de bedrijfjes gaan die beroepsmatig voor een redelijk bedrag dit voor je doen. Als het niet de LNK is, dan zijn er nog meer componenten in het circuit zoals een spoel en diodes die ook allemaal wel eens stuk zouden kunnen zijn. Ook de grote afvlakcondensatoren zouden dit probleem kunnen veroorzaken.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Met vriendelijke groet,


Lampje



Bent u tevreden met onze gratis hulp? En draait uw machine weer voor een paar centen?


Wij lusten wel een biertje
FR5
Berichten: 24
Lid geworden op: 09 nov 2018, 20:27

Als hem aan zet is hij helemaal dood Heb nog niet gecontroleerd of er 220 volt aan komt op de print
Diodes en spoel en andere weerstanden en elco s heb ik ook door gemeten en zijn allemaal zelfde waarde als 2e print wie goed is wat betreft het vervangen van de lnk is geen probleem heb ik al vaker gedaan
Gebruikersavatar
LAMPJE
Beheerder
Berichten: 1423
Lid geworden op: 08 nov 2018, 22:43

Hoe heb je geconstateerd dat de LNK goed is? Wat waren de meetwaardes?

Toch maar eerst meten of de spanning op de print aankomt
Met vriendelijke groet,


Lampje



Bent u tevreden met onze gratis hulp? En draait uw machine weer voor een paar centen?


Wij lusten wel een biertje
FR5
Berichten: 24
Lid geworden op: 09 nov 2018, 20:27

Morgen ga ik kijken of er spanning op de print komt

Lnk pootje voor pootje gemeten van defecte print waardes waren zelfde als nieuwe lnk
Gebruikersavatar
LAMPJE
Beheerder
Berichten: 1423
Lid geworden op: 08 nov 2018, 22:43

LNK ohms meten.jpg
Functie block diagram-pin+mosfetgoed.png
Meet eens kruislings tussen de alleenstaande poot en de overhoekse poot. Dan meet je tussen drain en source en bekijkt dan de mosfet die in de chip zit. Deze moet je ook met omgekeerde polariteit meten en moet in een stand zeer hoogohmig zijn.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Met vriendelijke groet,


Lampje



Bent u tevreden met onze gratis hulp? En draait uw machine weer voor een paar centen?


Wij lusten wel een biertje
Gebruikersavatar
Tukkertje
Beheerder
Berichten: 236
Lid geworden op: 08 nov 2018, 21:50

Freddy, zitten er niet toevallig 2 printplaten in je droger.
met allebei een LNK,
soms het je een vermogensprint en een besturingsprint.
IF YOU CAN'T FIX IT WITH A HAMMER, YOU'VE GOT AN ELECTRICAL PROBLEM
Fixed? thanks us with :beer::beer::beer:
FR5
Berichten: 24
Lid geworden op: 09 nov 2018, 20:27

nee bennie zit maar 1 print in

ben er nog niet aan toe gekomen wat lampje zei om daar naar te kijken
Gebruikersavatar
LAMPJE
Beheerder
Berichten: 1423
Lid geworden op: 08 nov 2018, 22:43

Hoe is het nu afgelopen Freddy?
Met vriendelijke groet,


Lampje



Bent u tevreden met onze gratis hulp? En draait uw machine weer voor een paar centen?


Wij lusten wel een biertje
FR5
Berichten: 24
Lid geworden op: 09 nov 2018, 20:27

goedendag
wat ik heb gedaan is de lnk 305 vervangen + de veilheidweerstand deed toen nog niks oude veilheidweerstand plus lnk 305 was niet defect
toen heb ik alle elco s vervangen print is nog steeds compleet dood
heb een goede print geleend van iemand als naar gemeten print wie dood is geeft zelfde waardes aan als goede print wie ik geleend heb

op foto mist 1 relais die moest ik er nog op solderen

Afbeelding
Gebruikersavatar
Tukkertje
Beheerder
Berichten: 236
Lid geworden op: 08 nov 2018, 21:50

dag Freddy.

mogen we ook een foto van de andere kant van de print?
IF YOU CAN'T FIX IT WITH A HAMMER, YOU'VE GOT AN ELECTRICAL PROBLEM
Fixed? thanks us with :beer::beer::beer:
FR5
Berichten: 24
Lid geworden op: 09 nov 2018, 20:27

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Gebruikersavatar
LAMPJE
Beheerder
Berichten: 1423
Lid geworden op: 08 nov 2018, 22:43

Voor dat we verder gaan, zou ik het op prijs stellen als je eerst antwoord geeft op de vragen die er gesteld zijn.

