AEG T65370NAH geeft storing E63

De wasdroger defect is natuurlijk erg vervelend! U kunt een monteur bellen maar die kost vaak veel geld.
Als u een beetje handig bent dan kunt u in veel gevallen uw wasdroger prima zelf repareren. Vaak met zeer lage kosten (minder als 10 euro)
Vragen over de reparatie of problemen met uw droger kunt u dan ook hier posten.
De mede-forum gebruikers en de moderators van DIY reparatie (www.DIYreparatie.nl) helpen u graag op weg!
Gesloten
WPJ
Berichten: 5
Lid geworden op: 11 feb 2020, 15:06

Beste lezers,

AEG Lavamat Protex T65370NAH met nr 91609751900 hiervan wordt het wasgoed niet droog.
Bij het uitlezen geeft het display E63 aan.
Ondertussen de weerstand en twee condensatoren op de print plaat, 0,47 uF en 0,047 uF vervangen.
Print op slechte soldering gecheckt en gerepareerd.
Condensor en de binnenkant zo goed mogelijk gereinigd.
Machine draait complete programma van 2 uur 53 maar was is nat.
Pomp wordt wel heet, kan er mijn hand niet op blijven houden ,de achterkant van de kast niet en als je de deur opendoet is er weinig tot geen warme lucht aanwezig dus ook geen water in de opvangbak.
Tevens zichtbaar dat een van de leidingen die van de pomp afkomt bevriest en dus wit uitslaat
De vraag is heb ik nog andere dingen die ik kan proberen?
Alvast dank voor mogelijke aanbevelingen.
Gr,
Sjaak
Gebruikersavatar
LAMPJE
Beheerder
Berichten: 1423
Lid geworden op: 08 nov 2018, 22:43

Sjaak,

Als er ijs zichtbaar is dan doet de compressor het prima

Maar E63 slaat op een oververhitting.

Dat zul je moeten zoeken in de luchtkanalen filters en de warmtewisselaar die schijnbaar zijn koude en warmte niet kwijt kan.

Vervuiling is de meest waarschijnlijke oorzaak, maar het kan natuurlijk ook de NTC sensor zijn die de temperatuur meet.

Maar ook de aandrijfmotor waarop ook een fan gemonteerd zit. (kan los zitten of het juiste toerental niet halen).


AEG 76785NIH E60 melding

Begin eens aan een grote schoonmaak van het systeem.


Leg de filters eens een nacht in een azijnbadje en daarna in de biotex

Spoelsetje condensor


Condensor spoelen en schoonmaken luchtkanalen

Reservoir vol


Wasverzachter is geen vriend van wasdroger
Met vriendelijke groet,


Lampje



Bent u tevreden met onze gratis hulp? En draait uw machine weer voor een paar centen?


Wij lusten wel een biertje
WPJ
Berichten: 5
Lid geworden op: 11 feb 2020, 15:06

Hierbij enkele foto's van de buitenkant af genomen van de condensor:
https://postimg.cc/gallery/2iap3fr70/
Mijn inziens , maar ik ka niet verder het kanaal inkijken, lijkt dit schoon, na het doorspoelen met warm water middels een hogedrukplantenspuit met een afzuigpompje.
De fan die op de as zit van de motor draait goed mee en er komt voldoende luchtstroom in de condensor, afdichtklep van de condensor wordt dicht gezogen bij draaiende motor en openstaande klep.
Filters waren al schoongemaakt met azijn.
Misschien toch de NTC, zal deze maar eens gaan demonteren en doormeten als ik de juiste gegevens heb.
Groet en weer bedankt alvast voor de mogelijke reacties die ik mag ontvangen.

Gr,
Sjaak
Gebruikersavatar
LAMPJE
Beheerder
Berichten: 1423
Lid geworden op: 08 nov 2018, 22:43

Zo te zien is de voorzijde wel schoon, maar wat is de situatie achter?

In de tekening van AEG zie ik helaas maar 1 NTC die zal wel op de heetgasleiding van de compressor zitten. Maar ik had gehoopt op een tweede die in de luchtstroom ergens bij de deur in het kanaal zou zitten. Zit er nog een kanaal bij de ventilator dicht? Want ik zoek het toch echt in een warmteoverdrachtsprobleem.

