Bosch WTL121/07 Maxx 6 trommel zit vast

De wasdroger defect is natuurlijk erg vervelend! U kunt een monteur bellen maar die kost vaak veel geld.
Als u een beetje handig bent dan kunt u in veel gevallen uw wasdroger prima zelf repareren. Vaak met zeer lage kosten (minder als 10 euro)
Vragen over de reparatie of problemen met uw droger kunt u dan ook hier posten.
De mede-forum gebruikers en de moderators van DIY reparatie (www.DIYreparatie.nl) helpen u graag op weg!
Gesloten
LKE
Berichten: 10
Lid geworden op: 26 apr 2020, 12:58

Machine staat sinds 2008 ongebruikt in de schuur, omdat na verhuizing de trommel vast zat.
Destijds vrij nieuwe machine, ziet er van binnen ook helemaal goed uit.
Maar bij de aansluiting tussen trommel en front zit zwarte, vette korrelige rommel.
Daar loopt duidelijk iets aan...
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
LAMPJE
Beheerder
Berichten: 1423
Lid geworden op: 08 nov 2018, 22:43

Lieke,

welkom op het forum.

Weet je zeker dat het de trommel is die vast zit?

Want de motor drijft niet alleen de trommel aan maar ook nog twee ventilatoren.

Dat zou je kunnen bepalen door de riemspanner bij de motoras los te maken van de riem. Dan kun je proberen de trommel met de hand te draaien.

Wat betreft de trommel zijn er eigenlijk twee mogelijkheden.

De trommel wordt afgedicht met meestal een vilten afdichtingsrand die geplakt is en die wil nog wel eens loslaten en dubbel komen te zitten.
Dat wordt de trommel demonteren en een nieuwe pakkingset bevestigen. Deze is aardig aan de prijs zag ik 71,24
https://www.bosch-home.nl/artikeloverzicht/00096416

Ook een stuk wasgoed wat tussen de rand is gedrukt behoort tot de mogelijkheden. Dus de randen eens heel goed nakijken


Ook wil de spanner nog wel eens vastlopen.

En ik heb ook nog een filmpje waar er een sok via de pakkingrand in de ventilator is gekomen, waardoor de machine niet meer kon draaien.
Dus probeer eerst eens uit te sluiten waar het probleem niet ligt.

Ik kan op de tekeningen niet precies ontdekken hoe het bij jouw specifieke type gaat, maar je kunt het vergelijken met het wisselen van de snaar dan moet ook de trommel los.

Bosch Siemens Vervangen riem Bosch droger
Met vriendelijke groet,


Lampje



Bent u tevreden met onze gratis hulp? En draait uw machine weer voor een paar centen?


Wij lusten wel een biertje
LKE
Berichten: 10
Lid geworden op: 26 apr 2020, 12:58

Dank voor je reactie Lampje.
Hoe maak ik de riemspanner los?
LKE
Berichten: 10
Lid geworden op: 26 apr 2020, 12:58

Sorry, te snelle vraag. Ik ga ermee aan de slag :)
LKE
Berichten: 10
Lid geworden op: 26 apr 2020, 12:58

Riemspanner los. Riem eraf. Trommel nog vast. Ventilator wel makkelijk met de hand te draaien.
Front eraf. Vilten pakking intact. Geen sok o.i.d. Wel veel vieze korrels grafiet met vet lijkt het.

Bij het stellen van mijn vraag ben ik niet helemaal compleet geweest.
Met de hand draaien van de trommel wil niet/nauwelijks.
Als als ik de machine aan zet, draait die wel.
Met een vreselijk geluid, moeilijk te omschrijven (slepend alsof de trommel scheef zit), maar wel zodanig dat je direct de machine weer uit zet.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
LAMPJE
Beheerder
Berichten: 1423
Lid geworden op: 08 nov 2018, 22:43

Als de trommel te zwaar beweegt dan gaat de motorpoelie slippen en krijg je een gillend geluid. Dan is de snaar zo weg, want die brandt door.

Als je de ringen goed heb geinspecteerd op vreemde voorwerpen, dat kan ook bijv. een schroef of een munt zijn die knijp zit. En slecht of helemaal niet zichtbaar is.
Dan blijven er nog twee mogelijkheden over. De geleide wielen die de trommel aan de voorzijde ondersteunen en het achterlager wat aan de trommel vast zit.
Om de wieltjes op gangbaarheid te controleren moet de trommel iets omhoog. Dat doe ik altijd met een plankje en twee keggen.
Keggen11.png

Keggen1.png

Dan kun je als je de zijwanden er af hebt de wieltjes controleren.
Om alles goed te kunnen controleren zou ik toch even doorpakken en de trommel er uit halen dan kun je alles overzien en goed controleren.

