Siemens WT46E383NL/17 stopt spontaan

De wasdroger defect is natuurlijk erg vervelend! U kunt een monteur bellen maar die kost vaak veel geld.
Als u een beetje handig bent dan kunt u in veel gevallen uw wasdroger prima zelf repareren. Vaak met zeer lage kosten (minder als 10 euro)
Vragen over de reparatie of problemen met uw droger kunt u dan ook hier posten.
De mede-forum gebruikers en de moderators van DIY reparatie (www.DIYreparatie.nl) helpen u graag op weg!
Gesloten
JVV
Berichten: 12
Lid geworden op: 07 mar 2021, 18:38

Beste Heren van het forum,

Super leuk dat jullie dit doen echt heel goed!
Ik ben jullie via het internet tegen gekomen nadat ik probeerde te zoeken wat er aan de hand zou kunnen zijn met onze droger.
Deze droger gaat als die al even niet gebruikt aan en is volledig werkzaam voor circa 10-15 min.
Hierna stopt de droger echter abrupt. even de stroom eraf/even wachten helpt dan, maar dan gebeurt daarna in circa 2-5 min weer hetzelfde.
Het lijkt dus op een defecte IC als ik zo het forum eens lees.

Ik heb volgens mij de gevraagde foto's gemaakt en deze zijn te vinden via de volgende link https://photos.app.goo.gl/e1SbwR9YLwXgE3yn8 .

Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen dit 'probleem' op te lossen.
Ik heb gelezen over het doormeten van de IC en diverse andere dingen, echter had ik deze niet voorhanden en was mij niet helemaal duidelijk wat ik moest meten, maar wellicht heb ik op het forum iets over het hoofd gezien :D .

Alvast bedankt voor jullie tijd en mocht er iets onduidelijk zijn of jullie willen betere/andere foto's hoor ik dat graag

Groeten Jordy
Gebruikersavatar
LAMPJE
Beheerder
Berichten: 1423
Lid geworden op: 08 nov 2018, 22:43

Begrijp ik het goed Jordy?

Heb jij een machine die zonder bediening zelf aan de rit gaat?

Dat kan het beruchte IC niet zijn, want die zorgt er alleen maar voor dat er van de 230 volt van de netspanning, goede gelijkstroomspanningen gemaakt worden voor de electronica.
Spookdrogers, die zelf actief worden, heb ik nog niet meegemaakt, of begrijp ik het verhaal verkeerd?

Als er spontaan commando's ontstaan dan komen die uit de processor en zijn programmatuur.

Het enige wat ik me dan kan bedenken is om de spanning helemaal van de machine te halen en minutenlang de intoets in te drukken, zodat restlading van condensatoren worden afgevloeid en dan de spanning na een 5 minuten weer op de machine te zetten, zodat de processor zich ook weer reset.

Als dit niet lukt dan zal je toch de printkaart moeten vervangen, door een geconfigureerd exemplaar.

Maar wat ook nog heel goed zou kunnen, dat vochtig stof op de printplaat allerlei rare kruipstroompjes kan veroorzaken en daarmee vreemde sturingen kan veroorzaken. Dus begin eerst maar eens om de machine helemaal, met kwast tandenborstel en stofzuiger helemaal stof vrij te maken.

Laat je horen hoe het afgelopen is?
Met vriendelijke groet,


Lampje



Bent u tevreden met onze gratis hulp? En draait uw machine weer voor een paar centen?


Wij lusten wel een biertje
JVV
Berichten: 12
Lid geworden op: 07 mar 2021, 18:38

Beste Lampje,

Allereerst bedankt voor je reactie, sorry voor de onduidelijkheid ik heb geen spookdroger gelukkig.
Ik heb het verkeerd verwoord excuses. Wat ik probeerde te zeggen was dat nadat de droger een tijdje niet is gebruikt en wij deze(zelf) aandoen dan draait hij 10-15 min dan gaat hij opeens uit .
Daarna zetten wij hem (zelf) weer aan en draait hij aanzienlijk korter (2-5 min) .

Het lijkt dus een thermische beveiliging?

Ik hoop dat het nu duidelijker is sorry voor de verwarring.

