Hotpoint Ariston LFTA+3214HX Vaatwasser

De vaatwasser defect is natuurlijk erg vervelend! U kunt een monteur bellen maar die kost vaak veel geld.
Als u een beetje handig bent, dan kunt u in veel gevallen uw vaatwasser prima zelf repareren.
En tegen zeer lage kosten.
Wij kunnen u helpen uw eigen reparatie uit te voeren en coachen u op afstand.
Dat is onze hobby en zijn dan ook net zo trots als u, als we samen de machine van de schroothoop gered hebben. (www.DIYreparatie.nl)
Gesloten
MNL
Berichten: 5
Lid geworden op: 26 jun 2020, 14:14

Een vraag over mijn vaatwasser: Ariston Hotpoint LFTA+3214HX , 8 jaar in gebruik,niet slecht voor dit budgetmodel.
De laatste tijd probleem ,wisselend optredend,maakt de cyclus niet af ,soms pomp geluid terwijl er geen water gepompt wordt en foutcode 13 in de display.
Dat zou op een electronische storing wijzen.
Ik kan niet ontdekken waar de printplaat zit.Zie alleen een klein printplaatje achter het schakelpaneeltje.
Vraag is waar moet ik de hoofdprint zoeken bij deze machine en wat zou een mogelijke oorzaak van het defect kunnen zijn.
Het vervangen van een onderdeel/doorsolderen van een printplaat valt wel binnen mijn mogelijkheden.
Alvast vriendelijk dank voor info.
Ron
Gebruikersavatar
LAMPJE
Beheerder
Berichten: 1423
Lid geworden op: 08 nov 2018, 22:43

Code 13 is printplaat defect volgens onze Duitse vriend de service techniker.
De hoofd print zit achter het rechterzijpaneel. Onderaan.
en misschien heb je wat aan dit filmpje, mijn collega die thuis is in de vaatwassers is even het weekend weg.

Hotpoint Ariston dishwasher error codes ,Flashing lights, faults Diagnostic fault finding
Met vriendelijke groet,


Lampje



Bent u tevreden met onze gratis hulp? En draait uw machine weer voor een paar centen?


Wij lusten wel een biertje
MNL
Berichten: 5
Lid geworden op: 26 jun 2020, 14:14

Dank je wel.Ik ga het morgen bekijken.Met rechts bedoel je van voren gezien?
Gebruikersavatar
LAMPJE
Beheerder
Berichten: 1423
Lid geworden op: 08 nov 2018, 22:43

Ja
Met vriendelijke groet,


Lampje



Bent u tevreden met onze gratis hulp? En draait uw machine weer voor een paar centen?


Wij lusten wel een biertje
MNL
Berichten: 5
Lid geworden op: 26 jun 2020, 14:14

Goedenavond,
Ik heb de printplaat er uit gehaald maar ik zie er geen zichtbare beschadigingen op.
De storing nr 13 gaat gepaard met flinke hitte en een soort pompgeluid(?) terwijl de machine al droog staat.Ik weet niet waar in de cyclus het precies gebeurt ,meestal is de vaat wel schoon.
De storing doet me na raadplegen van wat eerdere berichten op het forum aan deze storing denken : viewtopic.php?f=7&t=569
Ik zie niets aan het drietal relais op de printplaat ,alle van dit type: Omron G5LA-1-E-CF.
Niet meer leverbaar zie ik
Het lijkt mij een algemeen type,zoals deze bijvoorbeeld: https://www.maakmijnwitgoed.nl/overige- ... a250v.html.
Denk je dat vervangen van deze relais kansrijk is ?
vriendelijke groet,
Ron
Gebruikersavatar
Tukkertje
Beheerder
Berichten: 236
Lid geworden op: 08 nov 2018, 21:50

Bouw de printplaat er eerst nog eens in voordat je daar mee bezig gaat.
De verwarming staat dus aan terwijl er geen water in staat?
Dat hoort namelijk niet.
Zoek eens een rond tonnetje met een rubber slangetje er aan, dit is de pressostaat(waterhoogtemeter)
Als dit slangetje verstopt zit geeft het verkeerde info door aan de print.
Blaas dit slangetje goed door en probeer de vaatwasser dan nog eens.
Anders een paar duidelijke foto's van beide kanten van de printplaat graag.
IF YOU CAN'T FIX IT WITH A HAMMER, YOU'VE GOT AN ELECTRICAL PROBLEM
Fixed? thanks us with :beer::beer::beer:
MNL
Berichten: 5
Lid geworden op: 26 jun 2020, 14:14

Dank voor je antwoord.Ik heb de pressostaat getest door er zachtjes op te blazen ,ik hoor het contact klikken,de slang leek schoon.
Ik heb de slang naar de kant van de kuip goed doorgeblazen ,ook met een fietspomp.
Daarna de boel weer gemonteerd en een testrun gedaan ,dat ging goed.
Omdat de storing wisselend optrad durf ik er nog niet vanuit te gaan dat het opgelost is.
Ik kijk het een weekje aan en zal het resultaat laten weten.
groeten,
Ron
Gebruikersavatar
Tukkertje
Beheerder
Berichten: 236
Lid geworden op: 08 nov 2018, 21:50

Okay, geef hem dan gelijk een sodabeurtje nu hij wel werkt.
Dat reinigt hem mooi van binnen.

SODA beurt:

Laat de machine geheel leeglopen door de afvoerslang in een teiltje te leggen en de machine even aan te zetten.
Hang de afvoer slang weer terug in de afvoer.
Controleer het filtertje tussen kraan en slang op kalk/prut.
Los een kopje SODA op in een paar liter zo heet mogelijk water. Giet dit water in de machine. Vul de machine bij met heet water tot max 1 cm boven het filter.
Sluit de deur en zet de machine even aan. Zo gauw als hij afpompt de machine uitzetten.
Laat hem zo een dik uur inweken en zet de machine dan aan.
Kies voor het heetste programma en laat hem zijn beurt afmaken.
IF YOU CAN'T FIX IT WITH A HAMMER, YOU'VE GOT AN ELECTRICAL PROBLEM
Fixed? thanks us with :beer::beer::beer:
MNL
Berichten: 5
Lid geworden op: 26 jun 2020, 14:14

Goedenavond,
Ik heb de SODA kuur gedaan maar helaas toch weer hetzelfde probleem.
De foto's van de printplaat zijn helaas niet duidelijk genoeg.Ik weet zeker dat er geen zichtbare storingen waren ,geen kapotte lassen of zichtbaar kapotte onderdelen.
Zou er nog een andere sensor kapot kunnen zijn?
Gebruikersavatar
Tukkertje
Beheerder
Berichten: 236
Lid geworden op: 08 nov 2018, 21:50

Graag zouden we dat zelf zien , dus ik hoop dat je nog een keer wilt proberen om foto's te maken.
Zonder flits en onder een lamp.
Ik zat ook nog te denken aan een draadbreuk in het scharnierende gedeelte van de deur.
Dat hij soms wel/soms niet contact maakt.
Dit kan ook rare storingen opleveren.
IF YOU CAN'T FIX IT WITH A HAMMER, YOU'VE GOT AN ELECTRICAL PROBLEM
Fixed? thanks us with :beer::beer::beer:
Gebruikersavatar
LAMPJE
Beheerder
Berichten: 1423
Lid geworden op: 08 nov 2018, 22:43

Met vriendelijke groet,


Lampje



Bent u tevreden met onze gratis hulp? En draait uw machine weer voor een paar centen?


Wij lusten wel een biertje
Gesloten