Siemens WT43WG1NL/05 droogt te langzaam

De wasdroger defect is natuurlijk erg vervelend! U kunt een monteur bellen maar die kost vaak veel geld.
Als u een beetje handig bent dan kunt u in veel gevallen uw wasdroger prima zelf repareren. Vaak met zeer lage kosten (minder als 10 euro)
Vragen over de reparatie of problemen met uw droger kunt u dan ook hier posten.
De mede-forum gebruikers en de moderators van DIY reparatie (www.DIYreparatie.nl) helpen u graag op weg!
Gesloten
LMI
Berichten: 2
Lid geworden op: 31 aug 2020, 17:02

Siemens WT43WG1NL/05 Warmtedroger doet een eeuwigheid over het droogmaken.
ook 2x tijdens het proces zegt hij dat het filter schoongemaakt moet worden, maar er zit bijna tot helemaal niks in het filter.

het lijkt er dan ook op dat de doorstroming/lucht circulatie niet helemaal lekker gaat.
nu heb ik de kap en zijkanten er al af, veel stof weggehaald al door de machine.

maar nu komt de hamvraag, hoe open ik de "self cleaning" condensor
dat moet in deze bak zitten....

en deze lijkt erg vervuild aan de binnenkant als ik door een slang opening kijk.....

Afbeelding
Gebruikersavatar
LAMPJE
Beheerder
Berichten: 1423
Lid geworden op: 08 nov 2018, 22:43

Het antwoord zal je verbazen!

Een Stanleymes!!

De twee filmpjes laten beiden nuttige informatie zien.

Wärmetauscher reinigen Servicetechniker
Sump afvoersysteem grondig schoonmaken

Zelf kies ik altijd voor spoelen met warmwater met een dun slangetje wat ik op de wastafel aansluit en via de de pompruimte afzuig, met een natzuiger.
Ook het gieten van heetwater in de overloop van het reservoir spoelt een deel van het systeem.

Uiteraard na demontage van pomp en vlotter. Ook een verbogen tandenborstel en een stevige kwast en een kattenstaart zijn daarbij mijn standaard gereedschap.
20181115_110219.gif
Tandenborstel.gif


Spoelsetje condensor

Spoelen, Hulpstuk leegzuigen sump voor natzuiger

Dit is m.i. de enige methode waar je de lamellen van de condensor niet beschadigt en de machine brandschoon wordt.

Het serviceluik is o.a. hier te koop

Condensor reparatieluik

Mocht je behoefte hebben om de machine helemaal goed schoon te maken dan kun je dit filmpje volgen
Sump foutmelding condensbak legen - filters reinigen droger WTW86560NL/05 Dit Nederlands gesproken flimpje laat zien, hoe je droger compleet kunt demonteren en schoonmaken.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Met vriendelijke groet,


Lampje



Bent u tevreden met onze gratis hulp? En draait uw machine weer voor een paar centen?


Wij lusten wel een biertje
LMI
Berichten: 2
Lid geworden op: 31 aug 2020, 17:02

Naamgenoot ;-)

Bedankt voor de reactie....
laat nou mijn type droger net niet tussen het reparatie luik nummers staan ;-(
maar het nederlandse filmpje van de bosch lijkt heel verdacht veel op mijn droger....
dat wordt nog verder demonteren en de trommel er uit halen om de bak te kunnen openen.

is er ook bekend hoe dat service pomp menu werkt op een Siemens? want ik heb een touch display
Gebruikersavatar
LAMPJE
Beheerder
Berichten: 1423
Lid geworden op: 08 nov 2018, 22:43

Misschien dat ik wat vinden kan, maar dan moet ik wel alle gegevens hebben die op jouw machineplaatje staan.

En maak eens een foto van jouw serviceluik
Met vriendelijke groet,


Lampje



Bent u tevreden met onze gratis hulp? En draait uw machine weer voor een paar centen?


Wij lusten wel een biertje
Gebruikersavatar
LAMPJE
Beheerder
Berichten: 1423
Lid geworden op: 08 nov 2018, 22:43

Je kunt het ook even vragen bij Siemens zelf


Aankopen, onderdelen en accessoires, ma t/m vr van 8 - 20 uur en op za van 9 - 17 uur (optie 2).
Productinformatie, ma t/m vr van 8 - 20 uur en op za van 9 - 17 uur (optie 3).

Direct bellen naar 088 424 4020
Met vriendelijke groet,


Lampje



Bent u tevreden met onze gratis hulp? En draait uw machine weer voor een paar centen?


Wij lusten wel een biertje
Gesloten