Alvast bedankt voor je reactie

mvg Jordy
Gebruikersavatar
LAMPJE
Beheerder
Berichten: 1423
Lid geworden op: 08 nov 2018, 22:43

Als de machine dan uitgaat is hij dan helemaal dood? Ook geen signaleringen?
Beschrijf eens nauwkeuriger wat er wel en niet gebeurt.

Want zonder jouw ogen en oren kan ik weinig zinnigs zeggen.
Met vriendelijke groet,


Lampje



Bent u tevreden met onze gratis hulp? En draait uw machine weer voor een paar centen?


Wij lusten wel een biertje
JVV
Berichten: 12
Lid geworden op: 07 mar 2021, 18:38

Hoi Lampje,

Als de machine uitgaat is deze helemaal 'dood' de knoppen zijn niet werkzaam en maken geen geluidje en ook het display staat helemaal uit.

Ik hoop dat het nu duidelijker is.

mvg Jordy
Gebruikersavatar
LAMPJE
Beheerder
Berichten: 1423
Lid geworden op: 08 nov 2018, 22:43

Ja Jordy, dan wijst alles richting linkswitch.

Deze heeft een beveiliging van rond de 150 graden en die instelling wil wel eens gaan zweven. Er is niets aan te meten, gewoon vervangen.

Dan zijn er twee mogelijkheden, als je het solderen van de kleine smd componenten goed beheerst, dan kun je het goed zelf doen.
En moet je ook gelijk de veiligheidsweerstand vervangen door een stap hoger in de reeks.

Hoe kom je aan de componenten om je printkaart te kunnen repareren?



Begin er niet aan als je niet zeker bent van je capaciteiten op dit gebied, want de reparateurs staan niet te wachten op mislukte experimenten.

LNK/TNY doormeten
LNK/TNY, Symptomen defect
LNK/TNY, Verwijderen linkswitch door los te solderen

Of je maakt de keuze om het door een van de printreparateurs te doen voor een redelijk prijsje.

Reparatiebedrijfjes

Printplaat laten repareren ...
Met vriendelijke groet,


Lampje



Bent u tevreden met onze gratis hulp? En draait uw machine weer voor een paar centen?


Wij lusten wel een biertje
JVV
Berichten: 12
Lid geworden op: 07 mar 2021, 18:38

Beste lampje, bedankt voor je reactie!

Ik ken iemand die dit wel kan doen, dus dat moet goedkomen!

Kunt u mij vertellen welke weerstand het is die vervangen moet worden, is dat de bruine (62k) die ernaast zit of de lichtblauwe(47 ohm)

Wat zou dan de volgende 'stap' zwaarder zijn?

Alvast bedankt!
Gebruikersavatar
LAMPJE
Beheerder
Berichten: 1423
Lid geworden op: 08 nov 2018, 22:43

thermische beveiliging LNK.png




Hier zie je het principeschema, het is onvoorstelbaar dat een halfgeleider zo heet kan worden.

De weerstand die in de primaire stroomkring zit is de grootste (3W) en laagohmig, in dit geval dus 47 ohm, deze zou ik vervangen door deze Veiligheidsweerstand 100 ohm


Veiligheidsweerstand verhogen waarom?
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Met vriendelijke groet,


Lampje



Bent u tevreden met onze gratis hulp? En draait uw machine weer voor een paar centen?


Wij lusten wel een biertje
JVV
Berichten: 12
Lid geworden op: 07 mar 2021, 18:38

Bedankt Lampje!

Ik ga de spullen bestellen, heel erg bedankt voor je hulp!
Is het raadzaam om ook https://www.maakmijnwitgoed.nl/ic/26-dip8-socket.html deze er eerst in te maken zodat het plaatsen/vervangen vd IC weer makkelijker is de eventueel volgende keer?

ik houdt je op de hoogte of het gelukt is!

mvg Jordy
Gebruikersavatar
LAMPJE
Beheerder
Berichten: 1423
Lid geworden op: 08 nov 2018, 22:43

Nee, nooit de IC op een sokkel zetten, dat geeft alleen maar ellende.
Ik heb als de weerstand verzwaard is nooit meer klachten gehad. En in de vochtige omgeving van een wasdroger krijg je daar echt spijt van.

Ook kan hij zijn warmte dan niet meer kwijt, want de fabrikant van de chip schrijft voor, dat er onder de chip een, zo groot als mogelijk, stuk koper moet zitten van de print om de hitte af te voeren. Dus nog een reden om het niet te doen.

