Whirlpool 50 Green - geen teken van leven

De wasdroger defect is natuurlijk erg vervelend! U kunt een monteur bellen maar die kost vaak veel geld.
Als u een beetje handig bent dan kunt u in veel gevallen uw wasdroger prima zelf repareren. Vaak met zeer lage kosten (minder als 10 euro)
Vragen over de reparatie of problemen met uw droger kunt u dan ook hier posten.
De mede-forum gebruikers en de moderators van DIY reparatie (www.DIYreparatie.nl) helpen u graag op weg!
Gesloten
MK3
Berichten: 15
Lid geworden op: 01 nov 2019, 23:06

Beste forumleden,

Enkele dagen geleden besloot onze Whirlpool wasdroger met servicenummer 8575 877 12027 er geheel mee op te houden. Geen lampje, niks.

Hopend op een zekering probleem de spanning naar de print gemeten. Helaas gaf deze netjes 230V aan.

Hierna heb ik de volgende onderdelen besteld bij Christiaan en vervangen:

1x 100 Ohm (veilig)
1x 47 Ω Veiligheidsweerstand
1x LNK305GN AC-DC omvormer
1x Diode 1N4001
2x Elektrolytische Condensator 10uF 450V
1x 470 μH Inductor

De onderdelen welke duidelijk defect waren, waren de LNK en 20ohm? veiligheidsweerstand. Deze vervangen door een 47 ohm variant.

Ik hoor na het vervangen van de 47ohm een zachte piep als ik de droger aanzet. Verder helemaal niks.

https://photos.app.goo.gl/Gdd9nHazEfGgSz1X8
De DZ02 vervangen voor een nieuwe 100ohm.
De 22ohm R086 is vervangen door een 47ohm.
De D028 is vervangen door een nieuwe diode.
De C032 en C033 zijn vervangen.
De L003 is ook vervangen.
En natuurlijk de LNK.
Laatst gewijzigd door MK3 op 02 nov 2019, 15:27, 4 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
LAMPJE
Beheerder
Berichten: 1423
Lid geworden op: 08 nov 2018, 22:43

Met vriendelijke groet,


Lampje



Bent u tevreden met onze gratis hulp? En draait uw machine weer voor een paar centen?


Wij lusten wel een biertje
Gebruikersavatar
LAMPJE
Beheerder
Berichten: 1423
Lid geworden op: 08 nov 2018, 22:43

Welke componentnummers heb je verwisseld? Want ik zie een L003 en een weerstand R086 die voor mij niet jofel zijn. Het lijkt of de spoel L003 gebroken is. En de weerstand is ook erg warm geweest.
Graag wat close ups van deze componenten ook van de LNK

DZ is waarschijnlijk een zenerdiode en geen weerstand.
Met vriendelijke groet,


Lampje



Bent u tevreden met onze gratis hulp? En draait uw machine weer voor een paar centen?


Wij lusten wel een biertje
MK3
Berichten: 15
Lid geworden op: 01 nov 2019, 23:06

Lampje schreef: 02 nov 2019, 23:34 DZ is waarschijnlijk een zenerdiode en geen weerstand.
Hoi Lampje,

Bedankt voor je antwoord. De L003 en de R086 heb ik na de foto vervangen.
De DZ02 heb ik vervangen door een 100ohm veiligheidsweerstand. De oude had ook exact die waarde. Misschien ben ik daar de fout ingegaan.
Zodra ik thuis ben demonteer ik hem weer en post ik de nieuwe foto's.
MK3
Berichten: 15
Lid geworden op: 01 nov 2019, 23:06

Eerste foto na demontage, hier is duidelijk te zien dat de LNK defect is en wat voor component er oorspronkelijk op de DZ02 zat:
https://photos.app.goo.gl/yMFdJaowH9hGY6ui6

