Samsung DV80H4100CW gaat steeds uit

De wasdroger defect is natuurlijk erg vervelend! U kunt een monteur bellen maar die kost vaak veel geld.
Als u een beetje handig bent dan kunt u in veel gevallen uw wasdroger prima zelf repareren. Vaak met zeer lage kosten (minder als 10 euro)
Vragen over de reparatie of problemen met uw droger kunt u dan ook hier posten.
De mede-forum gebruikers en de moderators van DIY reparatie (www.DIYreparatie.nl) helpen u graag op weg!
Gesloten
KBE
Berichten: 5
Lid geworden op: 06 sep 2019, 21:18

Goedenavond,

Sinds vandaag hebben wij problemen met onze wasdroger van het merk Samsung, type DV80H4100CW.
Deze hebben wij aangeschaft in oktober 2014.

Het probleem is dat deze zich na een willekeurig moment uitschakelt, dit kan dus na 2 minuten draaien zijn of na een half uur.
Het display toont dan ook niks meer, dus echt uit.
De droger reageert dan ook niet meer op de aan/uit knop.
Na het loskoppelen en weer aankoppelen van de stroomstekker geeft deze weer leven maar dan begint het drama weer opnieuw.

De stofbak legen wij na elke droogbeurt, dus deze is schoon en leeg.
De condensator heb ik ook schoongemaakt.
De opvangbak van het water is ook leeg.

Ik heb een smart check uitgevoerd volgens de handleiding van de wasdroger, er werd geen storing aangegeven.

Ik heb er verder weinig verstand van dus ik hoop dat iemand ons met dit probleem kan helpen.
Als er meer informatie nodig is dan hoor ik dat graag, ik zal dan zo snel mogelijk reageren.

Alvast bedankt.
Gebruikersavatar
Tukkertje
Beheerder
Berichten: 236
Lid geworden op: 08 nov 2018, 21:50

Dag meneer Beekman.

Dit is ook een probleem met de beruchte/beroemde LNK/TNY chip.
Dit is de voeding van het besturingssysteem en heeft er ook een thermische beveiliging in zitten.
Mogen we een paar duidelijke foto's zien van de printplaat zodat we kunnen zien welke chip je er in hebt zitten.
De enige remedie is dan ook het vervangen van die chip.
IF YOU CAN'T FIX IT WITH A HAMMER, YOU'VE GOT AN ELECTRICAL PROBLEM
Fixed? thanks us with :beer::beer::beer:
Gebruikersavatar
LAMPJE
Beheerder
Berichten: 1423
Lid geworden op: 08 nov 2018, 22:43

Met vriendelijke groet,


Lampje



Bent u tevreden met onze gratis hulp? En draait uw machine weer voor een paar centen?


Wij lusten wel een biertje
KBE
Berichten: 5
Lid geworden op: 06 sep 2019, 21:18

Goedendag,

Als eerste bedankt voor jullie reacties.
Excuses voor mijn late reactie, ik had notificaties ingeschakeld (ook per mail) maar blijkbaar is dit niet aangekomen, ook niet als "ongewenste mail".

Ik zal vanavond als ik weer thuis ben foto's maken van de printplaat/chip.

Met vriendelijke groet,

Kevin Beekman
Gebruikersavatar
LAMPJE
Beheerder
Berichten: 1423
Lid geworden op: 08 nov 2018, 22:43

kbeekman schreef: 12 sep 2019, 08:39 ik had notificaties ingeschakeld (ook per mail) maar blijkbaar is dit niet aangekomen, ook niet als "ongewenste mail".


Met vriendelijke groet,

Kevin Beekman
Helaas stond je je notificatie bij reacties wel uit gevinkt, vandaar.

Heb hem voor je aangezet.
Met vriendelijke groet,


Lampje



Bent u tevreden met onze gratis hulp? En draait uw machine weer voor een paar centen?


Wij lusten wel een biertje
Gebruikersavatar
LAMPJE
Beheerder
Berichten: 1423
Lid geworden op: 08 nov 2018, 22:43

TNY274-280 blokschema.png




De thermische beveiliging (zie ook de linken die ik je eerder gaf geven deze problemen.) 99% zeker dat dit het probleem is.

Ik zie dat deze printplaat in de kunsthars is gegoten, dat wordt krabben met een stanley mesje.