Want anders kan ik er echt geen chocola van maken. Wij moeten het hebben van wat een ander voor ons bekijkt.
Met vriendelijke groet,


Lampje



Bent u tevreden met onze gratis hulp? En draait uw machine weer voor een paar centen?


Wij lusten wel een biertje
FR5
Berichten: 24
Lid geworden op: 09 nov 2018, 20:27

230 v komt aan op de print

op de 2 elco s bij lnk staat ook 300 volt op
Gebruikersavatar
LAMPJE
Beheerder
Berichten: 1423
Lid geworden op: 08 nov 2018, 22:43

wat meet de LNK ohms zoals ik het beschreven heb?
Met vriendelijke groet,


Lampje



Bent u tevreden met onze gratis hulp? En draait uw machine weer voor een paar centen?


Wij lusten wel een biertje
Gebruikersavatar
LAMPJE
Beheerder
Berichten: 1423
Lid geworden op: 08 nov 2018, 22:43

Je hebt dus primair wel spanning welke spanning meet je op de uitgang van de LNK? over de zwaarste elco met de laagste spanning.

Ik hang het principe schema van een LNK schakeling aan.
de smoorspoel wil ook nog wel eens sneuvelen.

Je zult de componenten van de hele schakeling moeten zien te vinden en uitmeten .

Als je de tweede print in de machine zet, doet hij het dan wel?

Stroomkring schema.png
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Met vriendelijke groet,


Lampje



Bent u tevreden met onze gratis hulp? En draait uw machine weer voor een paar centen?


Wij lusten wel een biertje
FR5
Berichten: 24
Lid geworden op: 09 nov 2018, 20:27

als ik andere print in machine hang werkt die wel
Gebruikersavatar
LAMPJE
Beheerder
Berichten: 1423
Lid geworden op: 08 nov 2018, 22:43

Dan moet er toch iets verschillend zijn wat er niet werkt.
Met vriendelijke groet,


Lampje



Bent u tevreden met onze gratis hulp? En draait uw machine weer voor een paar centen?


Wij lusten wel een biertje
Gebruikersavatar
LAMPJE
Beheerder
Berichten: 1423
Lid geworden op: 08 nov 2018, 22:43

Meet eerst maar eens de spanning op de grote C, ik zoek het toch richting LNK dat hij niet helemaal jofel werkt.

LNK/TNY doormeten
LNK/TNY, Symptomen defect
LNK/TNY, Verwijderen linkswitch door los te solderen
Met vriendelijke groet,


Lampje



Bent u tevreden met onze gratis hulp? En draait uw machine weer voor een paar centen?


Wij lusten wel een biertje
Gebruikersavatar
Tukkertje
Beheerder
Berichten: 236
Lid geworden op: 08 nov 2018, 21:50

Zijn de diodes ook nog in orde?
HarryO adviseerde in het verleden bij whirlpool om die ook te vervangen
IF YOU CAN'T FIX IT WITH A HAMMER, YOU'VE GOT AN ELECTRICAL PROBLEM
Fixed? thanks us with :beer::beer::beer:
FR5
Berichten: 24
Lid geworden op: 09 nov 2018, 20:27

diodes had ik los gesoldeerd aan 1 kant en zijn goed
Gebruikersavatar
Tukkertje
Beheerder
Berichten: 236
Lid geworden op: 08 nov 2018, 21:50

Welke weerstand geeft L003?
Dit is de smoorspoel(inductor).
IF YOU CAN'T FIX IT WITH A HAMMER, YOU'VE GOT AN ELECTRICAL PROBLEM
Fixed? thanks us with :beer::beer::beer:
FR5
Berichten: 24
Lid geworden op: 09 nov 2018, 20:27

ik heb het gevonden chip op print is defect
heb er met vries spray op gespoten toen ging die aan

Afbeelding
Gebruikersavatar
LAMPJE
Beheerder
Berichten: 1423
Lid geworden op: 08 nov 2018, 22:43

Als het de CPU is dan is het voor de doe het zelver einde verhaal. Want ook al kun je de chip vervangen, je kunt hem niet configureren.

