Blomberg TFK 1350/2 wordt niet meer warm

De wasdroger defect is natuurlijk erg vervelend! U kunt een monteur bellen maar die kost vaak veel geld.
Als u een beetje handig bent dan kunt u in veel gevallen uw wasdroger prima zelf repareren. Vaak met zeer lage kosten (minder als 10 euro)
Vragen over de reparatie of problemen met uw droger kunt u dan ook hier posten.
De mede-forum gebruikers en de moderators van DIY reparatie (www.DIYreparatie.nl) helpen u graag op weg!
Gesloten
OMN
Berichten: 17
Lid geworden op: 23 apr 2021, 23:12

Warmtepompdroger Blomberg TKF 1350/2
productnr 7188281500
circa 10 jaar oud, staat alweer ruim 5 jaar op huidige plek


De droger droogt niet meer.

Na enig onderzoek al het volgende geconstateerd:
  • Droger geeft geen foutmeldingen op het display maar draait regulier het programma af
  • Er komt geen water in de opvangbak
  • Trommel draait nog.
  • Luchtcirculatie is nog actief maar deze lucht wordt niet warm. In de trommel 25 graden gemeten bij een ruimtetemp van 21 graden
  • Zijpanelen eraf gehaald en binnenin schoongemaakt (hoeveelheid stof viel mee)
  • condensator lijkt schoon genoeg te zijn

Al met al is mijn vermoeden dat omdat de lucht niet warm genoeg wordt er ook geen vocht uit deze lucht condenseert in de opvangbak en dit dus ook niet kan worden weggepompt.
Vervolgvraag is waarom de lucht niet warm wordt en/of dit de oorzaak is.

Heb https://www.dropbox.com/sh/iz0swk9jv3z7 ... -wHVa?dl=0 wat foto's geplaatst voor verduidelijking.
Gebruikersavatar
LAMPJE
Beheerder
Berichten: 1423
Lid geworden op: 08 nov 2018, 22:43

Het lijkt er op dat de compressor het probleem geeft.

Want deze zorgt aan de ene kant voor het verwarmen van de toevoerlucht en aan de andere kant voor het koelen van de afvoerlucht waardoor het condenseert.

Als eerste zou ik een proeflampje aansluiten op de compressor om te controleren of de compressor wel voeding krijgt en draait.

Als dat gedaan is kun je de compressor ook met een vreemde voeding aansluiten om tijdens het proces te bepalen of de compressor los van de electronica wel werkt.
20201013_144857.jpg


Als hij wel draait dan zal de heetgasleiding (persleiding van de compressor en inlaat van de condensor) echt heet moeten worden
Je zou ook de stroom kunnen meten als de compressor draait en moet de stroom ongeveer dat zijn wat het machineplaatje van de compressor aangeeft.

De stroomopname zou rond de 4 a 5 Ampere moeten zijn. als het rond de 3 Amp max is, is er een koelmiddel gebrek.

Dit is dan wel geen Blomberg maar het principe is hetzelfde.



warmtepompdroger proces grafiek.png
Hier zie hoe de temperatuur van de pijpjes moet zijn na een 20 minuten.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Met vriendelijke groet,


Lampje



Bent u tevreden met onze gratis hulp? En draait uw machine weer voor een paar centen?


Wij lusten wel een biertje
OMN
Berichten: 17
Lid geworden op: 23 apr 2021, 23:12

ben aan de slag gegaan met de tips:

lampje op de compressor aangesloten en droger gestart, deze blijft uit.

Daarna de compressor los op netvoeding aangesloten. Deze wordt nu wel goed heet.
Trekt dan ong 10A en bromt ook iets bij het starten.

Had eerder ook nog een condensator verbonden. Dan trekt deze maar 4A

in beide gevallen loopt amperage langzaam terug.

Op het etiket van de compressor staat helaas geen verwacht amperage. Goede foto maken lukte niet maar heb ze aan het album toegevoegd.
Gebruikersavatar
LAMPJE
Beheerder
Berichten: 1423
Lid geworden op: 08 nov 2018, 22:43

Compressor cut out.jpg

Met de 10 ampere heb je de condensator niet aangesloten dat moet wel, op het machine plaatje staat I nominaal op 5 Ampere, dan lijkt 4 Ampere voor alleen de compressor een prima waarde.

Dus dan wordt het bedieningspaneel loshalen en de print er uit te halen, want er zal een defect relais de oorzaak zijn of een losse stekker, maar dat verwacht ik echter niet.

