Samsung condensdroger defect

De wasdroger defect is natuurlijk erg vervelend! U kunt een monteur bellen maar die kost vaak veel geld.
Als u een beetje handig bent dan kunt u in veel gevallen uw wasdroger prima zelf repareren. Vaak met zeer lage kosten (minder als 10 euro)
Vragen over de reparatie of problemen met uw droger kunt u dan ook hier posten.
De mede-forum gebruikers en de moderators van DIY reparatie (www.DIYreparatie.nl) helpen u graag op weg!
Gesloten
WTR
Berichten: 5
Lid geworden op: 05 okt 2019, 17:35

Beste forumleden,

Afgelopen week viel onze Samsung condensdroger volledig uit en deed helemaal niets meer.
Via dit forum en maakmijnwitgoed.nl kwam ik achter een defecte TNY277PN On-Off switcher. Ik meette 27 Ohm tussen de twee pootjes van IC en besloot daarop het onderdeel te bestellen. Ik heb netjes een IC voetje vastgezet en daar de nieuwe TNY277PN ingedrukt. Tevens meteen de veiligheidsweerstand verhoogd van 47 naar 100 Ohm.
Hij heeft even gedraaid en ik heb de machine gemaakt verklaard.
Maar bij de grote test van mijn vrouw viel hij na ongeveer 5 minuten weer helemaal uit. Display weer uit en na diverse keren uit en aan doen en het deurtje tevens meerdere keren open en dicht doen, deed hij het weer. Wel leek de machine behoorlijk heet van binnen viel mij op, maar wellicht is dit normaal.
Na weer een herstart deed hij het ook weer 5 minuten en viel weer uit. Ook weer erg warm van binnen.
Na weer enkele keren de trekschakelaar uit en aan te hebben gedaan een knal. Ik werp een blik op het IC en deze is (weer) doorgebrand. Duidelijke barst in behuizing van IC zichtbaar.
Nu weet ik het even niet meer, hebben jullie enig idee in welke hoek ik dit moet zoeken? Waarom knalt het nieuwe IC kapot?

Groeten,

Wouter
Laatst gewijzigd door WTR op 05 okt 2019, 18:05, 2 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Tukkertje
Beheerder
Berichten: 236
Lid geworden op: 08 nov 2018, 21:50

Ik ben zelf niet zo'n fan van die voetjes, slechter contact of soms geen contact.
Probeer het eens zonder zo'n voetje.
IF YOU CAN'T FIX IT WITH A HAMMER, YOU'VE GOT AN ELECTRICAL PROBLEM
Fixed? thanks us with :beer::beer::beer:
WTR
Berichten: 5
Lid geworden op: 05 okt 2019, 17:35

Mijn idee was dat het gevolg van het oorspronkeleijke probleem door mij weer hersteld is en dat het vervangen IC daarom voor de 2e keer er uit knalt.
Hij zat echt goed in het voetje, foto's zijn geupload maar moeten gemodereerd worden.
Gebruikersavatar
Tukkertje
Beheerder
Berichten: 236
Lid geworden op: 08 nov 2018, 21:50

Ik zie verder geen foto's staan, ook niet bij de moderatie wachtend op goedkeuring.
Je kan ook https://postimages.org/ gebruiken.
De link die je krijgt plaats je in je bericht.
IF YOU CAN'T FIX IT WITH A HAMMER, YOU'VE GOT AN ELECTRICAL PROBLEM
Fixed? thanks us with :beer::beer::beer:
WTR
Berichten: 5
Lid geworden op: 05 okt 2019, 17:35

Bij dezen nogmaals, kennelijk iets mis gegaan.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
WTR
Berichten: 5
Lid geworden op: 05 okt 2019, 17:35

En nog enkele
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
LAMPJE
Beheerder
Berichten: 1423
Lid geworden op: 08 nov 2018, 22:43

Waarschijnlijk had de TNY wat problemen met zijn temperatuurbewaking. Dat gebeurt wel eens een enkele keer dat een TNY dan weer "dood gaat" maar wordt weer wakker als de temperatuur gezakt is.

Je hebt het over grote hitte, ja hoe betrouwbaar is de mens als thermometer. Want een wasdroger met verwarmingselementen wordt heet. Zo rond de 80 graden.

En nooit proefdraaien als de machine niet volledig gemonteerd is. Want als er delen missen wordt de luchtstroom verstoord en kan er iets doorbranden.
Zoek eens een datasheet van de TNY en daar staan voorbeeld schakelingen in en kun je herleiden naar jouw print. Er zitten meerdere componenten rondom deze TNY. Smoorspoelen, elco's en diodes. Daar kan allemaal wat mee zijn.

Maar vergeet ook even niet jouw zenuwachtig aan-uit gedrag om het op te lossen.
Want het herhaalde malen inschakelen van elctronica voeding, kan dit als gevolg hebben.

Want dan gebeuren er ongecontroleerde inschakelverschijnselen, die dodelijk voor de electronica kunnen zijn.

Meet de elco's en smoorspoelen rondom deze schakeling eens na en vervang de TNY nogmaals en vergeet niet jezelf te aarden als bescherming tegen hoge statische ladingen, die ook dodelijk voor een chip kunnen zijn.
Met vriendelijke groet,


Lampje



Bent u tevreden met onze gratis hulp? En draait uw machine weer voor een paar centen?


Wij lusten wel een biertje
WTR
Berichten: 5
Lid geworden op: 05 okt 2019, 17:35

Bedankt voor de moeite, ik ben gezwicht voor de aanschaf van een nieuwe droger daar er teveel druk ontstond door het vele wassen. :-( Had graag verder geknutseld.
Gebruikersavatar
LAMPJE
Beheerder
Berichten: 1423
Lid geworden op: 08 nov 2018, 22:43

Wij ook, maar ja de chef wil het anders :D
Met vriendelijke groet,


Lampje



Bent u tevreden met onze gratis hulp? En draait uw machine weer voor een paar centen?


Wij lusten wel een biertje
Gesloten