Foutcodes Heat pump tumble dryer finding faults and error codes Aeg, Electrolux, startpunt bij NTC sensor hot gas

Op de NTC zit een merkje die de waarde aangeeft meestal is dat bij AEG 4K8 bij 25 graden
Dat kun je in een bakje warmwater uittesten. Ook kan de stekkeraansluiting op de print nog roet in het eten gooien.


test and replace the heater, thermostats, Ntc sensor



Elders las ik ook dat verontreiniging van het pompcompartiment ook mee kan spelen. Maar kan me daarbij niet veel voorstellen, dat dit iets met warmteoverdracht zou doen.
Met vriendelijke groet,


Lampje



Bent u tevreden met onze gratis hulp? En draait uw machine weer voor een paar centen?


Wij lusten wel een biertje
Gebruikersavatar
LAMPJE
Beheerder
Berichten: 1423
Lid geworden op: 08 nov 2018, 22:43

NTC 4K8.png
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Met vriendelijke groet,


Lampje



Bent u tevreden met onze gratis hulp? En draait uw machine weer voor een paar centen?


Wij lusten wel een biertje
WPJ
Berichten: 5
Lid geworden op: 11 feb 2020, 15:06

Dank voor je tips ondertussen "Lampje", het pompcompartiment had ik ook al helemaal gereinigd. Als het water niet opgepompt zou kunnen worden kan het daar in de condensor ook mee mis gaan. Zat niet veel vervuiling in.
Ik heb de fan die zorgt voor de luchtstroom er nog niet afgehaald, wel de buitenkant gereinigd en de kunststof bult die achter op de machine zit.
Zal hem morgen nog eens demonteren, kan ik misschien ook het laatste stuk van de condensor zien.
Daarna eerst de aansluiting van de sensor en dan nog eens de waarde meten van de sensor.
https://postimg.cc/svNyTpY1
Dank voor het overzicht van de waarden van de sensor.

Gr,

Sjaak
Gebruikersavatar
LAMPJE
Beheerder
Berichten: 1423
Lid geworden op: 08 nov 2018, 22:43

Nog wat gevonden voor dit type machine de foutcode E63 geeft de aanwijzing Compressor automatic thermostat,
de compressor kan zijn warmte niet kwijt.

Doet de compressor ventilator het soms niet? Of zitten de warmteoverdrachtproblemen elders?
Met vriendelijke groet,


Lampje



Bent u tevreden met onze gratis hulp? En draait uw machine weer voor een paar centen?


Wij lusten wel een biertje
WPJ
Berichten: 5
Lid geworden op: 11 feb 2020, 15:06

Na een dagje van andere verplichtingen hier weer een update over de voortgang van het onderzoek naar de melding E63:
Lampje, dank voor de aanvullende info over de foutcode E63.
Op dit moment ligt de vochtsensor in een azijn badje, deze zat volledig gevuld met vezelstof en kon onmogelijk nog een een goede indicatie afgeven.
De ventilator van de compressor schakelt keurig na een half uurtje of in en blijft dan vervolgens heel het programma draaien maar er komt weinig warme lucht mee naar buiten.
Vandaag de trommel vol geladen met was en de maximale droging aan gezet, normaal staat deze volgens mij op 2 uur en 53 minuten nu bij deze machine staat deze bij start op 4 uur en 3 minuten. Toen de 4 (echte uren) bijna om waren ging de resteren termijn oplopen van 10 minuten naar 14 en toen naar 28 minuten.
Vandaar mij actie op de sensor.
De machine op stop gezet , de was die er uit kwam was goed droog, dus moeders was weer tevreden, al gaat haar voorkeur uit naar haar condensdroger van Miele.
De AEG die nu defect is is van onze zoon vandaar.
Na de stop, een nieuw program gekozen en stond toen wel op 2 uur 53 , lijkt goed te zijn bij een warm apparaat.
Daarna geprobeerd de foutcode uit te lezen maar de machine- ging in de testmodus, gelijk maar naar de 10e positie gegaan en gaf de E63 aan.
Nu eerst maar even afwachten wat het azijn badje van de vocht sensor gaat doen.
Wordt vervolgd en Tips blijven welkom.

