AEG 76485IH2 : Foutcode EHO-EH0

De wasdroger defect is natuurlijk erg vervelend! U kunt een monteur bellen maar die kost vaak veel geld.
Als u een beetje handig bent dan kunt u in veel gevallen uw wasdroger prima zelf repareren. Vaak met zeer lage kosten (minder als 10 euro)
Vragen over de reparatie of problemen met uw droger kunt u dan ook hier posten.
De mede-forum gebruikers en de moderators van DIY reparatie (www.DIYreparatie.nl) helpen u graag op weg!
Gesloten
TDR
Berichten: 12
Lid geworden op: 13 apr 2020, 12:56

Gegevens van het toestel :
AEG Lavatherm PROTEX Plus, Sensidry
Lavatherm 76485IH2 droger
Model : T76485IH2
Type : TC12H6MHP
Prod No: 916 097 292/00
Ser. No. 40599317
Aangekocht in 2014

Probleem beschrijving :
De droger startte nog normaal, en viel stil met foutcode : EHO
Stopkontakt uittreken, en opnieuw insteken, opnieuw starten .... toestel ging verder en werkte droogcyclus perfect af.
Dit probleem kwam hoe langer hoe frequenter voor, Op een bepaald moment start hij niet meer en geeft onmiddelijk foutcode : EHO
De volgende dag loopt hij weer even en we krijgen hoe langer hoe sneller, steeds dezelfde foutcode : EHO

Foutcode : EHO
Dit is een blijkbaar een groepscode.
Onderliggende code (volgens procedure op dit forum) : dEN, daarna E00

Kan ik nog iets zinvol doen, alvorens de printplaat te gaan demonteren ?
Alvast bedankt voor de tips !
Gebruikersavatar
LAMPJE
Beheerder
Berichten: 1423
Lid geworden op: 08 nov 2018, 22:43

Ja Tom, daar kun je wel degelijk wat aan doen.

Deze foutmelding heeft met de spanningstoevoer naar de electronica te maken.

Het kan verschillende oorzaken hebben.

Stel eerst zeker dat je stroomtoevoer naar de machine goed is. Probeer de machine op een andere groep aan te sluiten.

Heb je een verlengsnoer gebruikt? Is het wandcontact nog goed?

Ook de omvormers van zonnepanelen staan in de verdachtenbank.

Meet eens de spanning op het ingangsfilter, waar de kabel de machine binnen komt. En vergelijk de hoogte met een meting in de meterkast. Dit bij een machine in vol bedrijf. Op het moment dat hij het doet natuurlijk.

Meet eens op de voedingsaansluiting van de printkaart.
Meestal de centrale stekker achter de programmaschakelaar.

Is dat allemaal goed dan zal toch de print eruit moeten, want dan is waarschijnlijk het veiligheidsrelais defect. Het kan zijn dat bij jouw machine de hoofdstroom via het deurcontact loopt, dan kan dit ook nog een schuldige zijn. Ik heb ook wel eens gelezen dat een aardsluiting tot dit soort storing kan leiden.

Maak eens wat foto's. Foto's graag volgens deze gebruiksaanwijzing op het forum plaatsen

En ook een close up foto van het relais wat rechthoekig is aan de soldeerzijde. Doe dit met veel licht en de originele ongecomprimeerde beelden.
Met vriendelijke groet,


Lampje



Bent u tevreden met onze gratis hulp? En draait uw machine weer voor een paar centen?


Wij lusten wel een biertje
TDR
Berichten: 12
Lid geworden op: 13 apr 2020, 12:56

Hoi Lampje,

Wij hebben geen zonnepanelen, onze buren wel, maar ik denk dat dit geen probleem kan zijn ?

Ik heb volgende zaken gedaan :
- Stopcontact gechecked =OK
- Vanuit ander stopcontact geprobeerd : Probleem blijft
- Spanning voor en na IngangsFilter (bij binnenkomst van de 240 Vac voeding) = OK

Printplaat gedemonteerd en enkele foto's op Google gezet.
Hopelijk kunnen jullie deze bekijken via onderstaande link :
https://photos.app.goo.gl/LdLcjTuuwcjXoSTu5
Ik heb de foto's zinvolle namen proberen te geven zodat je weet waarnaar je kijkt.

