AEG LVT 56840 L foutcodes E32, E51, en E54

De wasdroger defect is natuurlijk erg vervelend! U kunt een monteur bellen maar die kost vaak veel geld.
Als u een beetje handig bent dan kunt u in veel gevallen uw wasdroger prima zelf repareren. Vaak met zeer lage kosten (minder als 10 euro)
Vragen over de reparatie of problemen met uw droger kunt u dan ook hier posten.
De mede-forum gebruikers en de moderators van DIY reparatie (www.DIYreparatie.nl) helpen u graag op weg!
Gesloten
OBM
Berichten: 25
Lid geworden op: 01 okt 2019, 13:05

Wij hebben een AEG condensdroger, type LVT 56840 L die er mee op is gehouden (9 jaar oud). Bij het uitlezen van foutcodes geeft hij de volgende aan: E32, E51, en E54.

Ik heb een jaar of 3 geleden ook al een (of twee?) weerstanden vervangen op de printplaat, daarna heeft hij het weer keurig gedaan, tot nu. Ook krijg ik bij elk blank metalen deel wat ik vastpak een schok(je), inclusief de trommel, terwijl de droger in een geaard stopcontact zit.
Is er iemand die weet in welke richting ik moet zoeken? Ik lees het e.e.a. over de condensatoren, relais, maar dat heeft verband met individuele foutcodes. Wellicht dat de combinatie van codes bij iemand een belletje doet rinkelen....

Alvast vriendelijk bedankt!
Gebruikersavatar
LAMPJE
Beheerder
Berichten: 1423
Lid geworden op: 08 nov 2018, 22:43

Graag had ik van je alle gegevens van het machineplaatje.

Allereerst de schokken
dat kan niet alleen statische electriciteit zijn als gevolg van slechte afvoer van statische lading van de trommel, maar ook een giga veiligheidsprobleem als je aarde niet correct is. Breuk in kabel of slechte verbindingen of is de aarde onderbroken als gevolg van vervangen waterleiding door kunststof.

Twee storingen wijzen richting motor en zijn sturing of de electronica

De ander wijst naar de vochtigheidsmeting. Dat is te meten met het testprogramma.

Allereerst zou ik de motor testen met een volle trommel met een losse voeding direct op de motor aangesloten
zie Vreemde voeding op aandrijfmotor aansluiten

Dan kun je zaken uitsluiten.

Daarnaast wil ik je wijzen naar het volgende filmpje die de test en diagnose heel goed uitlegt

Foutcodes en diagnostische mode wasdrogers
Met vriendelijke groet,


Lampje



Bent u tevreden met onze gratis hulp? En draait uw machine weer voor een paar centen?


Wij lusten wel een biertje
Gebruikersavatar
Tukkertje
Beheerder
Berichten: 236
Lid geworden op: 08 nov 2018, 21:50

Reset de machine eerst eens middels de diagnostische mode, oude foutcodes blijven namelijk hangen.
Daarna weer een programma draaien met een paar natte handdoeken en kijken welke foutcode er tevoorschijn komt.
Dan kunnen we in een richting gaan zoeken.
En kijk de aarding eens na, of probeer een ander stopcontact.
IF YOU CAN'T FIX IT WITH A HAMMER, YOU'VE GOT AN ELECTRICAL PROBLEM
Fixed? thanks us with :beer::beer::beer:
OBM
Berichten: 25
Lid geworden op: 01 okt 2019, 13:05

Bedankt voor de snelle antwoorden! Hier het plaatje met extra informatie.
droger.PNG
Ik zal de droger morgen nogmaals resetten en een natte was draaien. Ik maak me ook zorgen om de schokken. Ook aansluiten aan een ander stopcontact (andere groep) helpt niet, de schokken blijven. Ik zie geen beschadigde draad oid, Is er nog een plek waar de aarde los kan raken?

Ik laat weer weten als ik meer informatie heb. De motor test is een goede tip, makkelijk uit te voeren.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
LAMPJE
Beheerder
Berichten: 1423
Lid geworden op: 08 nov 2018, 22:43

Ik zie dat jij twee koolborstels hebt in jouw machine.
Die kunnen het probleem van de schokken veroorzaken.
Want door slechte geleiding van jouw koolborstels kunnen de hoge spanningen, die in de trommel ontstaan, als wrijving tussen droge stoffen niet meer weg.

De meetborstel zit op ongeveer de 7 uur positie onder de trommel op de bodem gemonteerd. Deze verzorgt de meetwaarde van de vochtigheidsmeting. Daarvoor zul je het linker zijpaneel moeten verwijderen.
De andere borstel zit aan de achterkant op het aseind van de trommel aan de buitenkant. Deze zorgt voor het afvloeien van statische ladingen naar aarde. Daar de kogellagers de as, in het verleden, niet voldoende aardden, heeft men hier een extra borstel geplaatst. Deze wil ook nog wel eens vet worden en slecht geleiden. De foutmelding wijst ook in de richting van slecht geleidende koorborstels. Dus deze even demonteren en goed met alcohol en schoonmaakazijn schoonmaken en gangbaar maken.

zie: Koolborstel (aarding) van uw droger vervangen 

En natuurlijk de band om de trommel waar de borstel op loopt ook reinigen met schoonmaakazijn en eventueel met een schuursponsje. Want hierop kan ook een isolerende laag op gekomen zijn vanwege wasmiddel resten en wasverzachter.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Met vriendelijke groet,


Lampje



Bent u tevreden met onze gratis hulp? En draait uw machine weer voor een paar centen?


Wij lusten wel een biertje
Gebruikersavatar
LAMPJE
Beheerder
Berichten: 1423
Lid geworden op: 08 nov 2018, 22:43

oboema75 schreef: 01 okt 2019, 19:55

Is er nog een plek waar de aarde los kan raken?

Ik laat weer weten als ik meer informatie heb. De motor test is een goede tip, makkelijk uit te voeren.
Het is moeilijk een aarde in je huis te testen als je geen aardingsweerstandsmeetapparatuur in huis hebt.
Die heb ik ook niet.

Maar als je een aardlek installatie hebt dan zou je wel een aardlekstroompje kunnen genereren en kijken of de aardlek er uit vliegt.

Test van te voren wel of de aardlek niet blijft kleven als je de testknop indrukt.

Want ik ben nog nooit iemand tegengekomen die deze verplichting van de fabrikant uitvoert om deze maandelijks te testen zoals op elke automaat staat aangegeven.

Maar goed, als dat is gelukt dan zou ik in de stroomaansluiting van de wasdroger beurtelings de fase en nul (blauwe en de bruine draad) even met aarde aantikken via een 3 watts weerstand van 6,8 kohm, om een aardlek te creeren van ca 34 milliampere. Een waarde die de aardlek zal moeten laten schakelen. Als hij dat doet, dan weet je zeker dat daar geen probleem is. Dan heb je ook je aansluitkabel meegepakt op breuk controle.
Met vriendelijke groet,


Lampje



Bent u tevreden met onze gratis hulp? En draait uw machine weer voor een paar centen?