Dat zwarte zou best het slijpsel van de riem kunnen zijn. Kijk maar eens of er lokale slijtplekken in de riem zitten, dan zou ik die ook gelijk vervangen, nu je toch zo ver bent.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Met vriendelijke groet,


Lampje



Bent u tevreden met onze gratis hulp? En draait uw machine weer voor een paar centen?


Wij lusten wel een biertje
LKE
Berichten: 10
Lid geworden op: 26 apr 2020, 12:58

De hele boel is nu uit elkaar. Geleidewieltjes heb ik niet kunnen vinden, enkel een paar plastic stripjes naast de viltpakking. Ook onder de smeer...
De riem ziet er helemaal goed uit. De as met lager is er uit. Zit iets speling in. Moet die nu uit elkaar?
Het is mij nog steeds een raadsel waar het vet vandaan komt.
Bedankt overigens voor de reacties...
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
LKE
Berichten: 10
Lid geworden op: 26 apr 2020, 12:58

Als ik de vilten rand zou vervangen, wordt er ook een tubetje vet bij geleverd. Dus misschien hoort dit er wel te zitten?
Gebruikersavatar
LAMPJE
Beheerder
Berichten: 1423
Lid geworden op: 08 nov 2018, 22:43

Ja Lieke ik heb ook geen wieltjes aan de voorzijde kunnen vinden op de tekening bij dit type.

In het viltpakket
https://www.bosch-home.nl/artikeloverzicht/00096416

Zitten ook 2 schaatsen die dan waarschijnlijk de steun voor de trommel verzorgen. Dat kruis wat ik op de onderdelen lijst zie staan, is dat een soort beugel die de trommel ondersteunt?

De benaming geeft het al een beetje aan: Dichting-trommelophanging

Het achter lager is zo te zien een glijlager, daar moet vet in. En de viltrand moet ook vet zijn, ook als hij geen dragende functie heeft. Want het vilt heeft wel contact met de trommel om goed af te dichten
Nu ik het verder bekijk lijkt dat de zwarte aanslag slijtage delen zijn van die schaatsen die de trommel ondersteunen en dus ook vet moeten zijn. Dit moet hittebestendig vet zijn. (siliconen) want ander vet wordt ranzig en gaat stinken. Kijk eens naar die schaatsen dan wordt het slijtage patroon waarschijnlijk zichtbaar.
Met vriendelijke groet,


Lampje



Bent u tevreden met onze gratis hulp? En draait uw machine weer voor een paar centen?


Wij lusten wel een biertje
LKE
Berichten: 10
Lid geworden op: 26 apr 2020, 12:58

Welk kruis bedoel je op de tekening? Welk nummer heeft het?
Het lager heb ik opengemaakt en kogellagervet in gedaan.
De speling is nu weg, en het loopt duidelijk beter.
Groet, Lieke
LKE
Berichten: 10
Lid geworden op: 26 apr 2020, 12:58

Sorry, of moest in het lager ook hittebestendig vet?
Gebruikersavatar
LAMPJE
Beheerder
Berichten: 1423
Lid geworden op: 08 nov 2018, 22:43

Kogellagervet wil nog wel eens een geurtje geven. Maar kan de hitte wel aan.

Heb je op de kogel nog een slijtagepatroon kunnen ontdekken?
MCSA090162_096416-Dichtsatz_def.jpg
Nummer 1 is dat de steunbeugel of een pakking voor de trommel?

Ik denk zo te zien dat dit ook een pakking is, waar de schaatsen van 2 op moeten rusten,
en zijn deze vastgeklikt in de trommelrand?
Dit is de eerste machine, die ik zie zonder loopwielen aan de voorkant.

Ach ja je bent nooit te oud om te leren.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Met vriendelijke groet,


Lampje



Bent u tevreden met onze gratis hulp? En draait uw machine weer voor een paar centen?


Wij lusten wel een biertje
Gebruikersavatar
LAMPJE
Beheerder
Berichten: 1423
Lid geworden op: 08 nov 2018, 22:43

Ik heb hier een filmpje van een ander Bosch machine die wel de wielen heeft.

Trommelwielen vervangen (Bosch)

Zou je wat foto's willen maken, hoe de schaatsen geplaatst zijn?

Hier is echt bezuinigd op onderdelen.
Met vriendelijke groet,


Lampje



Bent u tevreden met onze gratis hulp? En draait uw machine weer voor een paar centen?


