Bosch WMT 4562/01 luchtafvoer wasdroger luchtstroom gedraaid

De wasdroger defect is natuurlijk erg vervelend! U kunt een monteur bellen maar die kost vaak veel geld.
Als u een beetje handig bent dan kunt u in veel gevallen uw wasdroger prima zelf repareren. Vaak met zeer lage kosten (minder als 10 euro)
Vragen over de reparatie of problemen met uw droger kunt u dan ook hier posten.
De mede-forum gebruikers en de moderators van DIY reparatie (www.DIYreparatie.nl) helpen u graag op weg!
Gesloten
RBO
Berichten: 5
Lid geworden op: 17 nov 2019, 17:39

Beste,

Een oude Bosch Lucht droger WMT 4562/01 van stal gehaald, schoon gemaakt en aangesloten. Tot mijn verbazing komt er warme lucht uit de roosters aan de voorzijde uitgestroomd terwijl de afvoerslang geen lucht afvoert. Wat is hier fout gegaan?

Jaren geleden heeft mijn schoonvader al eens de riem vervangen. Is hier misschien iets fout gegaan?

Hoor het graag zodat ik weer aan de slag kan.

groet Rob
Gebruikersavatar
Tukkertje
Beheerder
Berichten: 236
Lid geworden op: 08 nov 2018, 21:50

Ik denk dat hij toen de aanloopcondensator verkeerd om heeft aangesloten.
Als je het bovenblad er af haalt zit hij aan de rechterkant (als ik de tekening moet geloven)
Anders zit hij links bij de motor.

tekeningen
IF YOU CAN'T FIX IT WITH A HAMMER, YOU'VE GOT AN ELECTRICAL PROBLEM
Fixed? thanks us with :beer::beer::beer:
Gebruikersavatar
LAMPJE
Beheerder
Berichten: 1423
Lid geworden op: 08 nov 2018, 22:43

Daar ben ik het helaas niet mee eens. En zoek het ergens anders.

Als je een radiaal ventilator de andere kant uit laat lopen gaat de luchtstroom niet de andere kant uit, maar zal drastisch verminderen.
Maar de richting blijft hetzelfde.

Vandaar dat als een droger een "reverse" heeft om het wasgoed los te woelen, de elementen afgeschakeld worden om oververhitting te voorkomen.

Ik denk meer richting een verstopping, ergens in het systeem samen met slechte viltafdichting van de trommel waardoor er luchtlekkage en overdruk in de machine ontstaat die door het inlaatrooster weer naar buiten komt.
Met vriendelijke groet,


Lampje



Bent u tevreden met onze gratis hulp? En draait uw machine weer voor een paar centen?


Wij lusten wel een biertje
Gebruikersavatar
LAMPJE
Beheerder
Berichten: 1423
Lid geworden op: 08 nov 2018, 22:43

Ik schrik met rot van de prijzen die Bosch vraagt voor de onderdelen van dit type machine en vraag me eerlijk af of je daar nog in moet investeren om zo'n energieslurper nog tot leven te wekken.

Want er zitten meerdere slangen in die verstopt zouden kunnen zijn en niet te vergeten het filter in de deuropening.
Met vriendelijke groet,


Lampje



Bent u tevreden met onze gratis hulp? En draait uw machine weer voor een paar centen?


Wij lusten wel een biertje
Gebruikersavatar
Tukkertje
Beheerder
Berichten: 236
Lid geworden op: 08 nov 2018, 21:50

Lampje schreef: 18 nov 2019, 15:06 Daar ben ik het helaas niet mee eens. En zoek het ergens anders.
je hebt gelijk, het is geen propellor die de luchtstroom de andere kant op gooit.
het kan ook dat 1 van de afvoerbuizen niet meer op z'n plek zit.
IF YOU CAN'T FIX IT WITH A HAMMER, YOU'VE GOT AN ELECTRICAL PROBLEM
Fixed? thanks us with :beer::beer::beer:
RBO
Berichten: 5
Lid geworden op: 17 nov 2019, 17:39

Heren,

Dank voor alle suggesties.

Nadat ik hem van stal heb gehaald heb ik alle kanalen verwijderd en schoon gemaakt. Dit was wel nodig als ik zag wat hierin zat. Alles met compressor na-geblazen en weer in elkaar gezet, de zwarte (luchtinlaat denk ik)) aan de voorzijde en de 2 witte plastic buizen voor de luchtafvoer achterzijde of zijkanten.

