storing melding E-09 siemens droger/2014

De wasdroger defect is natuurlijk erg vervelend! U kunt een monteur bellen maar die kost vaak veel geld.
Als u een beetje handig bent dan kunt u in veel gevallen uw wasdroger prima zelf repareren. Vaak met zeer lage kosten (minder als 10 euro)
Vragen over de reparatie of problemen met uw droger kunt u dan ook hier posten.
De mede-forum gebruikers en de moderators van DIY reparatie (www.DIYreparatie.nl) helpen u graag op weg!
Gesloten
SML
Berichten: 8
Lid geworden op: 22 jan 2021, 15:30

Hallo Forum ,
interessante uitdaging, het gaat om de Siemens droger, WT46B281NL/02 jaar 2014 de droog periode b.v. van 20 min verloopt als normaal, trommel draait, Klok telt terug, 5 min later stopt de droger met een piep, en geeft aan E-09 de trommel voelt bijna koud, kleding nat, machine open gemaakt, de twee sensoren op de verwarmingen element getest, zijn prima, de twee groepen verwarming onder stroom gezet, heet kort, beide goed, thermostaat sensor( denk ik de ptc in de lucht ruimte getest ook goed!! wat blijft over? aan de bediening print kan ik met het oog geen bijzonderheden zien, maar op het moeder bord ontdek ik een foute soldering of om precies te zijn, misschien is deze poot van deze relais (er staat op, C1333V 8991A-F-C G27 9V DC ) te warm geworden, waardoor de soldeer smolt, denk ik, en misschien hoort hij zo los te zijn ? kan deze solidering het probleem zijn? is er misschien
dat mij kan adviseren?
al vast bedankt
groet Sam.
Gebruikersavatar
LAMPJE
Beheerder
Berichten: 1423
Lid geworden op: 08 nov 2018, 22:43

Ik zie geen foto

Graag wat foto's volgens deze gebruiksaanwijzing op het forum plaatsen

Zonder de situatie exact te kennen kan ik je wel vertellen dat als een relais slechte solderingen heeft hij ook defect is. Want het los gaan heeft een reden de verhitting van slechte contacten.

Relais Relais, Het vervangen van een relais


Powerrelais vervanger van Omron G2RL-1A-E-CF
Relais 12v 10A
Met vriendelijke groet,


Lampje



Bent u tevreden met onze gratis hulp? En draait uw machine weer voor een paar centen?


Wij lusten wel een biertje
SML
Berichten: 8
Lid geworden op: 22 jan 2021, 15:30

Hallo, Lampje, bedankt voor je antwoord, ik heb een foto bij gevoegd maar iets ging niet goed, ik ga het weer proberen, ik zie de vraag check je url, moet even kijken waarom het niet lukt.
SML
Berichten: 8
Lid geworden op: 22 jan 2021, 15:30

ik heb de foto's verkleind naar 800kb. maar nog niet voldoende.
Gebruikersavatar
LAMPJE
Beheerder
Berichten: 1423
Lid geworden op: 08 nov 2018, 22:43

Aan die kleine foto's heb ik niets, omdat ik niet kan uitvergroten, elders je foto's stallen en hier de link cf. de instructies graag.
Met vriendelijke groet,


Lampje



Bent u tevreden met onze gratis hulp? En draait uw machine weer voor een paar centen?


Wij lusten wel een biertje
SML
Berichten: 8
Lid geworden op: 22 jan 2021, 15:30

hallo Lampje, hier zijn twee fotos.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
LAMPJE
Beheerder
Berichten: 1423
Lid geworden op: 08 nov 2018, 22:43

Ja Samuel, hiervoor hoef ik geen grotere resolutie foto te zien.
Deze is volkomen uitgefikt, mazzel datje geen brand hebt gehad.

Ik zou ze allemaal vervangen, want ze hebben allemaal al de klappen gehad en het zijn de kosten niet.

Het is alleen weer jammer dat op sommige Bosch machines het voltage zo afwijkt want iedereen maakt ze met 12 volt en Bosch heeft dit weer er tussen gedaan.
Ik zal mijn collega even contacten of dit in de webshop op te nemen is.
De verbrande pen moet je met een shunt ook vastzetten op een punt elders op de print met het zelfde potentiaal. Want ik kan nu niet zien welke spots geisoleerd zijn en welke verbinding hebben.
Want er is te veel materiaal weggebrand om ooit nog een goed verbinding te krijgen. De tinlaag wordt dan te dik.
Met vriendelijke groet,


Lampje



Bent u tevreden met onze gratis hulp? En draait uw machine weer voor een paar centen?