Foto's van nu met close-up:
https://photos.app.goo.gl/dgEWnaJWesNggzAV9

De DZ02 leek mij een metaalfilmweerstand, maar die stonden nergens op de website vermeld.
Gebruikersavatar
Tukkertje
Beheerder
Berichten: 236
Lid geworden op: 08 nov 2018, 21:50

Die DZ02 had je niet moeten vervangen, dit is niet je veiligheidsweerstand.
Dat is de R086.
Volgens een ander forum is het wel een diode, maar geen zener diode.
Hier kan je de kleurcodes voor diodes vinden.
Maar het zou mooi zijn als je hem nog hebt bewaard en weer kan terug plaatsen.
IF YOU CAN'T FIX IT WITH A HAMMER, YOU'VE GOT AN ELECTRICAL PROBLEM
Fixed? thanks us with :beer::beer::beer:
MK3
Berichten: 15
Lid geworden op: 01 nov 2019, 23:06

Heb je de link naar dat andere forum voor mij? Ik kan adhv. de kleurcodes niks vinden.
De oude heb ik al weggegooid.
Gebruikersavatar
Tukkertje
Beheerder
Berichten: 236
Lid geworden op: 08 nov 2018, 21:50

Ik heb mn vorige bericht verwijdert.

Ik heb me gefocust op die dz02, maar jij hebt R088 vervangen.
R088 was een weerstand van 100 KiloOhm, en nu heb je er een weerstand van 100 Ohm in zitten.

Afbeelding
IF YOU CAN'T FIX IT WITH A HAMMER, YOU'VE GOT AN ELECTRICAL PROBLEM
Fixed? thanks us with :beer::beer::beer:
MK3
Berichten: 15
Lid geworden op: 01 nov 2019, 23:06

Dat zou het een en ander verklaren. Alles wat ik vervangen had wat nog bleek te werken, had dezelfde waardes. Maar dan zal ik de meter verkeerd hebben ingesteld waardoor het 100 ohm leek ipv. 100K ohm.
Nu dus een nieuwe 100k ohm weerstand vinden.
Gebruikersavatar
LAMPJE
Beheerder
Berichten: 1423
Lid geworden op: 08 nov 2018, 22:43

w654tesdvi0.jpeg
ik kom ook op een weerstand met de ringen bruin zwart geel, dat is dus een weerstand van 100Kohm
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Met vriendelijke groet,


Lampje



Bent u tevreden met onze gratis hulp? En draait uw machine weer voor een paar centen?


Wij lusten wel een biertje
Gebruikersavatar
Tukkertje
Beheerder
Berichten: 236
Lid geworden op: 08 nov 2018, 21:50

Ik kan nog geen 100k weerstand vinden met een tolerantie van 4%.
En ook niet in die groote wat op de print zit.
Want je hebt ook te maken met wattage en materiaal.
Ik zal thuis even zoeken of ik nog een print kan vinden met zo'n weerstand.
IF YOU CAN'T FIX IT WITH A HAMMER, YOU'VE GOT AN ELECTRICAL PROBLEM
Fixed? thanks us with :beer::beer::beer:
Gebruikersavatar
LAMPJE
Beheerder
Berichten: 1423
Lid geworden op: 08 nov 2018, 22:43

w654tesdvi0cu.jpeg
de tolerantie is ook geel dus geen ingevuld in de tabel van %
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Met vriendelijke groet,


Lampje



Bent u tevreden met onze gratis hulp? En draait uw machine weer voor een paar centen?


Wij lusten wel een biertje
Gebruikersavatar
LAMPJE
Beheerder
Berichten: 1423
Lid geworden op: 08 nov 2018, 22:43

LNK schema (2).png



Als ik naar het basisschema uit de datasheet van de LNK kijk dan kan het alleen maar weerstand R1 (13,0 Kohm) zijn die een spanningsdeler moet vormen voor de feedback van de LNK naar hoe de uitgang van 12 volt zich gedraagt.
Dit is een spanningsdeler samen met weerstand R3 (2,05 Kohm) die een spanning aan FB geeft van 1,65 V als de uitgang 12 volt is.