Nu is de vraag wat reageert op de koude spray?
Is dit een slechte verbinding op de pootjes of is het een inwendig probleem van de chip.

Als toch de print total loss is dan zou ik proberen de chip via de sleepmethode nog eens doorsolderen.

SMD Solderen - de techniek van slepend solderen bij vervanging van LNK/TNY
Met vriendelijke groet,


Lampje



Bent u tevreden met onze gratis hulp? En draait uw machine weer voor een paar centen?


Wij lusten wel een biertje
FR5
Berichten: 24
Lid geworden op: 09 nov 2018, 20:27

ik heb de chip door gesoldeerd met hete lucht en flux maar dat heeft niet geholpen

dus chip is inwendig kapot
Gebruikersavatar
LAMPJE
Beheerder
Berichten: 1423
Lid geworden op: 08 nov 2018, 22:43

Ja dan houdt het op voor jou. Maar misschien kun je terecht bij een van de reparatiebedrijfjes

viewtopic.php?f=5&t=22
Met vriendelijke groet,


Lampje



Bent u tevreden met onze gratis hulp? En draait uw machine weer voor een paar centen?


Wij lusten wel een biertje
FR5
Berichten: 24
Lid geworden op: 09 nov 2018, 20:27

zal de chip los leverbaar zijn
Gebruikersavatar
LAMPJE
Beheerder
Berichten: 1423
Lid geworden op: 08 nov 2018, 22:43

even googlen met de kenmerken. ik zou het niet weten
Met vriendelijke groet,


Lampje



Bent u tevreden met onze gratis hulp? En draait uw machine weer voor een paar centen?


Wij lusten wel een biertje
SJF
Berichten: 3
Lid geworden op: 16 aug 2019, 17:58

kort vraagje tussendoor: hoe weet ik wat voor type LNK in mijn droger heeft gezeten? De mijne is FUBAR; geexplodeerd en alleen de pootjes staan dr nog. De print is zoals hierboven getoond en de weerstand is 22 ohm
alvast bedankt,
Ser
Gebruikersavatar
LAMPJE
Beheerder
Berichten: 1423
Lid geworden op: 08 nov 2018, 22:43

Dan zul je als eerste wat meer gegevens moeten geven.

Dus alle gegevens van het machineplaatje wat meestal rondom de deur zit

Wij hebben geen glazen bol.
Met vriendelijke groet,


Lampje



Bent u tevreden met onze gratis hulp? En draait uw machine weer voor een paar centen?


Wij lusten wel een biertje
Gebruikersavatar
Tukkertje
Beheerder
Berichten: 236
Lid geworden op: 08 nov 2018, 21:50

Mogen we ook een scherpe foto van de printplaat zelf?
IF YOU CAN'T FIX IT WITH A HAMMER, YOU'VE GOT AN ELECTRICAL PROBLEM
Fixed? thanks us with :beer::beer::beer:
SJF
Berichten: 3
Lid geworden op: 16 aug 2019, 17:58

ik heb de gevraagde info bijgevoegd (zie foto's), maar heb de droger al, met veel plezier en met behulp van de info in deze topic, met succes gerepareerd.
Ik heb de LNK vervangen door een 306, de weerstand door een 47 ohm en de inductor voor de zekerheid ook maar nieuw gezet

Maar mijn vraag is meer theoretisch: als ik een machine heb met zo'n onleesbaar ontplofte chip, hoe kom ik er dan achter wat dat voor type is geweest.
En ook: zijn de verschillende types (LNK 304, 305 en 306) downwards compatible. maw kan ik een 304 vervangen door een 305 of 306
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
SJF
Berichten: 3
Lid geworden op: 16 aug 2019, 17:58

ferrek.... ik zie nu rechtsonder (op de oranje doek) het weggeblazen deel van de chip liggen... het was een LNK305... krijg nou ti..ten..
Fijn, die hi-res camera's van tegenwoordig...
Gebruikersavatar
Tukkertje
Beheerder
Berichten: 236
Lid geworden op: 08 nov 2018, 21:50

Ik zoek altijd op vergelijkbare printplaten op internet.
Maar dat is nu niet nodig.
Een 306 kan meer vermogen aan dan een 305.
Het zal er wel om werken, maar we zijn er geen fan van.
Als er weer zoiets gebeurt kan er verderop in de besturing wat kapot gaan.
Maar als je de weerstand hebt verdubbeld is de kans wel heel klein.
IF YOU CAN'T FIX IT WITH A HAMMER, YOU'VE GOT AN ELECTRICAL PROBLEM
Fixed? thanks us with :beer::beer::beer:
Gebruikersavatar
LAMPJE
Beheerder
Berichten: 1423
Lid geworden op: 08 nov 2018, 22:43

Daar zijn de meningen op het internet verdeeld over, er zijn reparateurs die vervangen standaard naar een zwaarder exemplaar en er zijn tongen die beweren dat het brandgevaarlijk zou zijn. Omdat het om een groter vermogen zou gaan.

