AEG T76285AC PNC 91609671702 droogt niet, wordt wel warm

De wasdroger defect is natuurlijk erg vervelend! U kunt een monteur bellen maar die kost vaak veel geld.
Als u een beetje handig bent dan kunt u in veel gevallen uw wasdroger prima zelf repareren. Vaak met zeer lage kosten (minder als 10 euro)
Vragen over de reparatie of problemen met uw droger kunt u dan ook hier posten.
De mede-forum gebruikers en de moderators van DIY reparatie (www.DIYreparatie.nl) helpen u graag op weg!
Gesloten
DRK
Berichten: 6
Lid geworden op: 27 jun 2020, 18:59

Hi,

Zie veel mooie inhoudelijke beantwoordingen dus hoop hier ook de oplossing te kunnen vinden.
Onze AEG T76285AC - PNC 91609671702
(+/- 7 jaar oud)
droogt niet meer goed maar wordt wel ontzettend warm.
Er komt maar beperkt vocht in de opvangbak. Was komt nog vochtig uit de machine (meerdere programma's getest).

- Binnenkuip schoongemaakt met schoonmaak azijn en ook de twee metalen stripjes
- Filters schoongemaakt
- Condensator volledig schoongemaakt
- Foutmelding geeft een E00 (geen foutmelding)

Eerder is de weerstand van de motor vervangen (8 Ohm) door de monteur van AEG zelf omdat de kuip niet meer op kracht kwam met draaien.

Veel gezocht via google maar tot op heden niet veel aanknopingspunten gevonden behalve slechte solderingen van het veiligheidsrelais.

Waar zou ik kunnen zoeken?
Gebruikersavatar
LAMPJE
Beheerder
Berichten: 1423
Lid geworden op: 08 nov 2018, 22:43

Dat de machine wel erg warm wordt wijst in de richting van verstoring van de luchtstroom.
Dan is alleen de condensor schoon maken niet genoeg.

Het element kan ook helemaal vol stof zitten. En dat is erg brandgevaarlijk.
Dan zul je ook de filters eens een nacht in de schoonmaak azijn moeten zetten en dan eens goed soppen met een zachte borstel met allesreiniger.

En haal ook eens de vochtstrippen los, want hierachter zit ook vaak veel stof en controleer de verbindingen.
Ga ook eens met een kattenstaart door de luchtkanalen. Om de ventilatoren te reinigen zul je bovendeksel en rechter zijkant moeten verwijderen. Dan kun je de helft van het huis los maken en de ventilator inwendig reinigen. Vooral de voorste ventilator wil nog wel eens helemaal verstopt zitten. Er worden zelfs wel sokken in gevonden.
Je stelt dat de monteur een weerstand van de motor vervangen heeft van 8 ohm, dat zal waarschijnlijk een condensator zijn geweest van 8 uF. Die geeft de motor even een zet de goede kant uit, bij de start. Want zonder deze weet hij niet welke kant hij op moet gaan draaien.
En wat niet onmogelijk is met slechte startcondensatoren dat de machine de verkeerde kant uit gaat lopen waardoor de ventilatoren haast geen opbrengst hebben., Het zal waarschijnlijk niet maar is niet onmogelijk, dus wel controleren.
Maar ik zie in de tekening ook een tweede condensator zitten, die na de start afgeschakeld wordt. Die kan ook slecht zijn. En zorgen dat de motor niet voldoende power levert.

Als de motor te langzaam loopt, dan ook is de ventilatie niet goed. Dus de startelco's zullen doorgemeten moeten worden of ze nog de capaciteit hebben die er op staat.
Je stelt dat je het veiligheidsrelais hebt doorgesoldeerd. Ik ben daar geen voorstander van, want je hebt daarmee de oorzaak van het losraken van het relais niet weggenomen. Want dat is de warmteontwikkeling van de slechte contacten, Dus bij slechte solderingen, altijd het relais vervangen.
Relais heet geworden opengezaagd.jpeg


Daarnaast zul je ook het pomp en vlottercompartiment grondig moeten schoonmaken. Want het lijkt ook dat hij zijn condens niet kwijt kan.

Spoel het hele onderste deel eens goed uit zodat blubber en troep echt verwijderd wordt.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Met vriendelijke groet,


Lampje



Bent u tevreden met onze gratis hulp? En draait uw machine weer voor een paar centen?


Wij lusten wel een biertje
DRK
Berichten: 6
Lid geworden op: 27 jun 2020, 18:59

Hi lampje,

Dank voor je tips. Vandaag de tijd gehad om het e.e.a. te controleren.