Waarschijnlijk zit er aan de achterkant een hardplastic laag, daar zul je een werkruimte in moeten snijden.

Heb je het solderen goed onder de knie van printplaatjes, dan is het met goede flux en voorzichtig werken goed te doen. Je moet er wel de tijd voor nemen.

Kun je daar niet volmondig ja tegen zeggen, laat het dan over aan een van de reparateurs, die ook op het forum genoemd worden, dan ben je meestal voor rond de 60 euro klaar.
Verniel je een print, dan betaal je wel de hoofdprijs.

Voor de onderdelen kun je hier terecht IC's LNK en TNY

Verhoog de veiligheidsweerstand een stap in de E reeks.

er zal niet veel te meten zijn want aan de buitenkant is er bij deze storing niets te meten en zijn de waarden normaal



TNY274-280 pinconfiguratie meten2.png
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Met vriendelijke groet,


Lampje



Bent u tevreden met onze gratis hulp? En draait uw machine weer voor een paar centen?


Wij lusten wel een biertje
KBE
Berichten: 5
Lid geworden op: 06 sep 2019, 21:18

Bedankt voor de informatie en advies!
Dit gaat mij zelf niet lukken maar ken wel iemand die dit waarschijnlijk wel kan doen.
Als diegene het niet ziet zitten om het te doen zal ik contact op nemen met een reparateur.

Met vriendelijke groet,

Kevin Beekman
Gebruikersavatar
LAMPJE
Beheerder
Berichten: 1423
Lid geworden op: 08 nov 2018, 22:43

Laat je nog even horen hoe het afgelopen is?
Met vriendelijke groet,


Lampje



Bent u tevreden met onze gratis hulp? En draait uw machine weer voor een paar centen?


Wij lusten wel een biertje
KBE
Berichten: 5
Lid geworden op: 06 sep 2019, 21:18

Zal ik doen!
KBE
Berichten: 5
Lid geworden op: 06 sep 2019, 21:18

Goedemorgen,

De printplaat heb ik uiteindelijk opgestuurd naar een reparateur om de chip te vervangen aangezien we niet in het bezit zijn van het juiste gereedschap en hier ook geen ervaring mee hebben.

Gisteravond de printplaat terug geplaatst en de droger heeft zonder problemen gedraaid.

Bedankt voor het uitstekende advies!

Met vriendelijke groet,

Kevin Beekman
Gebruikersavatar
LAMPJE
Beheerder
Berichten: 1423
Lid geworden op: 08 nov 2018, 22:43

Kevin,

dat is mooi om te horen, ook wij worden daar blij van.
Het is tenslotte onze hobby om anderen dit te laten repareren, zonder veel kosten en het milieu te sparen.
De duurzaamheidsgedachte staat hoog in ons vaandel.
Met vriendelijke groet,


Lampje



Bent u tevreden met onze gratis hulp? En draait uw machine weer voor een paar centen?


Wij lusten wel een biertje
BRB
Berichten: 2
Lid geworden op: 22 mei 2020, 21:12

Beste repareerders! Ik heb eenzelfde soort probleem als hierboven beschreven. Het betreft een Samsung DV80H4100CW/EN, relatief goedkoop gekocht bij BCC in 2011. De wasdroger stopt na een willekeurige tijd met zijn programma. Soms is het display uit, soms met een rood lampje dat het filter schoon gemaakt moet worden (terwijl het schoon is), soms is het display gewoon kierewiet en hangt de user interface. Ik heb intussen de TNY chip vervangen volgens bovenstaande instructie, maar het probleem blijft. Heeft iemand een idee wat er aan de hand zou kunnen zijn? Wellicht een slecht functionerende sensor? Of is het algemene ouderdom en wordt het tijd voor een nieuwe?
Gebruikersavatar
LAMPJE
Beheerder
Berichten: 1423
Lid geworden op: 08 nov 2018, 22:43

Als er elke keer een andere fout zichtbaar wordt dan gaan mijn verdenkingen meer richting vervuilde, losse of gecorrodeerde verbindingen.

Dan is het zaak om de print los te halen en alle contacten en stekkers met alcohol en een kwastje te reinigen.
En in te spuiten met CRC 2-26

Dit is geweldig spul wat ook in de hele NATO gebruikt wordt voor apparatuur met militaire specificaties.
Met vriendelijke groet,


Lampje



Bent u tevreden met onze gratis hulp? En draait uw machine weer voor een paar centen?


