Electrolux EDH3685PDW droger droogt niet meer

De wasdroger defect is natuurlijk erg vervelend! U kunt een monteur bellen maar die kost vaak veel geld.
Als u een beetje handig bent dan kunt u in veel gevallen uw wasdroger prima zelf repareren. Vaak met zeer lage kosten (minder als 10 euro)
Vragen over de reparatie of problemen met uw droger kunt u dan ook hier posten.
De mede-forum gebruikers en de moderators van DIY reparatie (www.DIYreparatie.nl) helpen u graag op weg!
Gesloten
DGP
Berichten: 10
Lid geworden op: 10 nov 2021, 19:55

Hallo, mijn naam is Wil en ben nieuw hier.
Mijn droger Electrolux Model - EDH3685PDW PNC 916 097 747 00
Draait zijn gehele programma maar de was komt er net zo uit als dat het erin ging.
Hij geeft geen storing op het display dus daar vind ik dan ook niets mee.
Wat is het probleem? Warmte pomp? Electronica?
Ik heb geen idee 😟 wellicht één van de lezers wél 😉
Alvast bedankt voor de reacties, groet,
Wil
Gebruikersavatar
LAMPJE
Beheerder
Berichten: 1423
Lid geworden op: 08 nov 2018, 22:43

Wil,
Graag de productcode nummer code PNC vermelden, want zonder dit kan ik niets vinden.



AEG Product Nummer Code PNC.jpg


Je zult toch iets nauwkeuriger zijn met wat je ziet en hoort, want vergeet niet, jij bent onze ogen en oren.
Want wij hebben geen glazen bol en ook geen I-link met jouw machine.
Wat doet hij wel en wat doet hij niet?
Hoor je de aandrijfmotor lopen?
Zie je de trommel draaien,
Wat heb je zelf al gedaan?
En wat heb je gecontroleerd?
Hoor je de compressor op een gegeven moment aanslaan?
Wordt hij niet warm?
Maakt hij lawaai wat anders is?
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Met vriendelijke groet,


Lampje



Bent u tevreden met onze gratis hulp? En draait uw machine weer voor een paar centen?


Wij lusten wel een biertje
DGP
Berichten: 10
Lid geworden op: 10 nov 2021, 19:55

De droger lijkt alles te doen maar ik heb de boven- en zijkant verwijderd en het blijkt dat de compressor/pomp niet warm wordt.

Dit is alles op het plaatje 😊
Electrolux
Model - EDH3685PDW
Type - TC12H64HP
Product nummer: 916 097 747 00
Serienr. 64082149
Laatst gewijzigd door DGP op 11 nov 2021, 19:08, 1 keer totaal gewijzigd.
DGP
Berichten: 10
Lid geworden op: 10 nov 2021, 19:55

Kan ik ook een foto plaatsen?
DGP
Berichten: 10
Lid geworden op: 10 nov 2021, 19:55

Ooo nog even dit, ik heb de droger geprobeerd zonder er vochtig wasgoed in te doen 😊 weet niet of dit invloed heeft ? 😟
Gebruikersavatar
LAMPJE
Beheerder
Berichten: 1423
Lid geworden op: 08 nov 2018, 22:43

Digipaps schreef: 11 nov 2021, 19:01 Kan ik ook een foto plaatsen?
Ja dat kan door onderaan het conceptvak en via bijlagen een foto of bestand te plaatsen.
Er is wel een beperking qua grootte. 1MB
Wil je een grotere foto plaatsen volg dan deze beschrijving.

Graag wat foto's volgens deze gebruiksaanwijzing op het forum plaatsen

Het is heel belangrijk te weten of de compressor

Wel draait en dan koud blijft
of niet draait terwijl hij dat wel moet doen
of de compressor wel spanning krijgt maar niet draait.

En de compressor zal niet draaien als de vochtmeting geen nat wasgoed meet, dus er moet wasgoed in.

Misschien helpt deze film je om tot de fout te komen.
Diagnostische mode en storing zoeken Paul
Met vriendelijke groet,


Lampje



Bent u tevreden met onze gratis hulp? En draait uw machine weer voor een paar centen?


Wij lusten wel een biertje
DGP
Berichten: 10
Lid geworden op: 10 nov 2021, 19:55

Ok, vochtig wasgoed in de droger gedaan en gestart.
Compressor start op en wordt warm (heet)
Ook water in het compartiment opvangbak gegooit en pomp voert het naar boven af.
Ventilator voor compressor slaat NOG niet aan (geen idee bij welke teperatuur wel😊)

Ook geen idee hoelang het duurt voor dat wasgoed enigzins warm aanvoelt?
Lampje verwarming op display blijf knipperen.
Even afwachten wat er gaat gebeuren 😊
DGP
Berichten: 10
Lid geworden op: 10 nov 2021, 19:55

De droger draait nu een klein half uur,
Compressor loopt nog steeds en wasgoed voelt warm aan. Ventilator voor compressor ook gestart.
Nog 2 uur te gaan.
Lampje verwarming display knippert nog steeds.

