Veel voorkomende problemen, motor draait niet of onvoldoende of is chagrijnig en bromt.
De prestaties van wasdrogers zijn afhankelijk van veel factoren, o.a.:
De lucht moet warm zijn, waardoor hij veel vocht op kan nemen
De lucht moet voldoende kunnen circuleren.
Het wasgoed mag niet op elkaar gepropt zitten.
De luchthoeveelheid moet optimaal zijn.
De meeste wasdrogers hebben de ventilatoren van zowel, de warme, als de koude lucht gezamenlijk op een motor samen met de aandrijving van de trommel.
Door de constructie van de motoren zijn ze erg betrouwbaar, ze hebben bijv. geen koolborstels die slijten kunnen.
Eigenlijk is het enige wat aan veroudering onderhevig is de startcondensator. Dit type motor heeft deze condensator nodig omdat hij uit zich zelf niet weet welke kant hij uit moet gaan draaien en een zetje in de goede richting nodig heeft.
Hij wordt nog steeds zo genoemd, alleen is deze functie niet meer alleen het starten in de goede richting, maar ook als ondersteuning van het aandrijfkoppel van de trommel, tijdens de hele cyclus.
En heet dan eigenlijk bedrijfscondensator en omdat hij continu meedoet, moet hij ook aan zwaardere eisen voldoen.
Dus ga bij vervanging niet alleen af op een lage prijs, maar kijk ook of het een bedrijfs-, of startcondensator is, want die verschillen nogal in prijs.
Maar pas op!!
Er zijn ook machines waar beiden voorkomen.
Een startcondensator die slechts een paar seconden bij de start meedoet (de startcondensator), en één die continu meedoet, zolang de motor draait (de bedrijfscondensator)
Door de zware natte lading krijgt een wasdroger het nogal zwaar te verduren, met zijn lading, die in onbalans ligt.
Door het afnemen van de capaciteit gaat het toerental steeds meer achterlopen op het draaiveld. En daar merk je, in eerste instantie, eigenlijk weinig van. Maar al die tijd, gaan de ventilatoren ook langzamer lopen en ook hun luchtopbrengst, zakt evenredig met het zakken van het toerental.
Het sluipt er als het ware in.
En het droogproces wordt al maar langer.
Totdat de machine ineens, alleen nog moeizaam rond komt of alleen met een halve lading nog wil werken en niet werkwillig, alleen maar staat te brommen.
Als dit lang gaat duren, dan gaat zelfs deze robuuste motor in rook op.
Dan wordt het toch hoog tijd om eens naar de startcondensator van de motor en/of de startcondensator van de eventuele losse ventilator te gaan kijken.
Ook de compressor van een warmtepompdroger heeft zo'n bedrijfscondensator.
Je moet daarvoor een multimeter hebben, die ook capaciteiten kan meten, ze zijn tegenwoordig helemaal niet zo duur meer.
Een keer je eigen machine repareren en je hebt hem ruimschoots terugverdiend.
De machine, die ik nu onderhanden heb, heeft ook de genoemde vermoeidheidssyndromen.
Je kunt de condensator laten zitten, maar sluit eerst de polen even kort met een geisoleerde schroevendraaier, want van de hoge lading, die hij lange tijd vasthoudt kun je een heel lelijke tik krijgen.
Haal de schuifstekkers er af en meet de capaciteit.
In mijn geval was het zeer duidelijk.
Een elco die 8 uF moet zijn en die nog geen derde is, van wat hij moet zijn, is dus duidelijk aan vervanging toe.
Ook is het natuurlijk mogelijk om deze elco bij de onderdelen zaak te laten doormeten of gewoon de gok te wagen, als je via het internet bestelt, omdat dit een duidelijke oorzaak is van genoemde problemen en veel voorkomt.
De condensatoren hebben vaak een stuk draad met een moerbevestiging, de Electrolux groep (AEG, Zanker, Zanussi, Marijnen en Electrolux) gebruikt hiervoor een schuif en kliksysteem.
Dat schuifsysteem wil wel eens zwaar gaan, dan doet een spuitje siliconenolie wonderen.
Met een platte schroevendraaier druk je op de borgclip en kun je daarna de condensator zo uit de slede schuiven.