Heat sink.png



Ik raad je wel aan dit er bij te bestellen Soldeerfluxpasta Mechanic MCN-UV80 Dat spul maakt een wereld van verschil bij het solderen van het priegelwerk en is ook goed met een kwast alcohol te verwijderen.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Met vriendelijke groet,


Lampje



Bent u tevreden met onze gratis hulp? En draait uw machine weer voor een paar centen?


Wij lusten wel een biertje
JVV
Berichten: 12
Lid geworden op: 07 mar 2021, 18:38

Bedankt lampje ga ik doen!

Ik houd je op de hoogte!
IMS
Berichten: 1
Lid geworden op: 14 mar 2021, 15:13

Ik haak even in, ik heb ook een Siemens, een WT46E370N/05. De printplaat (9000184525) ziet er exact hetzelfde uit. Dezelfde symptomen:

Droger valt bijna gelijk uit
Droger valt na een paar minuten uit

De TNY en beide weerstanden zien er beiden gewoon goed uit (ik zie een wat dikkere 47Ohm weerstand en deze op de foto van 82kOhm). Ik heb alle soldeerpunten nagelopen en alles zit gewoon goed, nergens warmte plekken etc.
(foto zie bijlage)

Nou is mijn droger 14 jaar oud en zou je zeggen, ja die mag wel weer eens vervangen worden. Maar als een ic van een paar euro dat kan voorkomen, ben ik toch een Hollander :lol:

Wat ik ook geprobeerd heb, is de droger aanzetten met het voorpaneel open (zie foto) ... dan doorloopt ie wel de gehele programma zonder uit te vallen. Ik kan met gezond boeren verstand (common sense) eigenlijk wel vast stellen dat het in ieder geval door de warmte komt.
(foto zie bijlage)

Heb nu een paar van die TNY's besteld om te kijken of het beter gaat daarmee.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
LAMPJE
Beheerder
Berichten: 1423
Lid geworden op: 08 nov 2018, 22:43

Dit is een van de moeilijkste storingen en het heeft ook lang geduurd voordat we er achter waren waardoor dit kwam.
Het is niet te zien, maar ook niet te meten. Het gaat in deze om ervaring.
En ik heb daar nog geen teleurstellingen in gehoord.
En net wat je zegt, al zou het niets op lossen, dan ben je ook nog niet aan de bedelstaf.
Met vriendelijke groet,


Lampje



Bent u tevreden met onze gratis hulp? En draait uw machine weer voor een paar centen?


Wij lusten wel een biertje
JVV
Berichten: 12
Lid geworden op: 07 mar 2021, 18:38

Helaas nog niet het gewilde resultaat, de droger gaat aan alleen is niet functioneel. Enig idee wat het kan zijn?

https://photos.app.goo.gl/qEbVR7yf69cVGbyx8

Alvast bedankt
Gebruikersavatar
LAMPJE
Beheerder
Berichten: 1423
Lid geworden op: 08 nov 2018, 22:43

Met de gegevens die jij mij verstrekt, kun je van mij alleen een antwoord verwachten in de lijn van: "Hij is defect"

Ik heb hier geen glazen bol en weet echt niet wat er speelt.
Wat voor tekst staat er bij die lampjes?
en wanneer branden die?
en wat doet hij wel?
en wat doet hij niet?
wat is jouw definitie van niet functioneel?
wat heb je allemaal al gemeten?
wat heb je uitgesloten?
wat werkt wel goed?

Zoals je ziet, hier kan ik geen chocolade van maken.
Met vriendelijke groet,


Lampje



Bent u tevreden met onze gratis hulp? En draait uw machine weer voor een paar centen?


Wij lusten wel een biertje
JVV
Berichten: 12
Lid geworden op: 07 mar 2021, 18:38

Beste Lampje,

Sorry voor de onduidelijkheid, het blijkt dat de droger wel volledig werkt!!! hij droogt weer en slaat niet af.
blijkbaar had ik de vorige x op een verkeerd knopje zitten drukken :shame on me.

nu heb ik op het juiste knopje gedrukt en werkt alles Behalve het aan/uit knopje als de 'witte kap' eroverheen is geplaats.
ik moet nu op de PCB op dit puntje drukken https://ibb.co/Z67NtsH om hem aan/uit te zetten.

