AEG DBS3350 stoomstrijkijzer doet het niet meer

Defecte apparaten zijn natuurlijk erg vervelend! Repareren door een monteur is geen optie. Als u een beetje handig bent dan kunt u in veel gevallen uw stofzuiger of broodrooster etc. prima zelf repareren als die stuk is.
http://www.diyreparatie.nl/
Gesloten
HAO
Berichten: 16
Lid geworden op: 24 aug 2020, 14:08

Beste

Stoom strijkijzer geeft enkel een piep bij het aansluiten van de stekker Of als ik de stroomstekker terug uithaal.

Voor de rest geen lichtjes , power knop reageert niet .. . Kortom niets doet het.

Zie foto het model.
FA56F317-21CC-4734-986F-F5A0B6398E56-turn.jpeg

0288092B-6B6A-4014-A755-6E3FD6CFB437.jpeg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
LAMPJE
Beheerder
Berichten: 1423
Lid geworden op: 08 nov 2018, 22:43

Ik heb over dit type machine weinig kunnen vinden. Wel de electronische unit gevonden die met €25,66 niet zo onredelijk in prijs is, misschien is dat een optie want buiten dit onderdeel en het verwarmingselement zit er niet veel in.
Met vriendelijke groet,


Lampje



Bent u tevreden met onze gratis hulp? En draait uw machine weer voor een paar centen?


Wij lusten wel een biertje
HAO
Berichten: 16
Lid geworden op: 24 aug 2020, 14:08

Hallo Lampje

Dank u voor uw hulp.


Waar kan ik dit item kopen ?

Voordat ik her item koop, kan u me ondersteuning geven hoe de stoomstrijkijzer uit elkaar te halen en de electronische unit eruit te halen ?
Gebruikersavatar
LAMPJE
Beheerder
Berichten: 1423
Lid geworden op: 08 nov 2018, 22:43

Hallo Haramo

In de AEG shop o.a.

https://shop.aeg.nl/c/elektronische-mod ... 4055281093
https://shop.aeg.nl/c/verwarmingselemen ... 4055281119

met de onderdeel nummers kun je ook de prijs vergelijken met anderen.

Ik ken dit model niet dus moet het opzoeken.
Ik heb gisteren iets gevonden van een verborgen schroef maar dat was niet van dit specifieke model.

https://www.klusidee.nl/Forum/topic/sto ... iet.71502/

Ik moet vandaag op pad en zoek later verder.
Met vriendelijke groet,


Lampje



Bent u tevreden met onze gratis hulp? En draait uw machine weer voor een paar centen?


Wij lusten wel een biertje
HAO
Berichten: 16
Lid geworden op: 24 aug 2020, 14:08

Beste Lampje

Ik ben eraan begonnen en heb de basis makkelijk kunnen openen, 4 schroeven meer niet.

daarin binnen zit meeste niet vast geschroefd, vooral klik systemen. zelfs het verwarmingselement kan ik zo opheffen.

Wel makkelijk zo .

De elektronica is gewoon oppassen dat ik de juiste kabels terug plaats en de kabels terug netjes plaats.

Heb hiervoor foto's gemaakt.

Wat ik nog niet heb los kunnen maken is het deel van de elektronische module, met de knopjes, maar na het zien van u link zie ik ook bij dit onderdeel een kliksysteem, zal het nog proberen.

Dan heb je het tweede deel van de elektronische modules met weerstanden erop enz. Deze komt er gewoon uit maar hier en daar wel kabels , nog zien hoe dit het beste aanpakken om ze los te maken.

Dus de set vervangt beide onderdelen, dat is zeker verplicht?

kan ik het onderdeel met de knopjes houden? tenzij die toch eerst eruit moet om de andere onderdeel netjes te kunnen installeren(kabels vooral).


Eenmaal ik het nieuw onderdeel ontvangen heb, zijn de kabels makkelijk aan te sluiten geen soldeerwerk ofzo hoop ik.

Ik trachtte met het productnummer van het elektronisch onderdeel, een nog goedkopere leverancier te vinden maar zonder resultaat.

en moet het verwarmingselement dan ook maar vervangen worden? zal deze vroeg of laat ook het opgeven?

Je gaf me namelijk twee links, daarmee dat ik het vraag.

Zie deze dropbox link voor de foto's, met gsm gemaakt en zijn te groot om in bijlage te steken.

https://www.dropbox.com/sh/y2a6wf1ygjfj ... RD85a?dl=0
Gebruikersavatar
LAMPJE
Beheerder
Berichten: 1423
Lid geworden op: 08 nov 2018, 22:43

Haramo, voor zo ver ik het kan zien, waren er twee onderdelen verdacht, vandaar dat ik ze beiden noemde. Als je het apparaat eenmaal open hebt is het gewoon bepalen welk deel stuk is. Ik zou proberen te achterhalen wat er aan componenten stuk is.