Helaas blaast hij bij de via de zwarte ventilatie (luchtinlaat denk ik) aan de voorzijde naar buiten en niet via de luchtafvoer.

Blijft alsnog een raadsel........ :?
Gebruikersavatar
Tukkertje
Beheerder
Berichten: 236
Lid geworden op: 08 nov 2018, 21:50

Het is voor mij ook een raadsel hoe het kan, zou je een paar foto's van de binnenkant kunnen sturen.
Misschien kunnen we dan iets zien wat niet in de haak is.
IF YOU CAN'T FIX IT WITH A HAMMER, YOU'VE GOT AN ELECTRICAL PROBLEM
Fixed? thanks us with :beer::beer::beer:
RBO
Berichten: 5
Lid geworden op: 17 nov 2019, 17:39

Hallo,

Wasdroger weer open gemaakt. Ziet er schoon uit en alles correct aangesloten doch na tekening bekeken te hebben enkele vragen die wellicht opheldering kunnen geven:

In bijlage 2, de buitenkant van het apparaat blaast de lucht uit de blauw omcirkelde rooster en niets uit de kanalen aan de achterzijden. Kanalen zijn helemaal schoon. Wat is echter het rood onderstreept onderdeel? sluit dit het kanaal, rooster misschien aan de voorzijde af?

In bijlage 1 het blauw omcirkelde ventilatierooster, verdeler, blaast dus niet in de ronde kanalen maar aan de onderzijde, voorkant de lucht uit. Waarvoor dient het rood onderstreept onderdeel wat ik mis?

Kortom, moet het rooster aan de voor-onderzijde niet op een of andere manier gewoon geblokkeerd zijn, worden?

Hoor het graag en groet Rob
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
LAMPJE
Beheerder
Berichten: 1423
Lid geworden op: 08 nov 2018, 22:43

Ik krijg een vermoeden dat je het filter kwijt bent en als ik naar de nummers van de slangen kijk dat er een keuze mogelijkheid is om de uitlaatplek te kiezen links of rechts achter. Want het filter keert de lucht en wordt nu niet naar een van de buizen geleid.

Er is trouwens bij Bosch niets meer van deze onderdelen te koop.
Met vriendelijke groet,


Lampje



Bent u tevreden met onze gratis hulp? En draait uw machine weer voor een paar centen?


Wij lusten wel een biertje
RBO
Berichten: 5
Lid geworden op: 17 nov 2019, 17:39

Hartelijk dank Lampje.

Er zit een filter, uitneembaar in de deur.

Ik heb nu de betreffende foto als bijlage van het rooster waar de warme lucht uit komt. Heeft hier niet gewoon een klepje opgezeten zodat de lucht niet aan de voorkant eruit komt maar door een van de buizen naar de achterzijde stroomt?
Laatst gewijzigd door RBO op 23 nov 2019, 12:52, 2 keer totaal gewijzigd.
RBO
Berichten: 5
Lid geworden op: 17 nov 2019, 17:39

Hartelijk dank Lampje.

Er zit een filter, uitneembaar in de deur.

Ik heb nu de betreffende foto als bijlage van het rooster waar de warme lucht uit komt. Heeft hier niet gewoon een klepje opgezeten zodat de lucht niet aan de voorkant eruit komt maar door een van de buizen naar de achterzijde stroomt?
20191123_124057.jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
LAMPJE
Beheerder
Berichten: 1423
Lid geworden op: 08 nov 2018, 22:43

Ja, de luchtstroom moet natuurlijk wel gesloten zijn van aanzuig, via de ventilator, via de verwarming, via de trommel, via het filter en weer naar buiten.
Is dat circuit niet gesloten dan zal er lucht verdwijnen door lekkages en komen op plaatsen waar het alleen maar verlies geeft.

Een van de gebruikelijke verliezen is de vilt pakking, rondom de trommel, die versleten is of verdwenen is.

Ik kan op de foto helaas niet zien hoe die twee pijpen vast gezeten hebben.
Met vriendelijke groet,


Lampje



Bent u tevreden met onze gratis hulp? En draait uw machine weer voor een paar centen?


Wij lusten wel een biertje
Gesloten