Wij lusten wel een biertje
Gebruikersavatar
Tukkertje
Beheerder
Berichten: 236
Lid geworden op: 08 nov 2018, 21:50

oboema75 schreef: 01 okt 2019, 19:55 Is er nog een plek waar de aarde los kan raken?

Je kan een draad aan het aardingsblok in de meterkast koppelen en dan met een multimeter tussen de draad en het beschermingscontact van het stopcontact meten.
Die weerstand moet heel laag zijn.
Als die weerstand inderdaad laag is dan is waarschijnlijk je hele installatie niet geaard.
En dan spreken de aardleks ook pas aan wanneer je zelf de "aardpen" bent.
En dat is geen fijn gevoel kan ik je vertellen.
IF YOU CAN'T FIX IT WITH A HAMMER, YOU'VE GOT AN ELECTRICAL PROBLEM
Fixed? thanks us with :beer::beer::beer:
Gebruikersavatar
LAMPJE
Beheerder
Berichten: 1423
Lid geworden op: 08 nov 2018, 22:43

Maar dan doet het hele stuk aarding vanaf meterkast tot aardelektrode dus niet mee bij de test.

Ik heb recent aardrails gezien op de jachthaven, daar waren de aardkabels in de grote kasten vastgezet op de aardrail met stalen veerringen en die waren aangelegd door de "vakmensen" een jaar of 10 terug. De aarde was wel zwevend geworden.
Met vriendelijke groet,


Lampje



Bent u tevreden met onze gratis hulp? En draait uw machine weer voor een paar centen?


Wij lusten wel een biertje
Gebruikersavatar
Tukkertje
Beheerder
Berichten: 236
Lid geworden op: 08 nov 2018, 21:50

Eerst even kijken of het vanaf de meterkast bij het stopcontact aankomt.
Daarna kijken we verder.
IF YOU CAN'T FIX IT WITH A HAMMER, YOU'VE GOT AN ELECTRICAL PROBLEM
Fixed? thanks us with :beer::beer::beer:
OBM
Berichten: 25
Lid geworden op: 01 okt 2019, 13:05

Ik zal vrijdag de koolborstels schoonmaken of vervangen, dat kan zeker geen kwaad. En dank voor de tips wbt aarding. Echter, als de droger niet gedraaid heeft (stekker eruit geweest) dan zou de droger toch wel ontladen moeten zijn? Ik krijg dan ook geen schok. Als de stekker er weer in zit, krijg ik wel weer een schok, van zowel de trommel als de achterkant.
Gebruikersavatar
LAMPJE
Beheerder
Berichten: 1423
Lid geworden op: 08 nov 2018, 22:43

En gebeurt dit ook als je de stekker 180 graden draait?
Statische ladingen kunnen vrij lang blijven staan als een machine goed geisoleerd opgesteld staat.
Maar lekken zal hij altijd al is de weerstand naar aarde slecht.

Dus eerst maar meten.
Want meten is weten, als je tenminste weet wat je meet.
Met vriendelijke groet,


Lampje



Bent u tevreden met onze gratis hulp? En draait uw machine weer voor een paar centen?


Wij lusten wel een biertje
OBM
Berichten: 25
Lid geworden op: 01 okt 2019, 13:05

Ik heb de testen uitgevoerd, en de motor werkt prima, draait keurig beide kanten op
Alles bij de koolborstels schoongemaakt, en toen ik de stekker erin stopte kreeg ik geen schok. Nadat ik echter het testprogramma nog en keer gedraaid heb, was er toch weer lek stroom. Als ik het chassis aanraak voel ik stroom lopen door mn vingers. Niet pijnlijk, maar niet prettig. :)
Van de foutmeldingen e32, e54 en e51 kan alleen e32 gereset worden naar E00. De anderen kunnen niet gewist worden.
Als ik de droger nu aanzet krijg ik geen foutmelding, maar gaat het display op de bijbehorende tijd, dan tweemaal kort na elkaar (5 sec ertussen ongeveer) een "klik" en dan niets meer. Display blijft op de tijdsduur van het programma staan.
Is er nog iets wat ik kan testen?
Gebruikersavatar
LAMPJE
Beheerder
Berichten: 1423
Lid geworden op: 08 nov 2018, 22:43

wat heb je precies getest?

Ook de aarde zoals ik beschreef?

Als je E00 hebt dan is het foutgeheugen gereset.

Heb je de overgangen van de koolborstels met een ohmmeter gemeten bij een draaiende trommel?

Meet eens ohms tussen voedingsstekker en aardpen, zowel de ene pen als de andere. Wat zegt de weerstand? Uiteraard met de stekker uit het wandcontact.

Heb je een aardlekinstallatie?

Graag exact antwoorden op de vragen, want wij hebben echt geen glazen bol. Zo mogelijk de vraag herhalen en het antwoord geven.
Met vriendelijke groet,


Lampje



Bent u tevreden met onze gratis hulp? En draait uw machine weer voor een paar centen?


Wij lusten wel een biertje
OBM
Berichten: 25
Lid geworden op: 01 okt 2019, 13:05

Lampje schreef: 04 okt 2019, 13:57 wat heb je precies getest?

Ook de aarde zoals ik beschreef?

Als je E00 hebt dan is het foutgeheugen gereset.

Heb je de overgangen van de koolborstels met een ohmmeter gemeten bij een draaiende trommel?

Meet eens ohms tussen voedingsstekker en aardpen, zowel de ene pen als de andere. Wat zegt de weerstand? Uiteraard met de stekker uit het wandcontact.

Heb je een aardlekinstallatie?

Graag exact antwoorden op de vragen, want wij hebben echt geen glazen bol. Zo mogelijk de vraag herhalen en het antwoord geven.
Sorry, ik zal proberen duidelijker te zijn! Wat mij betreft zijn er twee problemen. De niet werkende droger, en de "stroom" die ik voel aan het chassis. Die lopen een beetje door elkaar.

Aarde:
-Aardlektest in de meterkast werkt prima (gelukkig maar, de groepen waar de wasmachine en droger op draaien die zijn 4 jaar geleden nieuw aangelegd). Ik heb niet de test gedaan met een "3 watts weerstand van 6,8 kohm, om een aardlek te creeren van ca 34 milliampere." Dat heb ik niet voorhanden helaas.
-Stekker omdraaien maakt geen verschil

Wasdroger:
-Ik heb de motor getest met externe voeding, die werkt.
-Ik heb de koolborstels schoongemaakt, en de trommel waar de ene koolborstel tegenaan loopt. Als ik de weerstand meet tussen trommel/as en de koolborstels: dan is die variabel, tussen de 150 en de 30 ohm.
-De weerstand tussen de voedingspolen aan de stekker en de aardpool is oneindig gelukkig.