Want ik kon op het stuurprintje op de site van AEG niet zien wat er nu allemaal wel op zit. Want het zijn toch vaak wel dezelfde componenten die stuk gaan. Vaak zijn het de schakelende voeding IC'tjes of een ontstoringscondensator. Als je de component die faalt kunt lokaliseren ben je nog goedkoper uit.
Ik heb ook internationaal gekeken in Duitsland, de UK en IT maar nergens vind ik verder wat.

Als je altijd gedestilleerd water heb gebruikt gaat een element lang mee
Als er veel kalk in zit, dan wordt het anders, maar als je regelmatig ontkalkt heb met een niet agressief middel, dan kan het ook nog meevallen.
Bijv. azijn om te ontkalken gaat prima, maar tast de oppervlaktestructuur aan.
Ontkalken met citroenzuur is veel minder agressief en blijven de afdichtingen ook langer leven.
Met vriendelijke groet,


Lampje



Bent u tevreden met onze gratis hulp? En draait uw machine weer voor een paar centen?


Wij lusten wel een biertje
Gebruikersavatar
LAMPJE
Beheerder
Berichten: 1423
Lid geworden op: 08 nov 2018, 22:43

Hartelijk dank voor de uitleg van het demontage proces,

Ik heb de foto's maar even aangepast, zodat ze wel op het forum passen
01.jpeg
02.gif
03.gif
04.gif
05.gif
06.gif
07.gif
08.gif
09.gif
10.gif

11-spiegel.gif
12.gif

13.gif
14.gif
15.gif
16.gif
17.gif
18.gif
19.gif
20.gif
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Met vriendelijke groet,


Lampje



Bent u tevreden met onze gratis hulp? En draait uw machine weer voor een paar centen?


Wij lusten wel een biertje
Gebruikersavatar
LAMPJE
Beheerder
Berichten: 1423
Lid geworden op: 08 nov 2018, 22:43

IMG_3519cu.jpg


De soldeerverbindingen op de bedieningsprint vind ik twijfelachtig en zouden met gebruik van een goede flux Soldeerfluxpasta Mechanic MCN-UV80 even doorgesoldeerd moeten worden.

De relaisprintkaart is in zijn huis blijven zitten blijkbaar en daar vermoed ik de problemen.
Relais kunnen slecht zijn en ook condensatoren zoals deze hier gebruikt worden gaan achteruit.
Zou je de print er uit kunnen klikken?

En van de soldeerzijde nog een foto maken?

Wat zijn de gele blokken?
zijn dat deze condensatoren?

MKP condensator.jpg




graag daarvan de gegevens.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Met vriendelijke groet,


Lampje



Bent u tevreden met onze gratis hulp? En draait uw machine weer voor een paar centen?


Wij lusten wel een biertje
HAO
Berichten: 16
Lid geworden op: 24 aug 2020, 14:08

Lampje

zie zelfde link tweede map

Moet wel zeggen, ze hebben de componenten willekeurig erin gezet want van twee gele kan ik de tekst niet volledig zien.


de soldeerzijde van de componenten op foto kan wel donkere plekken tonen, ik denk van de weerspiegeling omgeving. als ik er zo naar kijk, zie ik geen donkere plekken

https://www.dropbox.com/sh/y2a6wf1ygjfj ... RD85a?dl=0
Gebruikersavatar
LAMPJE
Beheerder
Berichten: 1423
Lid geworden op: 08 nov 2018, 22:43

Maar ik heb aan de hand van de foto's de twee grootste wel kunnen bepalen, de een zonder sticker is 0,56 uF en 275 volt en die met het Q C pass stickertje is 0,82 uF 275 Volt
Ik begreep uit een eerdere opmerking dat je tegen solderen op ziet.

Maar daar ontkom je helaas niet aan bij deze storing.
Dus zoek iemand die dit wel kan.
Misschien is er een repaircafe in de buurt die een electronicus als vrijwilliger heeft, die daar mee zou kunnen helpen.

Dit soort condensatoren wordt vaker gebruikt als ontstoringcondensator vanwege de hoge spanningspieken van de netvervuiling.
En elke piek die hij opvreet wordt hij wat minder.
Ditzelfde probleem komt ook heel veel voor bij de Senseo van Philips.
Want hij wordt niet alleen gebruikt als ontstoring maar ook als voedingregelaar en op een gegeven moment raakt de processor van slag want zijn voeding deugt niet meer.
Je zult de capaciteit moeten (laten) meten met een multimeter die dit kan.
Daarvoor moeten de 3 componenten er wel uitgesoldeerd worden.

