AEG 44010 vil vaatwasser stopt met 6 pieptonen

De vaatwasser defect is natuurlijk erg vervelend! U kunt een monteur bellen maar die kost vaak veel geld.
Als u een beetje handig bent, dan kunt u in veel gevallen uw vaatwasser prima zelf repareren.
En tegen zeer lage kosten.
Wij kunnen u helpen uw eigen reparatie uit te voeren en coachen u op afstand.
Dat is onze hobby en zijn dan ook net zo trots als u, als we samen de machine van de schroothoop gered hebben. (www.DIYreparatie.nl)
Gesloten
AE3
Berichten: 2
Lid geworden op: 12 mei 2020, 22:27

Hallo
Mijn aeg 44010 vil vaatwasser stopt in het automatische programma met 6 pieptonen. Lampje einde programma knippert dan ook. Op dat moment is de vaatwasser bloedheet. Het 30 min programma werkt wel normaal.
Na wat internet zoekwerk heb ik gevonden dat dit een relais van de verwarming is wat blijft hangen. Ik heb de printplaat bekeken en het relais is inderdaad verkleurd door verhitting. Ik wil het relais zelf vervangen maar wil graag advies wat een goed vervangend relais is en waar ik dat kan kopen aangezien ik hetzelfde niet kan vinden. Zie de foto van het relais type 899-1ch-f-c g16.
BVD Tom
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
LAMPJE
Beheerder
Berichten: 1423
Lid geworden op: 08 nov 2018, 22:43

Tom, het lijkt mij dat dit een standaard witgoed relais is, maar moet dat morgen even aan de hand van de datasheets uitzoeken.
Met vriendelijke groet,


Lampje



Bent u tevreden met onze gratis hulp? En draait uw machine weer voor een paar centen?


Wij lusten wel een biertje
Gebruikersavatar
LAMPJE
Beheerder
Berichten: 1423
Lid geworden op: 08 nov 2018, 22:43

https://nl.mouser.com/datasheet/2/378/899-1374881.pdf

Ik heb de datasheets er bij gepakt van de 899 serie, maar wat die H nu doet bij de 1CH is mij niet duidelijk en verder kom ik daar niet uit misschien het contactmateriaal. 1C staat voor enkelpolig omschakelen.
De maatvoering is standaard dan zou ik gaan voor dit relais, die nog een standaard hoger ligt op het gebied van dichtheid voor vloeistoffen.
De maten zijn hetzelfde.
En voor die prijs?

Relais 12v 10A

Als je dat relais er uit hebt, zou je dan de plastic kap er eens af kunnen zagen en wat foto's maken van de contacten in close up?
En die op google photo zetten met de link hier ? een gebruiksaanwijzing voor foto's op het forum

Want binnen de witgoed wereld worden er nog te veel adviezen gegeven om een los gebakken verbinding, bij een relais, maar weer door te solderen.
Deze adviezen zijn m.i. pertinent onjuist.
Door dit solderen zal de machine het misschien weer even doen, maar het contact zal er niet beter door worden.
Dus de oorzaak wordt niet weggenomen. Want de oorzaak is het slechte contact dat de warmte ontwikkelt.

verbrand contact.jpg


Mijn ervaring is dat het vaste kleine maakkontakt vaak het probleem geeft. En als je eenmaal zover bent, dat je de print op je werkbank hebt liggen, dan moet je niet op die paar euro beknibbelen en gewoon vervangen.
Ik zelf adviseer altijd om alle zwaar belaste relais maar te vervangen.
Want de verzendkosten blijven hetzelfde of je er nu 1 of 4 bestelt.
Nee, ik heb geen aandelen in de webshop!
Ik ben alleen maar techneut en dat al 60 jaar.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Met vriendelijke groet,


Lampje



Bent u tevreden met onze gratis hulp? En draait uw machine weer voor een paar centen?


Wij lusten wel een biertje
AE3
Berichten: 2
Lid geworden op: 12 mei 2020, 22:27

Nieuw relais geplaatst en probleem is opgelost. Bedankt! Foto’s van oude relais bijgesloten. Met name zwart op het schakelcontact. Groet Tom
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
LAMPJE
Beheerder
Berichten: 1423
Lid geworden op: 08 nov 2018, 22:43

Dank je wel Tom.

Dat is mooi om te horen daar doen we het voor.

Dan is het vaste contact toch nog langer als dat ik dacht. Maar heet is hij wel geweest.

Nu gaf hij storing omdat hij geen stroom meer doorliet, maar het kan ook andersom, dat de contacten vastgebakken zitten en de thermostaat het nakijken heeft.
Daar gaat dan je mooie machine, of nog meer.
Met vriendelijke groet,


Lampje



Bent u tevreden met onze gratis hulp? En draait uw machine weer voor een paar centen?


Wij lusten wel een biertje
Gebruikersavatar
Tukkertje
Beheerder
Berichten: 236
Lid geworden op: 08 nov 2018, 21:50

Ook leuk je hier te ontmoeten tom :lol:
IF YOU CAN'T FIX IT WITH A HAMMER, YOU'VE GOT AN ELECTRICAL PROBLEM
Fixed? thanks us with :beer::beer::beer:
Gesloten