Haier Hatrium Mysterieuze O-ring, 41cm diameter

De wasmachine stuk of defect is natuurlijk erg vervelend! U kunt een monteur bellen maar die kost vaak veel geld.
Als u een beetje handig bent, dan kunt u in veel gevallen uw wasmachine prima zelf repareren.
En tegen zeer lage kosten.
Wij kunnen u helpen uw eigen reparatie uit te voeren en coachen u op afstand.
Dat is onze hobby en zijn dan ook net zo trots als u, als we samen de machine van de schroothoop gered hebben. (www.DIYreparatie.nl)
Gesloten
MJK
Berichten: 3
Lid geworden op: 25 aug 2021, 12:42

De Haier Hatrium wasmachine maakt een hels kabaal bij het centrifugeren.
Los op de grond vond ik deze ring (zie foto) maar ik kan niet achterhalen waar deze vandaan komt. Zou van de manchet moeten komen lijkt mij maar ik heb geen idee waar of hoe deze terug te installeren.

Ik heb me suf gegoogled maar kom er niet uit. Wie kan me op weg helpen?
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
LAMPJE
Beheerder
Berichten: 1423
Lid geworden op: 08 nov 2018, 22:43

Ik heb het vermoeden dat dit een ring is die de rubber manchet in de frontplaat vast moet zetten.
Deze rand is wat omgezet en daar zou dit "elastiek" om heen kunnen passen om de manchet aan het voorfront vast te zetten.

Ik denk dat jouw schokbrekers defect zijn, want wat is het lawaai precies?
Is dit meer bonken of is het meer gieren en gillen?
Met vriendelijke groet,


Lampje



Bent u tevreden met onze gratis hulp? En draait uw machine weer voor een paar centen?


Wij lusten wel een biertje
MJK
Berichten: 3
Lid geworden op: 25 aug 2021, 12:42

Dank voor deze reactie.

Geen gieren en gillen. Meer ratelen, niet zozeer bonken. De wasmachine loopt niet weg.
Als ik deze ring terug wil zetten, hoe kan ik dat doen? Als dat is uit te leggen?
Gebruikersavatar
LAMPJE
Beheerder
Berichten: 1423
Lid geworden op: 08 nov 2018, 22:43

Hier wordt getoond dat er een stalen ring met spanveer in zit, maar in ken jouw machine niet dat zou dus ook met zo'n rubber ring kunnen.

https://youtu.be/V0Fe351k5PI?t=269

Als het lawaai ratelend is dan zou het kunnen zijn dat er een voorwerp zoals bijv. een BH beugel door de gaten is gevallen en tussen het element is gekomen. Dus leg eens een zaklamp in de trommel en kijk of je iets kunt zien dat daar niet thuis hoort.

Als daar een BH beugel ligt dan is die te verwijderen door de slang van de pomp los te nemen of het verwarmings element te verwijderen.

Maar omdat de rubber ring er af gegaan is zou je het ook kunnen zoeken in een voorwerp dat tussen trommel en kuip klem is komen te zitten, zoals een schroef of een muntje. Dus inspecteer de spleet in de rubberring eens goed.
Dat kan handmatig.

Maar daarvoor zijn er tegenwoordig ook zeer handige hulpmiddelen, die voorheen onbetaalbaar waren, maar nu nog nauwelijks iets kosten.

Schroef vinden met Endoscoop-Borescoop

als voorbeeld: Endoscoop

Voor de volledige film de handleiding hoe vreemde zaken te verwijderen

BH beugels, munten, schroeven verwijderen uit wasmachine
Met vriendelijke groet,


Lampje



Bent u tevreden met onze gratis hulp? En draait uw machine weer voor een paar centen?


Wij lusten wel een biertje
MJK
Berichten: 3
Lid geworden op: 25 aug 2021, 12:42

Beste,

De ring past niet om het manchet, is veel te groot. Dus waar deze vandaan komt blijft een raadsel.
Ik zal nog eens alles nalopen.

Dank voor de tips,

Mvg, Marjolein
(als de wasmachine niet meer rammelt dan komt het biertje er zeker aan hoor.. )
Gebruikersavatar
LAMPJE
Beheerder
Berichten: 1423
Lid geworden op: 08 nov 2018, 22:43

Marjolein, die laat ik me niet ontglippen, :D
Ik had intussen de site van jouw machine gevonden.

Om in de onderdelenlijst te kunnen kijken, heb ik alle gegevens van het machineplaatje nodig, zou je daar een foto van willen maken?
Haier.png
Intussen heb ik een telefoonnummer gevonden voor service 70 89 12 567 het lijkt er op dat dit een Belgisch nummer is dus 0032 ervoor.

Misschien kun je het hen vragen? Op de site van Haier Benelux kun je ook per e-mail vragen sturen. Hang het fotootje er aan.

Kan het zijn dat deze ring uit de deur komt?
Of hoort hij thuis aan de andere kant van de deurafdichting , die de afdichting op de kuip vastzet. Die is een stuk groter.

Om dat te kunnen zien en weer te monteren Moet de buitenring in de deuropening los worden gemaakt de manchet de trommel ingeduwd en dan kun je zien of die maat overeenkomt.
Haal het bovenblad eens los. Ik weet niet hoe dit bij Haier gaat, maar eigenlijk gaat het bovenblad bij de meeste machines los door twee schroeven aan de achterzijde los te draaien en de deksel iets naar achteren te schuiven. Dan kun je misschien meer zien.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Met vriendelijke groet,


Lampje



Bent u tevreden met onze gratis hulp? En draait uw machine weer voor een paar centen?


Wij lusten wel een biertje
Gesloten