Deze relais zijn spotgoedkoop en als je een beetje soldeervaardig bent, is dat goed zelf te doen.

Maak eens een foto van de printkaart met name de soldeerzijde van de relais. Maar ook de relaiszijde in close up, want daar staat het typenummer op.

Hier wat verdere info:

Relais met slechte solderingen, altijd vervangen
Relais, Het vervangen van een relais
Relais, wat zijn het en hoe zijn ze te vinden?

Als ik de foto's krijg kan ik je adviseren hoe nu verder.

In mijn naspeuringen zit Blomberg in de stal van Electrolux, maar helaas kan ik aan de hand van de productcode geen tekening vinden.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Met vriendelijke groet,


Lampje



Bent u tevreden met onze gratis hulp? En draait uw machine weer voor een paar centen?


Wij lusten wel een biertje
OMN
Berichten: 17
Lid geworden op: 23 apr 2021, 23:12

Heb de printplaat uit het bedieningspaneel gehaald en de foto's https://www.dropbox.com/sh/iz0swk9jv3z7 ... -wHVa?dl=0 toegevoegd.
Zie op het oog geen gekke zaken.
Laatst gewijzigd door OMN op 30 apr 2021, 16:23, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
LAMPJE
Beheerder
Berichten: 1423
Lid geworden op: 08 nov 2018, 22:43

Ik heb de zaak bestudeerd, want Blomberg is voor mij onbekend.
Je hebt afwijkende relais normaal is 12 volt spoelspanning de jouwe zijn 24 volt DC
En dan zijn er 3 met alleen een maakkontakt en een met een wisselcontact die voor het omkeren van de draairichting van de trommel gebruikt wordt.
Ik kan helaas de kleuren van de aansluiting compressor niet goed zien, ik zie iets rood.
Kijk waar de draad van de compressor uitkomt en volg het printspoor naar het relais.

Je zou ook op de relais kunnen meten, dat doe ik altijd op deze pluggen door kopspelden in de plug te steken en daar met Hirschmann meetpennen het signaal te meten.

Testspeld 4.jpg


Je zou op de spoel kunnen meten of de sturing wel aankomt. Maar ik verdenk het relais gewoon, dat het slecht is. Een bekend verschijnsel.
Dus vervang het relais maar dan zal de machine wel weer draaien. Het hoeft niet altijd zichtbaar te zijn dat een relais stuk is.
Dus let wel op bij de bestelling dat je een 24 volts versie moet hebben.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Met vriendelijke groet,


Lampje



Bent u tevreden met onze gratis hulp? En draait uw machine weer voor een paar centen?


Wij lusten wel een biertje
OMN
Berichten: 17
Lid geworden op: 23 apr 2021, 23:12

Lampje schreef: 25 apr 2021, 17:54 En dan zijn er 3 met alleen een maakkontakt en een met een wisselcontact die voor het omkeren van de draairichting van de trommel gebruikt wordt.
Ik kan helaas de kleuren van de aansluiting compressor niet goed zien, ik zie iets rood.
Kijk waar de draad van de compressor uitkomt en volg het printspoor naar het relais.
Heb de draden gevolgd en een overzicht gemaakt welke waarvan is.https://www.dropbox.com/s/tfcbac6tpmh08 ... n.png?dl=0 Lijkt alsof de blauwe en gele draad van de temperatuursensor condensator niet bij de bovenste relais uitkomen.

De compressor heeft een aantal afgaande draden.
- oranje, gaat (buiten beeld) via verbindingsblok over in rood en dan naar de aan/uit knop
- rood gaat naar condensator en dan doorverbonden met temperatuursensor* op de koperen leiding van de compressor. Doorverbonden gele draad gaat vervolgens naar printplaat
- grijs gaat ook naar de consensator en stopt daar
- blauwe draad van de temperatuursensor gaat direct naar de printplaat als blauw.
- de zwart/roze draad gaat naar de ventilator
- de blauw/witte draad gaat van de ventilator weer terug naar de consensator

Zie https://www.dropbox.com/s/2id1qh7loeivi ... r.jpg?dl=0
https://www.dropbox.com/s/htuc5bwgw0odz ... r.jpg?dl=0
https://www.dropbox.com/s/pmu32ilj9qpd7 ... r.jpg?dl=0

* ik denk dat het een tempsensor is die de compressor uitschakelt als het warm genoeg is.
Gebruikersavatar
LAMPJE
Beheerder
Berichten: 1423
Lid geworden op: 08 nov 2018, 22:43

Ik sta er vreemd van te kijken dat een compressor direct gestuurd zou zijn vanuit een thermische schakelaar.

