Bauknecht TRKD Koblenz 270 doet niets meer

De wasdroger defect is natuurlijk erg vervelend! U kunt een monteur bellen maar die kost vaak veel geld.
Als u een beetje handig bent dan kunt u in veel gevallen uw wasdroger prima zelf repareren. Vaak met zeer lage kosten (minder als 10 euro)
Vragen over de reparatie of problemen met uw droger kunt u dan ook hier posten.
De mede-forum gebruikers en de moderators van DIY reparatie (www.DIYreparatie.nl) helpen u graag op weg!
Gesloten
Gebruikersavatar
Bart Bartels
Berichten: 68
Lid geworden op: 12 feb 2019, 15:47

Beste techneuten,

Omdat ik tijdens de Corona crisis even niets beters te doen had heb ik een mooi krijgertje eens onder handen genomen


20200419_170107.gif



SNR.gif



Bauknecht TRKD Koblenz 270
Servicenummer 8560 467 12190

Hij was helemaal dood. Dus de vermoedens gingen gelijk richting printplaat met zijn LNK en weerstand

De deksel zat met 3 schroeven vast, liften en naar achteren trekken, reservoir verwijderen en de twee schroeven waar het bedieningspaneel vast zat en het bedieningspaneel was er uit.

Met wat klikwerk en de print was er uit.

PCB.gif

H&R.gif


Smoorspoel1.gif



Smoorspoel2.gif





Hier is goed te zien dat de smoorspoel defect is.



R defect.gif




Het defect aan de weerstand is slecht te zien, alleen onder de microscoop zie je barsten, de weerstand meet oneindig



LNK defect.gif




De brandplek op de LNK is hier duidelijk te zien deze meet ook aan beide zijden 39 ohm




Element.gif

Dat deze machine door het defect raken van de LNK gestopt is mag zeer gelukkig genoemd worden. Bij controle van het verwarmingselement wordt duidelijk dat door gebrek aan onderhoud al een beginnende brand is ontstaan, die gelukkig niet doorgezet is.

brand.gif



Bij proefdraaien lijkt het erop dat de machine het weer goed doet. Maar werkt maar af en toe.

Nu blijkt de LNK niet de gewenste spanning van 12 volt te verzorgen maar ongeveer de helft, waardoor de relais soms wel werken, maar soms ook niet.

Wie heeft er ideeen waar ik het nog meer kan zoeken?
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
groetjes,

Bart
Gebruikersavatar
Tukkertje
Beheerder
Berichten: 236
Lid geworden op: 08 nov 2018, 21:50

Heb je de diode's ook al gecontroleerd, die kunnen soms ook kapot gaan.
En hoe staan de elco's erbij, staan de bovenkant bol?
IF YOU CAN'T FIX IT WITH A HAMMER, YOU'VE GOT AN ELECTRICAL PROBLEM
Fixed? thanks us with :beer::beer::beer:
Gebruikersavatar
Bart Bartels
Berichten: 68
Lid geworden op: 12 feb 2019, 15:47

Hoi Bennie,
de elco's zien er goed uit, maar die zal ik er uit moeten solderen om hun capaciteit te meten.

De diodes heb ik geprobeerd te meten. Er waren er die duidelijk deze functie hadden in de meting, maar niet allemaal, zal ze er uit moeten solderen om zeker te stellen dat de meting deugt en ik niet door een parallelcircuit aan het meten ben.
groetjes,

Bart
Gebruikersavatar
Bart Bartels
Berichten: 68
Lid geworden op: 12 feb 2019, 15:47

NTC1.gif

NTC-luchtkanaal.gif


Wat me wel opgevallen is dat de NTC die in het luchtkanaal onderin het filter aan de onderzijde zit ook aardig smerig was en dit kanaal loopt tot in de onderkant van de ventilator en dit was ook vol vuil
Daarvoor moest wel de rechterkant eraf.
En het front aan de onderzijde dat met 3 schroeven vastzit. Dan kun je ook bij de NTC.
Nu ik dat open had heb ik ook gelijk de capaciteit startcondensator van de aandrijfmotor gemeten, die was binnen de toleranties.

Vochtsensor.gif

Ook de twee vochtsensoren aan de voorkant binnenzijde trommel, losgehaald (3 schroeven), dat zat van binnen ook helemaal vol stof. Dit natte stof zal de meting ook verstoord kunnen hebben. Ook gelijk de meetstrippen een azijn badje gegeven om de isolerende vette film van wasmiddel er af te halen.

Het schoonmaken van de condensopvang is bij deze machine werkelijk een fluitje van een cent.

Condenspomp.gif



De achterplaat er af dan zie je het pompje met zijn vlotter in een container, deze container zit met 2 schroeven vast, daarvoor de machine even op zijn rug leggen.
Met 3 clips pomp en vlotter en niveauschakelaar los nemen

En kan de container met een kattenstaart schoongemaakt worden.

Container.gif
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
groetjes,

Bart
Gebruikersavatar
LAMPJE
Beheerder
Berichten: 1423
Lid geworden op: 08 nov 2018, 22:43

@Bart,
Ik was even weg,
maar wat is dat een waardevol document geworden,
hartelijk dank daarvoor!
Met vriendelijke groet,


Lampje



Bent u tevreden met onze gratis hulp? En draait uw machine weer voor een paar centen?


Wij lusten wel een biertje
HaZee
Berichten: 58
Lid geworden op: 08 nov 2018, 21:34

Bart Bartels schreef: 22 apr 2020, 13:19 Hoi Bennie,
de elco's zien er goed uit, maar die zal ik er uit moeten solderen om hun capaciteit te meten.

De diodes heb ik geprobeerd te meten. Er waren er die duidelijk deze functie hadden in de meting, maar niet allemaal, zal ze er uit moeten solderen om zeker te stellen dat de meting deugt en ik niet door een parallelcircuit aan het meten ben.
Goed idee om de twijfel gevallen die je niet goed kunt meten, even los te halen en dan door te meten!
Mbt diodes leveren vooral de 1N4001 en de 1N4008 diodes nog wel eens problemen op, dus die zou ik zeker nameten!

Voor de rest ben je lekker duurzaam bezig Bart! Fijn om te zien hoe er alles aan gedaan wordt om weer een machine tegen de schroothoop te beschermen.
Goed geholpen? Help ons dit forum in de lucht te houden!
Gebruikersavatar
LAMPJE
Beheerder
Berichten: 1423
Lid geworden op: 08 nov 2018, 22:43

Bart,

Meet eens op de Feed back aansluiting van de LNK (FB) daar moet als de zaak ingeregeld is een referentiespanning op staan van 1,65 V t.o.v. de nul




LNK-pin.png
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Met vriendelijke groet,


Lampje



Bent u tevreden met onze gratis hulp? En draait uw machine weer voor een paar centen?


Wij lusten wel een biertje
Gebruikersavatar
Bart Bartels
Berichten: 68
Lid geworden op: 12 feb 2019, 15:47

Afvlakcondensator.gif


10-12-volt.gif


Heel merkwaardig is het dat op een printkaart waar 12 volts relais gevoed worden in de output afvlakking van die 12 Volt twee condensatoren parallel worden gezet die maar een spanning van 10 volt aan kunnen.

Wat denken jullie, toch maar vervangen door condensatoren van een hoger voltage?
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
groetjes,

Bart
Gebruikersavatar
Tukkertje
Beheerder
Berichten: 236
Lid geworden op: 08 nov 2018, 21:50

Heb je de capaciteit van die condensatoren al gemeten?
Ik denk dat de fabrikant de grens heeft opgezocht en dat het nog net werkt op 10 volt.
Maar als de condensatoren minder worden kan de spanning inkakken en is die 6 volt wat je gemeten hebt wel verklaarbaar.
IF YOU CAN'T FIX IT WITH A HAMMER, YOU'VE GOT AN ELECTRICAL PROBLEM
Fixed? thanks us with :beer::beer::beer:
Gebruikersavatar
Bart Bartels
Berichten: 68
Lid geworden op: 12 feb 2019, 15:47

Nee Bennie, dat heb ik nog niet maar ik ga in jouw gedachte mee. Maar ik heb helaas deze elco's niet op voorraad. Dus moet even wachten.

Ook al zouden ze goed zijn dan vervang ik ze toch want dit is natuurlijk geen uitvoering van een ontwerp.

De C, die de terugkoppeling naar de LNK verzorgt C33 (naast de LNK) staat in de documentatie als gewone condensator, maar blijkt ook een elco te zijn. Dus die zal ik dan ook maar bestellen en vervangen.
groetjes,

Bart
Gebruikersavatar
Bart Bartels
Berichten: 68
Lid geworden op: 12 feb 2019, 15:47

!6-V-elco-groter-past-niet.gif





Bennie, nu ik in de onderdelenzaak ben geweest, wordt mij het een en ander duidelijk.

Want de juiste uitvoering van een 16 volt 1000 uF elco is een stuk hoger en past niet in de behuizing.

Ik zal dus twee gaten in de behuizing moeten boren. :cry:

Dus dit is dus express gedaan, zodat men niet de behuizing hoefde aan te passen en laat de klant met de troep zitten.

En dat voor een z.g. kwaliteitsmerk.

Het is dus gewoon een schande, want het was al eerder bekend dat er bij het defect raken van een Whirlpool voeding meer schade ontstaat, dan bij andere merken.
Bij Whirlpool gaat ook meestal de inductor mee en waarschijnlijk ook de diodes.

Gewoon lak aan de klant, dit is dus bewust gedaan, een schande dus!!!!
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
groetjes,

Bart
Gebruikersavatar
Bart Bartels
Berichten: 68
Lid geworden op: 12 feb 2019, 15:47

Nog weer een tegenvaller, ze willen graag dat je lokaal koopt, dus heb ik dat maar weer eens gedaan.

Ik wilde alle electrolyten dan maar vervangen, omdat ze toch verouderen.
Dus mijn lijstje met 5 verschillende soorten en gelijk maar wat voorraad ingeslagen

400 volts elco's ?
Ze stonden me glazig aan te kijken.

en 330 uF, nee die past niet in onze reeks

Ik had ook duidelijk gezegd dat ik de 105 graden versie wilde hebben, want de machines worden tenslotte heet.

Kom ik thuis, blijk ik alleen maar 85 graden types te hebben meegekregen.
Nou, die ga ik er dus niet inzetten, want dat gaat natuurlijk maar even goed en zo wil ik niet repareren, met garantie tot aan de deur.
En van de 5 soorten er twee niet.


Helaas schiet dit niet op.
Heb ze maar weer bij Reichelt besteld, had ik dat meer eerder gedaan, dan was ik nu al klaar geweest.
groetjes,

Bart
Gebruikersavatar
LAMPJE
Beheerder
Berichten: 1423
Lid geworden op: 08 nov 2018, 22:43

Ja Bart,

daar wordt je ook niet vrolijk van zeker na zo'n lang weekend en je denkt op te kunnen schieten.
Met vriendelijke groet,


Lampje



Bent u tevreden met onze gratis hulp? En draait uw machine weer voor een paar centen?


Wij lusten wel een biertje
Gesloten