Wij lusten wel een biertje
BRB
Berichten: 2
Lid geworden op: 22 mei 2020, 21:12

Beste Lampje,

Dank je voor het advies. Ik heb het opgevolgd, met een niet-NATO-gecertificeerde contactspray weliswaar. Jammer genoeg blijft het probleem: de foutmelding is nu bijna altijd een rood lampje voor een vol stoffilter. Weet iemand hoe het moederbord tot deze conclusie komt? Optisch? Meet het de luchtstroom? Of wordt het vermogen gemeten dat er nodig is om tot een bepaalde luchtstroom te komen?
Gebruikersavatar
LAMPJE
Beheerder
Berichten: 1423
Lid geworden op: 08 nov 2018, 22:43

Je hebt een warmtepompdroger
De compressor perst het koelmiddel samen waardoor het vloeibaar en heet wordt, dit wordt naar een warmtewisselaar gebracht die de toevoer lucht naar het wasgoed verwarmt. Dus de gassen geven hun warmte af aan het wasgoed. Na deze trap zit de NTC sensor en die meet hoeveel warmte er aan het wasgoed is overgedragen, waardoor de temperatuur zakt. Is dit zakken van de temperatuur nu niet voldoende omdat om welke reden dan ook de wisselaar zijn warmte niet kwijt kan, dan slaat de computer alarm. Het meest voorkomende is dat de filters verstopt zijn waardoor de luchtstroming minder is of zelfs blokkeert. En dat wordt als filterfout gesignaleerd.
Maar het kan ook zijn dat op een andere manier de luchtdoorstroming verstoord wordt.
Zoals een te volle trommel, dan kan de lucht niet door de trommel heen.
Of de luchtkanalen die vuil zijn.
Of de ventilator die vol pluizen zit en dus niet goed meer pompt. Ook kan de waaier los op de as komen te zitten waardoor de opbrengst in elkaar zakt.
Ook kan er een sok in de ventilator zitten waardoor de machine te zwaar loopt.

Dat wordt dus in wezen gesignaleerd door een te hoge temperatuur gemeten door de NTC die tussen condensor en verdamper het verschil in luchttemperatuur voor en na de trommel bewaakt.

Ook een NTC kan stuk gaan Die moet je testen om zeker te weten.

zie hiervoor Hoe test ik een NTC Sensor wasmachine, wasdroger, vaatwasser en hoe te repareren?
Met vriendelijke groet,


Lampje



Bent u tevreden met onze gratis hulp? En draait uw machine weer voor een paar centen?


Wij lusten wel een biertje
SVA
Berichten: 5
Lid geworden op: 14 jan 2021, 12:03

ik ondervind eenzelfde probleem met mijn Samsung DV80H4100CW/EN.
Ik ben opzoek naar iemand die voor mij de printplaat kan repareren. Alle witgoed monteurs willen eerst komen kijken dan bepalen wat er aan de hand is en tegen de tijd dat ze aan de printplaat toekomen ben ik al 100eu verder. Iemand die kan helpen of een tip heeft bij wie ik de printplaat kan laten repareren?

mvg,

Sebastiaan
Gebruikersavatar
LAMPJE
Beheerder
Berichten: 1423
Lid geworden op: 08 nov 2018, 22:43

Svda, wat bedoel je met hetzelfde probleem?

In dit draadje zijn intussen meerdere problemen langs gekomen.

Dus vermeld eerst alle gegevens van je machineplaatje en verklaar je probleem nader.

Hoe ben je aan de conclusie gekomen dat het de print is, die de fout veroorzaakt?
Met vriendelijke groet,


Lampje



Bent u tevreden met onze gratis hulp? En draait uw machine weer voor een paar centen?


Wij lusten wel een biertje
SVA
Berichten: 5
Lid geworden op: 14 jan 2021, 12:03

beste Lampje,

Ik wil me eerst even verontschuldigen voor de late reactie, en jullie bedankt voor de snelle reactie.

Om op uw vraag terug te komen,
Misschien en wat snelle conclusie dat het de printplaat is dus misschien kunnen jullie aan de hand van mijn beschrijving nog wat tips geven.