Nogmaals dank voor alle hulp, wordt erg op prijs gesteld! Wat is de volgende stap die ik kan proberen?
(Overigens, ik heb het even nagekeken: ik heb een paar jaar geleden de LNK304GN vervangen en een weerstand (vervangen door een van 100ohm))
Gebruikersavatar
Tukkertje
Beheerder
Berichten: 236
Lid geworden op: 08 nov 2018, 21:50

Heb je al getest of de aarding van het stopcontact overkomt bij de meterkast?
IF YOU CAN'T FIX IT WITH A HAMMER, YOU'VE GOT AN ELECTRICAL PROBLEM
Fixed? thanks us with :beer::beer::beer:
OBM
Berichten: 25
Lid geworden op: 01 okt 2019, 13:05

Bennie schreef: 04 okt 2019, 16:36 Heb je al getest of de aarding van het stopcontact overkomt bij de meterkast?
Ah, vergeten te vermelden. Inderdaad, dat is het geval. Met verlengsnoer, weerstand is 0.
Gebruikersavatar
LAMPJE
Beheerder
Berichten: 1423
Lid geworden op: 08 nov 2018, 22:43

Wat betreft de schokken blijf ik zoeken richting slechte geleiding van de koolborstels.
Ik kan me niet helemaal goed voorstellen hoe je dat gemeten hebt, maar deze waardes zijn veel te hoog en te veel fluctuerend.

Om de trommel heen zit een metalen band die geisoleerd is van de trommel en verbonden is met de ribben, hierop loopt de meetborstel.
Hierdoor zijn er twee electrodes waartussen gemeten wordt.
De aardingsborstel zit verbonden met het storingsfilter bij de kabelingang en ligt daar aan aarde.
De meetborstel op de bodem is met een stekker en kabel verbonden met de meetingang van de vochtmeting, waar als andere pool ook de aarde wordt aangesloten.
Als je de ring om de trommel kunt verbinden met de trommel door twee naalden onder de strip te steken. De ene boven de isolatie en de andere eronder. En deze twee verbind met elkaar. Dan kun je meten tussen het pennetje van de vloerborstel, waarvan je het kabeltje losgenomen hebt en de aarde van het ingangsfilter.

Je kunt de trommel met de hand bewegen, maar de meetwaarde moet tegen de 0 ohm aanliggen en niet varieren.
Mocht dit het probleem niet oplossen dan zul je toch de richting moeten zoeken van een echte test van de aardlek. Want de testdrukknop test alleen maar of de automaat functioneert, niet of je aarde hebt

Als je geen weerstandje hebt van die waarde dan kun je wel testen met wat anders, maar weet dan niet exact of de aardlek via de aardelectrode goed reageert bij 30 mA.

Ik zou gewoon een testlampje maken van een Watt of 7 en dan testen op het ingangsfilter tussen een van de voedingsaders en de aarde. Een bij een van beiden zal de aardlek er uitgaan en weet je zeker dat er een aarde aangesloten zit. Het kan zelfs zijn dat de aardlek er bij beiden uitgaat.
Met vriendelijke groet,


Lampje



Bent u tevreden met onze gratis hulp? En draait uw machine weer voor een paar centen?


Wij lusten wel een biertje
OBM
Berichten: 25
Lid geworden op: 01 okt 2019, 13:05

Ik heb de weerstand gemeten tussen de aansluiting van de koolborstels, en de band op de draaiende trommel. En bij de andere tussen de koolborstel en de asbout.
Maar bedankt weer voor de tips! Met de aarde ga ik dan morgen weer mee aan de slag.

En wat betreft het niet functioneren van de droger zelf? Dat is het primaire probleem volgens mij....of denken jullie dat de oorzaak hetzelfde is? Ik las hier op het forum bij vergelijkbare onderwerpen dat de condensatoren (er zijn er twee) het probleem kunnen zijn, of het relais op de printplaat. Nu heb ik geen capaciteits/mfd stand op mijn multimeter, maar ik kan natuurlijk een nieuwe kopen als dat nuttig is.

Ik begin het weer leuk te vinden, deze puzzel!
Gebruikersavatar
LAMPJE
Beheerder
Berichten: 1423
Lid geworden op: 08 nov 2018, 22:43

Allereerst één storing tegelijk oplossen en welke heeft de prioriteit?
Dat is het oplossen van een mogelijk onveilige situatie.
Daarna gaan we verder.
Met vriendelijke groet,


Lampje



Bent u tevreden met onze gratis hulp? En draait uw machine weer voor een paar centen?


Wij lusten wel een biertje
OBM
Berichten: 25
Lid geworden op: 01 okt 2019, 13:05

Eindelijk wat goed nieuws te melden: het probleem van de aarde is opgelost! Ik heb alle wcd's in huis langsgelopen en er was nog een groep zonder aarde. Dus ik heb de stoppenkast opengemaakt, waar ik gelijk zag dat er iets niet klopte:
Capture1.JPG
Ik heb een half jaar geleden zonnepanelen laten plaatsen, en toen hebben ze een extra groep in de kast gezet. Kennelijk is dat niet helemaal goed gegaan. Naast deze zat er nog een aardedraad los, die was van de drogergroep. Ik weet niet hoe ik dan gemeten heb eergisteren, maar dat in ieder geval niet op de goede manier.....
Ik heb nogmaals het testprogramma van de droger doorlopen, en de foutmelding zijn er nog. Maar waar er gisteren nog spanning stond op de trommel en het chassis, is dat nu verdwenen!
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
LAMPJE
Beheerder
Berichten: 1423
Lid geworden op: 08 nov 2018, 22:43

Mooi, dat is dan opgelost. Zat ik toch in de goede richting.

Volgende patient dokter van Putten!

Heb je ook nu nog een reset uitgevoerd?

Je stelde dat het voeden vanuit een andere groep hetzelfde schokgevoel gaf. Dat begrijp ik dan niet.

De losse draad had ik verwacht, maar dit is van de witgoed groep of is dit de draad die naar de aardelectrode gaat? Daar lijkt hij mij te dun voor.

Ik zou het bedieningspaneel er maar eens uithalen en van de print wat foto's maken die een hoge resolutie moeten hebben en genomen zijn met veel licht

Foto's uploaden
Met vriendelijke groet,


Lampje



Bent u tevreden met onze gratis hulp? En draait uw machine weer voor een paar centen?