Ook zie ik op een van de foto's dat er een elco een bolling heeft in zijn dak (dat is zo'n tonnetje met een kruis er op) Kijk er eens goed naar, hij moet volkomen vlak zijn, bij een bolling hoef je niets meer te meten dan is hij overleden.
Verder zie ik eigenlijk visueel niets bijzonders aan deze print.

Als je toch aan het solderen bent vervang dan ook beide relais, kosten ook haast niets en kun je weer jaren vooruit.

Ik gok er op dat je nog geen 10 euro kwijt bent aan onderdelen.
Met vriendelijke groet,


Lampje



Bent u tevreden met onze gratis hulp? En draait uw machine weer voor een paar centen?


Wij lusten wel een biertje
Gebruikersavatar
LAMPJE
Beheerder
Berichten: 1423
Lid geworden op: 08 nov 2018, 22:43

IMG_3589-defecte-C.gif




Ik heb nog een andere foto gevonden. Het is nu voor mij zeker dat de elco defect is. Welke functie deze heeft heb ik nog niet uitgezocht. Maar deze is definitief overleden.

Het kruis is er speciaal voor gemaakt dat ze niet ontploffen het kruis is al lek en het elctrolyt lekt er al uit.

Dus deze zeker vervangen.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Met vriendelijke groet,


Lampje



Bent u tevreden met onze gratis hulp? En draait uw machine weer voor een paar centen?


Wij lusten wel een biertje
HAO
Berichten: 16
Lid geworden op: 24 aug 2020, 14:08

Enorm bedankt.

Heb gezocht in de buurt voor een repair cafe, had eerder contact met een organisator heb ze nu gemaild maar ik denk dat met de corona ze geen workshops meer organiseren (facebookpagina en website , info over al dan niet open voor workshops was onduidelijk).

Ik zat te denken of ik het misschien zelf doe... vroeger deed ik af en toe wat soldeer werk.. maar is nu al meer dan 10 jaar geleden.. ;.

Denk nog ergens een soldeer apparaat ergens te hebben liggen.. als ik het nog vind.

Zal mail afwachten wie weet kan ik er zaterdag al naartoe (omgeving Leuven).


Je noemde de waarden van twee componenten, maar er moeten 3 gele eruit heb ik begrepen. die derde is dat niet zichtbaar. ik heb een mulimeter of ik kan zien of ik ene kan lenen van de repaircafe (condensator meter).
Misschien een woordje uitleg hoe dat meten gaat: desolderen, dan Ohm op meter zetten, en de connectoren op de component zetten (ijzer), maakt niet uit op welke , en dan als ik geen biep hoor dan is het kapot , hoor ik wel een piep dan mag die terug gesoldeerd worden.

mag ik die zo solderen dat alle omschrijving wel leesbaar is, of is dat een vaste plus min ... ?

Bijkomende vraag : zijn die 2 zwarte blokken de relais ? Zal uw raad opvolgen ze ook te vervangen. 3 gele condensatoren ( niet vervangen als nog ok na het meten ?) , 2 relais en 1 elco vervangen .
Gebruikersavatar
LAMPJE
Beheerder
Berichten: 1423
Lid geworden op: 08 nov 2018, 22:43

Ik zit zelf ook in een Repair Cafe en ja bijeenkomsten zijn er niet sinds de Corona crisis.

Maar met de moderne communicatiemiddelen kunnen we toch nog genoeg doen op 1,5 m. afstand.
Dan wordt het thuis gebracht en repareer ik thuis en komen ze het weer afhalen.
Wat minder sociale contacten dat wel maar repareren blijven we doen, helaas wat minder onder de mensen.

Nee de biep bij ohms meten gaat hier niet op.
Je meter moet geschikt zijn om capaciteit (farads) te meten.

Kijk hier maar eens naar dan weet je alles over condensatoren en worden al jouw vragen beantwoord.
Dit is een filmpje van Rob Hoevenaars die lerarenopleider is aan de HTS.
Duidelijker kan ik het niet uitleggen.
Componentenleer Condensator - elektronica - meten van condensatoren

en hier kun je zien wat er gebeurd was als je deze condensator nog langer op de spanning had laten staan, want het kruis begon al te lekken.
Capacitor Explosions
Niet alle condensatoren zijn polariteit gevoelig.
De twee zwarte blokken zijn de relais. Volgens mij zijn dat gewoon standaard print relais die overal in witgoed worden gebruikt.

Zie ook: Het vervangen van een relais
Met vriendelijke groet,


Lampje



Bent u tevreden met onze gratis hulp? En draait uw machine weer voor een paar centen?


Wij lusten wel een biertje
Gebruikersavatar
LAMPJE
Beheerder
Berichten: 1423
Lid geworden op: 08 nov 2018, 22:43

Ik denk dat we met het vervangen van minstens alle condensatoren op het goede spoor zitten.