En ik ben eigenlijk het overzicht een beetje kwijt.

Zou je aan de hand van het schema, wat ik eerder gaf, een schema kunnen maken hoe het op jouw machine zit?
Met vriendelijke groet,


Lampje



Bent u tevreden met onze gratis hulp? En draait uw machine weer voor een paar centen?


Wij lusten wel een biertje
OMN
Berichten: 17
Lid geworden op: 23 apr 2021, 23:12

Lampje schreef: 27 apr 2021, 22:54 Ik sta er vreemd van te kijken dat een compressor direct gestuurd zou zijn vanuit een thermische schakelaar.

En ik ben eigenlijk het overzicht een beetje kwijt.

Zou je aan de hand van het schema, wat ik eerder gaf, een schema kunnen maken hoe het op jouw machine zit?
haha, snap wel dat je het overzicht kwijtraakt, heb hier een schematisch overzicht gemaakt van de verbindingen vanuit de compressor.
draadschema droger.jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
LAMPJE
Beheerder
Berichten: 1423
Lid geworden op: 08 nov 2018, 22:43

Als ik naar de foto's kijk zie ik 3 condensatoren op de tekening maar twee.
Ook klopt er iets niet bij de fan.

Wat heb je aangesloten toen de compressor 4 ampere trok en het dus goed deed?

Dus de compressor fan gaat gelijk met de compressor draaien?
Als de fan wel draait en de compressor niet, dan moet je de temperatuur beveiliging van de compressor eens doormeten.
Als beide niet draaien, dan zou ik de sensor op de heetgas leiding eens controleren. Het lijkt er op als of dit een soort clixon is die op temperatuur van het hete gas schakelt.

Maak daar eens een foto van en meet hem door.
Van die condensator bij de aan/uit knop begrijp ik niets. Want daar zijn de beide polen op dezelfde klem aangesloten, dus een kortsluiting.
Met vriendelijke groet,


Lampje



Bent u tevreden met onze gratis hulp? En draait uw machine weer voor een paar centen?


Wij lusten wel een biertje
OMN
Berichten: 17
Lid geworden op: 23 apr 2021, 23:12

Lampje schreef: 29 apr 2021, 09:00 Als ik naar de foto's kijk zie ik 3 condensatoren op de tekening maar twee.
Er zijn er zelfs 4, verbonden met stopcontact, compressor, luchtpomp en trommeldraaimotor . Heb ze toegevoegd aan de tekening.
Lampje schreef: 29 apr 2021, 09:00 Ook klopt er iets niet bij de fan.
In de bedrading? Het lijkt wel zo aangesloten te zijn.

Lampje schreef: 29 apr 2021, 09:00 Wat heb je aangesloten toen de compressor 4 ampere trok en het dus goed deed?
Stekker met draden aangesloten op de pinnen van de compressor de grijze en rode draad mee verbonden zijn (bijgeprikt naast de bestaande bedrading)
edit 2: heb het zojuist aangesloten zoals hieronder getekend. compressor en ventilator gaan beide aan. Wel schakelt compressor redelijk snel uit. ik hoor de clixon die eronder zit dan klikken. Wat opvalt is dat de stekker die ik heb aangesloten maar liefst 10 a 12 Ampere trekt, totdat de compressor uitschakelt door de clixon. Kort na het uitschakelen schakelt de compressor weer in om vervolgens weer kort daarna uit te schakelen. Ik heb het toen maar gestopt om de compressor niet te beschadigen.
De printplaat is in deze opstelling overigens losgekoppeld.
droger test compressor 1.jpg
Lampje schreef: 29 apr 2021, 09:00 Dus de compressor fan gaat gelijk met de compressor draaien?
Als de fan wel draait en de compressor niet, dan moet je de temperatuur beveiliging van de compressor eens doormeten.
Als beide niet draaien, dan zou ik de sensor op de heetgas leiding eens controleren. Het lijkt er op als of dit een soort clixon is die op temperatuur van het hete gas schakelt.
Maak daar eens een foto van en meet hem door.
Beide draaien niet. Zal even de sensorweerstand meten en foto maken.
edit: foto's hier: https://drive.google.com/drive/folders/ ... -IrmPnVbOr
multimeter schiet naar 0 ohm op kamertemperatuur
Lampje schreef: 29 apr 2021, 09:00 Van die condensator bij de aan/uit knop begrijp ik niets. Want daar zijn de beide polen op dezelfde klem aangesloten, dus een kortsluiting.
Foutje in de tekening :oops:, aangepast.
droger draadschema v2.jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Laatst gewijzigd door OMN op 02 mei 2021, 15:29, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
LAMPJE
Beheerder
Berichten: 1423
Lid geworden op: 08 nov 2018, 22:43