Ik zie een verdachte soldering in de uiterst linkse hoek onderaan in de buurt van S211, S212, S123.
Die 2 gebrugde eilanden zijn de pennen van de 240Vac voeding ....
Is dat een kanshebber ?
Waar zit het veiligheidsrelais precies ?
TDR
Berichten: 12
Lid geworden op: 13 apr 2020, 12:56

Hoi Lampje,

In mijn vorige reactie heb ik geschreven dat de verdachte soldering van 240 Vac voeding komt.
Dat is FOUT.
Ik ben terug gaan kijken, en een foto getrokken en ook in de map gezet.
Het is de foto waar ik de stekker van 2 witte draden in mijn hand hou.
De 2 witte draden vertrekken naar onder, in de voorkant van de machine, dat zou wel eens richting deurcontact kunnen zijn ?
Gebruikersavatar
LAMPJE
Beheerder
Berichten: 1423
Lid geworden op: 08 nov 2018, 22:43

Ook de zonnepanelen van de buren zouden oorzaak kunnen zijn van de problemen. Omdat zij gekoppeld zijn op het net.

Je zou aan de buren kunnen vragen hun installatie af te zetten om te kijken of de problemen dan overgaan.

Maar nu ik de foto's van de print gezien heb, denk ik dat je het toch moet zoeken rond het veiligheidsrelais. Ik heb de door jou aan gegeven punten ook als verdacht gesignaleerd. Maar zie ook een gecorrodeerde aansluiting naast de spoelaansluiting van het veiligheidsrelais bij S5, die lijkt ook een koude las te hebben. Deze heb ik nog niet van pijl voorzien.

Bestel het veiligheidsrelais Powerrelais vervanger van Omron G2RL-1A-E-CF
maar en vervang het, dan zal het probleem wel over zijn. Want ik zie haarscheuren in de spoelaansluiting.

Dus niet doorsolderen maar vervangen het zijn de kosten niet.

Gebruik hierbij een goede flux
en maakt het schoon met een stug kwastje met alcohol en lak het af met schellak of Kontakt Chemie PLASTIK 70 
Met vriendelijke groet,


Lampje



Bent u tevreden met onze gratis hulp? En draait uw machine weer voor een paar centen?


Wij lusten wel een biertje
Gebruikersavatar
LAMPJE
Beheerder
Berichten: 1423
Lid geworden op: 08 nov 2018, 22:43

CloseUp_Relais.gif




Ik heb de foto's wat bewerkt en vind een aantal verdachte punten. De spoel van het langwerpige veiligheidsrelais ligt haast wel zeker los wat de storing al verklaard.

Er zijn nog meer punten waar ik de soldering niet vertrouw, te veel tin niet gevloeid of slecht gevormd dat zijn allemaal aanwijzingen van slechte verbindingen.

Maar helemaal zeker is dat niet want foto's vertekenen nog wel eens het beeld. Je moet het gewoon zelf met een loep, met veel licht inspecteren en bij twijfel gewoon doorsolderen.

Daarvoor gebruik ik altijd Soldeerfluxpasta Mechanic MCN-UV80  Flux 50 gram
Daarmee boek ik geweldige resultaten.en vloeit alles geweldig.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Met vriendelijke groet,


Lampje



Bent u tevreden met onze gratis hulp? En draait uw machine weer voor een paar centen?


Wij lusten wel een biertje
Gebruikersavatar
LAMPJE
Beheerder
Berichten: 1423
Lid geworden op: 08 nov 2018, 22:43

Tom,
Ik zie op de print 3 vermogens stekkers zitten
wat zat er op welke stekker aangesloten?

Ik verwacht trouwens niet dat de hele stroom door het deurcontact loopt, daar lijken mij de witte draden te dun voor.

Want zo als ik het beoordelen kan, zijn er twee zeer slecht gesoldeerd

Ook zou ik nog wat aandacht besteden aan de corrosie op de printcontacten waar de pluggen op komen. Minimaal met alcohol reinigen en liefst met CRC 226 conserveren.

Zie voor een beschrijving http://www.crc-sprays.nl/Universeel_sme ... 123.0.html

en de meer uitgebreide datasheet http://www.crceurope.com/wwwcrc/tds/TCI1%202-26.pdf
Met vriendelijke groet,


Lampje



Bent u tevreden met onze gratis hulp? En draait uw machine weer voor een paar centen?


