AEG T76485IH2 valt uit na +- 10min

De wasdroger defect is natuurlijk erg vervelend! U kunt een monteur bellen maar die kost vaak veel geld.
Als u een beetje handig bent dan kunt u in veel gevallen uw wasdroger prima zelf repareren. Vaak met zeer lage kosten (minder als 10 euro)
Vragen over de reparatie of problemen met uw droger kunt u dan ook hier posten.
De mede-forum gebruikers en de moderators van DIY reparatie (www.DIYreparatie.nl) helpen u graag op weg!
Gesloten
FR2
Berichten: 2
Lid geworden op: 04 okt 2019, 14:45

Goeiedag!

Ik heb een probleem met de printplaat die vele anderen ook hebben maar nergens is de verlossende oplossing te vinden. Heb al dingen vervangen maar het probleem blijft.

Al Vervangen:
LNK586GG
22uf 400v cap
22uf 25v smd cap bij LNK
c6 transistor bij LNK


Het probleem is dat hij na +- 10min uit valt en gaat terug aan maar dan naar zijn beginprogramma. Alsof je op de aan/uit knop zou duwen en weer zou aan leggen maar dan rapper dan dat je het zelf kan doen.


Ik denk dat het iets te maken heeft met het aan/af standby circuit..
Weet iemand hoe dit werkt? De lnk wordt in slaapstand gezet als de machine uit staat


Enig idee wat het zou kunnen zijn?
Gebruikersavatar
LAMPJE
Beheerder
Berichten: 1423
Lid geworden op: 08 nov 2018, 22:43

graag de gegevens van het machineplaatje Vermelden gegevens machine


en wat foto's van de printkaart zoals beschreven in Foto's uploaden
Met vriendelijke groet,


Lampje



Bent u tevreden met onze gratis hulp? En draait uw machine weer voor een paar centen?


Wij lusten wel een biertje
Gebruikersavatar
LAMPJE
Beheerder
Berichten: 1423
Lid geworden op: 08 nov 2018, 22:43

Kun je nog een paar detailfoto's maken van de LNK en omgeving?

Aan beide zijden, en wat detailfoto's van de soldeerzijde van de relais.
Met vriendelijke groet,


Lampje



Bent u tevreden met onze gratis hulp? En draait uw machine weer voor een paar centen?


Wij lusten wel een biertje
Gebruikersavatar
LAMPJE
Beheerder
Berichten: 1423
Lid geworden op: 08 nov 2018, 22:43

Ga er maar vanuit dat de LNK de oorzaak is en vervang hem nogmaals.

LNK of TNY linkswitch doormeten, als hij niet zichtbaar defect is

LNK/TNY, Symptomen defect

LNK/TNY, Verwijderen linkswitch door los te solderen

En verhoog de veiligheidsweerstand een stap hoger waarschijnlijk 47 ohm, maak er 100 ohm van
Met vriendelijke groet,


Lampje



Bent u tevreden met onze gratis hulp? En draait uw machine weer voor een paar centen?


Wij lusten wel een biertje
HaZee
Berichten: 58
Lid geworden op: 08 nov 2018, 21:34

Met teveel en te lang hitte van het solderen kan je de IC al beschadigen bij het monteren en dat kan hetzelfde gedrag opleveren. Als ik zo de solderingen zie is er best veel tin gebruikt. Lukte het niet lekker?

Mijn werkwijze is: printplaat schoon maken op de plek van het IC-tje (in dit geval kan je het beste het IC-tje eerst van zoveel mogelijk tin verlossen met hulp van een tinzuiger).

Als het IC-tje verwijderd is:
Flux op de inmiddels lege soldeervlakjes, IC-tje erop en op z'n plek houden met een grote platte schroevendraaier en 1 pootje kort solderen.
Vervolgens direct met de platte metalen kop van de schroevendraaier een paar seconden tegen dat pootje houden om te koelen.

Hierna voor alle pootjes precies dezelfde methode herhalen (incl. het koelen met de schroevendraaier).


P.S. met flux bedoel ik goed spul zoals dit of dit. Gebruik in geen geval S39 van de bouwmarkt o.i.d. want dat vreet zo door je printplaat heen!
Goed geholpen? Help ons dit forum in de lucht te houden!
Gesloten