Graag zou ik willen weten waar die sensors zitten voor vochtmeting 😊

Ben héél benieuwd 😊
Gebruikersavatar
LAMPJE
Beheerder
Berichten: 1423
Lid geworden op: 08 nov 2018, 22:43

Test met nieuw eitje compressor met hulpcondensor.png
Het duurt toch wel 45 minuten voordat de machine op temperatuur raakt.
De koelventilator van de compressor draait pas dan als de compressor oververhit dreigt te raken.
De compressor is er voor gemaakt om hitte te produceren, dus hij moet zelfs heet worden.

Ik heb zo niet de gegevens paraat maar dan houdt je allang je hand niet meer op de compressor, want die heeft een bedrijfstemperatuur van 80 graden.
Dus aan verwarming en koeling lijkt het niet te liggen.
Ook niet aan de vochtsensor Die overigens inwendig onder de deur als metalen strip geplaatst is.
Deze losschroeven ontdoen van stof en vuiligheid en goed schrobben met pure schoonmaakzijn komt de werking ook ten goede.

Ik krijg meer de indruk dat je een luchtcirculatieprobleem hebt. Maar daarover later meer, want moet even weg.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Met vriendelijke groet,


Lampje



Bent u tevreden met onze gratis hulp? En draait uw machine weer voor een paar centen?


Wij lusten wel een biertje
DGP
Berichten: 10
Lid geworden op: 10 nov 2021, 19:55

Lampje, tot zover bedankt voor je hulp hoor, je bedoelt met luchtcirculatie de ruimte waarin de droger staat?
Gebruikersavatar
LAMPJE
Beheerder
Berichten: 1423
Lid geworden op: 08 nov 2018, 22:43

Nee, ik bedoel de luchtcirculatie door de machine.

De ventilator die de lucht rond moet pompen en aangedreven wordt door de aandrijfmotor, de waaier kan smerig zijn, maar zelfs los liggen en circuleert de lucht niet.
Dan krijg je de doorgang door de warmtewisselaar, waar de lucht verwarmd wordt.
De lucht gaat door de trommel en na de trommel gaat hij door meerdere filters en de warmtewisselaar ,waar hij gekoeld wordt en zijn vocht verliest.
En juist deze condensor wil nog wel eens ernstig versmeren, waardoor de circulatie afneemt of zelfs blokkeert.

Maar ook kan vochtig stof dat door de hele machine te vinden is, de electronica verstoren.


Ik kan alleen maar een Portugese handleiding vinden, zelfs bij Electrolux kom ik niet verder, als een montage handleiding.
Want ik begrijp het signaal niet, wat je krijgt.

Zou je een foto kunnen maken van het bedieningspaneel? Of heb jij de gebruiksaanwijzing wel ? En kun je een foto maken van de uitleg van het bedieningspaneel?

Ik zou eens beginnen aan een grote schoonmaak in het lucht circuit.

Maak ook eens een foto van hoe de condensor er achter het luikje uitziet.
Haal de achterkap er eens af en controleer of de waaier van de fan nog vastzit.
Leg de filters eens een nacht in een bak azijn.
Koop een kattenstaart en rag de kanalen eens goed schoon. Dit i.s.m. de stofzuiger.

Je bent echt niet de eerste, waar een verdwenen sok wordt terug gevonden.
Met vriendelijke groet,


Lampje



Bent u tevreden met onze gratis hulp? En draait uw machine weer voor een paar centen?


Wij lusten wel een biertje
DGP
Berichten: 10
Lid geworden op: 10 nov 2021, 19:55

Hallo Lampje, nou ik heb alle platen eraf gehad en de droger volledig schoon gemaakt (stofzuiger) maar ook de condensor uitgezogen en voorzichtig met een Air-compressor schoongeblazen.
Er staat ook water in de container waar de pomp het in moet deponeren.

Ik heb ergens gelezen dat je iets kunt instellen via de toetsen om de droogte in te stellen ???