Het probleem dat ik heb is dat de droger stopt nog voor het programma klaar is en dan brand het filter symbool en het watertank legen symbool.
De pluizenfilter maak ik na elke beurt schoon, de afvoer van het water geschied via de afvoer dus de watertank is altijd leeg en de condensor maak ik ook regelmatig schoon.
Na wat zoeken en bellen toch besloten de hele droger nog eens grondig te reinigen maar het probleem blijft komen.

Hebben jullie enig idee waar ik het moet zoeken?

mvg,

SvdA
Gebruikersavatar
LAMPJE
Beheerder
Berichten: 1423
Lid geworden op: 08 nov 2018, 22:43

Zonder de gevraagde gegevens kan ik geen zinnig antwoord geven.
Met vriendelijke groet,


Lampje



Bent u tevreden met onze gratis hulp? En draait uw machine weer voor een paar centen?


Wij lusten wel een biertje
SVA
Berichten: 5
Lid geworden op: 14 jan 2021, 12:03

De gegevens vd machine

DV80H4100CW/EN
06FL53BFB00027B

Naast bovenstaande klacht verschijnt er af en toe een klein plasje water links voor de machine. Ik weet niet of deze twee klachten aan elkaar gerelateerd zijn.

Dank voor de hulp

Mvg

SvdA
Gebruikersavatar
LAMPJE
Beheerder
Berichten: 1423
Lid geworden op: 08 nov 2018, 22:43

Helaas zijn er voor dit type geen tekeningen beschikbaar bij Samsung.
Je hebt een combi wasser-droger.

Er spelen waarschijnlijk 2 problemen.
Een probleem met de vochtsensor, die zal goed met azijn geschrobd moeten worden.
En daarbij moet ook de ruimte onder de condensor en de pompruimte en niveaumeting goed schoongemaakt worden. En daarbij ook de luchtkanalen en sensoren worden schoongemaakt. Het element niet vergeten. Vergeet ook niet de filters een nacht in de azijn te zetten.
Met vriendelijke groet,


Lampje



Bent u tevreden met onze gratis hulp? En draait uw machine weer voor een paar centen?


Wij lusten wel een biertje
SVA
Berichten: 5
Lid geworden op: 14 jan 2021, 12:03

Ik za even een foto meesturen voor de volledigheid, maar het gaat wel degelijk over een condensdroger. Het is geen was/droger combi.
Veranderd dat iets aan het advies?
Waar kan ik de desbetreffende vochtsensor vinden? Weet twee warmte sensoren te vinden, een bij de pluizenfilter en een achter de trommel bij het element. Moet ik deze ook met azijn reinigen?

Gr

SvdA
A7F10222-570D-428E-A668-79286C33679A.jpeg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
LAMPJE
Beheerder
Berichten: 1423
Lid geworden op: 08 nov 2018, 22:43

Als ik de door jou gegeven data gebruik kom ik daarop terecht. Is het nummer soms niet goed?

Graag een foto van het machineplaatje.
De NTC sensoren die de temperatuur meten moeten gewoon schoon zijn en niet ingepakt in (isolerend) stof.

Hoogstwaarschijnlijk zitten er twee metalen strippen aan de binnenkant onder de deuropening.

Kijk maar eens met een spiegeltje.
Deze haal je los en maakt ook de ruimte schoon en de contacten van de aansluiting ook schoonmaken.
Met vriendelijke groet,


Lampje



Bent u tevreden met onze gratis hulp? En draait uw machine weer voor een paar centen?


Wij lusten wel een biertje
SVA
Berichten: 5
Lid geworden op: 14 jan 2021, 12:03

Ik was hier vanwege privé omstandigheden nog niet aan toegekomen,
ik zal er mee aan de slag gaan en laat je weten of het de gewenste uitkomst heeft!

Heb nog wel een foto van de type plaat.

Nogmaals bedankt voor het meedenken.

mvg,

SvdA
machine plaat 2.jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
LAMPJE
Beheerder
Berichten: 1423
Lid geworden op: 08 nov 2018, 22:43

Helaas kan ik bij de onderdelenfirma's geen vochtsensor vinden.
Dus ik weet niet hoe dit bij jouw machine gemeten wordt.
Misschien via de trommel helften of via strippen in de voorkant, daar zal je even een foto van moeten maken.

Maar een goede zuigbeurt zal hij ook blij van worden
Met vriendelijke groet,


Lampje



Bent u tevreden met onze gratis hulp? En draait uw machine weer voor een paar centen?


Wij lusten wel een biertje
Gesloten