Samsung DV70F5E valt uit

De wasdroger defect is natuurlijk erg vervelend! U kunt een monteur bellen maar die kost vaak veel geld.
Als u een beetje handig bent dan kunt u in veel gevallen uw wasdroger prima zelf repareren. Vaak met zeer lage kosten (minder als 10 euro)
Vragen over de reparatie of problemen met uw droger kunt u dan ook hier posten.
De mede-forum gebruikers en de moderators van DIY reparatie (www.DIYreparatie.nl) helpen u graag op weg!
Gesloten
JBV
Berichten: 5
Lid geworden op: 10 mei 2021, 21:15

Allereerst mijn complimenten voor dit fantastische forum. Mijn droger is dus stuk en ik was al naar een nieuwe aan het zoeken toen ik buikpijn kreeg van de waarschijnlijk onnodige milieu belasting. Dus op zoek naar reparatie mogelijkheden en dit forum gevonden.

Ik lees verschillende berichten over een chip die vaak stuk gaat en ik herken de problemen met mijn Samsung droger. Gaat vaak wel aan maar valt volledig uit na seconden en moet stekker eruit halen voor hij het weer doet.

Mijn soldeer ervaring is vooral slecht te noemen maar begreep dat er via dit forum ook in contact te komen is met "monteurs" of "enthousiastelingen" die me hierbij kunnen en hopelijk willen helpen.

Hieronder de links naar foto's van het type en de printplaat (voor en achter) DV70F5E0HGW/EN

https://ibb.co/LCCR6m1
https://ibb.co/kqP6D0T
https://ibb.co/48YSt0r

Hopelijk heeft er iemand zin/tijd om deze machine van de sloop te redden.

Groet!

Jeroen
Gebruikersavatar
Tukkertje
Beheerder
Berichten: 236
Lid geworden op: 08 nov 2018, 21:50

Dag jeroen, mogen we een scherpe foto van dat zwarte chipje met 7 pootjes?
En welke plaats woon je?
Misschien dat 1 van deze enthousiastelingen bij je in de buurt woont.
IF YOU CAN'T FIX IT WITH A HAMMER, YOU'VE GOT AN ELECTRICAL PROBLEM
Fixed? thanks us with :beer::beer::beer:
JBV
Berichten: 5
Lid geworden op: 10 mei 2021, 21:15

Ik hoop dat het zo duidelijk is:

https://ibb.co/9WLY2xJ
Gebruikersavatar
LAMPJE
Beheerder
Berichten: 1423
Lid geworden op: 08 nov 2018, 22:43

Lees dit artikel maar eens door:

LNK/TNY, Symptomen defect
de dichtsbijzijnde enthousiasteling is Bennie, die woont ongeveer 50 km bij jou vandaan.

Daarnaast is er ook nog de mogelijkheid om de print door een van de reparatiebedrijfjes te laten repareren.

Printplaatreparateurs

Samsung giet zijn printen helemaal in met een soort kunsthars en dat maakt het vervangen van componenten wel wat complexer, Omdat je de component er niet zo maar uit solderen kunt.
En ook aan de achterzijde een gat moet maken om bij de contacten te komen.

Zie het Samsung LNK reparatieverslag
Met vriendelijke groet,


Lampje



Bent u tevreden met onze gratis hulp? En draait uw machine weer voor een paar centen?


Wij lusten wel een biertje
JBV
Berichten: 5
Lid geworden op: 10 mei 2021, 21:15

Bedankt Lampje,

Ik had het artikel inderdaad gelezen en herken vermoed de chip. Als je goed naar de detailfoto kijkt lijkt het ook alsof 1 van de pootjes bruin is wat me niet de bedoeling lijkt.

@Bennie, ik zou de printplaat ook kunnen opsturen? Of heb je liever dat ik naar een printplaat reparatie service ga?

Ik hoor graag,

Jeroen
Gebruikersavatar
LAMPJE
Beheerder
Berichten: 1423
Lid geworden op: 08 nov 2018, 22:43

Jeroen, dat is typisch een euvel wat je overal bij Samsung printen ziet.
De eerste keer dat ik het zag, werd ik hierdoor ook gealarmeerd.
Maar als je verder op de print kijkt, zie je veel meer plekken met die verkleuringen.
Dus daar wordt ik niet meer nerveus van.
Met vriendelijke groet,


Lampje



Bent u tevreden met onze gratis hulp? En draait uw machine weer voor een paar centen?


Wij lusten wel een biertje
JBV
Berichten: 5
Lid geworden op: 10 mei 2021, 21:15

Ik heb contact gehad met de genoemde reparatie services en ze repareren liever geen Samsung ivm de hars over de printplaat en volgens hun slecht verkrijgbare onderdelen.

Ik zag dat je de onderdelen via dit forum kan bestellen maar kan nog steeds niet solderen 🤨, iemand die nog een idee?

Ik hoor graag
Gebruikersavatar
LAMPJE
Beheerder
Berichten: 1423
Lid geworden op: 08 nov 2018, 22:43

Ja dat was te voorzien, maar is dat de mening van alle reparateurs?
Ik zou Bennie even benaderen via de PM.
Want zonder soldeer ervaring gaat het echt niet en kost het je een nieuwe print.
Met vriendelijke groet,


Lampje



Bent u tevreden met onze gratis hulp? En draait uw machine weer voor een paar centen?


Wij lusten wel een biertje
JBV
Berichten: 5
Lid geworden op: 10 mei 2021, 21:15

Even een korte update:

Ik heb de printplaat naar Bennie gebracht en die heeft er twee nieuwe onderdelen op gesoldeerd. Als ik het goed heb is het een "besturing chip" en een "weerstand van de voeding" maar daar weet hij vast meer over te vertellen. Wat ik wel kan zien is dat het geen gemakkelijke klus is geweest en er veel expertise en geduld voor nodig is, hiervoor dank en chapeau!

Zie afbeeldingen van reparatie:

Afbeelding
Afbeelding

Nu is het nog belangrijker te melden natuurlijk dat het de wasdroger het weer perfect doet! :lol: Wat een mooi resultaat en fijn dat dit apparaat niet op de sloop is beland voor een paar doorgebrande chipjes. Ik had Bennie beloofd 25 EUR extra te doneren aan het forum als de droger het weer deed omdat ik het initiatief echt top vind, dus bij deze voldaan.

Afbeelding

Bedankt allemaal en hopelijk tot "voorlopig" niet meer :)

Jeroen
Gebruikersavatar
Tukkertje
Beheerder
Berichten: 236
Lid geworden op: 08 nov 2018, 21:50

Dat is mooi om te horen Jeroen,
Het was inderdaad een extra secuur klusje met die hars op de printplaat.
Maar mooi dat het gelukt is.
En als er weer iets is weet je ons te vinden
IF YOU CAN'T FIX IT WITH A HAMMER, YOU'VE GOT AN ELECTRICAL PROBLEM
Fixed? thanks us with :beer::beer::beer:
Gebruikersavatar
LAMPJE
Beheerder
Berichten: 1423
Lid geworden op: 08 nov 2018, 22:43

Geweldig weer een machine van de schroothoop gered. :D
Met vriendelijke groet,


Lampje



Bent u tevreden met onze gratis hulp? En draait uw machine weer voor een paar centen?


Wij lusten wel een biertje
Gesloten