Wij lusten wel een biertje
SML
Berichten: 8
Lid geworden op: 22 jan 2021, 15:30

Hallo, Lampje, bedankt voor de snelle reactie, top, en ja! ik volg jouw advies, graag wat moet vervangen moet vervangen worden dus alle 5 of zijn er maar twee relais? ik hoor het graag als het te bestellen is via jouw collega, fijn, ik ga even solderen, en het module terug plaatsen, kijken als hij even warmte geeft, dan weet ik dat dat is het probleem!!!! groet Sam.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
LAMPJE
Beheerder
Berichten: 1423
Lid geworden op: 08 nov 2018, 22:43

Dat zou ik niet doen want ik kan je garanderen dat dit relais defect is. Want ook al soldeer je door, is het maar de vraag of het contact van het relais door verbindt. Dus weet je in wezen nog niets en de kans op brand is erg groot.

Siemens maakt er trouwens wel een feest van met al die verschillende relais.

Ik heb mijn collega gevraagd, maar dit is de eerste keer sinds dat we dit forum begonnen zijn, dat er 9 volts relais gevraagd zouden worden en hij moet een doos van 100 stuks tegelijk bestellen. Dus dat is dus geen optie.

Ik zal eens kijken waar deze relais wel te koop zijn.

Ik krijg de indruk dat niet alleen het voltage niet standaard is maar hij ook kleiner is.
Meet dat eens na met deze afmetingen

http://www.rotor.eu/indexprog.php?page= ... t%3D333026
Met vriendelijke groet,


Lampje



Bent u tevreden met onze gratis hulp? En draait uw machine weer voor een paar centen?


Wij lusten wel een biertje
SML
Berichten: 8
Lid geworden op: 22 jan 2021, 15:30

Hallo lampje,
ik heb de relais gesoldeerd, machine aangezet en wat denk je? Perfecte warmte en 8 amp trekstroom .en geen storing melding!!! Fantastisch. Bedankt voor het meedenken en je waardevolle adviezen. Ik ervaar het als een rijkdom om technische vragen met jullie te overleggen. Ik zal de afmetingen van het relais meten (nav je link) en als het via je collega kan dan is dat fantastisch. Ik laat je het weten. fijn weekeinde, groet sam.
Gebruikersavatar
LAMPJE
Beheerder
Berichten: 1423
Lid geworden op: 08 nov 2018, 22:43

Samuel via de collega zal het niet gaan, zoals ik hier boven al beschreef.
Hou er wel rekening mee dat je met deze reparatie op een tijdbom zit, want dit probleem komt terug.

Dus nooit de machine onbewaakt achterlaten.
Met vriendelijke groet,


Lampje



Bent u tevreden met onze gratis hulp? En draait uw machine weer voor een paar centen?


Wij lusten wel een biertje
SML
Berichten: 8
Lid geworden op: 22 jan 2021, 15:30

Hallo Lampje,
ik ga kijken ik heb al twee relais besteld via Alie expres precies het zelfde, ik weet niet of ze te vertrouwen zijn? ik denk het niet, maar toch gedaan, 0.65 cent, ik denk dat ik ze niet ga gebruiken!!! ik ga verder zoeken, deze droger gaat even in de opslag, totdat ik zo'n een relais gevonden heb. nogmaals heel erg bedankt !!!! tot de volgende keer.
Vriendelijke Groet Samuel.
Gebruikersavatar
LAMPJE
Beheerder
Berichten: 1423
Lid geworden op: 08 nov 2018, 22:43

Via ali express hoeft helemaal niet verkeerd te zijn, want de relais komen gewoon allemaal uit China en hier in NL kosten ze ook haast niets, zit alleen de vette winst op van de NL ondernemers.
Met vriendelijke groet,


Lampje



Bent u tevreden met onze gratis hulp? En draait uw machine weer voor een paar centen?


Wij lusten wel een biertje
SML
Berichten: 8
Lid geworden op: 22 jan 2021, 15:30

Goed om te weten,
Vriendelijke Groet,
Samuel
Gesloten