Gr,
Sjaak
Gebruikersavatar
LAMPJE
Beheerder
Berichten: 1423
Lid geworden op: 08 nov 2018, 22:43

Sjaak,

Ik begrijp dat je de strippen van de vochtsensor er uit hebt gehaald.
Ja daar achter kan het heel druk zijn met stof wat zeiknat is en dus de verkeerde indicatie geeft.
Dat geeft dan een weerstand die voor nat wasgoed staat.
Maar de stekkers liggen ook in deze natte troep en corroderen wat weer de weerstand geeft van droog was goed en alle wisselingen daartussen.

De fan van de compressor blaast niet naar buiten maar blaast van buiten op de compressor als hij na verloop van tijd boven de bepaalde temperatuur is gekomen. Daar zul je dus geen hete lucht voelen.

Een kastdroog tijd van 152 minuten is bij mijn AEG warmtepompdroger de standaard begintijd, Die gedurende het proces korter wordt omdat mijn nieuwe wasmachine een grotere trommel van 9 kg heeft en centrifugeert met 1400 toeren, dan zit er haast geen vocht meer in en is hij zo klaar.

Om te controleren dat je vochtsensor goed schoon is, na azijn behandeling, moet je gewoon met een ohmmeter op dezelfde strip meten en zo de weerstand van 0 ohm te controleren. De isolerende film van wasverzachter is onzichtbaar, want ook glanzende trommels kunnen dit probleem hebben.

Ach Miele het loopt te boek als een topmerk, maar is dat nu werkelijk zo? Wat prijzen betreft zeer zeker, maar de rest? Rechtvaardigt het kwaliteitsverschil ook de zeer hoge prijs?

Ik had een Miele gekregen als opknapper, als je dan kijkt wat een riemstel kost, ver boven de 100 euro en een relais van 155 euro, dat in andere machines nog geen 2 euro kost.

Ja het kwaliteitsverschil is te zien, maar voor die prijs kan ik er toch heel wat aan versleutelen.

Het was dus voor mij dan ook geen optie om hem op te knappen en heb er een testopstelling van gemaakt voor printkaarten. De slijtageonderdelen die vervangen moesten worden, daar kon ik een nieuw moderne droger voor kopen.

Maar nu nog een tip voor jouw probleem:
Waarschijnlijk blijft de fout E63 in het geheugen staan.

Die moet je resetten door eerst in de testmode te gaan, dan naar de 10 positie en op 10 nogmaals de twee drukknoppen vast houden, terug naar 0, weer naar 1 en terug naar 0
Met vriendelijke groet,


Lampje



Bent u tevreden met onze gratis hulp? En draait uw machine weer voor een paar centen?


Wij lusten wel een biertje
WPJ
Berichten: 5
Lid geworden op: 11 feb 2020, 15:06

Update:

Na een aantal droogbeurten kan ik aangeven dat de droger weer naar behoren werkt.
Dit wel met een paar kanttekeningen.
-De droogtijd is voor een volle trommel 3 tot 4 uur
-De droger wordt niet heel warm, hij blijft aan de achterkant handwarm
-De was wordt wel droog maar de hoeveelheid water in het reservoir is niet veel
-Slaat ook niet eerder af maar werkt het volledige programma af.

Verder valt mij op dat de omgevingstemperatuur bij dit type droger ook heel relevant is, beneden de 15 graden veel slechter droog resultaat.
We zullen het de komende tijd gaan meemaken.
Dank voor alle ondersteuning tot nu toe.

Sjaak
Gebruikersavatar
LAMPJE
Beheerder
Berichten: 1423
Lid geworden op: 08 nov 2018, 22:43

Wat heeft de meting van de NTC gebracht?

Want ik vind de droogtijd toch veel te lang
Met vriendelijke groet,


Lampje



Bent u tevreden met onze gratis hulp? En draait uw machine weer voor een paar centen?


Wij lusten wel een biertje
Gesloten