Doordat de weerstand 1000 keer te klein is gekozen is dus de spanningsdeling helemaal om zeep geholpen en is relatief hoog geweest. (11,5 Volt)
Het zou dus niet vreemd zijn, dat een deel van de LNK weer overleden is. En ook de andere weerstand van de deler een klap heeft gehad.

De stroom die de maat is voor het wattage van de weerstand is normaal relatief klein (0,8 mA ) en vraagt daarvoor dus een vermogen van enkele milliwatts dus een weerstand van een half watt zal voldoende zijn.
Ik zou uit voorzorg het LNK weer vervangen en de schakeling weer op bouwen met de juiste componenten.

De waardes die ik noem zijn uit de datasheet en kunnen door de ontwerpers van de printkaart dus wat anders zijn uitgevoerd.

Maar wat wel duidelijk is er zit in deze schakeling maar 1 weerstand die zo hoog in waarde ligt.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Met vriendelijke groet,


Lampje



Bent u tevreden met onze gratis hulp? En draait uw machine weer voor een paar centen?


Wij lusten wel een biertje
MK3
Berichten: 15
Lid geworden op: 01 nov 2019, 23:06

Nieuwe 100k ohm weerstand komt overmorgen binnen, ik laat het jullie weten of dit het probleem oplost!
Gebruikersavatar
LAMPJE
Beheerder
Berichten: 1423
Lid geworden op: 08 nov 2018, 22:43

Halo Marko,
Intussen zou je de LNK even door kunnen meten op schade en ook de Veiligheidsweerstand R088

LNK/TNY doormeten
Met vriendelijke groet,


Lampje



Bent u tevreden met onze gratis hulp? En draait uw machine weer voor een paar centen?


Wij lusten wel een biertje
MK3
Berichten: 15
Lid geworden op: 01 nov 2019, 23:06

De onderdelen die ik heb vervangen waarvan ik de waardes weet had ik al nagemeten, deze meten gelukkig nog goed (LNK, weerstanden, capacitors, etc)
Ik hoop alleen dat er geen andere onderdelen beschadigd zijn...
Gebruikersavatar
LAMPJE
Beheerder
Berichten: 1423
Lid geworden op: 08 nov 2018, 22:43

Ik denk, nu ik er verder over nagedacht heb, dat het mogelijk met een sisser afloopt. Want ik ben er wel vanuit gegaan dat de feedback spanning een deel van de 12 volt aangeboden kreeg. Maar de uitgang zal nooit 12 volt geweest zijn, omdat hij veel eerder af ging knijpen omdat de spanningsdeler volkomen verkeerd was. Het meten tussen drain en source geeft alleen de toestand weer van de Mosfet en dat is juist de component die het meeste stuk gaat, met daarna zijn broertje temperatuurbewaking.


Functie block diagram.png
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Met vriendelijke groet,


Lampje



Bent u tevreden met onze gratis hulp? En draait uw machine weer voor een paar centen?


Wij lusten wel een biertje
MK3
Berichten: 15
Lid geworden op: 01 nov 2019, 23:06

It's alive!

Na de 100k ohm te hebben geplaatst zonder mokken aan.
Nu de hele dag de droger aan met achterstallige was om te kijken of er alsnog niks misgaat...
Ik laat morgen weten of hij de "duurtest" door is gekomen.
Gebruikersavatar
Tukkertje
Beheerder
Berichten: 236
Lid geworden op: 08 nov 2018, 21:50

Dat is goed nieuws, heb je een multimeter die automatisch de waardes aanpast of heb je er 1 met verschillende standen qua weerstand?
Ik heb er wel vertrouwen in dat hij blijft doen.
IF YOU CAN'T FIX IT WITH A HAMMER, YOU'VE GOT AN ELECTRICAL PROBLEM
Fixed? thanks us with :beer::beer::beer:
Gebruikersavatar
LAMPJE
Beheerder
Berichten: 1423
Lid geworden op: 08 nov 2018, 22:43

Dat is mooi om te horen.
Ik had het wel gehoopt en eigenlijk ook verwacht. Dit was weer een storing, die een heel ander zijde van de machine belicht.
En ook niet standaard is.