Wij lusten wel een biertje
OBM
Berichten: 25
Lid geworden op: 01 okt 2019, 13:05

Ik heb de stekker ook in een wcd van een andere groep gehad toen bleef het hetzelfde.....ik snap inderdaad ook niet waarom.
Deze losse draad was van een andere groep, de witgoedgroep was nieuw, maar dus ook los. Een vakman erbij halen is niet altijd garantie voor goed werk, kan gebeuren.

ik heb de reset weer uitgevoerd, maar hetzelfde effect. Aanzetten resulteert in twee maal klikken, verder niets. Ik ben nu weer aan het werk, zal morgen foto's maken van de print.
Gebruikersavatar
Tukkertje
Beheerder
Berichten: 236
Lid geworden op: 08 nov 2018, 21:50

Waar is die blanke aardedraad op aangesloten?
Ik zie hem niet zitten op het aardblok.
Het kan zijn dat die losse aardedraad ergens aan een waterleiding zit en zo de statische lading afvoert.
Afbeelding
IF YOU CAN'T FIX IT WITH A HAMMER, YOU'VE GOT AN ELECTRICAL PROBLEM
Fixed? thanks us with :beer::beer::beer:
OBM
Berichten: 25
Lid geworden op: 01 okt 2019, 13:05

Bennie schreef: 05 okt 2019, 15:49 Waar is die blanke aardedraad op aangesloten?
Ik zie hem niet zitten op het aardblok.
Het kan zijn dat die losse aardedraad ergens aan een waterleiding zit en zo de statische lading afvoert.
Afbeelding
Die blanke aardedraad zit achter in het aardeblok. Hij gaat naar links de kast uit, en naar beneden de kelder in, inderdaad daar aan de waterleiding.
Gebruikersavatar
Tukkertje
Beheerder
Berichten: 236
Lid geworden op: 08 nov 2018, 21:50

Dat is een oude manier om je installatie te aarden, in deze tijd worden de waterleidingen vervangen door kunststof.
En dan ben je de aarding van je installatie kwijt.
Misschien toch een keer een aardpen in de voortuin slaan en een 16mm2 aarde draad naar de meterkast brengen.
Meestal is dat ruim voldoende, tenzij je op een berg/heuvelrug woont.
IF YOU CAN'T FIX IT WITH A HAMMER, YOU'VE GOT AN ELECTRICAL PROBLEM
Fixed? thanks us with :beer::beer::beer:
OBM
Berichten: 25
Lid geworden op: 01 okt 2019, 13:05

Bennie schreef: 05 okt 2019, 16:48 Dat is een oude manier om je installatie te aarden, in deze tijd worden de waterleidingen vervangen door kunststof.
En dan ben je de aarding van je installatie kwijt.
Misschien toch een keer een aardpen in de voortuin slaan en een 16mm2 aarde draad naar de meterkast brengen.
Meestal is dat ruim voldoende, tenzij je op een berg/heuvelrug woont.
Ja, deze methode is inderdaad achterhaald. Inderdaad, laten slaan van een aardpen is het overwegen waard. Ik woon zelf op 27m boven NAP maar geen idee hoe diep die zou moeten. Is van een hoop factoren afhankelijk volgens mij, dus lastig zelf goed te doen.
Gebruikersavatar
Tukkertje
Beheerder
Berichten: 236
Lid geworden op: 08 nov 2018, 21:50

De nederlandse norm is dat je onder de 167 Ohm moet zitten, maar als je daar een paar tientallen boven zit is er ook nog niets aan de hand.
Over het algemeen is 1 pen van 3 meter afdoende.
Ik woon zelf in twente, zo'n 20 meter boven NAP.
Daar zitten we vaak tussen de 70 en de 90 Ohm
Maar om het na te meten heb je wel speciale apparatuur nodig.
IF YOU CAN'T FIX IT WITH A HAMMER, YOU'VE GOT AN ELECTRICAL PROBLEM
Fixed? thanks us with :beer::beer::beer:
Gebruikersavatar
LAMPJE
Beheerder
Berichten: 1423
Lid geworden op: 08 nov 2018, 22:43

Dit zegt Liander ervan: https://www.liander.nl/node/14751
Met vriendelijke groet,


Lampje



Bent u tevreden met onze gratis hulp? En draait uw machine weer voor een paar centen?


Wij lusten wel een biertje
Gebruikersavatar
LAMPJE
Beheerder
Berichten: 1423
Lid geworden op: 08 nov 2018, 22:43

Dit vond ik ook nog:

Extra aandacht voor woningen voor 1979: Elektrocutie tijdens douchen

Duizenden Nederlanders lopen het risico onder de douche te worden geëlektrocuteerd doordat de randaarde van het elektriciteitsnet op de waterleiding kan zijn aangesloten. Dat is gevaarlijk en wettelijk verboden. Het gaan dan vooral om woningen van voor 1979!

Veel metalen waterleiding worden namelijk vervangen door kunststof exemplaren. Is de elektra geaard op het waterleidingnet dan werkt dan natuurlijk niet meer. Kunststof geleidt namelijk geen elektriciteit.

Let dus op bij verbouwingen van woningen van voor 1979. Sinds dat jaar is het verboden om de elektrische installatie te aarden via de waterleiding, en moet de installatie via een separate aardelektrode worden geaard.
Met vriendelijke groet,


Lampje



Bent u tevreden met onze gratis hulp? En draait uw machine weer voor een paar centen?


Wij lusten wel een biertje
OBM
Berichten: 25
Lid geworden op: 01 okt 2019, 13:05

Lampje schreef: 05 okt 2019, 21:33 Dit vond ik ook nog:

Extra aandacht voor woningen voor 1979: Elektrocutie tijdens douchen

Duizenden Nederlanders lopen het risico onder de douche te worden geëlektrocuteerd doordat de randaarde van het elektriciteitsnet op de waterleiding kan zijn aangesloten. Dat is gevaarlijk en wettelijk verboden. Het gaan dan vooral om woningen van voor 1979!

Veel metalen waterleiding worden namelijk vervangen door kunststof exemplaren. Is de elektra geaard op het waterleidingnet dan werkt dan natuurlijk niet meer. Kunststof geleidt namelijk geen elektriciteit.

Let dus op bij verbouwingen van woningen van voor 1979. Sinds dat jaar is het verboden om de elektrische installatie te aarden via de waterleiding, en moet de installatie via een separate aardelektrode worden geaard.
Ons huis is uit 1949. Fijne berichten zijn dat...;)
Volgens mij is de waterleiding hier nog niet vervangen, maar kan geen kwaad eens te informeren bij de gemeente!
Gebruikersavatar
LAMPJE
Beheerder
Berichten: 1423
Lid geworden op: 08 nov 2018, 22:43

Dat heeft weinig nut, je kunt beter kijken of jij aan de aarding van de netbeheerder mag hangen. En zo niet, een eigen aarding laten slaan door een erkend installateur.

Het aarden aan de waterleiding is al 40 jaar geleden verboden. Want in al die jaren is er echt wel ergens, al is het 3 straten verderop, wel een stuk metalen leiding vervangen. En dan is de aarding echt weg.

Vreemd trouwens, want ik zie op de foto van jouw meterkast flexibele PVC pijp en dat is heel lang verboden geweest, dus na die tijd had een installateur dit toch moeten wijzigen. Of is deze installatie door een beunhaas aangelegd? Want een erkend installateur had dit moeten zien
Met vriendelijke groet,


Lampje



Bent u tevreden met onze gratis hulp? En draait uw machine weer voor een paar centen?


Wij lusten wel een biertje
OBM
Berichten: 25
Lid geworden op: 01 okt 2019, 13:05

Lampje schreef: 05 okt 2019, 22:13 Dat heeft weinig nut, je kunt beter kijken of jij aan de aarding van de netbeheerder mag hangen. En zo niet, een eigen aarding laten slaan door een erkend installateur.

Het aarden aan de waterleiding is al 40 jaar geleden verboden. Want in al die jaren is er echt wel ergens, al is het 3 straten verderop, wel een stuk metalen leiding vervangen. En dan is de aarding echt weg.

Vreemd trouwens, want ik zie op de foto van jouw meterkast flexibele PVC pijp en dat is heel lang verboden geweest, dus na die tijd had een installateur dit toch moeten wijzigen. Of is deze installatie door een beunhaas aangelegd? Want een erkend installateur had dit moeten zien
De originele meterkast is 9 jaar geleden vervangen door een nieuwe, gedaan door een officiële installateur.....dan ga je er toch vanuit dat alles is aangelegd zoals het zou moeten. Hij heeft gewoon de bestaande aardedraad gebruikt die aan de waterleiding hangt.
Maar goed, ik zal eens informeren bij de netbeheerder.
Overigens is een aantal jaren geleden ook een nieuwe watermeter geplaatst door Vitens. Aangezien die van kunststof is, heeft de installateur een brug aangebracht tussen de metalen leidingen over de meter heen. Dat deden ze altijd vertelde hij, want veel mensen gebruiken de waterleiding nog als aarde. Hij heeft toen niets verteld over dat het verboden was. Was handig geweest om te weten!
Gebruikersavatar
LAMPJE
Beheerder
Berichten: 1423
Lid geworden op: 08 nov 2018, 22:43

oboema75 schreef: 05 okt 2019, 23:06


Overigens is een aantal jaren geleden ook een nieuwe watermeter geplaatst door Vitens. Aangezien die van kunststof is, heeft de installateur een brug aangebracht tussen de metalen leidingen over de meter heen. Dat deden ze altijd vertelde hij, want veel mensen gebruiken de waterleiding nog als aarde. Hij heeft toen niets verteld over dat het verboden was. Was handig geweest om te weten!
Dat zijn loodgieters die dat werk doen, die zijn over het algemeen niet op de hoogte van de NEN normen, die voor elektra gelden en die nogal eens veranderen.

Ook kan het zijn dat dit niet vanwege een veiligheidsaarding gedaan is, maar meer om kathodische stromen te voorkomen waardoor leidingen aantasten als ze in een vochtig milieu liggen.
Met vriendelijke groet,


Lampje



Bent u tevreden met onze gratis hulp? En draait uw machine weer voor een paar centen?


Wij lusten wel een biertje
OBM
Berichten: 25
Lid geworden op: 01 okt 2019, 13:05

Zo hier wat fotos. Hopelijk goed genoeg, anders hoor ik het graag. Zoals eerder gezegd, de LNK3 en de weerstand zijn in 2016 vervangen, vandaar de afwijkende kleur bij de solderingen. Ik zie niet gelijk iets opvallends, maar wellicht een geoefend oog wel. :)

https://photos.app.goo.gl/uSF1VGhAjPxHoYuZ6
Gebruikersavatar
LAMPJE
Beheerder
Berichten: 1423
Lid geworden op: 08 nov 2018, 22:43

Ik had graag wat detailfoto's van de relais in close up


Herkenning-relais-contacten-namen-schema.gif
Zodat ik de solderingen goed kan zien.

Alles lijkt er op dat er in het kringetje van de motorsturing wat aan de hand is.
De motor wordt geschakeld door een Triac en de draairichting wordt bepaald door een relais.

De gate van de triac loopt via R 99 dat is een klein weerstandje dat vlak bij een gat zit waar de print met een schroef wordt vastgezet. Als dat op spanning gebeurt ,dan wil de soldering nog wel eens loslaten. Dus even ohms doormeten of deze solderingen goed zijn. En kijk naar het relais wat op stekker J9 uitkomt.

Ik ben niet helemaal gecharmeerd van het soldeerwerk van de LNK. Te veel soldeer, te weinig vloeimiddel en waarschijnlijk ook te heet geweest. Voor de rest van de solderingen kan ik het slecht beoordelen, omdat er geen details genoeg zichtbaar zijn.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Met vriendelijke groet,


Lampje



Bent u tevreden met onze gratis hulp? En draait uw machine weer voor een paar centen?


Wij lusten wel een biertje
OBM
Berichten: 25
Lid geworden op: 01 okt 2019, 13:05

Ik heb wat plaatjes gemaakt met mn echte camera ipv telefoon voor betere resolutie.
https://photos.app.goo.gl/dJvP28APddkABgvB6

Bij R99 meet ik 48 ohm, verbindingen lijken goed vast te zitten. Als je nog andere solderingen beter wilt zien hoor ik het graag!
Gebruikersavatar
LAMPJE
Beheerder
Berichten: 1423
Lid geworden op: 08 nov 2018, 22:43

Als ik naar de foto kijk, dan lijkt het spoor bij S26 van de LNK heet geweest te zijn of weggebrand. Kun je dit nameten? tussen de punten die verderop in de verbinding moeten zitten.

Als dit goed is, denk ik toch richting nogmaals vervangen van de LNK. Maar doe dit dan zoals genoemd in mijn artikelen.
Aan deze storing is weinig te meten, het spontaan wegvallen en naar de beginstand switchen is mij zelf ook overkomen en was op dat moment nog nergens bekend in ons wereldje. Dus stomweg vervangen na langdurig zoeken was de enige oplossing

LNK/TNY doormeten
LNK/TNY, Symptomen defect
LNK/TNY, Verwijderen linkswitch door los te solderen

Maar het falen van de LNK geeft deze storing niet weer, dus kijk ook de kring van de motor eens na en meet op J9 wat er uit de print komt en test de Triac

TRIAC testen




ENV06 aansluitingen E53.jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Met vriendelijke groet,


Lampje



Bent u tevreden met onze gratis hulp? En draait uw machine weer voor een paar centen?


Wij lusten wel een biertje
OBM
Berichten: 25
Lid geworden op: 01 okt 2019, 13:05

Het spoor bij S26 geeft geen weerstand, dus die is ok. Hij is niet weggebrand, maar wel donker. Niet mijn beste soldeerwerk inderdaad.
De LNK kan ik sowieso vernieuwen, maar liever bestel ik alle spullen in eens.

Je zegt "Meten wat er op J9 uit de print komt", dan moet ik de printplaat terugplaatsen neem ik aan? Anders komt er niets uit. :)

Het testen van de triac lijkt wat ingewikkelder. Ik moet een weerstand ook bestellen, die heb ik niet liggen hier. Welke punten op de printplaat moet ik dan precies testen?

Excuses voor mijn onwetendheid. Hoewel ik het leuk vind, is dit niet iets wat ik dagelijks doe.

En wederom bedankt voor de uitvoerige hulp in tekst en beeld, het wordt bijzonder gewaardeerd!! Het is een kleinigheid maar voor de hulp heb ik vast wat biertjes overgemaakt.


*Edit* valt me op dat je niet twijfelt aan de (aanloop) condensator. Zou een defect condensator niet ook deze problemen opleveren?
Gebruikersavatar
LAMPJE
Beheerder
Berichten: 1423
Lid geworden op: 08 nov 2018, 22:43

Je hebt in jouw bericht Wasdroger: -Ik heb de motor getest met externe voeding, die werkt. gesteld dat hij werkt.

Ik ga er wel vanuit dat je dit testen met een volle trommel hebt gedaan, zoals gevraagd.

En dat is juist het mooie om de condensator te testen heb je een duurdere meter nodig om te weten of hij zijn capaciteit nog haalt.

Door deze methode sluit je dit probleem uit en weet je zeker dat het vanuit de print en/ of zijn bekabeling komt.

De uitgang van J9 is ook 3 aansluitingen die corresponderen met het schema van de print.

Voor de ene draairichting moet er spanning komen op de contacten 1 en 3 en voor de andere richting tussen 2 en 3
eenfase inductiemotor2rechts.jpg.png


eenfase inductiemotor2links.jpg.png
J9-1 zit op de motor ook op 1 (wissel)
J9-3 zit op de motor op 2 (wissel)
J9-4 zit op de motor op 3 (dit is het vaste contact)

1 en 2 zijn de wisselende contacten voor het omkeren van de draairichting, het is -of de een, -of de ander.
Trommelmotor twee richtingen.jpg


Wees met het meten aan de print wel voorzichtig, want de print hangt aan de netvoeding. Dus met getrokken stekker alles aansluiten en bij proefdraaien vingers weg.

Meet ook eens ohms of de aansluiting van R99 wel goed terecht komt op de gate van de Triac. Want vergeet een ding niet haarscheurtjes zie je vaak niet die moet je meten.
Want ik ben in de afgelopen paar jaar dat ik me hiermee bezig houd, nog geen defecte Triac tegengekomen. Maar natuurlijk niets is onmogelijk.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Met vriendelijke groet,


Lampje



Bent u tevreden met onze gratis hulp? En draait uw machine weer voor een paar centen?


Wij lusten wel een biertje
Gebruikersavatar
Tukkertje
Beheerder
Berichten: 236
Lid geworden op: 08 nov 2018, 21:50

oboema75 schreef: 08 okt 2019, 15:06 Het spoor bij S26 geeft geen weerstand, dus die is ok.
Bedoel je lage weerstand of oneindige weerstand?
IF YOU CAN'T FIX IT WITH A HAMMER, YOU'VE GOT AN ELECTRICAL PROBLEM
Fixed? thanks us with :beer::beer::beer:
Gebruikersavatar
LAMPJE
Beheerder
Berichten: 1423
Lid geworden op: 08 nov 2018, 22:43

Volgens mij is geen weerstand nul ohm, dus goed geleidend ;)
Met vriendelijke groet,


Lampje



Bent u tevreden met onze gratis hulp? En draait uw machine weer voor een paar centen?


Wij lusten wel een biertje
OBM
Berichten: 25
Lid geworden op: 01 okt 2019, 13:05

Daar ben ik weer, gisteren te druk om iets te doen helaas.
Lampje schreef: 09 okt 2019, 23:43 Volgens mij is geen weerstand nul ohm, dus goed geleidend ;)
Dat bedoel ik inderdaad, geen weerstand dus goede geleiding. :)

Als ik de print terug plaats, machine aanzet maar stekker J9 eruit zodat ik op de print kan meten, schiet hij gelijk in foutcode E50/E51. Ik neem aan dat er dan ook niets meer te meten is op J9? Ik meet in ieder geval niets. (het gaat om de 3 paarse draden neem ik aan. Waar zijn de twee oranje draden voor? Een gaat mee richting de motor, de ander gaat de andere kant op.
Ik kan wellicht een multimeter met capaciteitsfunctie lenen van iemand vanmiddag, dan meet ik de condensatoren gelijk even door.

Wat betreft R99 die aankomt bij de Triac, zou je dat misschien kunnen aangeven op de foto? Ik zie het niet zo een, twee, drie...

Edit: condensatoren doorgemeten. De startcondensator geeft 6.12 μF (moet 6 zijn +/-5%, binnen de marge). De andere geeft 1.885 μF (moet 2 +/-5% zijn. Net niet binnen de marge, maar scheelt heel weinig).

Edit2: ik heb toch maar vast een nieuwe LNK besteld.
Gebruikersavatar
LAMPJE
Beheerder
Berichten: 1423
Lid geworden op: 08 nov 2018, 22:43

Ja, dat is logisch, er wordt gesignaleerd dat er geen motor aanhangt.
De stekkers moeten er natuurlijk wel allemaal inzitten.
Het lijkt dan moeilijk om te meten, maar daar heb ik ook een oplossing voor gevonden. Prik spelden in de stekker en zo kun je er meetklemmetjes aan hangen, om zo te meten.

Meten aan de stekkers van de printkaart


Maar ik zoek het voorlopig nog steeds in de omgeving van de gateweerstand R99 van de TR1 . Dit is een bekende fout.



R99 en TR 1.jpg



Deze weerstand is vrij krap gedimensioneerd en wordt nogal warm, wat samen met de spanning, die de schroef veroorzaakt, tot haarscheurtjes leidt.
Dus zet de R99 dik in de Fluxpasta MCN-UV80   en soldeer de R99 aan beide kanten door. en maak de print schoon met een kwastje met alcohol.

De twee overige draden gaan naar de condenspomp.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Met vriendelijke groet,


Lampje



Bent u tevreden met onze gratis hulp? En draait uw machine weer voor een paar centen?


Wij lusten wel een biertje
OBM
Berichten: 25
Lid geworden op: 01 okt 2019, 13:05

Lampje schreef: 10 okt 2019, 17:08 Het lijkt dan moeilijk om te meten, maar daar heb ik ook een oplossing voor gevonden. Prik spelden in de stekker en zo kun je er meetklemmetjes aan hangen, om zo te meten.
Meten aan de stekkers van de printkaart
Dat is een mooie truc, ik ga morgen (straks) meten!

Wat betreft de weerstand tussen de triac en R99: zie plaatje. De weerstand tussen R99 en het middelste contact op de Triac was oneindig, voor de rest zie plaatje:
triac.png
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
LAMPJE
Beheerder
Berichten: 1423
Lid geworden op: 08 nov 2018, 22:43

DPAK TRIAC.png
R99 en TR 1-cu.jpg


Foutief ben ik ervan uitgegaan dat de gate het kleine middelste pinnetje was.
Maar dat is met de gehele onderplaat de common of te wel waar de voeding op komt te staan en waar hij ook helemaal mee vast gesoldeerd zit aan de print.
De linker pen is de "load" en de rechterpen is de "gate"

Ohmse metingen aan deze componenten zijn vaak niet betrouwbaar omdat de meetspanning vaak te laag ligt om een gatestroom die voldoende is om de drempelwaarde van de gate te overstijgen.
Als er een diode meting op jouw meter zit, gebruik die dan het beste.
Helaas heb je net niet de gewenste metingen gedaan. Tussen gate en R99 beide zijden en het liefst iets verderop om beide solderingen te controleren. Maar zoals ik al eerder stelde in koude toestand kan het contact goed zijn bij haarscheuren en bij warmte stopt het dan. Ik lees op vele fora dat het probleem (tijdelijk) weg is als je er een klap op geeft. Maar de patient blijft kwakkelen.

Ik denk dat de kortste klap is om R99 door te solderen en dan kijken of we nog verder wat moeten ondernemen. Dus op de soldeerbout!
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Met vriendelijke groet,


Lampje



Bent u tevreden met onze gratis hulp? En draait uw machine weer voor een paar centen?


Wij lusten wel een biertje
OBM
Berichten: 25
Lid geworden op: 01 okt 2019, 13:05

Het verlossende woord.....hij doet het weer!
De weerstand opnieuw doorsolderen heeft het opgelost. Ik had nieuwe flux en een nieuwe soldeerbout gekocht, zodat het wat netter werd (mijn oude bout was te groot) en ik moet eerlijk zeggen het ziet er keurig uit. ;)
Ik heb overigens geen schroef meer naast R99 teruggeplaatst, de print blijft ook goed op zn plek zonder'en zo komt er geen spanning meer op.

Heel erg bedankt voor de hulp allemaal, en in het bijzonder Lampje. Heerlijk dat ik voor weinig geld en wat moeite het leven van een apparaat heb kunnen verlengen.

Aangezien het weekend is heb ik wat biertjes overgemaakt, vieren doe je het beste met meer mensen. :)
Gebruikersavatar
LAMPJE
Beheerder
Berichten: 1423
Lid geworden op: 08 nov 2018, 22:43

Dat is mooi om te horen!
Het was een complex probleem met 3 storingen tegelijkertijd.

Zo zie je maar weer hoe een kleinigheid veelal zo'n mooie machine op de schroothoop doet belanden.

De aanpak van een storing tegelijk heeft dus weer zijn dienst bewezen.

Dank je wel voor het biertje, we zullen hem graag naar binnenwerken.

Dat de machine nog maar heel lang mag leven!
Met vriendelijke groet,


Lampje



Bent u tevreden met onze gratis hulp? En draait uw machine weer voor een paar centen?


Wij lusten wel een biertje
Gebruikersavatar
Tukkertje
Beheerder
Berichten: 236
Lid geworden op: 08 nov 2018, 21:50

oboema75 schreef: 12 okt 2019, 14:24 Het verlossende woord.....hij doet het weer!
De weerstand opnieuw doorsolderen heeft het opgelost. Ik had nieuwe flux en een nieuwe soldeerbout gekocht, zodat het wat netter werd (mijn oude bout was te groot) en ik moet eerlijk zeggen het ziet er keurig uit. ;)
Ik heb overigens geen schroef meer naast R99 teruggeplaatst, de print blijft ook goed op zn plek zonder'en zo komt er geen spanning meer op.

Heel erg bedankt voor de hulp allemaal, en in het bijzonder Lampje. Heerlijk dat ik voor weinig geld en wat moeite het leven van een apparaat heb kunnen verlengen.

Aangezien het weekend is heb ik wat biertjes overgemaakt, vieren doe je het beste met meer mensen. :)
Dat is mooi nieuws, misschien een tip nog.
Draai alle schroeven in de meterkast nog een keer na.
Dan weet je zeker dat er geen losse draden meer zijn.
Maar fijn dat het weer opgelost is.
IF YOU CAN'T FIX IT WITH A HAMMER, YOU'VE GOT AN ELECTRICAL PROBLEM
Fixed? thanks us with :beer::beer::beer:
OBM
Berichten: 25
Lid geworden op: 01 okt 2019, 13:05

Bennie schreef: 13 okt 2019, 15:26
oboema75 schreef: 12 okt 2019, 14:24 Het verlossende woord.....hij doet het weer!
De weerstand opnieuw doorsolderen heeft het opgelost. Ik had nieuwe flux en een nieuwe soldeerbout gekocht, zodat het wat netter werd (mijn oude bout was te groot) en ik moet eerlijk zeggen het ziet er keurig uit. ;)
Ik heb overigens geen schroef meer naast R99 teruggeplaatst, de print blijft ook goed op zn plek zonder'en zo komt er geen spanning meer op.

Heel erg bedankt voor de hulp allemaal, en in het bijzonder Lampje. Heerlijk dat ik voor weinig geld en wat moeite het leven van een apparaat heb kunnen verlengen.

Aangezien het weekend is heb ik wat biertjes overgemaakt, vieren doe je het beste met meer mensen. :)
Dat is mooi nieuws, misschien een tip nog.
Draai alle schroeven in de meterkast nog een keer na.
Dan weet je zeker dat er geen losse draden meer zijn.
Maar fijn dat het weer opgelost is.
Goed punt Bennie, kan zeker geen kwaad. Ga ik doen. Dank!
OBM
Berichten: 25
Lid geworden op: 01 okt 2019, 13:05

Helaas heeft het niet lang mogen duren, de droger stopte er gisteren weer mee. De foutcodes waren alle drie weer terug, E51, E54 en E32. Het rare is dat de droger het af en toe wel weer doet.....en dan weer stopt.

Ik heb de weerstand nogmaals doorgesoldeerd maar helaas.
De meeste adviezen zijn al de revue gepasseerd, maar mocht iemand nog een goed idee hebben dan houd ik me aanbevolen. Zou de weerstand r99 compleet vervangen nog een idee kunnen zijn?
Gebruikersavatar
LAMPJE
Beheerder
Berichten: 1423
Lid geworden op: 08 nov 2018, 22:43

Begin er eens mee om twee proeflampjes te zetten op de motorconnector J9 zie het schema.

Ik kan geen relatie leggen met de fout 32, is de fout wel gereset? Het kan ook nog in het omkeerrelais van de motor liggen. Maak daar eens een close-up foto van de soldeerzijde met veel licht. Het kan zijn dat hier een slecht contact of soldering zit.

Bewaak ook eens de spanning na de deurschakelaar en keuze schakelaar met proeflampjes. Neem daarvoor geen led lampjes maar gloeilampjes of halogeen lampjes.
Bij led lampjes kun je geen knippering zien van slechte contacten.

