Electrolux EDH3786GDW springt in ander programma

De wasdroger defect is natuurlijk erg vervelend! U kunt een monteur bellen maar die kost vaak veel geld.
Als u een beetje handig bent dan kunt u in veel gevallen uw wasdroger prima zelf repareren. Vaak met zeer lage kosten (minder als 10 euro)
Vragen over de reparatie of problemen met uw droger kunt u dan ook hier posten.
De mede-forum gebruikers en de moderators van DIY reparatie (www.DIYreparatie.nl) helpen u graag op weg!
Gesloten
VBB
Berichten: 19
Lid geworden op: 14 nov 2019, 16:56

Hoi,

Van de zoekfunctie mocht ik niet op deze woorden zoeken of vond hij niets. Jammer want ik denk dat dit probleem vast ooit voorbij is gekomen. Dus ik maak toch maar even een nieuw topic aan.

Ik heb een electrolux droger welke na onbepaalde tijd in een ander programma springt. Inmiddels weet ik dat het aan de printplaat kan liggen.

Iemand een idee?

Afbeelding

Btw, Via google kwam ik bij maakmijnwitgoed.nl en via daar kwam ik hier terecht.


Die bier-donatie komt er zeker aan!
Gebruikersavatar
Tukkertje
Beheerder
Berichten: 236
Lid geworden op: 08 nov 2018, 21:50

Op welk programma staat hij dan, en naar welk programma springt hij dan?
Is het elke keer een ander programma, Is het willekeurig of elke keer hetzelfde?
Wat komt er op het display te staan?
IF YOU CAN'T FIX IT WITH A HAMMER, YOU'VE GOT AN ELECTRICAL PROBLEM
Fixed? thanks us with :beer::beer::beer:
VBB
Berichten: 19
Lid geworden op: 14 nov 2019, 16:56

Er wordt altijd begonnen met het programma "extra droog", (2u53min) Na onbepaalde tijd springt ie op "sterk droog" (2u08min) en blijft ie wachten tot de startknop ingedrukt wordt.

Stel ik zou dan op start drukken dan begint het "sterk droog" programma. Na onbepaalde tijd springt ie op "kast droog" (2u03min) en blijft ie wachten tot de startknop ingedrukt wordt.

Wanneer ik niet op start druk geeft de droger zich zelf na een tijdje het "uit" signaal en piept hij.

Wanneer ik de droger niet meer hoor en hij staat nog te wachten tot de startknop in gedrukt wordt, zet ik 'm met weer aan. Dit doe ik of door op start te drukken of door aan de knop te draaien en weer bij het "extra droog" programma te beginnen.

De was wordt tijdens de programma's wel steeds droger en het anti-kreuk programma volgt dan ook wanneer de was droog is. Uiteindelijk geeft de droger het normale eindsignaal en is alles oke.

Er komt geen foutmelding in het display te staan.

Afbeelding
Gebruikersavatar
Tukkertje
Beheerder
Berichten: 236
Lid geworden op: 08 nov 2018, 21:50

@Lampje, dit lijkt sterk op de kuren die jij met je eerste droger had.

Het vreemde is dat hij telkens 1 programma verspringt, maar ik vermoed dat de besturing van de droger na verloop van tijd even zonder spanning zit.
In de voeding van de besturing (de beruchte LNK of TNY chip) zit een thermische beveiliging.
Als deze slecht is kan hij de besturing even zonder stroom zetten.
Misschien dat er ook een slechte condensator bij zit.
Mogen we een paar foto's van de voor en achterzijde van de printplaat die rechts bovenin de droger zit.
Als je de print die achter het bedieningspaneel zit ook makkelijk kan demonteren dan mag je daar ook foto's van maken.
Maak wel eerst foto's van hoe de stekkers zijn aangesloten, dat scheelt een hoop gepuzzel met het aansluiten.

Btw. Dit probleem met programma verspringen is nog nooit voorbij gekomen.
IF YOU CAN'T FIX IT WITH A HAMMER, YOU'VE GOT AN ELECTRICAL PROBLEM
Fixed? thanks us with :beer::beer::beer:
VBB
Berichten: 19
Lid geworden op: 14 nov 2019, 16:56

Klusje voor morgen.

