AEG Lavatherm T75480 iH1 stopt na 10 ongeveer minuten

De wasdroger defect is natuurlijk erg vervelend! U kunt een monteur bellen maar die kost vaak veel geld.
Als u een beetje handig bent dan kunt u in veel gevallen uw wasdroger prima zelf repareren. Vaak met zeer lage kosten (minder als 10 euro)
Vragen over de reparatie of problemen met uw droger kunt u dan ook hier posten.
De mede-forum gebruikers en de moderators van DIY reparatie (www.DIYreparatie.nl) helpen u graag op weg!
Gesloten
HER
Berichten: 9
Lid geworden op: 20 sep 2021, 00:35

Onze AEG Lavatherm T75480 iH1 warmtepompdroger stopt steeds na ongeveer 10 minuten.
De PNC is 916 097 266 00

Heb het forum doorgespit en inmiddels de LNK586GG, de veiligheidsweerstand van 47 Ohm, het Omron PowerRelay (12V 16A) en een ander wit relais (12V 10A 250V) vervangen, allemaal besteld via MaakMijnWitgoed.
Dit heeft helaas niet geholpen. De machine start nog steeds probleemloos, geeft geen error codes, maar na ongeveer 10 minuten schakelt hij steeds uit en zet zichzelf dan op de beginstand van het kastdroog programma.

Heeft iemand een idee wat ik nog meer zou kunnen proberen?
Alvast bedankt voor het meedenken.
Gebruikersavatar
LAMPJE
Beheerder
Berichten: 1423
Lid geworden op: 08 nov 2018, 22:43

Hiero,

Als eerste graag het PNC nummer om exact te kunnen zien, welke machine je hebt.

Ik heb wel vermoedens in welke richting we het moeten zoeken, maar weet het liever zeker.
Ik kan zonder dat nummer, n.l. niets in de documentatie vinden.

Met welke reden heb je deze componenten vervangen?
En op welke print heb je dit gedaan?
Want je hebt er namelijk twee, waar een LNK op zit.
Als je de weerstand van 47 ohm hebt gewisseld, was deze dan defect?

Ik denk van niet, want met een defecte weerstand heb je geen spanning op je kaart.

En heb je hem vervangen door een van 100 ohm?

Laat eens wat foto's zien van het werk dat je gedaan hebt.
Met vriendelijke groet,


Lampje



Bent u tevreden met onze gratis hulp? En draait uw machine weer voor een paar centen?


Wij lusten wel een biertje
HER
Berichten: 9
Lid geworden op: 20 sep 2021, 00:35

Hallo Lampje,
Bedankt voor je snelle respons.
De PNC is 916 097 266 | 00
De componenten zijn vervangen op de grote print, aan de rechterzijde (van voren bekeken) van de droger.
Ik heb de LNK vervangen vanwege een post in dit forum dat een defecte LNK kan leiden tot het uitvallen van de droger.
De 47 Ohm weerstand was niet defect, maar is toch vervangen voor een nieuw exemplaar van ook weer 47 Ohm.
De relais zijn vervangen omdat ik begrepen heb dat ze in de loop van de tijd intern beschadigd kunnen raken.
Foto's volgen zodra ik uitgezocht heb hoe je ze upload.
Gebruikersavatar
LAMPJE
Beheerder
Berichten: 1423
Lid geworden op: 08 nov 2018, 22:43

Wat ik al vermoedde.
Je hebt een regelprint en een motorbesturingsprint.
En je hebt de storing gezocht in de verkeerde print.
Want ook in de andere print zit een spanningomzetter.

Lees deze draadjes maar eens door:

LNK/TNY doormeten
LNK/TNY, Symptomen defect
LNK/TNY, Verwijderen LinkSwitch door los te solderen

Ik wil je aanraden de veiligheidsweerstand te verhogen naar 100 ohm.

met de volgende motivatie: Veiligheidsweerstand verhogen waarom?


LNK/TNY Solderen - de techniek van slepend solderen bij vervanging van LNK/TNY verschil in schone en niet schone printsporen
Met vriendelijke groet,


Lampje



Bent u tevreden met onze gratis hulp? En draait uw machine weer voor een paar centen?


Wij lusten wel een biertje
HER
Berichten: 9
Lid geworden op: 20 sep 2021, 00:35

Dat is een hoopvol bericht.
Weet je waar de motorbesturingsprint zit?
Ik heb gekeken op de tekening van de elektrische uitrusting van mijn droger op de AEG onderdelensite, maar daar kan ik 'm niet vinden.
Zit de print misschien op de motor?

https://shop.aeg.nl/search?q=%3Arelevan ... agesize=20
klik 'Elektrische uitrusting' voor de tekening

Alvast bedankt!
HER
Berichten: 9
Lid geworden op: 20 sep 2021, 00:35

De 47 Ohm weerstand zal ik vervangen voor een 100 Ohm exemplaar.

Foto van mijn printplaat:
https://photos.app.goo.gl/kaHF4yPABAGU9uw58

Foto locatie printplaat:
https://photos.app.goo.gl/YrC7TcZ5gXzT7pqz7
Gebruikersavatar
LAMPJE
Beheerder
Berichten: 1423
Lid geworden op: 08 nov 2018, 22:43

Dat dacht ik al, de nadere printplaat zit achter het bedieningspaneel.
En daar zit ook een voedingsschakeling in.

De nummers 587 en 587A
Met vriendelijke groet,


Lampje



Bent u tevreden met onze gratis hulp? En draait uw machine weer voor een paar centen?