Wij lusten wel een biertje
TDR
Berichten: 12
Lid geworden op: 13 apr 2020, 12:56

Hoi Lampje,
Super bedankt voor de vele goede en zeer duidelijke tips, die ik zeker zal opvolgen. Ik ga hiermee aan de slag en zal je op de hoogte houden. Ik moet nu eerst wat materiaal bestellen, maar dat is zeker geen probleem. Gelukkig staat er een héél lang weekend voor de deur (6 dagen).
Nogmaals hartelijk dank,
Tom.
Gebruikersavatar
LAMPJE
Beheerder
Berichten: 1423
Lid geworden op: 08 nov 2018, 22:43

TomdR schreef: 19 mei 2020, 22:54
Het is de foto waar ik de stekker van 2 witte draden in mijn hand hou.
De 2 witte draden vertrekken naar onder, in de voorkant van de machine, dat zou wel eens richting deurcontact kunnen zijn ?
Om dat zeker te stellen zou je dat circuit ohms door kunnen meten. Deur dicht 0 ohm en deur open oneindig.
Deze wil, omdat er vaak de hoofdstroom over loopt, ook nog wel eens een slecht contact geven.
Hij moet echt in de buurt van 0 ohm zijn.
Met vriendelijke groet,


Lampje



Bent u tevreden met onze gratis hulp? En draait uw machine weer voor een paar centen?


Wij lusten wel een biertje
TDR
Berichten: 12
Lid geworden op: 13 apr 2020, 12:56

Ik heb die 2 witte draden ohms uitgemeten met deur open en dicht. Beiden R=oneindig. Ik durf het plastic rond het deurcontact niet goed verwijderen, uit angst om het te breken. Een andere mogelijkheid zou kunnen zijn dat de inwendige (LED) trommelverlichting hiermee wordt gestuurd .... Veiligheidsrelais is besteld en ik ga ook de verdachte solderingen opnieuw doorsolderen... ik zal je zeker op de hoogte houden.
Groeten,
Tom
Gebruikersavatar
LAMPJE
Beheerder
Berichten: 1423
Lid geworden op: 08 nov 2018, 22:43

Hier heb ik een filmpje gevonden die laat zien hoe je bij het slot komt.

Bovenpaneel er af en bedieningspaneel losmaken

AEG Electrolux Protex slot wisselen
Met vriendelijke groet,


Lampje



Bent u tevreden met onze gratis hulp? En draait uw machine weer voor een paar centen?


Wij lusten wel een biertje
TDR
Berichten: 12
Lid geworden op: 13 apr 2020, 12:56

Nu de machine toch open ligt terwijl ik op de levering van het veiligheidsrelais wacht, was het een kleine moeite om even te gaan kijken volgens het duidelijk instructie filmpje, via de link in vorige post.
Zoals op mijn foto te zien is, zijn er in totaal 12 draden die vanuit de hoofd printplaat naar het front gedeelte lopen. Het mysterie van de 2 witte draden is helaas nog niet opgelost, maar volgens mij hebben ze volgende functies :
- 3 paar dunne zwarte paren :
- 1 paar is waarschijnlijk de voeding van de printplaat die het display bevat.
- 1 paar voor interne droogtrommel LED verlichting
- 1 paar voor het deurcontact
- 4 dunne blauwe draden dienen waarschijnlijk voor een vorm van communicatie tussen de 2 printplaten
- De 2 iets dikkere witte draden ???? Dat blijft een raadsel, zij gaan naar onder via een intern kanaal, maar ik kan niet zien of voelen waar ze precies naartoe gaan. Daar beneden zit de compressor van de koel module, maar voor zover ik kan zien worden die via de hoofd-printplaat gestuurd.
Gebruikersavatar
LAMPJE
Beheerder
Berichten: 1423
Lid geworden op: 08 nov 2018, 22:43

PSGBAP17EXX01KGJ-pijl.jpg




Helaas heb ik geen bedradingstekening van dit type
Maar er zijn nog een aantal componenten die een draad vragen

11 de startcondensator van de compressor . Ik kan op de tekening niet goed zien waar die nu zit. Het lijkt ergens hoog
2 de koelfan van de compressor, zit voor beneden
48C de NTC voeler op heetgasleiding van de compressor zie filmpje NTC sensor Heat pump tumble dryer finding faults and error codes Aeg, Electrolux, Zanussi Om te zien hoe je daarbij komt bekijk de film vanaf het begin.