Wij lusten wel een biertje
LKE
Berichten: 10
Lid geworden op: 26 apr 2020, 12:58

Oeps, vergeten een foto te maken, toen ik je vraag zag zat de trommel er al weer in, maar ik heb hem nog even wat uit elkaar getrokken.
Je ziet hier één van de schaatsen, en het ingevette stuk van de viltrand.
De schaatsen zitten, net als op de werktekening, aan de bovenkant.
Maar niet in de trommel zelf, ze zitten in het front. De trommel steunt/glijdt hier op.
schaats.jpg
Op internet nog een reparatie van dezelfde droger gevonden, hier kun je op foto 12 van de tweede serie ook zien hoe het zit.

https://www.klusidee.nl/Forum/lagers-en ... t2865.html

De schaatsen zitten inderdaad heel simpel vastgeklikt in het frontpaneel
Op het onderdelenplaatje is de grijze rol een schuimrubberstrip. Die gaat eerst om de uitsparing in het paneel.
Het witte is de viltpakking. Die gaat over de schuimrubberrand heen. Hierdoor heeft de viltrand nog iets vering.

Op de schaatsen geen slijtage gezien, maar misschien zijn ze wel dunner dan ze moeten zijn, dat weet ik niet.
Ook op het lager geen slijtage te zien, het was nog net niet droog, dus net op tijd bij.

De hele machine zit weer in elkaar, en loopt als een zonnetje.
Ik denk nu dat het lager het probleem was, dat de speling (in combinatie met de verhuizing) zorgde voor het aanlopen van de trommel aan de voorkant.
Gelukkig net op tijd bij geweest...
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
LAMPJE
Beheerder
Berichten: 1423
Lid geworden op: 08 nov 2018, 22:43

Lieke, je hebt het in ieder geval voor elkaar.

Als ik het zo zie wat de ruimte is dan zou het goed kunnen dat die schaats er bij de verhuizing naast is gaan zitten.

Als ik naar het vet kijk, dan zie ik daar geen gegevens van bij de fabrikant, het lijkt er op dat dit speciaal voor wasdrogers gefabriceerd is door Molykote. Maar gelukkig te koop bij elke onderdelenzaak.

Dus maar goed vet houden, gaat hij nog jaren mee.
Met vriendelijke groet,


Lampje



Bent u tevreden met onze gratis hulp? En draait uw machine weer voor een paar centen?


Wij lusten wel een biertje
LKE
Berichten: 10
Lid geworden op: 26 apr 2020, 12:58

Het vet is Molykote EM-30L
Te vinden op internet, maar ik heb een lik molybdeen vet bij mijn garage opgehaald.

De ruimte die je op de foto ziet zit er normaal niet, Op het moment dat ik de foto nam zat de boel nog niet vastgeschroefd.
Maar wellicht heeft het door de verhuizing toch geklemd.
Bedankt voor de ondersteuning, biertje is onderweg.
Vriendelijke groet, Lieke
Gebruikersavatar
LAMPJE
Beheerder
Berichten: 1423
Lid geworden op: 08 nov 2018, 22:43

Ja Lieke,
dat is nu juist in de vetwereld de verwarring, als je in de technische wereld Molykote vet zegt, dan is dat synoniem aan het zwarte grafietvet, wat in allerlei mechanische constructies wordt gebruikt om bouten en moeren niet vast te laten roesten.

Maar of dat geschikt is voor de wasdroger vraag ik me af.
Want Molykote is een wereld firma, die maakt allerlei vetten, vaak op klantspecificatie.

Ik heb dat wel vaker in mijn werk fout zien gaan, met in de onderhoudsvoorschriften een vet wat genoemd werd als Molykote XXXX met een typenummer. maar naar dat nummer werd niet gekeken, met soms wel slechte afloop. Want grafietvet smeert nu eenmaal anders, als het bedoelde andere vet.
Je hebt nu lagervet te pakken die onder zware omstandigheden gebruikt wordt, ik weet niet of dat bij de viltrand problemen gaat geven voor het achterlager is het prima.
Zelf vind ik lagervet stinken, dus als er een luchtje uit je droger komt, dan ligt het daaraan.
Ach, als je i.p.v. wasverzachter schoonmaakazijn met lavendelgeur gaat gebruiken, zal dat ook wel goed komen.

Hartelijk dank voor het biertje, ik zal hem met gepaste afstand op mijn eigen terras nuttigen
Met vriendelijke groet,


Lampje



Bent u tevreden met onze gratis hulp? En draait uw machine weer voor een paar centen?


Wij lusten wel een biertje
Gesloten