Ik heb goede hoop dat hij er door komt als je de machine ook goed schoon is gemaakt, speciaal ook bij de verwarming en de warmtewisselaar. En niet te vergeten pompomgeving en vlotterkamer.
Met vriendelijke groet,


Lampje



Bent u tevreden met onze gratis hulp? En draait uw machine weer voor een paar centen?


Wij lusten wel een biertje
MK3
Berichten: 15
Lid geworden op: 01 nov 2019, 23:06

Lampje schreef: 06 nov 2019, 19:45 Ik heb goede hoop dat hij er door komt als je de machine ook goed schoon is gemaakt, speciaal ook bij de verwarming en de warmtewisselaar. En niet te vergeten pompomgeving en vlotterkamer.
Daar ga ik gelijk ook even naar kijken nu ik toch bezig ben. Bij dit model zit wel nog een filter voor de warmtewisselaar, maar na 7 jaar intensief gebruik kan een beetje onderhoud kennelijk geen kwaad.
Over de pomp en vlotterkamer zal ik me ook nog even inlezen.
Het is denk ik duidelijk dat dit mijn eerste droger is :)

@Bennie: mijn multimeter is handmatig en had ik nog op de verkeerde waarde staan, vandaar de vergissing tussen 100ohm en Kohm en dacht ik dat dat de veel genoemde weerstand was die ik moest vervangen.

Vandaag de droger maar 1x laten draaien, wilde hem nog niet laten lopen als er niemand thuis was. Morgen nog 2 droogbeurten te gaan, stekker er weer even uitgehaald. Tot nu toe ziet het er goed uit!
Gebruikersavatar
LAMPJE
Beheerder
Berichten: 1423
Lid geworden op: 08 nov 2018, 22:43

Omdat je niet aan het gevraagde Vermelden gegevens machine hebt voldaan, kan ik je helaas geen advies geven over hoe dit aan te pakken.
Met vriendelijke groet,


Lampje



Bent u tevreden met onze gratis hulp? En draait uw machine weer voor een paar centen?


Wij lusten wel een biertje
Gebruikersavatar
LAMPJE
Beheerder
Berichten: 1423
Lid geworden op: 08 nov 2018, 22:43

Marko3333 schreef: 06 nov 2019, 23:37

Vandaag de droger maar 1x laten draaien, wilde hem nog niet laten lopen als er niemand thuis was. Morgen nog 2 droogbeurten te gaan, stekker er weer even uitgehaald. Tot nu toe ziet het er goed uit!
Daar een wasdroger brand oorzaak nummer 1 is, mag je in wezen je droger nooit alleen laten. Ook is het zeer onverstandig om te gaan slapen als hij nog draait.

En de gedachte dat je uit veiligheidsoverwegingen de machine midden in zijn proces uitzet, omdat je bijv. boodschappen moet doen is zeer onverstandig. Ten eerste is het element zeer heet en vaak stoffig en gaat dan gloeien, omdat de ventilatie ook stopt. Grote kans dat hij woef zegt. Of de beveiliging stuk gaat. Ook kan het warme wasgoed gaan broeien, net als met hooi dat dan spontaan in de fik vliegt.


Brand wasdroger2.jpg

Brand wasdroger.jpg

Bij de foto waren de mensen in de tuin, helaas hebben ze het huis helemaal moeten herbouwen.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Met vriendelijke groet,


Lampje



Bent u tevreden met onze gratis hulp? En draait uw machine weer voor een paar centen?