22 de vochtsensor, onder deuropening binnen in de trommel op het vaste deel.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Met vriendelijke groet,


Lampje



Bent u tevreden met onze gratis hulp? En draait uw machine weer voor een paar centen?


Wij lusten wel een biertje
TDR
Berichten: 12
Lid geworden op: 13 apr 2020, 12:56

Hoi Lampje,
Gisteren heb ik het veiligheidsrelais vervangen en de verdachte solderingen doorgesoldeerd. Alles opnieuw gemonteerd en de droger lijkt te werken. Nu moet ik nog wachten op wasgoed .... Dat is ten vroegste morgen. Pas na enkele droogbeurten zullen we definitief uitsluitsel hebben. Ik hou jullie zeker op de hoogte.
Wat de 2 witte draden betreft ben ik bijna 100% zeker dat het over nummer 2 : Koelfan compressor ruimte betreft. Deze heb ik zien zitten bij een eerdere ontstoffingsbeurt van de droger. Vermits ik moeilijk toegang heb bij het zij-paneel is dat nu moeilijk te checken .... dat is voor een volgende keer.
Nogmaals hartelijk dank voor alle hulp !!! Super service
Gebruikersavatar
LAMPJE
Beheerder
Berichten: 1423
Lid geworden op: 08 nov 2018, 22:43

TomdR schreef: 26 mei 2020, 07:38
Wat de 2 witte draden betreft ben ik bijna 100% zeker dat het over nummer 2 : Koelfan compressor ruimte betreft. Deze heb ik zien zitten bij een eerdere ontstoffingsbeurt van de droger.

Dat kan haast niet Tom, want je stelde eerder dat de meting oneindig was, dan zou alleen de vochtigheidssensoren zijn te verwachten. Bij de fanmotor zou je de windingen meten.

Fijn dat hij het weer doet.

Ik ben eigenlijk wel benieuwd naar hoe de contacten van het veiligheidsrelais zijn,om te kunnen vast te stellen wat de oorzaak was.
Was het een haarscheur in de spoelaansluitingen vanwege bijv. trillingen van de machine of was dit als gevolg van hittevorming vanuit de slechte contacten? Zou je hem eens open willen zagen en een foto van de contacten willen maken?

Met dit als voorbeeld.
Relais uit elkaar gehaald, duidelijk waarom doorsolderen geen optie is
Met vriendelijke groet,


Lampje



Bent u tevreden met onze gratis hulp? En draait uw machine weer voor een paar centen?


Wij lusten wel een biertje
TDR
Berichten: 12
Lid geworden op: 13 apr 2020, 12:56

Gisteren werden 2 ladingen wasgoed probleemloos gedroogd. Dus het ziet er goed uit !

Oud relais heb ik open gezaagd en 3 foto’s in de Google cloud geplaatst, op onderstaande link
https://photos.app.goo.gl/LdLcjTuuwcjXoSTu5

Relais ziet er op eerste zicht goed uit, dus ik denk dat de haarscheurtjes eerder zijn ontstaan door trilling en niet door oververhitting. Toch goed advies van jullie om dit te vervangen.
Na het open plooien van het contact zie je toch dat ze zijn ingebrand, wat normaal lijkt voor 6 jaar gebruik.
Nogmaals heel hartelijk dank voor de goede tips. Super service !
Gebruikersavatar
LAMPJE
Beheerder
Berichten: 1423
Lid geworden op: 08 nov 2018, 22:43

Dank je wel Tom,

Het zullen de haarscheuren zijn geweest die de problemen gegeven hebben.
Maar net zoals je zei, de contacten zijn nou niet echt okselfris.

Wederom een bewijs dat als je toch zover bent, dat je het spul op tafel hebt liggen, gewoon de relais moet vervangen, die al zo lang dienst doen.
Krijg je er later geen last van op een tijdstip, dat het jou net niet uitkomt.
Met vriendelijke groet,


Lampje



Bent u tevreden met onze gratis hulp? En draait uw machine weer voor een paar centen?


Wij lusten wel een biertje
Gesloten