Bosch WTE84103NL/30 MAXX 7 sensitive wasdroger DOOD

De wasdroger defect is natuurlijk erg vervelend! U kunt een monteur bellen maar die kost vaak veel geld.
Als u een beetje handig bent dan kunt u in veel gevallen uw wasdroger prima zelf repareren. Vaak met zeer lage kosten (minder als 10 euro)
Vragen over de reparatie of problemen met uw droger kunt u dan ook hier posten.
De mede-forum gebruikers en de moderators van DIY reparatie (www.DIYreparatie.nl) helpen u graag op weg!
Gesloten
BEC
Berichten: 8
Lid geworden op: 29 okt 2020, 22:01

Wasdroger is dood, heb al van alles gelezen,heb printplaat verwijderd en dacht de TNY266GN te gaan vervangen samen met de veiliheidsweerstand 47 ohm voor een 100 ohm.
Echter als ik die 2 componenten bekijk zien ze er maagdelijk onbeschadigd uit.(lijkt dus goed)
Echter zie ik een klein bruggetje naast de IC die is weggebrand.
ik neem aan dat dat ook weerstandjes zijn maar kan het nummer/waarde ervan dus niet meer lezen.
Iemand een idee welk component dit kan zijn?(en waar bestellen?)
Is het verstandig om tevens de andere 2 componenten te vervangen voordat dit weer gebeurt?
Of alleen dit kapotte component vervangen?
Zal niet voor niets kapot zijn gegaan?
Misschien is de IC gewoon goed en uit voorzorg de 47 ohm naar 100 ohm wel vervangen?
Ik hoop dat iemand weet wat te doen.
Ik kan solderen en heb een station dat in temp te regelen is, smd ook geen probleem.

Alvast dank!
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
BEC
Berichten: 8
Lid geworden op: 29 okt 2020, 22:01

En deze paste er niet meer bij maar hier alsnog.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
LAMPJE
Beheerder
Berichten: 1423
Lid geworden op: 08 nov 2018, 22:43

Ja deze ken ik die is eerder langs gekomen.

Wat de relatie tussen de veiligheidsweerstand en dat kleine SMD weerstandje is. dat is me ook niet duidelijk geworden.
Dat weerstandje is gemerkt met 100, dat is de code voor 10 met nul nullen.
Dus 10 ohm Ik heb toen geadviseerd om dan een weerstand van 22 ohm te plaatsen en nooit meer klachten gehoord.

Ga eens kijken bij de lokale electronica boer, want dit ding kost bij Conrad 2 cent plus verzendkosten ik denk een 200 voud.


IMG-20200118-WA0001 10 ohm.jpg

Ik wil je wel aanraden deze soldeerflux te bestellen, dat werkt geweldig lekker, dik in smeren met een tandenstoker en dan met een kwast alcohol reinigen.

Degene die dit probleem had, heeft het opgelost door een 3 watt weerstand brandvrij gewoon op die plek te solderen, aan de poot van de chip.
Mooi is het niet, maar werkte wel.

Meestal is de chip de oorzaak.
Soms ploft hij uit elkaar maar soms is hij alleen maar stuk en zie je niets, dan moet je ohms meten.

LNK/TNY doormeten
LNK/TNY, Symptomen defect
LNK/TNY, Verwijderen LinkSwitch door los te solderen

En die staande weerstand zou ik ook naar 100 ohm brengen.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Met vriendelijke groet,


Lampje



Bent u tevreden met onze gratis hulp? En draait uw machine weer voor een paar centen?


Wij lusten wel een biertje
BEC
Berichten: 8
Lid geworden op: 29 okt 2020, 22:01

Top, dank voor je snelle antwoord Lampje.

Ik meet trouwens op de print tussen de drain en source van de TNY een weerstand van rond de 29 ohm
Ga er vanuit dat deze nog wel goed is anders zou hij denk ik oneindig zijn? (Of is dit ook laag ohmig en dus stuk?)

Dus denk een SMD weerstandje 22 ohm zou voldoende zijn en voor zekerheid ook de 47 ohm naar 100 ohm vervangen.

Heb hier de lokale elektrozaak gebeld en heeft de SMD weerstandjes alleen in 0,25W, is dit goed of moet het 0,5W zijn of anders?

Alvast bedankt voor je duidelijke uitleg.

Nu nog een leverancier vinden ja.
Gebruikersavatar
LAMPJE
Beheerder
Berichten: 1423
Lid geworden op: 08 nov 2018, 22:43

Lees de eerste link nog maar eens goed door
de TNY is laagohmig en dus hardstikke stuk. Het werkt net andersom
Want de mosfet die er in zit maakt dus een beetje sluiting schakelt niet meer af en blaast de stroomkring op.
De weerstand dient als zekering.

Want ze kunnen ook heel anders er uitzien.

Bauknecht LNK plof.png



Kijk ook goed de inductors even na, als er wat prut uit komt ook vervangen en inspecteer ook de elco's een (lichte) bolling van het dak, dan ook vervangen

Smoorspoel1.gif



Omdat deze onderdelen slecht te koop waren heeft mijn collega een webshop ingericht als service naar de forum bezoekers.

