AEG T5127AC TC09H50HW oranje lampje knippert en dan stopt de droger ermee

De wasdroger defect is natuurlijk erg vervelend! U kunt een monteur bellen maar die kost vaak veel geld.
Als u een beetje handig bent dan kunt u in veel gevallen uw wasdroger prima zelf repareren. Vaak met zeer lage kosten (minder als 10 euro)
Vragen over de reparatie of problemen met uw droger kunt u dan ook hier posten.
De mede-forum gebruikers en de moderators van DIY reparatie (www.DIYreparatie.nl) helpen u graag op weg!
Gesloten
SSK
Berichten: 4
Lid geworden op: 17 mar 2021, 09:55

Hallo, Ik heb een AEG mod.T5127AC type TC09H50HW condensdroger. Deze stopt vaak met drogen en dan gaat het oranje lampje knipperen en 3 x piepen. Vaak als ik dan even wacht en dan de droger opnieuw start doet hij het weer, maar dat is wel heel irritant. Soms lukt het helemaal niet meer om hem te starten. Via dit forum kwam ik erachter dat het kon liggen aan vuil op de sensoren. Dus wij opzoek naar de sensoren. Droger helemaal los gehad tot dat we erachter kwamen dat de sensoren 2 lange stripjes zijn aan de binnenzijde van de trommel. met een spiegeltje zie je dat deze vast zitten met 3 schroefjes.
Ik heb deze schoongemaakt met schoonmaak azijn en teruggeplaatst. de droger geeft de foutmelding nu minder vaak maar het is nog niet helemaal verholpen. We hebben ze ook doorgemeten met een ohm meter en dan zien we weerstand, dus dat is nog niet goed. Ik wacht nu op 2 nieuwe sensoren die ik heb besteld bij AEG voor € 5,- p.s. en hoop dat dit gaat helpen.. wordt vervolgd
Gebruikersavatar
LAMPJE
Beheerder
Berichten: 1423
Lid geworden op: 08 nov 2018, 22:43

Saskia om in de documentatie te kunnen zoeken heb ik de Productnummercode PNC nodig.

Met deze strips kan eigenlijk weinig mis gaan

Er zit vaak een film op die isoleert en afkomstig is van wasmiddelresten, maar nog het meeste van wasverzachter.
Wat ook vaak een probleem geeft is de ruimte achter deze strippen, die zit vol vochtig stof en de klemaansluitingen zijn vaak door het vocht gecorrodeerd..

De strips er uithalen en goed schrobben met schoonmaakazijn is helemaal juist. Of de laag weg is kun je niet zien, alleen meten en moet je met een multimeter doen op ohms en moet, met de pennen op de zelfde strip, 0 ohm aangeven

Het knipperen van de lampjes geeft een bepaalde foutcode aan en gebeurt in twee stappen eerst een aantal voor de 10 tallen en dan een korte pauze en dan een aantal voor de eenheden.

Maar ik vraag me af of dit wel de storing is, want een te hoge weerstand in dit meetcircuit geeft geen alarm, maar geeft alleen het probleem dat de machine te gauw "klaar " aangeeft, stopt en het wasgoed nog nat is.

Vandaar dat ik graag wil weten wat de foutcode is.

Want ik denk meer richting motor dat hij niet meer in topconditie is.
Met vriendelijke groet,


Lampje



Bent u tevreden met onze gratis hulp? En draait uw machine weer voor een paar centen?


Wij lusten wel een biertje
SSK
Berichten: 4
Lid geworden op: 17 mar 2021, 09:55

Hallo lampje, het probleem is inderdaad niet opgelost met nieuwe sensoren.. de machine geeft geen fout code alleen een oranje lampje wat gaat knipperen en 3 korte piepjes. Het productnummer is 916 097 229 01
Gebruikersavatar
LAMPJE
Beheerder
Berichten: 1423
Lid geworden op: 08 nov 2018, 22:43

Saskia kijk eens goed naar het lampje, het patroon wat hij knippert is belangrijk.
Als het goed is knippert hij in twee fasen eerst de tientallen en dan de eenheden.
Want zonder die aanwijzing is het gewoon niet te vinden, want ik denk echt richting motor, maar om dan maar onderdelen te vervangen, zonder zeker te weten is niet mijn stijl van vakmanschap.

Hier een filmpje over de foutcodes en de testen Diagnostische mode en reset foutgeheugen How to repair
Met vriendelijke groet,


Lampje



Bent u tevreden met onze gratis hulp? En draait uw machine weer voor een paar centen?


Wij lusten wel een biertje
SSK
Berichten: 4
Lid geworden op: 17 mar 2021, 09:55

Hallo lampje
Het lampje knippert in een constant patroon. Hij geeft daarbij 3 x 3 korte piepjes. Daarna blijft het oranje lampje knipperen
Gebruikersavatar
LAMPJE
Beheerder
Berichten: 1423
Lid geworden op: 08 nov 2018, 22:43

Dan denk ik toch richting defecte deurschakelaar.

Als ik bij mijn AEG droger de deur open zet tijdens bedrijf, dan gaat de pauze/start lamp continu knipperen.
Met vriendelijke groet,


Lampje



Bent u tevreden met onze gratis hulp? En draait uw machine weer voor een paar centen?


Wij lusten wel een biertje
SSK
Berichten: 4
Lid geworden op: 17 mar 2021, 09:55

Dank je wel, dat is bij mijn droger ook inderdaad dan gaat het rode lampje knipperen maar dan wordt hij niet oranje en gaat ook niet piepen. Ben bang dat het toch iets anders is. Dank je wel voor het meedenken maar ik geef het op..
Gesloten