Dat de machine wel erg warm wordt wijst in de richting van verstoring van de luchtstroom. Dan is alleen de condensor schoon maken niet genoeg.

Het element kan ook helemaal vol stof zitten. En dat is erg brandgevaarlijk. Dan zul je ook de filters eens een nacht in de schoonmaak azijn moeten zetten en dan eens goed soppen met een zachte borstel met allesreiniger.

Ik zal de onderdelen vanavond in een badje schoonmaakazijn leggen om ze te reinigen

En haal ook eens de vochtstrippen los, want hierachter zit ook vaak veel stof en controleer de verbindingen.Ga ook eens met een kattenstaart door de luchtkanalen. Om de ventilatoren te reinigen zul je bovendeksel en rechter zijkant moeten verwijderen. Dan kun je de helft van het huis los maken en de ventilator inwendig reinigen. Vooral de voorste ventilator wil nog wel eens helemaal verstopt zitten. Er worden zelfs wel sokken in gevonden.

Ik heb vandaag de zijpanelen verwijderd en ook de onderkant van de voorkant om alle luchtkanalen vrij te krijgen. Hoop stof en dit goed schoongemaakt. De ventilatoren waren nog wel schoon van binnen.

Red.: Helaas zijn de foto's door vraagsteller verwijderd

Je stelt dat de monteur een weerstand van de motor vervangen heeft van 8 ohm, dat zal waarschijnlijk een condensator zijn geweest van 8 uF. Die geeft de motor even een zet de goede kant uit, bij de start. Want zonder deze weet hij niet welke kant hij op moet gaan draaien. En wat niet onmogelijk is met slechte startcondensatoren dat de machine de verkeerde kant uit gaat lopen waardoor de ventilatoren haast geen opbrengst hebben., Het zal waarschijnlijk niet maar is niet onmogelijk, dus wel controleren. Maar ik zie in de tekening ook een tweede condensator zitten, die na de start afgeschakeld wordt. Die kan ook slecht zijn. En zorgen dat de motor niet voldoende power levert.


Verwacht niet dat hier het issue te vinden is. Hij loopt goed de trommel.

Je stelt dat je het veiligheidsrelais hebt doorgesoldeerd. Ik ben daar geen voorstander van, want je hebt daarmee de oorzaak van het losraken van het relais niet weggenomen. Want dat is de warmteontwikkeling van de slechte contacten, Dus bij slechte solderingen, altijd het relais vervangen.


Nee, het relais heb ik nog niet doorgesoldeerd hoor. Dit was meer iets wat ik frequent tegenkwam op diverse fora. Zou hier het issue te vinden zijn?


Daarnaast zul je ook het pomp en vlottercompartiment grondig moeten schoonmaken. Want het lijkt ook dat hij zijn condens niet kwijt kan. Spoel het hele onderste deel eens goed uit zodat blubber en troep echt verwijderd wordt.


De pomp heb ik aan de achterzijde gevonden maar ziet er erg schoon uit. Hoe zou ik deze moeten doorspoelen? Zijn er nog andere ventilatoren waar ik zou moeten kijken? Hoe kom ik bij het element?
Gebruikersavatar
LAMPJE
Beheerder
Berichten: 1423
Lid geworden op: 08 nov 2018, 22:43

ventilator vuil.jpg
Zoals ik hier zie is de binnenkant van de ventilatie bekleed met een vette laag stof, dit is geen isolatie dit moet er uit.

Ook zal de NTC sensor die in de linker ventilator steekt er uit gehaald moeten worden en het gat ontdaan van stof.
rechter zijde motor en vent.jpg





Ook is hier duidelijk te zien dat de snaaraandrijving niet op zijn plaats zit.
En waarschijnlijk naast een behoorlijke vervuiling een groot deel van het probleem is.
De spanrol moet helemaal naar rechts op de as en geborgd worden.
De snaar moet in de groeven van de as lopen.
Dit verklaart dan ook dat de luchtopbrengst niet voldoende was.
Omdat de riem heeft geslipt op een gladde as, die waarschijnlijk ook niet goed gespannen is geweest.
Inspecteer de riem eens goed, want dit heeft wel tot schade aan de riem kunnen leiden. Bij twijfel ook vervangen.

Het spanmechanisme kun je loshalen met dit hulpstuk Snaar veilig spannen en ontspannen 
Dan de snaar uitlijnen door te draaien met de trommel en de snaar op de juiste plek brengen, zodat hij in het midden van de groeven loopt en kun je de veer weer aanbrengen.