Bedankt voor de hulp alvast!
VBB
Berichten: 19
Lid geworden op: 14 nov 2019, 16:56

Dit zijn de foto's van de voorste printplaten
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding



En dit die van aan de zijkant:


Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

ps.

-postimg.cc is geniaal en jullie hebben heerlijke forum software
VBB
Berichten: 19
Lid geworden op: 14 nov 2019, 16:56

Ik heb net de foto's gepost maar het bericht moet goedgekeud worden door een mod.

ik probeer het nog een keer zonder vergrootte tekst.

zijkant:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding


voorkant:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
VBB
Berichten: 19
Lid geworden op: 14 nov 2019, 16:56

Zojuist heb ik de foto's geplaats maar de post is in afwachting van goedkeuring door een mod.
Gebruikersavatar
Tukkertje
Beheerder
Berichten: 236
Lid geworden op: 08 nov 2018, 21:50

Deze LNK zou dan de boosdoener zijn, even afwachten of Lampje er ook zo over denkt.
Anders moet je een keer de wacht houden bij de droger om te kijken wat er gebeurt.
Als hij even helemaal dood is dan is dit het probleem.

Afbeelding
IF YOU CAN'T FIX IT WITH A HAMMER, YOU'VE GOT AN ELECTRICAL PROBLEM
Fixed? thanks us with :beer::beer::beer:
VBB
Berichten: 19
Lid geworden op: 14 nov 2019, 16:56

Shit,

Nu zet ik hem weer voor nood in elkaar en doet hij niet meer. Hij gaat aan zonder start piep. Het programma sterkdroog staat geselecteerd en het start lampje knippert.

Af en toe flitst het licht binnen in de droger hele korte tijd aan. Als ik aan de knop draai dan flitst bij ieder programma het lampje even aan.
Bennie schreef: 15 nov 2019, 16:07 Deze LNK zou dan de boosdoener zijn, even afwachten of Lampje er ook zo over denkt.
Anders moet je een keer de wacht houden bij de droger om te kijken wat er gebeurt.
Als hij even helemaal dood is dan is dit het probleem.

Afbeelding
Kun je zien dat de LNK kapot is of is het een gok dat de LNK de oorzaak zou KUNNEN zijn?
Als hij even helemaal dood is dan is dit het probleem.


Hij valt nooit helemaal stil. Hij springt automatisch plots in het andere programma.

Maar goed nu doet hij helemaal niet meer :-)
Gebruikersavatar
Tukkertje
Beheerder
Berichten: 236
Lid geworden op: 08 nov 2018, 21:50

Weet je zeker dat alle stekkers goed zitten?

Aan de lnk kan je niets zien, dat blijft een gok.
Daarom wil ik Lampje zijn reactie even afwachten.
IF YOU CAN'T FIX IT WITH A HAMMER, YOU'VE GOT AN ELECTRICAL PROBLEM
Fixed? thanks us with :beer::beer::beer:
VBB
Berichten: 19
Lid geworden op: 14 nov 2019, 16:56

Alle stekkers pasten maar op 1 manier.

Met 1 stekker is het voetje los gekomen.

Afbeelding

Als ik hem niet aansluit gaat de droger niet aan. Sluit ik hem wel aan dan gaat hij wel aan.
Gebruikersavatar
LAMPJE
Beheerder
Berichten: 1423
Lid geworden op: 08 nov 2018, 22:43

Ik ga ook in de richting mee waar Bennie aan denkt. Dit type print is voor mij nieuw en heb er geen specifieke ervaring mee.

Knippert het display als je voor het eerst de machine opstart? Dan zou dat kunnen duiden op een condensator die zijn capaciteit niet haalt.
Maar ik zou ook gokken om de LNK te wisselen. Maar dit was toen in mijn machine ook een nieuwe fout, die niet eerder voorgekomen was. En heb ook op de gok toch maar de LNK vernieuwd. En mijn machine draait intussen al weer meer als twee jaar en doet het perfect.