Wij lusten wel een biertje
MK3
Berichten: 15
Lid geworden op: 01 nov 2019, 23:06

Lampje schreef: 08 nov 2019, 00:00
Daar een wasdroger brand oorzaak nummer 1 is, mag je in wezen je droger nooit alleen laten. Ook is het zeer onverstandig om te gaan slapen als hij nog draait.
Het voordeel van een warmtepomp droger is dat ze niet zo heet worden. Volgens mij kunnen deze daarom niet in brand vliegen.
Nadeel van de lagere temperatuur is dat ze er veel langer over doen.

Hij werkt nog steeds, maar het euvel dat de was af en toe niet goed droog werd is nu bijna altijd. Gisteren de trommel grondig schoongemaakt en als ik het red vandaag doe ik de pomp, wisselaar, etc. Hopen dat dat het probleem oplost.
Gebruikersavatar
LAMPJE
Beheerder
Berichten: 1423
Lid geworden op: 08 nov 2018, 22:43

Marko3333 schreef: 10 nov 2019, 09:11
Lampje schreef: 08 nov 2019, 00:00
Daar een wasdroger brand oorzaak nummer 1 is, mag je in wezen je droger nooit alleen laten. Ook is het zeer onverstandig om te gaan slapen als hij nog draait.
Het voordeel van een warmtepomp droger is dat ze niet zo heet worden. Volgens mij kunnen deze daarom niet in brand vliegen.
Nadeel van de lagere temperatuur is dat ze er veel langer over doen.
Vanuit dat oogpunt heb je gelijk, er is daar geen stofophoping in een element wat wel eens roodheet kan worden, maar er zijn ook andere zaken die brand kunnen veroorzaken.
Want stof is niet alleen brandbaar, maar ook explosief.
En het gebeurt regelmatig dat een LNK explodeert of er een slecht relaiscontact staat te branden.
Dus waan je niet veilig met een warmtepompdroger.

Bauknecht LNK plof.png


Common en verbreek defect.png
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Met vriendelijke groet,


Lampje



Bent u tevreden met onze gratis hulp? En draait uw machine weer voor een paar centen?


Wij lusten wel een biertje
Gebruikersavatar
LAMPJE
Beheerder
Berichten: 1423
Lid geworden op: 08 nov 2018, 22:43

Marko3333 schreef: 10 nov 2019, 09:11 Hij werkt nog steeds, maar het euvel dat de was af en toe niet goed droog werd is nu bijna altijd. Gisteren de trommel grondig schoongemaakt en als ik het red vandaag doe ik de pomp, wisselaar, etc. Hopen dat dat het probleem oplost.
Heb je wasverzachter gebruikt in je wasmachine?
Heeft deze machine koolborstels op de trommel of zit er in de trommelopening een tweetal voelers gemonteerd?
Want dit is meestal een weerstandsprobleem bij de vochtmeting.
Met vriendelijke groet,


Lampje



Bent u tevreden met onze gratis hulp? En draait uw machine weer voor een paar centen?


Wij lusten wel een biertje
MK3
Berichten: 15
Lid geworden op: 01 nov 2019, 23:06

Dit model heeft geen koolstofborstels. Ik heb de trommel goed schoongemaakt, maar dat heeft helaas niet geholpen.
En ja we gebruiken wasverzachter, ik las dat je beter azijn kon gebruiken ivm de aanslag en verstopping die wasverzachter achterlaat.

Is er nog iets wat ik met die voelers kan doen behalve schoonmaken?
Gebruikersavatar
Tukkertje
Beheerder
Berichten: 236
Lid geworden op: 08 nov 2018, 21:50

In de rand van de deur staat een typeplaatje, mogen we daar een foto van?
IF YOU CAN'T FIX IT WITH A HAMMER, YOU'VE GOT AN ELECTRICAL PROBLEM
Fixed? thanks us with :beer::beer::beer:
Gebruikersavatar
LAMPJE
Beheerder
Berichten: 1423
Lid geworden op: 08 nov 2018, 22:43