Het verwarmingselement is over het algemeen via de achterplaat bereikbaar.

zie voorbeeldfilmpje https://youtu.be/q-H73UxbpSQ?t=130

De sensoren van de vochtmeting moeten echt electrisch helemaal brandschoon zijn en geen vette isolerende laag hebben, want resten van wasverzachter en zeep zijn isolerend en onzichtbaar. Of ze schoon zijn moet je na het rijkelijk soppen met azijn controleren met een ohmmeter of je op de strip overal contact hebt. En ook de aansluitcontacten controleren op slechte geleiding. Want overgangsweerstanden zorgen ervoor dat de machine denkt dat het wasgoed al droog is stopt er dan mee.


Het doorspoelen kun je doen door de condenscontainer te verwijderen en daar met een waterslang warmwater in het compartiment te laten lopen, dit gaat dan via de overstortleiding naar het pompcompartiment en kun je aan de voorzijde met een verwijderde condensor er weer uit zuigen. met een natzuiger. Het is wel even opletten dat er vernauwingen zitten tussen vlotter en pompcompartiment, die kunnen ook nog wel eens dicht zitten en dat gaat met spoelen niet zomaar weg.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Met vriendelijke groet,


Lampje



Bent u tevreden met onze gratis hulp? En draait uw machine weer voor een paar centen?


Wij lusten wel een biertje
Gebruikersavatar
LAMPJE
Beheerder
Berichten: 1423
Lid geworden op: 08 nov 2018, 22:43

Motor-pijl.jpg



spanrol2.png



Ik denk dat de borgring die in de groef thuishoort verdwenen is.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Met vriendelijke groet,


Lampje



Bent u tevreden met onze gratis hulp? En draait uw machine weer voor een paar centen?


Wij lusten wel een biertje
DRK
Berichten: 6
Lid geworden op: 27 jun 2020, 18:59

Hi Lampje, ik leer weer een hoop hier. Je zegt eigenlijk dat de spanrol nu helemaal naar links is geschoten omdat de borgring mogelijk weg is. (zie rode pijl) en daarmee loopt nu de band over het gladde deel.

Red.: Helaas zijn de foto's door vraagsteller verwijderd


Net even gekeken - de spanrol zit helemaal links en lijkt het erop dat de borgring weg is. Deze kan ik als onderdeel op de aeg shop niet vinden. Advies welke toe te passen? De as is 8mm had ik opgemeten.

Red.: Helaas zijn de foto's door vraagsteller verwijderd

Ventilatorhuis helemaal schoongemaakt en inderdaad veel vuil aan de binnenkant. Zelf twijfel ik over de pompwerking. Hoe kan ik deze testen op dit model? Er zit een overloopfunctie in het reservoir dus zou getest moeten kunnen worden.
Gebruikersavatar
LAMPJE
Beheerder
Berichten: 1423
Lid geworden op: 08 nov 2018, 22:43

Ik ga er van uit dat dit onderdelen zijn die aan de DIN normen voldoen.

Ga dan naar een goede ijzerwarenzaak en vraag om een seegering van 8 mm https://www.techniparts-online.nl/borgv ... -100-stuks.

Kijk ook even of er nog een sluitring tussen past.

Om de pomp te testen zou je het testprogramma kunnen gebruiken en vul je gewoon de bovenbak zonder reservoir met water, als je 0,7 liter hebt ingegoten moet de levelswitch schakelen en de pomp opstarten.
Dus als je rondpompt zonder opvangbak zal na 30 seconden de pomp stoppen met het alarm reservoir vol.

In dit filmpje wordt duidelijk de testmode uitgelegd. diagnostische mode reset foutgeheugen How to repair
Met vriendelijke groet,


Lampje



Bent u tevreden met onze gratis hulp? En draait uw machine weer voor een paar centen?


Wij lusten wel een biertje
Gebruikersavatar
LAMPJE
Beheerder
Berichten: 1423
Lid geworden op: 08 nov 2018, 22:43

Seegering 2.png


Seegering 1.png
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Met vriendelijke groet,


Lampje



Bent u tevreden met onze gratis hulp? En draait uw machine weer voor een paar centen?


Wij lusten wel een biertje
Gebruikersavatar
LAMPJE
Beheerder
Berichten: 1423
Lid geworden op: 08 nov 2018, 22:43

Als ik het goed zie op de foto dan heeft de snaar aardig op zijn donder gehad, dus vervang die maar nu je de machine toch open hebt.

https://shop.aeg.nl/wassen/drogers/aand ... 0056254018

En geef het glijlager gelijk een lik vet.
Met vriendelijke groet,


Lampje



Bent u tevreden met onze gratis hulp? En draait uw machine weer voor een paar centen?


