Miele HG05 / G4960 SCVi foutcode F79

De vaatwasser defect is natuurlijk erg vervelend! U kunt een monteur bellen maar die kost vaak veel geld.
Als u een beetje handig bent, dan kunt u in veel gevallen uw vaatwasser prima zelf repareren.
En tegen zeer lage kosten.
Wij kunnen u helpen uw eigen reparatie uit te voeren en coachen u op afstand.
Dat is onze hobby en zijn dan ook net zo trots als u, als we samen de machine van de schroothoop gered hebben. (www.DIYreparatie.nl)
Gesloten
GWT
Berichten: 7
Lid geworden op: 14 nov 2020, 11:05

Vaatwasser Miele, HG05 / G4960 SCVi
weinig gebruikt. Start na enige tijd piep en alle lampjes programma's branden en foutcode F79.
filter verwijderd, terugslag uit gekuist en pomp gecontroleerd op vuil , was niks aan pomp is los.Vaatwasser ook geplaatst op fabrieksinstellingen en watertoevoer / filter gecontroleerd.
Alles zonder resultaat .
Iemand oplossing, mogelijkheid test programma,hoe ?
Mogelijkheid reset, hoe ?
Bedankt reactie.
Gebruikersavatar
Tukkertje
Beheerder
Berichten: 236
Lid geworden op: 08 nov 2018, 21:50

F79 heeft te maken met de communicatie tussen de circulatiepomp en de electronica.
of een defecte frequentieomzetter, maar die zit volgens mij in de pomp zelf
Het kan ook aan de stekkerverbindingen liggen van de print of de pomp.
Er kan een draadbreuk in de bedrading zitten, de meest waarschijnlijke plek is dan het scharnierende gedeelte van de deur.
Of in het ergste geval is er een onderdeel op de printplaat kapot.
IF YOU CAN'T FIX IT WITH A HAMMER, YOU'VE GOT AN ELECTRICAL PROBLEM
Fixed? thanks us with :beer::beer::beer:
GWT
Berichten: 7
Lid geworden op: 14 nov 2020, 11:05

Dank je antwoord.
Technieker van Miele had gezegd dat was van te weinig te gebruiken.
Dat we aantal maal warm water moesten indoen en proberen ofwel circulatiepomp vervangen.
Warm water haalde niets uit, vandaag pomp uit gehaald maar niks aan te zien ... .
Pomp nog niet vervangen daar kostprijs echt hoog is.
Ga nu eerst de bekabeling onder zoeken , print bedoel je dan gewoon de module print elz 517 A en bevindt deze zich ook in de deur ?
Mvg.
Gebruikersavatar
Tukkertje
Beheerder
Berichten: 236
Lid geworden op: 08 nov 2018, 21:50

printplaat zit meestal onder de bedieningsknoppen, maar er zit ook wel eens een print rechtsonderin.
Dan heb je een bedieningsprint en een vermogensprint.
Als er relais op zitten, dan heb je de juiste printplaat te pakken.

door te weinig gebruik kunnen vetresten gaan aankoeken en inwendig de boel verstoppen.
Een paar keer heet water is dan ook niet afdoende.
Probeer eens een sodabeurt en kijk wat er dan gebeurt.

Laat de machine geheel leeglopen door de afvoerslang in een teiltje te leggen en de machine even aan te zetten.
Hang de afvoer slang weer terug in de afvoer.
Controleer het filtertje tussen kraan en slang op kalk/prut.
Los een kopje SODA op in een paar liter zo heet mogelijk water. Giet dit water in de machine. Vul de machine bij met heet water tot max 1 cm boven het filter.
Sluit de deur en zet de machine even aan. Zo gauw als hij afpompt de machine uitzetten.
Laat hem zo een dik uur inweken en zet de machine dan aan.
Kies voor het heetste programma en laat hem zijn beurt afmaken.
IF YOU CAN'T FIX IT WITH A HAMMER, YOU'VE GOT AN ELECTRICAL PROBLEM
Fixed? thanks us with :beer::beer::beer:
GWT
Berichten: 7
Lid geworden op: 14 nov 2020, 11:05

Hallo , intussen circulatie pomp gedemonteerd (niks aan te zien), bekabeling ( als nieuw) en vermogenskaart eruit " miele ELP 5651-A mat.nr : 09796495 ) .
Daarop plaatsje te zien waar de componenten 47RO blijkbaar te warm kregen ( verkleurd en achterkant ook verkleurd plaatsje), aansluitend aan de de plaats waar klem st13_1 op toekomt.
Is dit de klem te maken met communicatie/sturing circulatiepomp ?
Kan er iemand aan schema geraken vaatwasser en aan schema van die print ?
Bedankt voor alle hulp ;-) !
Gebruikersavatar
LAMPJE
Beheerder
Berichten: 1423
Lid geworden op: 08 nov 2018, 22:43

Als ik 47 ohm hoor noemen, dan gaan mijn verdenkingen onmiddellijk naar de electronica voeding van deze printkaart, want zonder voeding van de ene is communicatie met de andere ook niet mogelijk.

Helaas zijn de witgoedfabrikanten niet meer zo scheutig met documentatie, dat is tegen hun verdienmodel :cry:

Maak eens wat foto's Foto's uploaden: De foto's maken en plaatsen aan de hand van deze beschrijving.
Omdat wij vaak extreem moeten uitvergroten is het wel noodzakelijk aan de hand van deze instructies te werken.