Drukschakelaar.png
Dit is de drukschakelaar die de stroomkring schakelt, het is geen thermostaat. Maar die zit wel in het koelmiddelcircuit, dus daar kun je zelf niets aan doen. Een uiterst vreemd systeem van regelen.

De compressor mag je niet aansluiten zonder elco, dan wordt hij bloedheet en verbrandt.

Want dit type motor weet niet welke kant hij uit moet gaan draaien en blijft vaak zonder condensator stil staan brommen en kan zelfs de verkeerde kant uit gaan lopen, wat een compressor niet echt leuk vindt. Hij moet een zet in de goede richting krijgen van de condensator.
Vreemde voeding op compressor.png




Zo moet je hem aansluiten met een vreemde voeding en zal hij het goed doen.

Ook erg vreemd, dat de koelventilator al direct begint te lopen als de compressor nog koud is en warmte moet produceren. Bij alle machines die ik ken, werkt de koel fan pas als de compressor te heet dreigt te raken. En wordt vanuit de electronica geschakeld

De condensator die bij de voeding zit, lijkt alleen een ontstoorfunctie te hebben want staat gewoon parallel aan de voeding. Ook is er nog een sensor in de luchtstroom na de trommel. Wat die doet is voor mij niet duidelijk. Want de electronica lijkt hier niets te schakelen. Wel alle andere zaken maar niet de compressor.

Wat doet de overload sensor van de compressor, die moet bij een stroom van 4-5 Amp gewoon gesloten blijven.
Het lijkt er op dat op persdruk van de compressor geregeld en geschakeld wordt, wat ik uiterst vreemd vind om een temperatuur te regelen.

P.S.

Kun je de laatste foto's in JPG plaatsen hier kan ik niets mee?
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Met vriendelijke groet,


Lampje



Bent u tevreden met onze gratis hulp? En draait uw machine weer voor een paar centen?


Wij lusten wel een biertje
OMN
Berichten: 17
Lid geworden op: 23 apr 2021, 23:12

Heb foto van png naar jpg aangepast.

Verder bedrading nog nagelopen maar amperage blijft 10 tot 12A. Fan afgekoppeld.
droger test compressor 3.jpg

heb compressor documentatie hier gevonden. c, s en r op de tekening aangegeven. Heb zelf model NE7215H
https://issuu.com/ephtklima/docs/embrac ... _kompressz

Edit: compressor gaf nu wel weer 4A aan na het omdraaien van de draden naar de polen van de consensator (Er staat helaas niets op aangegeven zoals welke kant + of - is :?). Daarna de fan ook aangesloten en wordt er weer 12A aangegeven. Zou de consensator gek kunnen doen?
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
LAMPJE
Beheerder
Berichten: 1423
Lid geworden op: 08 nov 2018, 22:43

De foto's van de sensor zijn in een apple format, wat ik niet lezen kan, dus deze graag omzetten https://drive.google.com/drive/folders/ ... -IrmPnVbOr
Bij een startcondensator mag het wisselen van de polariteit niet uitmaken.
Het is een toevalstreffer, dat hij het wel doet, als je de polariteit omdraait.
Het is- of een rotte verbinding -of een rotte elco.
Bij die hoge stroom niet doordraaien dat kost je een compressor.
Met vriendelijke groet,


Lampje



Bent u tevreden met onze gratis hulp? En draait uw machine weer voor een paar centen?


Wij lusten wel een biertje
Gebruikersavatar
LAMPJE
Beheerder
Berichten: 1423
Lid geworden op: 08 nov 2018, 22:43

20210502_193340.gif


Volgens mij is dit een ander type compressor nog zo'n ouderwets eitje met een aanlooprelais.