Je stelt dat de machine overspringt naar een volgende stand van het programma. Kan het zijn dat dit een basis stand is waar de machine altijd in opstart, als je geen keuze maakt? Een soort standaard keuze?
Dan is het zeker het LNK. Want mijn ervaring is dat ook als je er met je neus bovenop zit een LNK een zeer korte van een paar milliseconden heeft die je niet ziet maar wel de machine weer in de startstand Startgereed doet komen met een knipperende startknop.

Dus bestel de LNK maar en ook de veiligheidsweerstand die een stap hoger moet worden als er nu in zit ( waarschijnlijk 47 ohm en vervangen door 100 ohm.

Lees deze artikelen maar even door:


LNK/TNY doormeten

LNK/TNY, Symptomen defect

LNK/TNY, Verwijderen linkswitch door los te solderen

Is de stekker losgekomen van de print?

Er zitten meestal borgpennetjes bij de stekkers. Als je deze stekker weer plaatst zet hem dan ook even vast op de print met hete lijm.
Met vriendelijke groet,


Lampje



Bent u tevreden met onze gratis hulp? En draait uw machine weer voor een paar centen?


Wij lusten wel een biertje
VBB
Berichten: 19
Lid geworden op: 14 nov 2019, 16:56

. Kan het zijn dat dit een basis stand is waar de machine altijd in opstart, als je geen keuze maakt? Een soort standaard keuze?
yep!

wel zuur dat hij nu niet meer wil draaien anders had ik hem zeker vervangen. Nu nijg ik meer naar een nieuwe droger omdat ik niet zou weten wat er verkeerd aangesloten zou kunnen zijn. :-(
Gebruikersavatar
LAMPJE
Beheerder
Berichten: 1423
Lid geworden op: 08 nov 2018, 22:43

maar je stelde toch dat als je de stekker plaatste hij het wel doet, of begrijp ik het niet goed?
Met vriendelijke groet,


Lampje



Bent u tevreden met onze gratis hulp? En draait uw machine weer voor een paar centen?


Wij lusten wel een biertje
Gebruikersavatar
Tukkertje
Beheerder
Berichten: 236
Lid geworden op: 08 nov 2018, 21:50

Dat voetje van die stekker moet wel weer vastgesoldeert worden, het is geen plug en play.
Als hij door de slechte overgangsweerstand wel/geen contact of een te lage spanning krijgt kun je ook kuren krijgen.
IF YOU CAN'T FIX IT WITH A HAMMER, YOU'VE GOT AN ELECTRICAL PROBLEM
Fixed? thanks us with :beer::beer::beer:
VBB
Berichten: 19
Lid geworden op: 14 nov 2019, 16:56

Nope hij doet het niet meer.
vanbinsbergen schreef: 15 nov 2019, 16:21 Shit,

Nu zet ik hem weer voor nood in elkaar en doet hij niet meer. Hij gaat aan zonder start piep. Het programma sterkdroog staat geselecteerd en het start lampje knippert.

Af en toe flitst het licht binnen in de droger hele korte tijd aan. Als ik aan de knop draai dan flitst bij ieder programma het lampje even aan.

De stelling is dat zonder die stekker de droger niets doet en met die stekker krijg ik dit probleem. Het afgebroken voetjes is niet de oorzaak van "het probleem"
VBB
Berichten: 19
Lid geworden op: 14 nov 2019, 16:56

Bennie schreef: 15 nov 2019, 18:36 Dat voetje van die stekker moet wel weer vastgesoldeert worden, het is geen plug en play.
Als hij door de slechte overgangsweerstand wel/geen contact of een te lage spanning krijgt kun je ook kuren krijgen.
Mooi. Dat geeft me hoop.

Bedankt mannen! ik ga die soldeerbout maar eens uit het stof halen dan :-)
VBB
Berichten: 19
Lid geworden op: 14 nov 2019, 16:56

Ik lees hier: viewtopic.php?f=6&t=16 - Symptomen defecte LNK/TNY
bij de punten 1, 2 en 3 de LNK en de veiligheidsweerstand vervangen, eventueel smoorspoel en diodes vervangen.
Is dat bij mij ook van toepassing denken jullie?
Gebruikersavatar
LAMPJE
Beheerder
Berichten: 1423
Lid geworden op: 08 nov 2018, 22:43

De LNK en de veiligheidsweerstand vervangen is bij Electrolux printen meestal voldoende. Als een smoorspoel smurrie lekt, die ook vervangen, maar dat komt veel minder voor.
Omdat je LNK niet ontploft is verwacht ik verder weinig schade. De componenten zou je mee kunnen bestellen, want het zijn de kosten niet. Want als je er later achter komt, zit je weer met wachttijd en verzendkosten.