Speciaal close ups van de LNK of TNY chip (een ic met 7 poten) de weerstand en ook de soldeerzijde van de relais.
Met vriendelijke groet,


Lampje



Bent u tevreden met onze gratis hulp? En draait uw machine weer voor een paar centen?


Wij lusten wel een biertje
GWT
Berichten: 7
Lid geworden op: 14 nov 2020, 11:05

Hallo,
niet vertrouwd met het systeem , dit zou openbare link moeten zijn :
https://photos.app.goo.gl/5wwesX5HRWyECBVs8
Mvg, Ghilain
Gebruikersavatar
LAMPJE
Beheerder
Berichten: 1423
Lid geworden op: 08 nov 2018, 22:43

Ghilain, nu kan ik de foto's wel goed bekijken.

Je vraagt om een schema, Miele was nog de enige firma die nog schema's mee leverde.
Als dat bij deze machine nog het geval was, dan zit hij ergens binnenin vastgeplakt.

Ik kan ook geen grote weerstand ontdekken die de drain van de voeding afzekert.
Maar er zijn meerdere machines waar dit ook met een SMD weerstand in de drain van de TNY gedaan wordt.
Is dit de enige print in de machine?
Ik kan niet goed ontdekken welke component de bruine plek heeft veroorzaakt, kun je dit eens aangeven met een pijl?

Ik kan ook verder nergens wat bijzonders ontdekken aan de printkaart.

Misschien dat Bennie nog wat weet, die is daar meer in thuis
Met vriendelijke groet,


Lampje



Bent u tevreden met onze gratis hulp? En draait uw machine weer voor een paar centen?


Wij lusten wel een biertje
Gebruikersavatar
Tukkertje
Beheerder
Berichten: 236
Lid geworden op: 08 nov 2018, 21:50

De schema's zitten meestal onderin de deur verstopt, of gelijk achter het plint
IF YOU CAN'T FIX IT WITH A HAMMER, YOU'VE GOT AN ELECTRICAL PROBLEM
Fixed? thanks us with :beer::beer::beer:
GWT
Berichten: 7
Lid geworden op: 14 nov 2020, 11:05

Beste,
link naar foto met aangeduide weerstanden ( vierkantje met 6 weerstanden) : https://photos.app.goo.gl/ufck5UrA2AnkNyLv7 . Deze blijkbaar te warm gekregen, baantjes print zijn verkleurd en achterkant is er zwart vlekje te zien op print (ook te zien op foto's vorige link).
Mvg, Ghilain
Gebruikersavatar
LAMPJE
Beheerder
Berichten: 1423
Lid geworden op: 08 nov 2018, 22:43

Kun je vinden in welke stroomkring deze weerstanden zitten want ik zie verbinding met een stekker. Het lijkt een voorschakelcircuit maar zie nog geen connectie met de chip. Is dit soms verbonden met de pomp? kan haast niet met die kleine weerstanden.
Staan ook parallel, als er een tussen uit piept heeft de ander de dubbele stroom.
Met vriendelijke groet,


Lampje



Bent u tevreden met onze gratis hulp? En draait uw machine weer voor een paar centen?


Wij lusten wel een biertje
GWT
Berichten: 7
Lid geworden op: 14 nov 2020, 11:05

- vandaag kabels uitgezocht, de aansluiting bij de weerstanden die te warm kwamen gaan idd naar de circulatiepomp
- daarop pomp gedemonteerd en print eruit gehaald, foto's print en type pomp : https://photos.app.goo.gl/goXjqXHzoenjAQC87
gaat blijkbaar niet om slechte reeks pompen. Print wel beschadigd.
Gebruikersavatar
LAMPJE
Beheerder
Berichten: 1423
Lid geworden op: 08 nov 2018, 22:43

Ja als ik die ravage zie dan sta ik niet vreemd te kijken dat die weerstanden heet geweest zijn.

Heb je nog kunnen ontdekken hoe dit gekomen is? Vastgelopen pomp? vanwege obstructie?
Met vriendelijke groet,


Lampje



Bent u tevreden met onze gratis hulp? En draait uw machine weer voor een paar centen?


Wij lusten wel een biertje
GWT
Berichten: 7
Lid geworden op: 14 nov 2020, 11:05

Op zoek !!!

Hieronder link foto's hoge resolutie, detail foto print van beschadigde en ontbrekend component.

https://photos.app.goo.gl/thMMNbMaE8uyXonb6

- Iemand die hierbij kan helpen , waardes, type
(ik vermoed dat het een SMD-meerlaagse keramische condensator is, maar waardes ... ? )
- iemand schema / plan print pomp miele mppw01-31/4
- print EFU533A 09451603

of kan deze print afzonderlijk ergens aangekocht worden ?
Gebruikersavatar
LAMPJE
Beheerder
Berichten: 1423
Lid geworden op: 08 nov 2018, 22:43

Gezien de schade die er is en het niet bekend zijn van de oorzaak, lijkt mij dit een zinloze inspanning.

Want ook is niet te beoordelen wat de nevenschade verder nog zal zijn.

Documentatie kun je vergeten.
Met vriendelijke groet,


Lampje



Bent u tevreden met onze gratis hulp? En draait uw machine weer voor een paar centen?


Wij lusten wel een biertje
Gesloten