Wij lusten wel een biertje
HER
Berichten: 9
Lid geworden op: 20 sep 2021, 00:35

Hallo Lampje,

Bedankt voor het meedenken. Stel je hulp erg op prijs!
Achter het bedieningspaneel (587A) zit geen motorstuurmodule (printplaat).
Zie foto's:
https://photos.app.goo.gl/8ZSeh5koxgGECjpWA
https://photos.app.goo.gl/zXtyaEoA5BqHAEV2A

Zit de motorstuurmodule bij dit model niet op de hoofdprintplaat (waar ik de LNK al op vervangen heb)?
Het onderste gedeelte van de printplaat (zie foto heironder) lijkt verdacht veel op een motorstuurmodule.

https://photos.google.com/share/AF1QipO ... YyTDA3bG9R

P.S. Je hebt het antwoord op de magneetventiel vraag onde je antwoord op mijn vraag geplaatst
Gebruikersavatar
LAMPJE
Beheerder
Berichten: 1423
Lid geworden op: 08 nov 2018, 22:43

Nee maar waarschijnlijk wel de hoofdvoeding, want daar wordt de hoofdspanning geschakeld.

Op de grote kaart zullen ongetwijfeld de motorsturingen zitten, maar er zitten daar meer componenten die daar naar toe verhuisd zijn zoals een scheidingstrafo voor de vochtigheidsmeting.
Ik kan op de foto's helaas geen details zien, dus kan me niet goed oriënteren.
Waar de motor geschakeld wordt kun je eenvoudig zien aan de kabelboom, waar gaat die heen? En waar zit de compressor aangesloten?
Met vriendelijke groet,


Lampje



Bent u tevreden met onze gratis hulp? En draait uw machine weer voor een paar centen?


Wij lusten wel een biertje
HER
Berichten: 9
Lid geworden op: 20 sep 2021, 00:35

De kabels van zowel de compressor als de motor zijn aangesloten op de grote printplaat.
Heb inmiddels op een Duits forum (https://www.mikrocontroller.net/topic/4 ... age=single) gelezen dat deze printplaat (gaat over ander type droger, maar het is exact dezelfde printplaat) vaak hetzelfde probleem veroorzaakt dat ik heb.
Een groot aantal oplossingen wordt aangedragen (waaronder het vervangen van de LNK, vervangen van diodes etc.), maar zonder echt resultaat. Een aantal reparatiebedrijven schijnt wel te weten hoe het opgelost kan worden, maar om begrijpelijke redenen delen ze de informatie niet. Heb een bedrijf gevonden dat zegt het probleem te kennen en het op te kunnen repareren. Ga dat maar eens proberen. Laat weten hoe het is afgelopen. Lampje, heel erg bedankt voor je tijd en raad! Een paar biertjes zijn onderweg.
Gebruikersavatar
LAMPJE
Beheerder
Berichten: 1423
Lid geworden op: 08 nov 2018, 22:43

Ik zou wel beide printen opsturen, want het ene kan niet zonder het andere.
Er is communicatie tussen die twee.
Ook na het lezen van die draad blijft ik de mening houden dat het met een van de LNK's te doen heeft.

Want het is moeilijk lezen, maar er wordt ook heel veel flauwe kul verteld. Zeker als ze richting waterpomp en zo gaan denken.
Voor mij zijn er twee richtingen slechte contacten in hoofdstrooomkring, waaronder deurschakelaar en veiligheidsrelais of een van de LNK's die ik nog steeds als hoofdverdachte zie.

Maar ik ben benieuwd, maak eens goede detailfoto's en kijk waar ze wat aan gesleuteld hebben.
Met vriendelijke groet,


Lampje



Bent u tevreden met onze gratis hulp? En draait uw machine weer voor een paar centen?


Wij lusten wel een biertje
HER
Berichten: 9
Lid geworden op: 20 sep 2021, 00:35

Bedoel je met de tweede print de regelunit (zwarte doos waar de display, knoppen etc.) op zitten? Behalve dat kan ik geen tweede printplaat vinden.
Gebruikersavatar
LAMPJE
Beheerder
Berichten: 1423
Lid geworden op: 08 nov 2018, 22:43

Ja, die bedoel ik.
Lang was dat de hoofdprint, maar ik zie langzaam verschuiven van als tweede print alleen de motorsturing, maar zie er ook andere functies bij komen.

Maar de voeding komt nog steeds uit het bedieningspaneel, want daar zit wel de hoofschakelaar.
Dus je kunt het een niet zonder het andere zien.
Met vriendelijke groet,


Lampje



Bent u tevreden met onze gratis hulp? En draait uw machine weer voor een paar centen?


Wij lusten wel een biertje
Gebruikersavatar
LAMPJE
Beheerder
Berichten: 1423
Lid geworden op: 08 nov 2018, 22:43

Via PM:

Hallo Lampje,
Reparatie van de printplaat heeft niet geholpen. Weer terug gestuurd, vervang printplaat gekregen van een net iets andere droger. Werkt ook niet. Op de printplaat van de display en (draai)knoppen zit geen lnk. Alles is naar de hoofdprintplaat verplaatst. Heb besloten om geen goed geld meer achter slecht geld te gooien, en heb de wasdroger afgeschreven.
Is een bekend probleem bij dit type wasdroger, waar geen bekende oplossing voor is. Een nieuwe printplaat voor 300 euro is ook complete onzin. Hoop dat de nieuwe Siemens betrouwbaarder is.
Groeten,
Hiero
Gesloten