Ik verwacht zelfs dat de veiligheidsweerstand het nog doet, maar die moet je gewoon vervangen om de startstroom te halveren, want die is wat krap gedimensioneerd.

Voor het solderen van de componenten raad ik je deze flux aan Fluxpasta Mechanic MCN-UV80  Flux 50 gram Dit werkt geweldig en vloeien de lassen goed. Neem met een tandenstoker een ruim dotje en smeer het op de component. Solderen met harskern soldeer en schoonmaken met een kwastje met alcohol en voor het tegengaan van kruipstromen in een vochtige machine, aflakken met schellak of epoxy lak.
De componenten zijn te bestellen bij Maak mijn witgoed zelf! Onderdelen

De basis stekker moet je wel vast lijmen met een lijmpistool, want de sporen zijn teer en kunnen weinig trilling verdragen en zit je binnen de kortste tijd met een breuk in de printbaan.
Met vriendelijke groet,


Lampje



Bent u tevreden met onze gratis hulp? En draait uw machine weer voor een paar centen?


Wij lusten wel een biertje
VBB
Berichten: 19
Lid geworden op: 14 nov 2019, 16:56

raad ik je deze flux aan Fluxpasta Mechanic MCN-UV80 Flux 50 gram Dit werkt geweldig en vloeien de lassen goed. Neem met een tandenstoker een ruim dotje en smeer het op de component. Solderen met harskern soldeer en schoonmaken met een kwastje met alcohol en voor het tegengaan van kruipstromen in een vochtige machine, aflakken met schellak of epoxy lak.
Oei, kan het solderen niet gewoon alleen met een bout en wat tin??
Gebruikersavatar
LAMPJE
Beheerder
Berichten: 1423
Lid geworden op: 08 nov 2018, 22:43

Borging niet los-pijl.png
Gezien de beschadigingen die ik zie op de foto, krijg ik het vermoeden dat hier te veel geweld is toegepast om de stekker los te halen.
Om dit te repareren zal er niet alleen een goede flux gebruikt moeten worden, maar is ook het printspoor uitgescheurd en is alleen vast solderen niet voldoende. Er zal op de contactpen die dan in de print steekt ook een shunt van geisoleerd koperdraad moeten worden gesoldeerd naar de pen van een andere component op het zelfde spoor. Want er is beslist koper meegetrokken en is het gat te groot geworden en wordt daardoor de overgangsweerstand te hoog.

Voor het solderen kan ik je verwijzen naar: Solderen op print Universiteit Manchester

Voor het vastzetten van de stekker: Solderen sporen defect reparatie

En hier zie je dat het vertinnen niet goed gaat en niet goed vloeit, vanwege verkeerde soldeertechniek

sporen defect reparatie, vertinnen vloeit niet


Dit is over het algemeen soldeerwerk, dat kritischer is en daarvoor is een goede flux noodzakelijk.
Want er moet snel en zuiver gewerkt worden en dit kan alleen maar als de aansluitingen schoon en goed vertind zijn en snel vloeien. Want de kleine componentjes zijn zo ter ziele als de bout te lang op de component blijft zitten, omdat het niet voldoende vloeit.
Rijkelijk gebruik van fluxvet is daarvoor noodzakelijk. Het teveel kun je weg soppen met een kwast alcohol.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Met vriendelijke groet,


Lampje



Bent u tevreden met onze gratis hulp? En draait uw machine weer voor een paar centen?