Want ik kende dit type schakeling van de ervaringen die ik met de Philips Senseo in ruime mate heb opgedaan.
Door de achteruitgang van de gele condensatoren krijg je de meest vreemde storingen.

Hier een bericht van klusidee wat ik vond:

bron: https://www.klusidee.nl/Forum/topic/phi ... om.112100/

Philips GC8330 stoomstrijkijzer geeft geen stoom

Op internet is een service manual te vinden, daarmee is het strijkijzer makkelijk te demonteren.

De stoomketel wordt niet warm en het stoompompje gaat niet aan. Als je op de stoomknop drukt hoor je alleen een klikje.

(Let op: het strijkijzer moet op katoen stand staan of hoger en net bedieningspaneel moet op stoom staan, om überhaupt stoom te genereren)

Na lang zoeken (alle onderdelen leken te werken, ook elektronische onderdelen waren OK) kwam ik er achter dat de netvoeding nog maar half werkte. De spanning op controle PCB moet rond 24V zijn maar was maar 16V. Er was niet genoeg stroom voorhanden om alle onderdelen gelijktijdig te laten werken.
Defecte condensator.jpg


De grote gele condensator was de boosdoener. De waarde was 680 nF, type "X2" dat is een veiligheidscondensator. Ik heb deze vervangen door een 1 uF "X2" type die ik had liggen daarmee was de spanning 27V. Voor de zekerheid heb ik ook de 2 elco's vervangen deze waren 47 uF 35V en leken verdroogd.

Het stoomstrijkijzer kan weer jaren mee.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Met vriendelijke groet,


Lampje



Bent u tevreden met onze gratis hulp? En draait uw machine weer voor een paar centen?


Wij lusten wel een biertje
Gebruikersavatar
LAMPJE
Beheerder
Berichten: 1423
Lid geworden op: 08 nov 2018, 22:43

IMG_3604.jpg
Als ik naar dit betere bak- en plakwerk van de firma AEG kijk, schieten de tranen in mijn ogen. Op maandagmorgen in China gemaakt, dus dubbel knudde.

Alle vermogens geleidende aansluitingen zouden doorgesoldeerd moeten worden met een goede flux, want dit slaat werkelijk alles!
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Met vriendelijke groet,


Lampje



Bent u tevreden met onze gratis hulp? En draait uw machine weer voor een paar centen?


Wij lusten wel een biertje
HAO
Berichten: 16
Lid geworden op: 24 aug 2020, 14:08

Ik ben op zoek naar een repaircafe maar hoop als ik ene vind de persoon dan ook de nodige expertise heeft . Heb zitten lezen toen ik op zoek was naar een andere repair café in de buurt... .

Want als ik het zelf moet doen , dien ik eerst over alles te beschikken wat nodig is en dan wat oefenen... .

Wie weet begin ik er wel aan in afwachting van een repaircafe .. .
Gebruikersavatar
LAMPJE
Beheerder
Berichten: 1423
Lid geworden op: 08 nov 2018, 22:43

Begin eens met dit te kijken

Solderen op print Universiteit Manchester

En als je dan nog te weinig weet dan is dit de cursus solderen voor de NASA wel wat gedateerd maar geldt voor de huidige prints nog steeds.

Soldeercursus NASA

en voor de relais zie :
Relais vervangen , hoe moet dat?
Met vriendelijke groet,


Lampje



Bent u tevreden met onze gratis hulp? En draait uw machine weer voor een paar centen?


Wij lusten wel een biertje
HAO
Berichten: 16
Lid geworden op: 24 aug 2020, 14:08

Lampje, toch maar besloten om de onderdelen te bestellen. Op de Belgische website kost het set ietsjes meer ( 27,99) heb dan maar ook twee anti kalk cartridges erbij genomen om de verzendkosten te besparen.

Strijkijzer was dringend nodig.. .

om dan nog terug te leren solderen, alles aan te schaffen, of wachten op een repaircafe, zou het alleen maar langer duren voordat de strijkijzer hersteld was.

Bij deze heb ik vandaag de het onderdeel vervangen en eindelijk reageren de ledjes. Ik hoop dat bij deze , de strijkijzer en stooom functie goed zal functioneren.

Alvast bedankt voor de ondersteuning.
Gebruikersavatar
LAMPJE
Beheerder
Berichten: 1423
Lid geworden op: 08 nov 2018, 22:43

Haramo,
mooi om te horen in ieder geval nog goedkoper als een nieuw strijkijzer.
Met vriendelijke groet,


Lampje



Bent u tevreden met onze gratis hulp? En draait uw machine weer voor een paar centen?


Wij lusten wel een biertje
Gesloten