Zanussi ZTE 275 autosense+ geeft knipperend rood lampje en drie piepjes na start

De wasdroger defect is natuurlijk erg vervelend! U kunt een monteur bellen maar die kost vaak veel geld.
Als u een beetje handig bent dan kunt u in veel gevallen uw wasdroger prima zelf repareren. Vaak met zeer lage kosten (minder als 10 euro)
Vragen over de reparatie of problemen met uw droger kunt u dan ook hier posten.
De mede-forum gebruikers en de moderators van DIY reparatie (www.DIYreparatie.nl) helpen u graag op weg!
Gesloten
JFK
Berichten: 6
Lid geworden op: 13 aug 2019, 17:13

Beste,

Sinds vanmorgen geeft de droger Zanussi ZTE 275 autosense+ na start van een programma 3 piepjes en de start/pauze knop knippert rood. In eerste instantie gaat de droger wel aan, er kan een programma geselecteerd worden, maar de piepjes komen zodra de deur wordt dichtgeklikt.

De droger komt uit 2012. Heeft verder nooit problemen gehad.

Weet iemand waar ik het probleem moet zoeken?

Mvg Johan
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
LAMPJE
Beheerder
Berichten: 1423
Lid geworden op: 08 nov 2018, 22:43

Ik zou in eerste instantie kijken naar het deurcontact.

Daar is wat minder makkelijk bij te komen maar je zou de ingang van de printkaart kunnen doorverbinden. om zeker te stellen dat het probleem daar ligt.

Het gaat om een twee polige stekker met roze draden, die in een vierkant blokje aangesloten is midden op de printkaart.
deurslot-aansluiting.jpg
Trek deze stekker en maak met 2 schuifstekkers en een stukje dik snoer een doorverbinding op de stekker van de print. Denk er wel aan dat hier de hoofdstroom over loopt, dus het snoer niet te dun.

Blijft de machine dan wel draaien, dan is de microschakelaar defect.

Dan zijn er twee mogelijkheden, je vervangt het slot compleet of met wat gepruts en voorzichtig de deksel er af halen, door de klips te lossen, de microschakelaar vervangen.

Er zitten twee veren op spanning onder de deksel. Dus voorzichtig de deksel los laten komen.
Om het terugklikken van de vele klips te voorkomen knip je strookjes plastic uit een PET fles en steekt ze er tussen.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Met vriendelijke groet,


Lampje



Bent u tevreden met onze gratis hulp? En draait uw machine weer voor een paar centen?


Wij lusten wel een biertje
JFK
Berichten: 6
Lid geworden op: 13 aug 2019, 17:13

Beste Lampje,

Bedankt voor de snelle reactie en de suggestie van het deurcontact. Ik heb nu eerst WD-40 in het contact gespoten en de droger draait inmiddels weer zo’n 5 min. Even kijken hoe lang dit werkt maar voorlopig prima. Ik houd u op de hoogte
Gebruikersavatar
LAMPJE
Beheerder
Berichten: 1423
Lid geworden op: 08 nov 2018, 22:43

Fijn dat hij het weeer doet.
Waar heb je dat in gespoten?
In het slot?

Ik zou daar voorzichtig mee zijn

WD 40 en elektronica zijn n.l. geen vrienden van elkaar.

Voor metalen onderling om iets los te maken of vochtvrij daarvoor is het prima. Maar smeren doet het ook niet dat moet je alsnog regel voorzichtig met wat siliconenspray. Dat het niet in de contacten komt.
Met vriendelijke groet,


Lampje



Bent u tevreden met onze gratis hulp? En draait uw machine weer voor een paar centen?


Wij lusten wel een biertje
JFK
Berichten: 6
Lid geworden op: 13 aug 2019, 17:13

Beste Lampje,

Had WD-40 inderdaad bij het slot in gespoten. De droger gaf wel weer storing na een uur maar bleef wel doordraaien. Het programma was “luchten” om te proberen. Bevestigd dit jouw vermoeden dat de microschakelaar kapot is?

Mvg Johan
Gebruikersavatar
LAMPJE
Beheerder
Berichten: 1423
Lid geworden op: 08 nov 2018, 22:43

Niet zo maar wat doen Johan, want dan kun je niets uitsluiten.

20190814_000059.jpg


Maak eerst die overbrugging en kijk of de machine blijft lopen. Dan weet je, het is het slot, of we moeten het verderop zoeken. Door in te spuiten, te rukken of te trekken zul je niet bij de storing komen. Je moet gericht zoeken en zaken uitsluiten. Anders ben je er met zestig berichten nog niet uit.

Zie ook dit artikel: Storing zoeken?, Hoe gaan we
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Met vriendelijke groet,


Lampje



Bent u tevreden met onze gratis hulp? En draait uw machine weer voor een paar centen?


Wij lusten wel een biertje
JFK
Berichten: 6
Lid geworden op: 13 aug 2019, 17:13

Hebben de draden doorverbonden. Geen effect. Na kiezen van een programma gaat deze na zo’n 3 seconden weer op storing.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
JFK
Berichten: 6
Lid geworden op: 13 aug 2019, 17:13

Beste Lampje,

Mijn vrouw gaf aan dat mogelijk de verwarming iets minder ging. Daarom hebben de de verwarming eraf geschroefd en aan de achterkant twee componenten gevonden. Geen idee wat het is. We hebben met een multimeter gemeten. De onderste is prima, de bovenste werkt niet meer. Wat is dit precies en kunnen we deze vervangen?
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
LAMPJE
Beheerder
Berichten: 1423
Lid geworden op: 08 nov 2018, 22:43

Dat doorverbinden ziet er niet echt jofel uit, dit is levensgevaarlijk!

Op het element zitten twee beveiligingen en zoals je ziet is er het een en ander fout gegaan met de verwarming. De deur opengetrokken tijdens bedrijf? Dit is wel echt heet geweest.

Je zult een complete verwarmingsset moeten kopen en die wisselen.
Met vriendelijke groet,


Lampje



Bent u tevreden met onze gratis hulp? En draait uw machine weer voor een paar centen?


Wij lusten wel een biertje
JFK
Berichten: 6
Lid geworden op: 13 aug 2019, 17:13

Het doorverbinden heb ik met een expert gedaan. Zijn uiterst voorzichtig geweest.

Wij hebben nooit gemerkt dat deze zo heet is geworden. Maar dat het heet is geweest zeiden wij ook tegen mekaar.

Ik ben er inmiddels achter dat deze onderdelen thermostaten zijn? Zijn deze los verkrijgbaar? Ik heb erop gegoogled maar niet echt wat gevonden wat exact gelijk is. Is er een nieuwere versie welke op dezelfde manier werkt? Met dezelfde specificaties zeg maar. Dan boor ik de popnagels van de oude eruit en zet ik er een nieuwe in.

De site waar ik gezocht heb was europarts.nl en fiyo.nl.

Graag jullie advies hierover
Gebruikersavatar
LAMPJE
Beheerder
Berichten: 1423
Lid geworden op: 08 nov 2018, 22:43

Als dit het werk van een expert is, dan zou ik je toch willen adviseren om een complete verwarming te laten vervangen door een echt ter zake kundige electrotechicus. