Haier HW70-14829 Lekkage

De wasmachine stuk of defect is natuurlijk erg vervelend! U kunt een monteur bellen maar die kost vaak veel geld.
Als u een beetje handig bent, dan kunt u in veel gevallen uw wasmachine prima zelf repareren.
En tegen zeer lage kosten.
Wij kunnen u helpen uw eigen reparatie uit te voeren en coachen u op afstand.
Dat is onze hobby en zijn dan ook net zo trots als u, als we samen de machine van de schroothoop gered hebben. (www.DIYreparatie.nl)
Gesloten
RHR
Berichten: 3
Lid geworden op: 18 mar 2020, 17:57

Beste DIY'ers!

Onze Haier wasmachine is 2 jaar en 1 maand oud. Net een maandje te oud om het te begeven.
Afijn, vorige week ontstond er opeens een lekkage (redelijke plas in de lekbak).

Ik heb alle stappen doorlopen van makkelijk oplosbare problemen (te vinden na wat google werk).
Maar geen van deze opties was de oorzaak van onze lekkage.
Toen maar even een wasje gestart en de stekker eruit gehaald.
Door de wasmachine iets schuin te houden en via de onderkant te kijken, was de lekkage duidelijk zichtbaar.
Zie bijlage voor een foto van onder, lekkage is te zien. Op de naad van de twee kunststof onderdelen (bevestigd met bouten).

Mijn eerste gevoel zegt: afkitten die boel.
Maar ik weet niets van wasmachines af en misschien is het probleem wel groter of zo niet op te lossen.

Advies wordt enorm gewaardeerd! Alvast super bedankt!

Met vriendelijke groet,
Ruud
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
LAMPJE
Beheerder
Berichten: 1423
Lid geworden op: 08 nov 2018, 22:43

Helaas heb ik geen ervaring met dit merk machine. Als ik de foto goed interpreteer, dan zie ik een straaltje lopen, klopt dat?

Het is een gedeelde trommel die waterdicht is gemaakt met een seal of een kit.

Een maand na het verlopen van de 2 jaar garantie betekent niet dat de leverancier jou het bos in mag sturen.

Dit is duidelijk een constructiefout die er sinds dag 1 al ingezeten heeft, maar nu pas zichtbaar wordt.

Het Burgerlijk wetboek boek 7 koop en verkoop is daar erg duidelijk in.

Dus ga in gesprek met de leverancier waar je machine gekocht hebt en claim garantie.
Met vriendelijke groet,


Lampje



Bent u tevreden met onze gratis hulp? En draait uw machine weer voor een paar centen?


Wij lusten wel een biertje
RHR
Berichten: 3
Lid geworden op: 18 mar 2020, 17:57

Beste Lampje,

Dank voor je zeer snelle antwoord!

Je interpretatie is correct!
Het stroomt er met een klein straaltje tussenuit.

Ik ga met Coolblue in gesprek, hou jullie op de hoogte.

Stel hè, ze stellen zich niet zo fijn op, is kitten dan nog een mogelijkheid?
Of heb je andere suggesties?

Ik ga voor nu even een biertje aan jullie sponsoren.
Echt top dit forum, ga zo door!

Groeten,
Ruud
Gebruikersavatar
LAMPJE
Beheerder
Berichten: 1423
Lid geworden op: 08 nov 2018, 22:43

Beste Ruud,

Als het een oudere aankoop was geweest, dan zou ik niet gaan kitten.

Want dan dicht je het lek niet echt en blijft er toch wel redelijk wat druk op staan. Hoe lang dat zou houden is dan maar maar een gok.

Als ik naar de constructie op de foto kijk dan is het duidelijk een deelbaar iets met bouten.

Je zult de trommel er uit moeten halen. De vlakken goed schoonmaken en van een nieuwe afdichting voorzien.

Ik heb van deze machine nog geen onderdelen kunnen vinden en twijfel dan ook of er van dit merk zoveel onderdelen te koop zijn, gezien zijn nieuwprijs.

Men haalt liever gauw een nieuwe voor weer een schappelijke prijs.

Want repareren door een professional is duur.

Je kunt de uitdaging aangaan en de trommel verwijderen en een seal uit een tube aanbrengen van siliconen.
Siliconen heeft het voordeel dat het tegen hogere temperaturen kan en is dus de kookwas geen probleem.


SILICONEN PAKKING LOCTITE 5926 A100ML BLAUW

Met deze pakking wordt veel gewerkt in de autobranche, zoals afdichten van de carterpan.
De firma heb ik als goedkoopste gevonden, maar vraagt wel ruim 7 euro verzendkosten, bij de onderdelenhandel betaalde ik iets van 14 euro.

Dit is te koop bij de auto-onderdelenhandel en heb hier goede ervaringen mee en voor de prijs hoef je het niet te laten. Zou wel gelijk 2 tubes kopen voor de grote trommel.

Voor de montage moet je alle bouten voorzichtig elke keer overhoeks een stukje indraaien zodat de spanning over de gehele ring overal het zelfde is. Net als bij het verwisselen van een autowiel, nooit een bout helemaal aandraaien en dan de volgende, want dan komt er een onnodige spanning op, die bij deze kunststof trommel gegarandeerd tot lekken komt.


Naschrift:

Ben nog even verder gaan zoeken en kom een afdichtingslang tegen

https://fixpart.nl/nl/product/view/0000 ... pl=2313694
Met vriendelijke groet,


Lampje



Bent u tevreden met onze gratis hulp? En draait uw machine weer voor een paar centen?


Wij lusten wel een biertje
Gebruikersavatar
LAMPJE
Beheerder
Berichten: 1423
Lid geworden op: 08 nov 2018, 22:43

In dit filmpje van het wisselen van een lager moet ook de voorzijde van de trommel verwijderd worden,

Hoe vervang ik de dichting en lagers in een wasmachine

Tot 1 minuut 38 kun je volgen hoe de splitsing te bereiken.

deze trommel zit ook met bouten vast. Dus hier zul je een goede indruk krijgen wat je te wachten staat bij deze reparatie.

Dus deksel er af, bedieningspaneel en manchet los, voorpaneel er af en buitentrommel demonteren.
Met vriendelijke groet,


Lampje



Bent u tevreden met onze gratis hulp? En draait uw machine weer voor een paar centen?


Wij lusten wel een biertje
RHR
Berichten: 3
Lid geworden op: 18 mar 2020, 17:57

Lampje,

Wederom enorm bedankt voor je antwoord!
Heb inmiddels contact gehad met de reparatieservice.
Ze vonden het probleem opmerkelijk.
We gaan zien met welke oplossing ze komen.
En anders heb ik altijd nog jouw tips!

Heb voor de reparatieservice nog een betere foto genomen (zie bijgevoegd).

Bedankt, donatie is gedaan!

Groeten,
Ruud
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
LAMPJE
Beheerder
Berichten: 1423
Lid geworden op: 08 nov 2018, 22:43

Beste Ruud,

wat ik daar zie is niet de pakkingpees die te koop is als vervangende pakking.
Trommelafdichting.jpg
Wat ik zie is een deel wat beschadigd is en waarschijnlijk vanaf fabriek op een wel heel knullige manier gerepareerd is.
Want ik zie duidelijk een rups van siliconenkit zitten.



IMG_20200319_164243.jpg



Duidelijk is te zien dat de bouten met te grote kracht vastgezet zijn en niet met het voorgeschreven moment met een momentsleutel zijn aangetrokken.
Hiervoor waarschuwde ik al eerder. Duidelijk is te zien dat de siliconenkit er uit geperst is, ook aan de bovenzijde zie je geen kier.
Maar in het midden wijkt het materiaal wel omdat het onder te grote spanning staat. Het staat vanwege verkeerde montage gewoon in een boog.
En daar lekt hij dus!
Deze fout is er dus vanaf fabriek.

Dit kan nooit wat anders gaan doen als lekken.

Dit is dus een maandagmorgenexemplaar wat niet door de eindcontrole had mogen komen. Eis gewoon dat ze het oplossen of anders de koop ontbinden.
Laat je niet wegsturen met einde garantie, want jij had als consument mogen verwachten dat de machine langer als twee jaar zou functioneren zonder lekken.
Want als de koper jou vertelt had, dat hij na 2 jaar zou gaan lekken had je hem nooit gekocht.


artikel 17, tweede lid, van Boek 7 van het Burgerlijk Wetboek

Kun je nog een closere foto maken van boutpunten en de kier, eventueel in aparte shots.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Met vriendelijke groet,


Lampje



Bent u tevreden met onze gratis hulp? En draait uw machine weer voor een paar centen?


Wij lusten wel een biertje
Gebruikersavatar
Tukkertje
Beheerder
Berichten: 236
Lid geworden op: 08 nov 2018, 21:50

Dag Ruud.

Lees je ook even in op consuwijzer.
Daar staat wel beschreven welke rechten je als consument net na de garantieperiode hebt.
IF YOU CAN'T FIX IT WITH A HAMMER, YOU'VE GOT AN ELECTRICAL PROBLEM
Fixed? thanks us with :beer::beer::beer:
Gesloten