Whirlpool Indiana 1400 kapot - poging tot reparatie

De wasdroger defect is natuurlijk erg vervelend! U kunt een monteur bellen maar die kost vaak veel geld.
Als u een beetje handig bent dan kunt u in veel gevallen uw wasdroger prima zelf repareren. Vaak met zeer lage kosten (minder als 10 euro)
Vragen over de reparatie of problemen met uw droger kunt u dan ook hier posten.
De mede-forum gebruikers en de moderators van DIY reparatie (www.DIYreparatie.nl) helpen u graag op weg!
Gesloten
RNE
Berichten: 4
Lid geworden op: 22 jun 2020, 21:08

Vandaag is mijn Whirlpool Indiana 1400 van het ene op het andere moment volledig gestopt. Geen teken van elektriciteit ook niet bij ander stopcontact. Een professionele reparatie is het apparaat niet meer waard, daarom wil ik heel graag zelf een poging doen.

Ik heb me vanavond ingelezen, maar ik ben nieuw in het onderwerp :). Graag wil ik jullie hulp vragen welke onderdelen te vervangen en wat ik dan precies moet aanschaffen. Daar kom ik niet helemaal uit.

Op de foto zie ik:
* LNK304PN kapot - vervangen voor LNK304PN
* L003 lijkt boven en onder geel te lekken? - waarmee moet ik deze vervangen?
* mis ik nog iets dat er niet goed uit ziet?

Alvast bedankt!
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
LAMPJE
Beheerder
Berichten: 1423
Lid geworden op: 08 nov 2018, 22:43

Rianne,
Ja dit zijn de makkelijke storingen in de electrotechniek, hier kun je zien dat iets kapot is.

Graag alle gegevens van het machineplaatje rondom de deur

Ja dit is een bekende storing, de chip verzorgt de voeding voor de electronica en is het hart van de machine, is die overleden dan is het heel erg stil.

Maar het zijn de kosten niet om de componenten te vervangen. De servicediensten repareren geen kaarten en de vervangende kaarten zijn erg duur, vaak een paar honderd euro's.

Om je goed van advies te kunnen zijn moet ik wel weten welke vaardigheden je hebt op het gebied van deze electronica en het solderen van deze componenten, omdat speciaal het vervangen van de chip wel wat soldeerervaring vraagt. En dan bedoel ik niet waterleidingpijpen maar fijne electronica op printkaarten. De LNK en de inductor zijn duidelijk stuk. Dat heeft tot gevolg dat ook de veiligheidsweerstand R020 is meegegaan.

LNK/TNY, Verwijderen linkswitch door los te solderen


Want je zou er ook voor kunnen kiezen om het repareren door een van de kleine bedrijfjes te laten doen voor een vrij redelijk bedrag van rond de 55 euro.
Heb je zelf aan de print lopen knutselen en lukt het niet, dan zitten zij ook niet meer op jou te wachten.

Printplaatreparateurs


Deze chip is wat lastiger solderen omdat de pennen door de gaten heen zitten.
Ik kan niet helemaal zeker de kleuren van de codering herkennen maar het lijkt mij er op dat de inductor deze is 470uh-inductor
en de LNK
en de veiligheidsweerstand denk ik dat de ringen rood-grijs-zwart zijn dan is dat 28 ohm en zou ik hem vervangen door een stap hoger 47 ohm

Veiligheidsweerstand
Met vriendelijke groet,


Lampje



Bent u tevreden met onze gratis hulp? En draait uw machine weer voor een paar centen?


Wij lusten wel een biertje
RNE
Berichten: 4
Lid geworden op: 22 jun 2020, 21:08

Bedankt voor de uitgebreide reactie! Daar kan ik mee verder. Dat klinkt inderdaad alsof ik twee goede opties heb.

1) zelf repareren (LNK304PN + 470uh inductor + veiligheidsweerstand 47 ohm R020 bestellen) (20,- groot risico dat het mislukt)
2) printplaat opsturen naar klein bedrijf voor reparatie (70,- vrij zeker dat het goed gaat)

De wasmachine is vrij oud (2010), dus ik wil er eigenlijk niet te veel geld aan uitgeven met risico dat we deze toch op korte termijn moeten vervangen. Ik heb alleen zelf geen soldeer ervaring dus dan loop ik vrees ik een groot risico dat het mislukt. Waarschijnlijk wordt het de tweede optie, ik wist niet dat deze bedrijven bestonden. Bedankt voor de tip!
Gebruikersavatar
LAMPJE
Beheerder
Berichten: 1423
Lid geworden op: 08 nov 2018, 22:43

Ja Rianne, dat is een afweging. Als je kiest voor een andere nieuwe dan zou ik voor een warmtepompdroger gaan.

Het scheelt je echt enorm veel energie, aan de andere kant kan er niet zo veel fout gaan aan een wasdroger, want het is tenslotte geen raketwetenschap.
Maar de onderdelen zijn over het algemeen toch vrij prijzig. Bijv een pomp, verwarming, snaar of lagers. Maar als je dat allemaal zelf kunt, dan is repareren natuurlijk de uitdaging. Maar als je elke keer iemand in moet huren, dan zou ik toch gaan voor energiezuinig.
Met vriendelijke groet,


Lampje



Bent u tevreden met onze gratis hulp? En draait uw machine weer voor een paar centen?


Wij lusten wel een biertje
RNE
Berichten: 4
Lid geworden op: 22 jun 2020, 21:08

Bedankt! En bedankt voor de tip.

Mocht ik nog wel de poging wagen met zelf proberen te repareren met de drie nieuwe onderdelen, is dan het grootste risico dat de het mislukt en de plaat stuk gaat of is er ook een groot veiligheidsrisico als de onderdelen niet juist gemonteerd zijn?
Gebruikersavatar
LAMPJE
Beheerder
Berichten: 1423
Lid geworden op: 08 nov 2018, 22:43

Het grootste risico is dat het uithalen mislukt en de sporen van de print loskomen. Dan heb je geen verbindingen meer. Als het wel lukt dan is het een kwestie van zeer snel solderen, want als dat te lang duurt overlijdt het nieuwe IC maar heb je nog een herkansing dus bestel er maar twee dat zijn de kosten niet. Verder kan er weinig misgaan, want de weerstand is een zekering die voorkomt dat er te grote stroom gaat lopen.
Of je zoekt iemand bij de repaircafe die dit voor je solderen kan. Misschien is daar een electronicus vrijwilliger. Dan is de kans groter dat het lukt.
Met vriendelijke groet,


Lampje



Bent u tevreden met onze gratis hulp? En draait uw machine weer voor een paar centen?


Wij lusten wel een biertje
RNE
Berichten: 4
Lid geworden op: 22 jun 2020, 21:08

Het zelf repareren is gelukt dankzij de goede aanwijzingen!! Ben denk ik nog nooit zo blij geweest met een wasmachine die weer aan ging ;) en het was een leuke knutseluitdaging.

Heel erg bedankt!!

p.s. jullie kunnen weer een biertje drinken
Gebruikersavatar
LAMPJE
Beheerder
Berichten: 1423
Lid geworden op: 08 nov 2018, 22:43

Nou geweldig Rianne, dat is mooi om te horen en blije mensen daar doen wij het voor.

Met dit weer zal het biertje ook wel smaken. :D
Met vriendelijke groet,


Lampje



Bent u tevreden met onze gratis hulp? En draait uw machine weer voor een paar centen?


Wij lusten wel een biertje
Gesloten