Volgens mij heb jij geen startrelais maar een bedrijfscondensator
Zitten er nog meer aansluitingen op dan de drie die ook in het schema staan?
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Met vriendelijke groet,


Lampje



Bent u tevreden met onze gratis hulp? En draait uw machine weer voor een paar centen?


Wij lusten wel een biertje
OMN
Berichten: 17
Lid geworden op: 23 apr 2021, 23:12

Lampje schreef: 02 mei 2021, 18:08 De foto's van de sensor zijn in een apple format, wat ik niet lezen kan, dus deze graag omzetten https://drive.google.com/drive/folders/ ... -IrmPnVbOr
Bij een startcondensator mag het wisselen van de polariteit niet uitmaken.
Het is een toevalstreffer, dat hij het wel doet, als je de polariteit omdraait.
Het is- of een rotte verbinding -of een rotte elco.
Bij die hoge stroom niet doordraaien dat kost je een compressor.
ah die foto's, ja heic is een vervelend format. Heb ze aangepast naar jpg: https://drive.google.com/drive/folders ... sp=sharing


Lampje schreef: 02 mei 2021, 20:14 20210502_193340.gif



Volgens mij is dit een ander type compressor nog zo'n ouderwets eitje met een aanlooprelais.

Volgens bij heb jij geen startrelais maar een bedrijfscondensator
Zitten er nog meer aansluitingen op dan de drie die ook in het schema staan?
Nee alleen 3 pinnen. Zie hier: https://drive.google.com/drive/folders/ ... sp=sharing.
Gebruikersavatar
LAMPJE
Beheerder
Berichten: 1423
Lid geworden op: 08 nov 2018, 22:43

Ja, het is me duidelijk. Blijft er over om de beide spoelen van de compressor eens ohms door te meten.
Dit om zeker te stellen dat de motor inwendig ook goed verbonden is. Zet ook eens een voltmeter op de klemmen van de overload en kijk bij bedrijf of er een spanningsval over de overload ontstaat als signaal dat de overload defect is.
Maar het meest verdacht is toch de condensator en zijn aansluitingen.
Met vriendelijke groet,


Lampje



Bent u tevreden met onze gratis hulp? En draait uw machine weer voor een paar centen?


Wij lusten wel een biertje
OMN
Berichten: 17
Lid geworden op: 23 apr 2021, 23:12

Lampje schreef: 02 mei 2021, 22:05 Ja, het is me duidelijk. Blijft er over om de beide spoelen van de compressor eens ohms door te meten.
C-R = 0V; ohmmeter sprint heel snel heen en weer
C- S = 225V; 0 ohm
Lampje schreef: 02 mei 2021, 22:05 Dit om zeker te stellen dat de motor inwendig ook goed verbonden is. Zet ook eens een voltmeter op de klemmen van de overload en kijk bij bedrijf of er een spanningsval over de overload ontstaat als signaal dat de overload defect is.
overload geeft 0V/0 ohm aan.
Lampje schreef: 02 mei 2021, 22:05 Maar het meest verdacht is toch de condensator en zijn aansluitingen.
Gebruikersavatar
LAMPJE
Beheerder
Berichten: 1423
Lid geworden op: 08 nov 2018, 22:43

Je hebt in de ohms stand toch wel spanningsloos gemeten?
En de condensatoren ontladen?

Want ohms moet je toch weerstanden meten.
Want de motor draait af en toe dan kan het geen nul zijn.
Met vriendelijke groet,


Lampje



Bent u tevreden met onze gratis hulp? En draait uw machine weer voor een paar centen?


Wij lusten wel een biertje
OMN
Berichten: 17
Lid geworden op: 23 apr 2021, 23:12

Lampje schreef: 03 mei 2021, 21:33 Je hebt in de ohms stand toch wel spanningsloos gemeten?
En de condensatoren ontladen?

Want ohms moet je toch weerstanden meten.
Want de motor draait af en toe dan kan het geen nul zijn.
spanningsloos zijn de weerstanden 0, zowel tussen C-R; C-S en tussen de aansluitingen van de overloop.
Als de compressor aan staat is er tussen C en S geen spanning en dus ook 0 ohm.

Heb ook nog even een andere condensator aangesloten (die van de trommeldraaimotor) die geeft hetzelfde resultaat

p.s. ik had in eerste instantie de consensator niet ontladen maar ontladen geeft geen andere waardes...
Gebruikersavatar
LAMPJE
Beheerder
Berichten: 1423
Lid geworden op: 08 nov 2018, 22:43

Wat is de stand van de multimeter, die moet op het laagste weerstandsbereik staan. Als hij op Megohms staat zal hij bij de lage weerstanden die de spoelen hebben 0 ohm aangeven.