Ook ik heb alleen de Spaanse handleiding, wij wonen ook in Spanje dus eigenlijk wel voor de hand liggend ;-)
Gebruikersavatar
LAMPJE
Beheerder
Berichten: 1423
Lid geworden op: 08 nov 2018, 22:43

Vandaar dat ik het niet kon vinden die machine is dus niet in NL op de markt geweest.
De ruimtes onderin de machine moeten door de pomp leeggezogen worden en er mag wel iets blijven staan, maar niet veel
De pomp zorgt ervoor dat het water in de verzamelcontainer komt of regelrecht in de afvoer.
Dus ook de vlotter en pompkamer maar eens goed reinigen, want daar blokkeert het ook regelmatig.
Voor het instellen zal je in je eigen handleiding moeten kijken, want die weet ik dus niet van dit type.

Met een luchtcompressor pomp je het vuil alleen maar verder weg en dan wordt het onbereikbaar.

Ik gebruik daarvoor een oppompbare tuinspuit gevuld met heet water en een natzuiger in het pompcompartiment.
Want juist voorin zit het vuil wat door het hete water dan direct naar beneden valt, en in de sump terecht komt en afgezogen kan worden.

Lees dit maar eens:
Spoelen, Hulpstuk leegzuigen sump voor natzuiger
Spoelen, natzuiger voor waterafvoer
Spoelset schoonmaken condensor
Met vriendelijke groet,


Lampje



Bent u tevreden met onze gratis hulp? En draait uw machine weer voor een paar centen?


Wij lusten wel een biertje
DGP
Berichten: 10
Lid geworden op: 10 nov 2021, 19:55

Hallo Lampje, achter kap er ook afgeschroefd en wat bleek de ventilatorruimte zat rondom de trommel helemaal dicht. Geen wonder dat dat ding zo slecht droogde.

“ Met een luchtcompressor pomp je het vuil alleen maar verder weg en dan wordt het onbereikbaar. “
Machine was geheel ontmanteld dus alle vuil is er ook echt uit en de rest gestofzuigd.
Morgen even een witte was erin en kijken wat het resultaat is 😉

Nogmaals dank 👍

Ik houd jullie op de hoogte van het resultaat 😉
Gebruikersavatar
LAMPJE
Beheerder
Berichten: 1423
Lid geworden op: 08 nov 2018, 22:43

Ik denk dat je de warmtewisselaar niet open hebt gehad, want daarvoor moet je de machine helemaal demonteren.
Ik heb hier een filmpje van een Bosch Siemens machine, die zelfs is uitgerust met een spoelinstallatie en daar zit zelfs ook nog eens fluf in de 2e sectie.
Als je regelmatig vanaf de voorkant met heet water spuit komt het vuil niet in de 2e sectie. Want zonder de zaak te open kom je daar niet bij.
Ik weet zeker uit ervaring dat regelmatig de filters schoonmaken en 1 maal per jaar spoelen vanaf de voorzijde de 2e sectie brandschoon blijft.
Grondig schoonmaken condensor en verdamper
Bosch Warmtepomp droger WTW86560NL/05 Filmpje laat zien hoe je dit kunt bereiken en schoonmaken.

Bij Siemens is dit zelfs onmogelijk gemaakt omdat er geen luik meer in is gemaakt.
Met vriendelijke groet,


Lampje



Bent u tevreden met onze gratis hulp? En draait uw machine weer voor een paar centen?


Wij lusten wel een biertje
DGP
Berichten: 10
Lid geworden op: 10 nov 2021, 19:55

Wauw, nou het lijkt mij een onbegonnen klus om die condensator bloot te leggen om schoon te spuiten 😟
Gebruikersavatar
LAMPJE
Beheerder
Berichten: 1423
Lid geworden op: 08 nov 2018, 22:43

Als je regelmatig (een keer per jaar) vanaf de voorzijde spuit, waar je eenvoudig bij komt, dan heb je geen last, want de pluizen zijn plakkerig en blijven voorin hangen.

Vandaar dat ik stelde, dat je met perslucht de pluizen verder de machine in jaagt, waar je haast niet meer bij komt.
Dit is de foto van een AEG aan de achterzijde die ik kreeg 10 jaar oud, Brandschoon, niets aan gedaan.
Deze machine heeft een losse ventilator waardoor je er achter bij kunt, dat met de latere types met een gecombineerde ventilator / aandrijfmotor niet meer mogelijk is.

20190509_171255.gif



De voorzijde was wel vol plakkerige pluizen na een warmwaterstraal en afzuigen in het pompcompartiment met de natzuiger, gaat deze alsof hij nieuw is.

20190509_184513cu.jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Met vriendelijke groet,


Lampje



Bent u tevreden met onze gratis hulp? En draait uw machine weer voor een paar centen?


Wij lusten wel een biertje
Gesloten