Als ik naar de datasheet van de fabrikant kijk, dan zijn de instellingen van de chip exact hetzelfde. Dus vanuit de schakeling zou het geen enkel probleem moeten zijn.

Dat het brandgevaarlijk zou zijn, daar ga ik niet in mee.

Want het is voor mij een schakelende voeding, die maar een gedeelte van het vermogen doorlaat en zo de gemiddelde spanning op een zeer goedkope manier naar en andere (lagere) waarde brengt.
Als de schakelaar een groter vermogen aan kan, dan is het risico dat hij in brand vliegt dus een stuk kleiner.

De vraag is dan ook, in dit "kip en het ei verhaal": wat is de oorzaak dat de beruchte combinatie veiligheidsweerstand en LNK stuk gaan?

Ik ben er intussen van overtuigt, dat de inschakelstroom bij ontladen condensatoren in de schakeling een te grote belasting is voor de weerstand.
Want als men de LNK vervangt door hetzelfde type en de weerstand verhoogt naar de volgende hogere stap in de reeks, dan blijft de schakeling gewoon werken. En zijn er, bij mijn weten, nooit herhalingen van de fout.

Behoudens bij de koekenbakkers, die niet solderen kunnen en de chip opblazen door te veel warmte toe te voeren.

zie ook: Oorzaak van het defect raken van de veiligheidsweerstand
Met vriendelijke groet,


Lampje



Bent u tevreden met onze gratis hulp? En draait uw machine weer voor een paar centen?


Wij lusten wel een biertje
HaZee
Berichten: 58
Lid geworden op: 08 nov 2018, 21:34

Ik adviseer nooit om het IC-tje te verzwaren. Alleen de weerstand!

Waarom?
De printplaat is afgestemd op het geleverde vermogen van de originele IC. Dat geldt voor alle details, dus smd-weerstandjes, condensatoren, printbanen, etc. Als dat niet matcht met het vermogen wat de te zware IC kan leveren, loop je dus een risico! (en weet je niet waar!?!)

Het verhogen van de weerstand daarentegen heeft alleen effect op het verlagen van de hoeveelheid stroom die over het IC-tje loopt en is daarmee
Goed geholpen? Help ons dit forum in de lucht te houden!
Gebruikersavatar
LAMPJE
Beheerder
Berichten: 1423
Lid geworden op: 08 nov 2018, 22:43

Daar heb ik toch een andere visie op.
Ik splits de kaart in twee delen op.
Het eerste deel is de voeding en zijn stabilisatie en beveiliging en het tweede deel is de regelelektronica, die om te functioneren een gestabiliseerde voeding nodig heeft.

De LNK/TNY schakeling is niets anders als een elektronische schakelaar die de 230 volt gelijk richt, afvlakt en in duizenden stukjes knipt.
De Mosfet in het IC is niets meer, dan een gestuurde schakelaar, die maar een klein aantal blokjes van de gehakte spanning door zal laten. En na het passeren van afvlak filters weer gevormd wordt tot een stabiele gelijkspanning met een lagere spanning.

Een schakeling gaat niet stuk door het beschikbaar vermogen, maar door een slechte voeding.

Om de vergelijking wat simpel te houden. Als ik een zware gloeilamp aansluit op een schakelaartje die nauwelijks stroom kan voeren. Dan gaat het schakelaartje stuk, omdat de contacten verbranden. En zou de lamp ook stuk kunnen gaan, omdat de contacten staan te vonken en de lamp zeer vele malen in en uitgeschakeld wordt.

Als ik de schakelaar wel in de juiste dimensie kies, dan gaat de schakelaar lang mee en heeft de lamp zijn normale levensduur.
Zou ik de schakelaar nog meer verzwaren, waardoor het beschikbaar vermogen zou verdubbelen, dan zal dat niets met de levensduur van de lamp doen. Het is alleen niet zinvol, omdat deze schakelaar veel duurder is.