Bekijk deze video's maar eens hoe dat moet

Elektrische weerstand meten met een multimeter

Werken met de multimeter - uw Eltra toolkit



Maak eens een foto van jouw metingen van de multimeter.
Eerst moet helder worden wat de waarden van de spoelen zijn die je spanningsloos en ontladen moet meten

Als we ervan uit gaan dat de nulleider van het lichtnet is aangesloten is op het gemeenschappelijk C contact, dan moet er op zowel de aansluiting van de hoofdwikkeling R, als op de aansluiting van de hulpwikkeling R de fasespanning van 230 volt staan.
Als er op beide 230 volt staat, dan zal er geen spanningsverschil tussen deze beiden staan. En zal de meter nul volt aanwijzen.

Hebben de condensatoren van compressor en aandrijfmotor wel dezelfde waarden, Want anders gaat het fout?
Edit: Ik zie intussen dat de elco van de aandrijfmotor slechts 10 uF is en van de compressor 18 uF dat kan dus nooit goed gaan!!!!!

Je moet even niet vergeten dat een compressor van dit gesloten type volbelast aanloopt, dus een extra koppel nodig heeft om door het dode punt van de zuigers te komen. Lukt dat niet dan verbrandt de motor.

Bij bedrijf zal je over C-R en over C-S een spanning van 230 volt meten meten. Zet er eens twee proeflampjes op op deze punten. Ze moeten beiden gaan branden tijdens bedrijf. Als er een niet gaat branden zal je de verbindingen na moeten lopen. Dan zit er ergens een slecht contact in een stekker of breuk in een kabeltje.
Met vriendelijke groet,


Lampje



Bent u tevreden met onze gratis hulp? En draait uw machine weer voor een paar centen?


Wij lusten wel een biertje
OMN
Berichten: 17
Lid geworden op: 23 apr 2021, 23:12

Lampje schreef: 04 mei 2021, 09:02 Wat is de stand van de multimeter, die moet op het laagste weerstandsbereik staan. Als hij op Megohms staat zal hij bij de lage weerstanden die de spoelen hebben 0 ohm aangeven.
Dat is waar ook... :oops:
C-R: 1 ohm
C-S: 2,5 ohm

Lampje schreef: 04 mei 2021, 09:02 Bij bedrijf zal je over C-R en over C-S een spanning van 230 volt meten meten. Zet er eens twee proeflampjes op op deze punten. Ze moeten beiden gaan branden tijdens bedrijf. Als er een niet gaat branden zal je de verbindingen na moeten lopen. Dan zit er ergens een slecht contact in een stekker of breuk in een kabeltje.
C-R: 225V; lamp brandt
C-S: meet geen voltage en lamp brandt niet

Heb hetzelfde lampje gebruikt overigens, eerst op C-R aangesloten en daarna op C-S.
kabeltje vanuit S is waar ik gezocht heb. Er gaat 1 kabel vanuit S naar de consensator een ander kabeltje tussen S en condensator laat de lamp nog steeds niet branden
Gebruikersavatar
LAMPJE
Beheerder
Berichten: 1423
Lid geworden op: 08 nov 2018, 22:43

De hele kring vanaf de voeding via de condensator naar de S en ook naar de C ohms doormeten.

De ohmse waarden die je meet zijn onwaarschijnlijk laag, dus ik zou eens een andere meter proberen of iemand er bij halen, die dit soort metingen wel voor je kan doen.

Neem de startcondensator eens mee naar de onderdelenwinkel en laat hem doormeten. Want dit is het enige wat dan nog dwars kan zitten.
En niet te veel meer proefdraaien want dit kost je de compressor.
Met vriendelijke groet,


Lampje



Bent u tevreden met onze gratis hulp? En draait uw machine weer voor een paar centen?


Wij lusten wel een biertje
OMN
Berichten: 17
Lid geworden op: 23 apr 2021, 23:12

Condensator is vervangen, geen verandering. Ben even verder wezen zoeken.

