De wasdroger verwarmde niet.

De wasdroger defect is natuurlijk erg vervelend! U kunt een monteur bellen maar die kost vaak veel geld.
Als u een beetje handig bent dan kunt u in veel gevallen uw wasdroger prima zelf repareren. Vaak met zeer lage kosten (minder als 10 euro)
Vragen over de reparatie of problemen met uw droger kunt u dan ook hier posten.
De mede-forum gebruikers en de moderators van DIY reparatie (www.DIYreparatie.nl) helpen u graag op weg!
Gesloten
WBK
Berichten: 1
Lid geworden op: 16 dec 2020, 18:58

Marijnen Wasdroger CMK 950E
Had op een forum gelezen dat er mogelijk soldeerpunten van de relais los gebrand zouden kunnen zijn. Verwarmingselement is oké.
Bovendeksel open gemaakt en de print eruit gehaald.
En ja hoor twee soldeerpunten van relais waren losgekomen. Deze zo goed mogelijk schoon gemaakt en opnieuw gesoldeerd. Print terug gemonteerd en de droger doet weer wat hij moet doen.
Nu is mijn vraag:
Hoe komt het dat deze soldeerpunten van de relais losbranden.
Hoe groot is de kans dat ze binnenkort weer losbranden?

Met vriendelijke groet
Piet
Gebruikersavatar
LAMPJE
Beheerder
Berichten: 1423
Lid geworden op: 08 nov 2018, 22:43

Dat is heel simpel Piet.

De contacten van het relais zijn dusdanig slecht geworden dat de weerstand verre van nul ohm is geworden en een deel van het vermogen in de contacten gaat zitten.

Ik heb hier een mooi filmpje over gevonden:

Los gesoldeerd door hitte slecht contact


Meestal is dat het vaste maakkontact, die het kortste bij het soldeerpunt zit.

Het opnieuw solderen is alleen symptoombestrijding omdat de oorzaak niet opgelost is.

Als je eenmaal de print zover open hebt dan is het eigenlijk te gek voor woorden dat je ze dan niet vernieuwd en een langere tijd weer bedrijfszeker gebruik kunt blijven.

Want dit soort herhalingen komt meestal ongelegen, bijv. als je net van vakantie terug komt en koffers vol wasgoed hebt.

De relais kosten haast niets.

Relais 12v 10A

Relais vervangen , hoe moet dat?


en bestel er gelijk deze flux erbij dat maakt zulke mooie lassen echt een aanrader.
Dit koop je maar eenmaal en veroudert ook niet

Maak mijn witgoed zelf! Soldeerfluxpasta Mechanic MCN-UV80
Met vriendelijke groet,


Lampje



Bent u tevreden met onze gratis hulp? En draait uw machine weer voor een paar centen?


Wij lusten wel een biertje
Gesloten