Wij lusten wel een biertje
DRK
Berichten: 6
Lid geworden op: 27 jun 2020, 18:59

Lampje schreef: 28 jun 2020, 18:46 Als ik het goed zie op de foto dan heeft de snaar aardig op zijn donder gehad, dus vervang die maar nu je de machine toch open hebt.

https://shop.aeg.nl/wassen/drogers/aand ... 0056254018

En geef het glijlager gelijk een lik vet.
Dat klopt inderdaad. De snaar heeft het zwaar gehad en is op twee plaatsen bijna door. Zal hem gaan vervangen en heb hiervoor meerdere tutorials bekeken. Wat heeft de voorkeur bij dit type? Via de achterkant of toch via de voorkant?
Gebruikersavatar
LAMPJE
Beheerder
Berichten: 1423
Lid geworden op: 08 nov 2018, 22:43

Volg Paul maar,
hij stelt ook dat het via de achterzijde het beste gaat.

riem en lager vervangen how to repair
Met vriendelijke groet,


Lampje



Bent u tevreden met onze gratis hulp? En draait uw machine weer voor een paar centen?


Wij lusten wel een biertje
DRK
Berichten: 6
Lid geworden op: 27 jun 2020, 18:59

Hi Lampje,

Deze machine heeft wel duidelijk een andere opbouw als die van Paul. Er is hier geen sprake van een centrale bout van de trommel aan de achterzijde en twijfel of dat de voorkant niet efficienter was geweest. Maar... de nieuwe riem licht er weer omheen, seegerring 8mm zit om de as en wilde hem nu weer opbouwen. Met het schoonmaken van het ventilatorhuis zag ik tussen de as en huis een ring zitten (soort katoen). Is dat een bewuste ring om vocht te vermijden of compacte stof/vuil?



Denk dat ik het antwoord al weet.. viltschijf?
Gebruikersavatar
LAMPJE
Beheerder
Berichten: 1423
Lid geworden op: 08 nov 2018, 22:43

Dat zal waarschijnlijk een viltring zijn. Maar gezien de corrosie heeft die al een tijd droog gelopen.
Viltringen moet je smeren met siliconenvet. Neem daarvoor geen ander vet want dat wordt ranzig en gaat stinken.
Zo kun je ook de viltafdichting van de trommel invetten met een bus siliconenspray.

Ik zie op de foto dat je tussen de seegerring en de rol geen sluitring geplaatst heb. De kans is groot dat dit gaat happen omdat de rol te veel ruimte heeft nu en de zaak weer vastloopt, er moet een sluitring tussen. is de as ook ingevet?
Met vriendelijke groet,


Lampje



Bent u tevreden met onze gratis hulp? En draait uw machine weer voor een paar centen?


Wij lusten wel een biertje
DRK
Berichten: 6
Lid geworden op: 27 jun 2020, 18:59

Lampje schreef: 02 jul 2020, 22:10 Dat zal waarschijnlijk een viltring zijn. Maar gezien de corrosie heeft die al een tijd droog gelopen.
Viltringen moet je smeren met siliconenvet. Neem daarvoor geen ander vet want dat wordt ranzig en gaat stinken.
Zo kun je ook de viltafdichting van de trommel invetten met een bus siliconenspray.

Ik zie op de foto dat je tussen de seegerring en de rol geen sluitring geplaatst heb. De kans is groot dat dit gaat happen omdat de rol te veel ruimte heeft nu en de zaak weer vastloopt, er moet een sluitring tussen. is de as ook ingevet?
Hi Lampje,

Zal de sluitring er nog even tussenzetten.. die ben ik vergeten. In de tussentijd de viltring besteld maar deze lijkt redelijk groot voor de afmeting van het ventilatorhuis. Besteld heb ik artikelnummer
1123555003 (https://shop.aeg.nl/search/?text=+1123555003) maar hoe ik die tussen het ventilatorhuis krijgen?

Ben bang dat ik de verkeerde besteld heb.. had volgens mij https://shop.aeg.nl/wassen/drogers/trom ... 1366086104 moeten hebben.
Gebruikersavatar
LAMPJE
Beheerder
Berichten: 1423
Lid geworden op: 08 nov 2018, 22:43

Helaas kan ik geen maatvoering zien en die staat ook niet bij de specs

Ik weet niet hoe je aan die nummers komt, want ik vind in de tekening geen viltringen.

Ik zou gewoon electrolux in Alphen aan de Rijn eens bellen met opgave van de PNC helpen ze je zo verder.

Goeie ervaringen mee.
Met vriendelijke groet,


Lampje



Bent u tevreden met onze gratis hulp? En draait uw machine weer voor een paar centen?


Wij lusten wel een biertje
Gesloten