Dan heeft de trommel geen invloed op het resultaat.
Er zit dan een onzichtbare film op de sensorstrips die je met azijn goed moet poetsen en ohms meten op de zelfde strip of je met de ohmmeter een goede verbinding hebt.
Meet eens vanaf de strip naar ingang print. De een moet aan aarde liggen en de andere moet vanaf de strip naar print dus goed contact maken.
Meestal zitten de strips aan de achterkant aangesloten met schuifstekkers en die willen in de vochtige ruimte achter de strip ook nog wel eens corroderen.
Met vriendelijke groet,


Lampje



Bent u tevreden met onze gratis hulp? En draait uw machine weer voor een paar centen?


Wij lusten wel een biertje
MK3
Berichten: 15
Lid geworden op: 01 nov 2019, 23:06

Bennie schreef: 11 nov 2019, 09:54 In de rand van de deur staat een typeplaatje, mogen we daar een foto van?
https://photos.app.goo.gl/8MTHmy6si3zMWXwZA

Sorry voor de late reactie, het waren wat drukke dagen.
MK3
Berichten: 15
Lid geworden op: 01 nov 2019, 23:06

Ik kan geen strips of dergelijke vinden, het enige wat het misschien kunnen zijn staat op onderstaande foto.

https://photos.app.goo.gl/jGhSXVWyL4qRgkef9
Gebruikersavatar
LAMPJE
Beheerder
Berichten: 1423
Lid geworden op: 08 nov 2018, 22:43

Kijk maar eens met een spiegel in de opening beneden aan de binnenkant.
Whirlpool-vochtsensor.gif
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Met vriendelijke groet,


Lampje



Bent u tevreden met onze gratis hulp? En draait uw machine weer voor een paar centen?


Wij lusten wel een biertje
MK3
Berichten: 15
Lid geworden op: 01 nov 2019, 23:06

https://photos.app.goo.gl/sSdR7w78of73tkwz9

Ik denk dat de metalen strip op deze foto de sensor is, ik heb hem goed ontvet en schoongemaakt. Nu afwachten of dit het probleem oplost.
Gebruikersavatar
LAMPJE
Beheerder
Berichten: 1423
Lid geworden op: 08 nov 2018, 22:43

Ja dat is hem, maar hij heeft er maar een zie ik op de tekening. Nu is de vraag wat is de andere voeler? Is dit de frontplaat of is dit de trommel?

Schroef hem er maar eens uit want de klemmetjes van de sensor zitten in de vochtige filterruimte en willen daardoor nog wel eens corroderen, wat natuurlijk een verhoogde weerstand geeft.

Als het de trommel is dan zit er misschien op de trommelas aan de achterzijde nog een aardingsborstel, die problemen kan geven
Met vriendelijke groet,


Lampje



Bent u tevreden met onze gratis hulp? En draait uw machine weer voor een paar centen?


Wij lusten wel een biertje
MK3
Berichten: 15
Lid geworden op: 01 nov 2019, 23:06

Update na een lange tijd.

Goed nieuws, de droger werkt nog steeds perfect. Niet meer uitgevallen en droogt weer uitstekend.

Alleen de warmtewisselaar heb ik niet schoon kunnen maken. Al ligt de hele zijkant eraf kom je er niet bij helaas.
De achterkant heb ik nog losgehaald en kan je een stukje zien, daar ziet de wisselaar er wel heel schoon uit nog.

Bedankt voor alle hulp en proost ;)
Gebruikersavatar
LAMPJE
Beheerder
Berichten: 1423
Lid geworden op: 08 nov 2018, 22:43

:D Op onze adviezen durven wij best garantie te geven :D

Mooi om te horen!

Maak eens een foto van de ingang condensor na deur filter
Met vriendelijke groet,


Lampje



Bent u tevreden met onze gratis hulp? En draait uw machine weer voor een paar centen?


Wij lusten wel een biertje
Gesloten