Als ik zo aansluit dan doet de compressor (en de ventilator ook) niets. Bij starten programma gaat de trommel draaien en wordt er lucht geblazen door de pomp maar de compressor/ventilator blijven uit.
drogertest 2 - compressor en fan niet aan.png
Als ik zo aansluit dan begint compressor direct te werken (12A)
drogertest 1 - compressor wel aan.png

Het lijkt alsof het relais tussen de blauwe en de gele draad op de printplaat niet schakelt (of geen signaal krijgt).
https://www.dropbox.com/s/bd1igww4faeif ... n.png?dl=0

Het is zo'n soort relais: https://uk.rs-online.com/web/p/non-latc ... s/8113410/ of https://www.ebay.de/itm/254490436266
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
LAMPJE
Beheerder
Berichten: 1423
Lid geworden op: 08 nov 2018, 22:43

Je blijft maar googelen, maar stel eerst eens zeker dat de compressor en zijn startketen goed zijn.
En dan bedoel ik, met een bedrijfsstroom van 4-5 ampere
Sluit de compressor met een vreemde voeding aan volgens dit eenvoudige schema, dus inclusief de startelco.
Pas als dat zeker is, kunnen we verder gaan kijken.
Storingzoeken moet je systematisch doen, want ik kan je helemaal niet meer volgen.
Dus eerst de compressor laten draaien op een vreemde voeding.
Aansluiten volgens dit schema:
viewtopic.php?p=4815#p4815

Hou er wel rekening mee dat een compressor van dit type, niet kort na het draaien, weer gestart mag worden.

De druk in de kamer moet eerst weg lekken, voor hij weer kan starten, hou daar minstens 5 minuten voor.

Het rechthoekig relais wat jij noemt is het veiligheidsrelais, die schakelt de machine compleet af als hij niet schakelt.
De voedingen van alle relais worden geblokkeerd.
Met vriendelijke groet,


Lampje



Bent u tevreden met onze gratis hulp? En draait uw machine weer voor een paar centen?


Wij lusten wel een biertje
OMN
Berichten: 17
Lid geworden op: 23 apr 2021, 23:12

Lampje schreef: 09 mei 2021, 21:00 Je blijft maar googelen, maar stel eerst eens zeker dat de compressor en zijn startketen goed zijn.
En dan bedoel ik, met een bedrijfsstroom van 4-5 ampere
Sluit de compressor met een vreemde voeding aan volgens dit eenvoudige schema, dus inclusief de startelco.
Pas als dat zeker is, kunnen we verder gaan kijken.
Storingzoeken moet je systematisch doen, want ik kan je helemaal niet meer volgen.
Dus eerst de compressor laten draaien op een vreemde voeding.
Aansluiten volgens dit schema:
viewtopic.php?p=4815#p4815
Aansluiten via dat schema werkt maar nog steeds met 12A.
Hoor wel een vreemd geluid, soort gorgel die afneemt in volume.
Zal proberen het geluid op te nemen
Lampje schreef: 09 mei 2021, 21:00 Hou er wel rekening mee dat een compressor van dit type, niet kort na het draaien, weer gestart mag worden.
De druk in de kamer moet eerst weg lekken, voor hij weer kan starten, hou daar minstens 5 minuten voor.
Doe ik, bedankt voor de waarschuwing! Zet de compressor overigens ook vrij kort aan als ik zie dat die 12A trekt.
Lampje schreef: 09 mei 2021, 21:00 Het rechthoekig relais wat jij noemt is het veiligheidsrelais, die schakelt de machine compleet af als hij niet schakelt.
De voedingen van alle relais worden geblokkeerd.
Daar lijkt het dus niet in te zitten aangezien relais niet afgeschakeld zijn (bijv. trommel verandert nog steeds van draairichting)
Gebruikersavatar
LAMPJE
Beheerder
Berichten: 1423
Lid geworden op: 08 nov 2018, 22:43

Meet dan de stroom eens die alleen door de hulpkring van de condensator loopt, het lijkt er op dat hier iets niet doet.
Voordat de totaalstroom op een niveau van 4 a 5 ampere is, hoef je niet verder te zoeken.
Met vriendelijke groet,


Lampje



Bent u tevreden met onze gratis hulp? En draait uw machine weer voor een paar centen?


Wij lusten wel een biertje
OMN
Berichten: 17
Lid geworden op: 23 apr 2021, 23:12

Lampje schreef: 10 mei 2021, 10:10 Meet dan de stroom eens die alleen door de hulpkring van de condensator loopt, het lijkt er op dat hier iets niet doet.
Voordat de totaalstroom op een niveau van 4 a 5 ampere is, hoef je niet verder te zoeken.
door de hulpkring loopt geen stroom, controlelampje aangesloten en gaat ook niet aan.