Wij lusten wel een biertje
VBB
Berichten: 19
Lid geworden op: 14 nov 2019, 16:56

Ik krijg de stekker nu zelfs niet uit het voetje. Zooo vast dat hij zit. Niet met twee schroevendraaiers en ook niet twee tangen.
Gebruikersavatar
Tukkertje
Beheerder
Berichten: 236
Lid geworden op: 08 nov 2018, 21:50

Die stekkers kunnen wel heel vast zitten, kijk dit filmpje maar eens.
IF YOU CAN'T FIX IT WITH A HAMMER, YOU'VE GOT AN ELECTRICAL PROBLEM
Fixed? thanks us with :beer::beer::beer:
Gebruikersavatar
LAMPJE
Beheerder
Berichten: 1423
Lid geworden op: 08 nov 2018, 22:43

Je was me net voor Bennie Electrolux Stekkers Losnemen

Nu de contactdoos eenmaal los is wordt het wat moeilijker de methode van de witgoed monteur te volgen.

Maar heb je een los bankschroefje of een parallelklem, zet daar dan het contactblok in klem en gebruik de schroevendraaier methode.

Heb je dat niet dan lukt het misschien met een Bahco die je goed vastzet met wat scotchtape op de bekken en dan met de schroevendraaier wrikken.
Is de ruimte te groot, gebruik dan een strookje multiplex om de ruimte te vullen tussen schroevendraaier en Bahco
Met vriendelijke groet,


Lampje



Bent u tevreden met onze gratis hulp? En draait uw machine weer voor een paar centen?


Wij lusten wel een biertje
VBB
Berichten: 19
Lid geworden op: 14 nov 2019, 16:56

Gelukkig heb ik iemand gevonden die het voor me kan fixen!

Hij kent het probleem en heeft de componenten op voorraad.

https://www.linkedin.com/in/bert-nijsse ... bdomain=nl
Gebruikersavatar
Tukkertje
Beheerder
Berichten: 236
Lid geworden op: 08 nov 2018, 21:50

Ik ben benieuwd naar de afloop,
IF YOU CAN'T FIX IT WITH A HAMMER, YOU'VE GOT AN ELECTRICAL PROBLEM
Fixed? thanks us with :beer::beer::beer:
Gebruikersavatar
LAMPJE
Beheerder
Berichten: 1423
Lid geworden op: 08 nov 2018, 22:43

Ik heb ook naar die onderdelen gezocht maar helaas niet gevonden. Waar heeft die man die gekocht?
Met vriendelijke groet,


Lampje



Bent u tevreden met onze gratis hulp? En draait uw machine weer voor een paar centen?


Wij lusten wel een biertje
VBB
Berichten: 19
Lid geworden op: 14 nov 2019, 16:56

Lampje schreef: 16 nov 2019, 20:25 Ik heb ook naar die onderdelen gezocht maar helaas niet gevonden. Waar heeft die man die gekocht?
Waar heb je naar gezocht? Ik had het over de ic en weerstand.

Je kan vragen of hij weet waar je moet zijn voor wat je zoekt. https://www.linkedin.com/in/bert-nijsse ... bdomain=nl
Gebruikersavatar
Tukkertje
Beheerder
Berichten: 236
Lid geworden op: 08 nov 2018, 21:50

Onze vriend van maakmijnwitgoed heeft hem ook.
IF YOU CAN'T FIX IT WITH A HAMMER, YOU'VE GOT AN ELECTRICAL PROBLEM
Fixed? thanks us with :beer::beer::beer:
Gebruikersavatar
LAMPJE
Beheerder
Berichten: 1423
Lid geworden op: 08 nov 2018, 22:43

Nee, ik bedoel die speciale stekker en printaansluiting, die bij jou stuk is..
Die andere componenten is voor ons haast dagelijks werk, daar weten wij bij maak mijn witgoed snel en goedkoop aan te komen en repareren regelmatig zelf voor anderen.
Met vriendelijke groet,


Lampje



Bent u tevreden met onze gratis hulp? En draait uw machine weer voor een paar centen?


Wij lusten wel een biertje
VBB
Berichten: 19
Lid geworden op: 14 nov 2019, 16:56

Nou heb ik de "printplaat "vakkundig" laten repareren zoals de reparateur het zei.

Maar ik ben er niets mee opgeschoten. Het probleem is gebleven, er is niets veranderd. Ik heb een filmpje gemaakt zodat jullie het kunnen zien.