En meet ook het circuit van R99 nog even ohms na op andere plaatsen dan direct naast de weerstand.
Met vriendelijke groet,


Lampje



Bent u tevreden met onze gratis hulp? En draait uw machine weer voor een paar centen?


Wij lusten wel een biertje
Gebruikersavatar
LAMPJE
Beheerder
Berichten: 1423
Lid geworden op: 08 nov 2018, 22:43

Bennie schreef: 05 okt 2019, 17:49 De nederlandse norm is dat je onder de 167 Ohm moet zitten, maar als je daar een paar tientallen boven zit is er ook nog niets aan de hand.
Over het algemeen is 1 pen van 3 meter afdoende.
Ik woon zelf in twente, zo'n 20 meter boven NAP.
Daar zitten we vaak tussen de 70 en de 90 Ohm
Maar om het na te meten heb je wel speciale apparatuur nodig.
@Bennie,
de waardes die je noemt zijn dat de spreidingsweerstanden? Of heb je het over de weerstand tussen de echte aarde en de aardaansluiting in de meterkast?
Met vriendelijke groet,


Lampje



Bent u tevreden met onze gratis hulp? En draait uw machine weer voor een paar centen?


Wij lusten wel een biertje
Gebruikersavatar
LAMPJE
Beheerder
Berichten: 1423
Lid geworden op: 08 nov 2018, 22:43

oboema75 schreef: 04 okt 2019, 15:35
Wasdroger:
-Ik heb de motor getest met externe voeding, die werkt.
-Ik heb de koolborstels schoongemaakt, en de trommel waar de ene koolborstel tegenaan loopt. Als ik de weerstand meet tussen trommel/as en de koolborstels: dan is die variabel, tussen de 150 en de 30 ohm.
Wat heb je hier aan gedaan?

Deze waarden duiden op een slechte meting en moeten richting nul ohm gaan
Met vriendelijke groet,


Lampje



Bent u tevreden met onze gratis hulp? En draait uw machine weer voor een paar centen?


Wij lusten wel een biertje
OBM
Berichten: 25
Lid geworden op: 01 okt 2019, 13:05

Lampje schreef: 01 nov 2019, 09:02 Begin er eens mee om twee proeflampjes te zetten op de motorconnector J9 zie het schema.

Ik kan geen relatie leggen met de fout 32, is de fout wel gereset? Het kan ook nog in het omkeerrelais van de motor liggen. Maak daar eens een close-up foto van de soldeerzijde met veel licht. Het kan zijn dat hier een slecht contact of soldering zit.

Bewaak ook eens de spanning na de deurschakelaar en keuze schakelaar met proeflampjes. Neem daarvoor geen led lampjes maar gloeilampjes of halogeen lampjes.
Bij led lampjes kun je geen knippering zien van slechte contacten.

En meet ook het circuit van R99 nog even ohms na op andere plaatsen dan direct naast de weerstand.
    Ik heb de motorconnector nagemeten dmv jouw spelden methode, daar komt geen spanning op te staan.
      De fout is inderdad gereset. Anders gaat de droger niet meer in de normale stand, en blijft hij, bij het selecteren van een andere stand dmv de schakelaar, "ERR" 3x knipperend weergeven. na reset is dat weg.
        Deurschakelaar zal ik even moeten bekijken straks, daar ben ik nog niet geweest. En de keuzeschakelaar, op welke manier moet ik daar precies proeflampjes op zetten?
          R99 lijkt geeft overal dezelfde weerstand, ook iets verderop in het circuit.
          Lampje schreef: 01 nov 2019, 10:03
          oboema75 schreef: 04 okt 2019, 15:35
          Wasdroger:
          -Ik heb de motor getest met externe voeding, die werkt.
          -Ik heb de koolborstels schoongemaakt, en de trommel waar de ene koolborstel tegenaan loopt. Als ik de weerstand meet tussen trommel/as en de koolborstels: dan is die variabel, tussen de 150 en de 30 ohm.
          Wat heb je hier aan gedaan?

          Deze waarden duiden op een slechte meting en moeten richting nul ohm gaan
          Ik heb dit net nogmaals getest met jou twee spelden methode, en de weerstand is vrijwel 0.

          Hier is een foto van Relais nr 3:
          https://photos.app.goo.gl/dJvP28APddkABgvB6

          Ik vind het vooral zo vreemd dat hij af en toe wel werkt, en dan weer niet. Vanochtend deed hij het weer even voor 5 minuten.....om er vervolgens weer mee te stoppen.
          Gebruikersavatar
          Tukkertje
          Beheerder
          Berichten: 236
          Lid geworden op: 08 nov 2018, 21:50

          Lampje schreef: 01 nov 2019, 09:43
          Bennie schreef: 05 okt 2019, 17:49 De nederlandse norm is dat je onder de 167 Ohm moet zitten, maar als je daar een paar tientallen boven zit is er ook nog niets aan de hand.
          Over het algemeen is 1 pen van 3 meter afdoende.
          Ik woon zelf in twente, zo'n 20 meter boven NAP.
          Daar zitten we vaak tussen de 70 en de 90 Ohm
          Maar om het na te meten heb je wel speciale apparatuur nodig.
          @Bennie,
          de waardes die je noemt zijn dat de spreidingsweerstanden? Of heb je het over de weerstand tussen de echte aarde en de aardaansluiting in de meterkast?
          De spreidingsweerstand.
          IF YOU CAN'T FIX IT WITH A HAMMER, YOU'VE GOT AN ELECTRICAL PROBLEM
          Fixed? thanks us with :beer::beer::beer:
          Gebruikersavatar
          LAMPJE
          Beheerder
          Berichten: 1423
          Lid geworden op: 08 nov 2018, 22:43

          oboema75 schreef: 01 nov 2019, 10:44

          Ik vind het vooral zo vreemd dat hij af en toe wel werkt, en dan weer niet. Vanochtend deed hij het weer even voor 5 minuten.....om er vervolgens weer mee te stoppen.
          Het duidt er toch op dat er ergens een los of slecht contact is.

          Ik heb wel niet helemaal de tekening van jouw machine, maar verwacht dat hij niet veel anders is als hier op tekening staan.
          Schema met J.png
          Als ik dan kijk dan zijn er meer mogelijkheden van slecht contact een clixon bij het verwarmingselement en de deur schakelaar die beide problemen kunnen geven.
          J8 zou je even kunnen overbruggen om de deurschakelaar te omzeilen. Ook kun je op de ingang van de selector schakelaar een proeflamp zetten om de thermo van de heater te controleren.
          Maar de beveiliging moet er wel uit als de motor niet loopt. Dus meten of het relais wel spanning krijgt via de triac en eventueel het relais vervangen. Want die kan ook problemen geven.
          Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
          Met vriendelijke groet,


          Lampje



          Bent u tevreden met onze gratis hulp? En draait uw machine weer voor een paar centen?


          Wij lusten wel een biertje
          Gesloten