Als ik de normale voorkant er weer volledig op klik dan werkt de aan/uit knop niet https://ibb.co/qCp8VZK achterkant. en voorkant: https://ibb.co/8b3fYqj.
Ik heb het meerdere keren geprobeerd om het geheel te monteren/demonteren, de rest van de knoppen werken wel.

Heeft u enig idee wat dit zou kunnen zijn? en heeft u dit al vaker meegemaakt?
anders boren we een gat door het witte plastic en doen we onze vinger erdoorheen om het te bedienen.

Alvast bedankt!
Gebruikersavatar
LAMPJE
Beheerder
Berichten: 1423
Lid geworden op: 08 nov 2018, 22:43

Ja dat komt vaker voor zie dit filmpje maar

Knoppen en licht cluster vervangen

Het is wel niet jouw model, maar meer voor het idee.

Als ik kijk in de onderdelen lijst, dan is daar niets meer van, maar je kunt natuurlijk de onderdelen service van BSH altijd even bellen.

Wat jij wilt doen is levensgevaarlijk, want de print hangt regelrecht aan het net, zonder galvanische scheiding.

Als er geen onderdelen voor zouden zijn, dan zou je altijd nog een paar draadjes en een drukknopje kunnen aanbrengen in het front, maar nooit een gat waar je regelrecht met de 230 volt in aanraking kunt komen.
Want de print is veel gevaarlijker als dat je denkt.
Met vriendelijke groet,


Lampje



Bent u tevreden met onze gratis hulp? En draait uw machine weer voor een paar centen?


Wij lusten wel een biertje
JVV
Berichten: 12
Lid geworden op: 07 mar 2021, 18:38

Oke duidelijk goed oppassen dus, ik ga ik rondkijken/bellen bedankt.

Het vervelende is dat het geen druk knoppen zijn maar ze registreren je vingers zegmaar. Dus of dat er zo maar een knopje van te maken is geen idee. Ik ga dat is even bekijken.

Weer bedankt voor je inzicht en hulp!!

Dankzij jullie forum en oa jou inzet draait onze droger weer!
Gebruikersavatar
LAMPJE
Beheerder
Berichten: 1423
Lid geworden op: 08 nov 2018, 22:43

Dan moet er toch een elektrische koppeling zijn die de zaak tegenhoudt? Het zijn dus tip toetsen?
Met vriendelijke groet,


Lampje



Bent u tevreden met onze gratis hulp? En draait uw machine weer voor een paar centen?


Wij lusten wel een biertje
JVV
Berichten: 12
Lid geworden op: 07 mar 2021, 18:38

Het lijkt op een soort capacitieve touch ofzo. De aan uit knop is van metaal achtig iets, maar het pinnetje waardoor het lampje te zien is is van plastic.

De andere knoppen hebben een stukje schuim tussen pcb en de knop, zie bijgevoegde foto in vorige bericht. Alle knoppen hebben dus geen 'klik' knopje maar iets anders.

Ik ben er niet bekend mee
JVV
Berichten: 12
Lid geworden op: 07 mar 2021, 18:38

Yes yes yes, de droger werkt weer helemaal 100% naar behoren 🎉🎉. Er mist blijkbaar een stukje schuim die de capacative touch werkzaam maakt! Deze was ergens onder verdwenen.

Lampje nogmaals bedankt voor de hulp, je bent een held dat jullie dit doen!

Een fijn weekend gewenst!
Gebruikersavatar
LAMPJE
Beheerder
Berichten: 1423
Lid geworden op: 08 nov 2018, 22:43

Dat is mooi om te horen.
Ik had al een antwoord in deze richting geschreven, heb waarschijnlijk niet op verzenden gedrukt en is verdwenen.
Maar je hebt het zelf al gevonden. Dat is mooi.

Ach ja de een zit in de kroeg en de ander doet wat anders.
En omdat techniek mijn leven is, wil ik met met 76 jaar niet achter de geraniums zitten en zijn we op deze manier nuttig voor de gemeenschap. ;)
Met vriendelijke groet,


Lampje



Bent u tevreden met onze gratis hulp? En draait uw machine weer voor een paar centen?


Wij lusten wel een biertje
JVV
Berichten: 12
Lid geworden op: 07 mar 2021, 18:38

Ja precies iedereen zijn eigen hobby hé!

Super dat jullie op deze manier ook andere helpen chapeau!
Gesloten