Heeft de admin deBBcode voor youtube niet aan staan?

https://youtu.be/tTJQ_LZEJ9Q
Gebruikersavatar
LAMPJE
Beheerder
Berichten: 1423
Lid geworden op: 08 nov 2018, 22:43

We kunnen alle linken plaatsen ook die van You tube.

Maar dan moet je wel met de rechtermuis de link van het filmpje kopieren en in het bericht het schakeltje aanklikken waar je dan je link tussen zet. Ik heb dit nu gedaan in jouw bericht. Kom er later op terug.
Met vriendelijke groet,


Lampje



Bent u tevreden met onze gratis hulp? En draait uw machine weer voor een paar centen?


Wij lusten wel een biertje
VBB
Berichten: 19
Lid geworden op: 14 nov 2019, 16:56

Snap ik. Ik wilde hem embedden. Dat moet kunnen met phpbb.
Gebruikersavatar
LAMPJE
Beheerder
Berichten: 1423
Lid geworden op: 08 nov 2018, 22:43

Waarschijnlijk is dit forum wat basic opgezet, ik kan die functie in ieder geval niet vinden.

Dat flitsen van de drumlamp is dat in een bepaalde regelmaat of is dat random?

De lamp wordt gevoed van de geschakelde voeding vanaf de selector en wordt gestuurd door een triac.
Blijft die knipperende startlamp wel continu in dezelfde helderheid?
Het lijkt wel of de voeding na een bepaalde tijd weer in elkaar zakt als een elco bij een bepaalde spanning door zijn knieen gaat

Helaas hebben wij geen printdocumentatie daar kom je niet meer aan. Maar aan de hand van het principe schema van de LNK fabrikant kun je de componenten vaak wel terug vinden.
Wat heeft de reparateur gedaan heeft hij de print ook getest?
En wat heeft hij vervangen?
LNK schema (2).png
Je kunt de elco's zoeken door te kijken naar de ingangssectie elco's met een hoge spanning (C4, C5) en de uitgangssectie met een hoge capaciteit en een lage spanning. (C2) En daar de spanning over meten.

Kijk hierbij wel uit want de print is niet galvanisch gescheiden van het lichtnet en kan de gemeenschappelijke lijn wel eens 230 volt hebben als de stekker net andersom zit.

Misschien dat er ergens een rotte elco zit of smoorspoel die de schakeling instabiel maakt.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Met vriendelijke groet,


Lampje



Bent u tevreden met onze gratis hulp? En draait uw machine weer voor een paar centen?


Wij lusten wel een biertje
VBB
Berichten: 19
Lid geworden op: 14 nov 2019, 16:56

Tnx voor je antwoord.

Ik weet iig dat het knipperen van de start knop en van de binnen lamp in een ritme gaan. Net zo als te zien is in het filmpje.

Na ik de print eruit had gehaald om foto's voor jullie te maken, stopte ik de plaat weer terug om een wasjes te kunnen drogen.

Bij het aansluiten van de droger op het lichtnet zag ik het probleem van het knipperen van de lampjes en verder geen functies hebben.

Toen dacht men hier dat het aan de afgebroken connectorvoet kon liggen. Dat voetje heeft die man er terug opgezet en de lnk vervangen.
Gebruikersavatar
LAMPJE
Beheerder
Berichten: 1423
Lid geworden op: 08 nov 2018, 22:43

Nou nee, maar als jij bij het demonteren een stekker van de print los trekt dan zul je dat eerst op moeten lossen, voor je verder kunt zoeken.

En de reparateur heeft dus niets getest?

Doe eerst de metingen maar die ik gevraagd heb, want jij bent mijn ogen, ik heb geen glazen bol.

Er is dus alleen de LNK en de veiligheidsweerstand vervangen.

Ik zoek het toch richting van de tijdvertragende elementen zoals smoorspoelen en elco's als er een regelmatig patroon in zit. Wat doet de spanning over de begin elco's en wat over de eindelco?
Met vriendelijke groet,


Lampje



Bent u tevreden met onze gratis hulp? En draait uw machine weer voor een paar centen?


Wij lusten wel een biertje
Gesloten