Bosch droogkast WTW87590FG/02 - Levenloos

De wasdroger defect is natuurlijk erg vervelend! U kunt een monteur bellen maar die kost vaak veel geld.
Als u een beetje handig bent dan kunt u in veel gevallen uw wasdroger prima zelf repareren. Vaak met zeer lage kosten (minder als 10 euro)
Vragen over de reparatie of problemen met uw droger kunt u dan ook hier posten.
De mede-forum gebruikers en de moderators van DIY reparatie (www.DIYreparatie.nl) helpen u graag op weg!
Gesloten
TMB
Berichten: 4
Lid geworden op: 01 jul 2020, 00:19

Dag allemaal,

Onze Bosch droogkast serie 8 heeft het vandaag begeven. Hij geeft helemaal geen kik meer, geen lampje of niks en de 230V komt wel binnen op de droogkast.
Nu heb ik hier op het forum gelezen dat het waarschijnlijk de voedings IC zal zijn samen met een weerstand.
Ik heb de vermogenprint eruit gehaald en het ziet er wel naar uit dat de IC stuk is (stuk afgebroken). Ik zie ook een weerstand die er twijfelachtig uitziet. (zie foto's)
Ik meet nu ±110 mega ohm over de weerstand maar weet niet hoeveel die juist moet zijn en of dit wel de weerstand is die jullie bedoelen.

Is er iemand die mijn vermoeden kan bevestigen dat dit de oorzaak is en waar ik deze onderdelen eventueel zou kunnen bestellen?

Alvast bedankt
Met vriendelijke groeten
Tom
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
LAMPJE
Beheerder
Berichten: 1423
Lid geworden op: 08 nov 2018, 22:43

Ja Tombo dat is een bekende storing, die met weinig kosten en wat handigheid op soldeergebied goed op te lossen is.

Op de foto's die ik heb van Bosch machines, zie ik dat de weerstand 47 ohm is.
Dit is wel een veiligheidsweerstand, die als zekering dient en zonder brand te veroorzaken, de stroomkring afschakelt.
Dat er iets fout gegaan is in de TNY dat is heel duidelijk,
Daar hoef je geen meter voor te pakken.

Om dit in de toekomst te voorkomen, verhogen wij de weerstand altijd naar 100 ohm.
En die zijn te bestellen bij Ik maak mijn witgoed Veiligheidsweerstand 100 ohm

Neem er in ieder geval een zeer goede soldeerflux bij, want de IC's moeten zeer snel gesoldeerd worden en overlijden zo weer, als het solderen te lang duurt.

Solderen met Soldeerfluxpasta

Ik zie de TNY niet in de webshop maar heb gevraagd of deze bij hem leverbaar is, dus wat dat betreft wacht op antwoord.

Denk er wel aan dat je anti statisch moet werken, dus een polsbandje is een must. Het zal niet het eerste IC zijn dat de kunststof omgeving waar we in leven oorzaak is van hoge statische ladingen, die geluidloos een chip opblazen

Lees deze artikelen maar eens door als je het zelf wilt doen
LNK/TNY doormeten
LNK/TNY, Symptomen defect
LNK/TNY, Verwijderen linkswitch door los te solderen

Techniek van solderen van LNK/TNY met een goede Flux


of

Printplaat laten repareren ...
Met vriendelijke groet,


Lampje



Bent u tevreden met onze gratis hulp? En draait uw machine weer voor een paar centen?


Wij lusten wel een biertje
TMB
Berichten: 4
Lid geworden op: 01 jul 2020, 00:19

Dag lampje,

Bedankt voor de info!
Als je weet of de TNY leverbaar is, mag je het zeker laten weten.
Dan ga ik proberen het zelf te repareren. Meer dan voldoende tips te vinden hier!

Mvg

Tom
Gebruikersavatar
LAMPJE
Beheerder
Berichten: 1423
Lid geworden op: 08 nov 2018, 22:43

Wij hebben bij dit forum als extra service een kleine webshop in het leven geroepen, want de LNK/TNY is alleen per doos van 50 stuks te koop.

We hadden dit type nog niet voorbij zien komen, maar omdat het een bosch machine is,die vrij recent is, zullen die wel vaker voorbij komen.
Hij gaat een doos aankopen.

Dus bestel de onderdelen maar die je nodig hebt , waarbij ik wel wil adviseren om de juiste spullen in te slaan. Dus de TNY, de veiligheidsweerstand, zuiglitze, tinzuiger en niet te vergeten het fluxvet, daar krijg je zulke goede resultaten mee. En kijk maar eens goed naar de documentatie, die ik eerder stuurde, of je niets mist, ik ging er wel vanuit dat je een passende solderbout en harskernsoldeer in huis hebt.

Bestelling onderdelen
Met vriendelijke groet,


Lampje



Bent u tevreden met onze gratis hulp? En draait uw machine weer voor een paar centen?


Wij lusten wel een biertje
TMB
Berichten: 4
Lid geworden op: 01 jul 2020, 00:19

Oké, ik heb mijn bestelling klaar staan in de webshop. Laat maar weten wanneer ik de TNY276GN (2st) in mijn winkelmandje kan steken.

Mvg

Tom
Gebruikersavatar
LAMPJE
Beheerder
Berichten: 1423
Lid geworden op: 08 nov 2018, 22:43

Tom, ik denk dat je hierover het beste via de webshop kunt communiceren ik heb daar geen zicht op.
Met vriendelijke groet,


Lampje



Bent u tevreden met onze gratis hulp? En draait uw machine weer voor een paar centen?


Wij lusten wel een biertje
TMB
Berichten: 4
Lid geworden op: 01 jul 2020, 00:19

Prima, zal ik doen.
Gesloten