Het probleem zit juist in de Mosfet, die te krap gedimensioneerd is voor de vermogensbehoefte vanuit de regelelektronica en daardoor te heet wordt.

Als de Mosfet defect raakt en laag ohmig wordt, dan zal de veiligheidsweerstand de kring verbreken.

De functie van de veiligheidsweerstand is twee ledig.
1. Hij begrenst de startstroom bij het inschakelen en komt bij bedrijf niet aan zijn maximaal stroom en kan blijkbaar verhoogd worden, om de schakeling betrouwbaarder te maken. Dat is intussen wel bewezen.

2. Bij falen van de LNK/TNY zal de Mosfet een groot deel van de aangeboden spanning doorlaten, waardoor de stroom door de veiligheidsweerstand toe zal nemen en zich zelf zonder explosie af zal schakelen.

De conclusie die ik trek:
Het vervangen van de weerstand die de startstroom van de schakeling meer dan halveert, is voldoende om de heersende problemen op te lossen, de LNK/TNY mag wel vervangen worden, maar heeft m.i geen toegevoegde waarde.

Maar ook is het zo, dat al de fabeltjes van in brand vliegen bij verzwaring van het IC blijkbaar allen op onderbuikgevoelens gebaseerd zijn, die nergens, zelfs niet theoretisch, onderbouwd zijn.
En ik dit verhaal in het rijtje van de HOAX'en wil plaatsen.
Met vriendelijke groet,


Lampje



Bent u tevreden met onze gratis hulp? En draait uw machine weer voor een paar centen?


Wij lusten wel een biertje
HaZee
Berichten: 58
Lid geworden op: 08 nov 2018, 21:34

Tja, inhoudelijk kan ik dat niet echt beoordelen (in ieder geval niet beter dan jouw toelichting 👍🏻).
De informatie over brandgevaar komt van HarryO (zeer gewaardeerde moderator op ander witgoed forum en ooit ook erg betrokken bij wasdrogers) en de website van SmallRepairs (ook al jaren bezig met de reparatie van printplaten).

Komt bij dat de zwaardere ic-tjes ook nog eens wat duurder zijn, dus ik zie niet echt de toegevoegde waarde om de ic-tjes te vervangen (dus daar zijn we het over eens 😎)
Goed geholpen? Help ons dit forum in de lucht te houden!
Gebruikersavatar
LAMPJE
Beheerder
Berichten: 1423
Lid geworden op: 08 nov 2018, 22:43

Ach het is gewoon een kwestie van voortschrijdende inzichten en het opbouwen van kennis en ervaring, en dat zal nooit stoppen.
Ik leer nog dagelijks bij.

en dit zegt YouFixit
"Antwoorden op veelgestelde vragen


1. Gaat de print na de reparatie niet wéér kapot?

Dat is niet waarschijnlijk.

YouFixit past als vervanging voor de voedingschip een zwaarder type toe met een vermogen dat ongeveer twee keer zo groot is.
Ook monteren wij een hogere voorloopweerstand waardoor de aanloopstroom beperkt wordt (dit heeft geen invloed voor de werking van uw droger, alleen een positieve op de levensduur)
"
Met vriendelijke groet,


Lampje



Bent u tevreden met onze gratis hulp? En draait uw machine weer voor een paar centen?


Wij lusten wel een biertje
Gebruikersavatar
LAMPJE
Beheerder
Berichten: 1423
Lid geworden op: 08 nov 2018, 22:43

HaZee schreef: 29 aug 2019, 12:47
Komt bij dat de zwaardere ic-tjes ook nog eens wat duurder zijn, dus ik zie niet echt de toegevoegde waarde om de ic-tjes te vervangen (dus daar zijn we het over eens 😎)
Ach waar hebben we het over HaZee?

Als ik bij Farnell op de site kijk, dan is de LNK 305 GN, 20 cent duurder als de LNK 304 GN
en weer 16 cent goedkoper als zijn grote broer de LNK306 GN.

Maar bij de grote fabrikanten blijkt dit dus een onoverkomelijk probleem te zijn, want ze flikken het allemaal.
Met vriendelijke groet,


Lampje



Bent u tevreden met onze gratis hulp? En draait uw machine weer voor een paar centen?


Wij lusten wel een biertje
Gesloten