Want het spul komt allemaal uit China, waar AEG ook zijn spullen haalt maar dat kost je dan wel 6 weken wachten en hoef je ook geen doos vol te kopen.

Soldeerfluxpasta Mechanic MCN-UV80

IC's LNK en TNY

Neem de print gewoon even mee, dan kun je de winkelier laten vergelijken.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Met vriendelijke groet,


Lampje



Bent u tevreden met onze gratis hulp? En draait uw machine weer voor een paar centen?


Wij lusten wel een biertje
BEC
Berichten: 8
Lid geworden op: 29 okt 2020, 22:01

OK, dank voor de linkjes weer en het meedenken!!

Zal daar de TNY bestellen en een 100 ohm weerstand.

De SMD 22 ohm is wat moeilijker aan te komen en zijn ook nog eens in verschillende groottes.(niet in "jouw"shop)

Jij had het ook nog over een 3W brandveilig weerstand plaatsen.
Bedoel je dat i.p.v. de kleine smd?

Ik vind wel een 27 ohm versie, lijkt mij ook geen probleem?
https://www.maakmijnwitgoed.nl/veilighe ... 27ohm.html

Voor de rest meet ik de elco's (zijn er maar 2) goed en heb eigenlijk maar weinig componenten verder.

De grote 47 ohm weerstand ga ik maar vervangen voor: https://www.maakmijnwitgoed.nl/veilighe ... 00ohm.html
Denk dat dat de juiste is?

voor 16:00uur bestellen gaat niet meer lukken maar hoop ze dan zaterdag te hebben.

Alvast bedankt weer en zal ik je verder hopelijk niet meer lastig vallen, leer weer een hoop hier.

Groet,
beunenco
Gebruikersavatar
LAMPJE
Beheerder
Berichten: 1423
Lid geworden op: 08 nov 2018, 22:43

IMG-20200118-WA0001 22 ohm cu.jpg
Het ziet er niet gelikt uit, maar het werkt wel sinds 18 januari 2020

Ik zou hem wel even vast zetten met wat hete lijm. Want de contacten worden door de trillingen wel aardig belast en de sporen zijn teer.

Je valt ons niet lastig hoor, want een beetje leven op het forum is juist leuk, want dit is gewoon een hobby van ons.

Maar het forum is intussen zo goed gedocumenteerd, dat men ons haast niet meer nodig heeft en door lezen al tot resultaat komt.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Met vriendelijke groet,


Lampje



Bent u tevreden met onze gratis hulp? En draait uw machine weer voor een paar centen?


Wij lusten wel een biertje
BEC
Berichten: 8
Lid geworden op: 29 okt 2020, 22:01

Dankjewel Lampje, goed om die foto nog te zien, heb ik een idee van wat je bedoelde.

Net alles besteld incl. flux pasta dus hopen op een snelle levering.

Ik laat je weten als alles weer draait.

Fijne avond.

Groet,
beunenco
Gebruikersavatar
LAMPJE
Beheerder
Berichten: 1423
Lid geworden op: 08 nov 2018, 22:43

Kun je de mechanische afmeting van de SMD weerstand met een schuifmaat in kunnen meten?

kan mijn collega er een reparatiepakketje van maken voor dit type.
Het blijkt dus vaker voor te komen.
Met vriendelijke groet,


Lampje



Bent u tevreden met onze gratis hulp? En draait uw machine weer voor een paar centen?


Wij lusten wel een biertje
BEC
Berichten: 8
Lid geworden op: 29 okt 2020, 22:01

Ja ik lees er ook steeds meer van, ook dat je beter de orginele kunt plaatsen.

Ze zijn een 1,5mm bij 3,25mm (zie foto)
Krijg nu zelf een veiligheidsweerstand van 27 ohm die voor 16uur nog op de post gaat, hoop dat die waarde niet te hoog is dan.

Groet,
beunenco
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
BEC
Berichten: 8
Lid geworden op: 29 okt 2020, 22:01

SMD100_10 ohm_breedte.jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
LAMPJE
Beheerder
Berichten: 1423
Lid geworden op: 08 nov 2018, 22:43

Heb het doorgegeven
Met vriendelijke groet,


Lampje



Bent u tevreden met onze gratis hulp? En draait uw machine weer voor een paar centen?


Wij lusten wel een biertje
BEC
Berichten: 8
Lid geworden op: 29 okt 2020, 22:01

Dank voor jullie hulp, heeft mij geholpen het probleem op te lossen en de oorzaak te begrijpen.
Heb de 3 componenten vervangen en de 2 weerstanden in een hogere waarde genomen zodat het niet weer gebeurd.

Alles draait nu al weer een maand dus gaat goed.

Onze zoon en schoondochter zijn weer blij en ik kom in hun ogen weer technisch over.....hihi....

Nogmaals dank !! Top site.
Gebruikersavatar
LAMPJE
Beheerder
Berichten: 1423
Lid geworden op: 08 nov 2018, 22:43

Dat is heel mooi om te horen bedankt voor de terugkoppeling.

Wij hebben een leuke hobby gevonden. Wij onze hersens getraind en jullie de vuile handen. :D
Met vriendelijke groet,


Lampje



Bent u tevreden met onze gratis hulp? En draait uw machine weer voor een paar centen?


Wij lusten wel een biertje
Gesloten