Is het waarschijnlijk dat er iets binnenin de compressor gesneuveld is?
Gebruikersavatar
LAMPJE
Beheerder
Berichten: 1423
Lid geworden op: 08 nov 2018, 22:43

Als er geen spanning op de kring aankomt, dan moet de oorzaak buiten de compressor zijn.

Maak eens wat foto's van jouw proefopstelling, misschien dat je daar iets fout doet.
Want zonder stroom door de hulpwikkeling gaat hij niet draaien.
Het kan haast niet anders dan dat er ergens een breuk zit.
Want je had de condensator toch vernieuwd?
Met vriendelijke groet,


Lampje



Bent u tevreden met onze gratis hulp? En draait uw machine weer voor een paar centen?


Wij lusten wel een biertje
OMN
Berichten: 17
Lid geworden op: 23 apr 2021, 23:12

Lampje schreef: 11 mei 2021, 00:01 Als er geen spanning op de kring aankomt, dan moet de oorzaak buiten de compressor zijn.

Maak eens wat foto's van jouw proefopstelling, misschien dat je daar iets fout doet.
Want zonder stroom door de hulpwikkeling gaat hij niet draaien.
Het kan haast niet anders dan dat er ergens een breuk zit.
Heb wat foto's van de opstelling hier geplaast: https://www.dropbox.com/sh/6zblqk1yjmzy ... GCjja?dl=0
Lampje schreef: 11 mei 2021, 00:01 Want je had de condensator toch vernieuwd?
Klopt
Gebruikersavatar
LAMPJE
Beheerder
Berichten: 1423
Lid geworden op: 08 nov 2018, 22:43

Maar hoe denk je nu uit te sluiten of er bepaalde delen goed of niet goed zijn?

Als ik stel dat je de compressor moet voeden, dan moet de de hele bedrading loshalen van de compressor de condensator regelrecht op de klemmen aansluiten en de voeding ook direct op de compressor aansluiten.

Want het voeden van stekkers met niet passende draden geeft natuurlijk alleen maar ellende en wordt je op het verkeerde been gezet.
Met vriendelijke groet,


Lampje



Bent u tevreden met onze gratis hulp? En draait uw machine weer voor een paar centen?


Wij lusten wel een biertje
OMN
Berichten: 17
Lid geworden op: 23 apr 2021, 23:12

Heb nog een paar foto's toegevoegd. Direct aansluiten van compressor verandert niets helaas.

Spanning tussen hulpwikkeling en C geeft circa 10V aan, weet niet of dat nog wat betekent maar vond het opvallend tov eerdere metingen van 0
Gebruikersavatar
LAMPJE
Beheerder
Berichten: 1423
Lid geworden op: 08 nov 2018, 22:43

Sorry hoor maar dit is toch geen aansluiten. Dit is werkelijk knudde.
massieve draden maar om klemmen draaien en dan denken dat het gaat werken.

Als waar is, wat jij vertelt, dan zou ik niet verder zoeken en de machine maar afschrijven.
Je zou er ook een goed geschoolde electrotechnicus naar kunnen laten kijken.
Want anders gaat het niet goed komen en is het ook nog eens levensgevaarlijk.
Want meten aan electrotechniek is een vak en dat kan ik je niet even op een A4 tje leren.
Want ik begrijp echt niet wat je doet en kan er dus geen zinnig antwoord meer op geven.
Met vriendelijke groet,


Lampje



Bent u tevreden met onze gratis hulp? En draait uw machine weer voor een paar centen?


Wij lusten wel een biertje
OMN
Berichten: 17
Lid geworden op: 23 apr 2021, 23:12

Uiteraard is dat geen goede manier voor aansluiten en zeker niet iets om standaard te monteren.

Hoe dan ook, ik vrees dat het einde verhaal voor deze inmiddels 10jr oude droger en heb besloten een nieuwe te kopen.

Bedankt voor de hulp en het meedenken.
Gebruikersavatar
LAMPJE
Beheerder
Berichten: 1423
Lid geworden op: 08 nov 2018, 22:43

Jammer dat het niet gelukt is.
Met vriendelijke groet,


Lampje



Bent u tevreden met onze gratis hulp? En draait uw machine weer voor een paar centen?


Wij lusten wel een biertje
Gesloten