Whirlpool Framtid OV5 aardlekschakelaar oven

Defecte apparaten zijn natuurlijk erg vervelend! Repareren door een monteur is geen optie. Als u een beetje handig bent dan kunt u in veel gevallen uw stofzuiger of broodrooster etc. prima zelf repareren als die stuk is.
http://www.diyreparatie.nl/
Gesloten
JVD
Berichten: 1
Lid geworden op: 04 dec 2019, 16:34

Beste klussers en experts,

Sinds een tijdje krijg ik mijn oven niet meer aan, als hij in standby staat is er niets aan de hand, maar zodra ik aan de knoppen ga zitten valt de stroom uit(aardlek). Eerst geprobeerd om op het stopcontact van de magnetron combi die er boven zit aan te sluiten maar dan viel in het hele huis de stroom uit (met magnetron werkt wel gewoon goed). Vandaag heb ik de inbouw oven gedemonteerd, hierbij heb ik niets bijzonders gezien. Ik heb uiteindelijk geprobeerd om de stekker om te draaien (op sommige fora werd dit als oplossing gegeven) en in de keuken in een ander stopcontact gestopt, dit leek te werken. Totdat ik hem terug plaatste op zijn oude plek, daar had hij weer hetzelfde probleem.

Het gaat om een whirlpool
10142382 artikelnummer
Framtid ov5 60 x 60 wit (ikea)
Jaren verkoop: 2008-2010
Serienummer: 857922401000

Met ander stopcontact in de keuken getest met functies zoals elektrisch, hete lucht en grill zonder problemen.
Stopcontact van de oven is denk ik dezelfde groep als die van de inductieplaat en mogelijk ook vaatwasser (stonden beide tijdens testen niet aan)
Stopcontact van de oven getest met waterkoker en dat werkte ook gewoon
Gebruikersavatar
Tukkertje
Beheerder
Berichten: 236
Lid geworden op: 08 nov 2018, 21:50

Is het stopcontact waarbij hij het wel deed geaard?
De eerste verdachte is altijd het verwarmingselement wat naar aarde lekt.
IF YOU CAN'T FIX IT WITH A HAMMER, YOU'VE GOT AN ELECTRICAL PROBLEM
Fixed? thanks us with :beer::beer::beer:
Gebruikersavatar
LAMPJE
Beheerder
Berichten: 1423
Lid geworden op: 08 nov 2018, 22:43

Een stekker omdraaien in de hoop dat dan de aardlek weg is, dat is geen oplossing, want daarmee is de fout niet weggewerkt.
Dat is een methode om een fout op te sporen.
Het lek is er nog steeds, maar zit dan aan de andere kant.

Wat doet een aardlekschakelaar?
Deze meet de stroom in de ene spanningvoerende ader (de fase) en vergelijkt dit met de stroom in de andere spanningvoerende ader (de nulleider).

Is er verschil, dan lekt er dus ergens stroom naar aarde.

Hoe?

Dat kan op verschillende manieren: slechte isolatie , losse of gebroken verbinding, vocht doorslag enz. Maar ook aanraking door de mens.

Bij geaarde apparaten zoals wasmachines en grote huishoudelijke apparatuur, is vaak de buitenkant van metaal en zijn ze veelal niet dubbel geisoleerd.
Dan moet de aarde aangesloten zijn. Zodat, als een machine onder stroom komt, dit via de aardaansluiting wegvloeit en eventueel de groepsautomaat doet uitschakelen.

Maar hoe weet je of de aarding wel functioneert?
Dat wordt nooit gecontroleerd.
Als er een draadbreuk in een snoer is, dan vallen breuken in de rode en blauwe ader op, want dan gaat "het licht gewoon uit"

Maar bij een aarddraadbreuk merkt niemand wat, en als je dan een aardlek hebt en je raakt in een vochtige ruimte de machine aan, dan is de kans zeer groot dat je het niet overleeft.

En daarvoor grijpt de aardlek dan in, als hij een verschil meet tussen de twee aders van meer als 30 mA en schakelt uit.

Iedereen is er van overtuigd dat een wasmachine of droger geaard moet zijn.
Maar heel typisch, geldt dat niet voor de desktop PC's.
Ze hebben een stalen kast rondom, hebben een randaarde stekker en wie laat in zijn huiskamer of slaapkamer, waar de PC gebruikt wordt, een wandcontact met aarde aanleggen?

Ik durf wel te stellen haast niemand. Maar ze zijn nog gevaarlijker als een wasmachine, als het gaat om elektrische schokken.

Vandaar dat aardlekschakelaars heel nuttig zijn, want een stroom van ca. 40 mA door de hartstreek van een mens kan dodelijk zijn.

Maar nu over naar het probleem.

Als eerste worden hier een aantal zaken over het hoofd gezien.

Als eerste moet getest worden of de aardlekschakelaars wel uitschakelen, als hij een verschilstroom van 30 mA meet.

Er staat ook op elke schakelaar, dat hij maandelijks getest moet worden door op de knop te drukken.
De marktleidende fabrikant van deze schakelaars ABB weet ook, dat dat nooit gebeurt,omdat het toch wel lastig is, want de klokken gaan stil staan en geeft aan dat je het dan toch wel minimaal bij de seizoenstijdwisseling moet testen. Niemand weet dit eigenlijk of doet het nooit.


En het is echt hard nodig want ik inspecteerde recent een elektrische installatie op een 20 jaar oude jachthaven,
Daar bleken 35 % van de aardlekschakelaars niet te werken. Ze waren allemaal verkleefd.

Als een visuele inspectie niets oplevert, dan gaat mijn eerste gedachte uit naar het verwarmingselement. Dus aansluitingen losmaken af isoleren en kijken of het probleem er nog is. Met de stekker in beide standen.

Vaak worden ovens geisoleerd met glaswol, dat is een perfecte thermische isolatie die niet brandbaar is. Maar heeft een groot nadeel, het is hygroscopisch en trekt vocht aan. Dat gebeurt als de oven lang niet gebruikt wordt. Raakt deze de aansluiting dan heb je zo een lekstroom.
Dan is drogen van de oven met een ventilator kacheltje een oplossing

Ook gebeurt het vaak dat de verwarmingsspiraal door zijn gesloten isolatie heen breekt en de buitenomhulling van het element raakt.
Als je mazzel hebt, heeft die dat, ook in koude toestand.
Dat moet je ohms doormeten en moeten beide aansluitingen t.o.v. de buienmantel hooghmig zijn.
Maar het kan ook alleen zijn als er een bepaalde thermische spanning op treedt onder een bepaalde temperatuur.
Met vriendelijke groet,


Lampje



Bent u tevreden met onze gratis hulp? En draait uw machine weer voor een paar centen?


Wij lusten wel een biertje
Gesloten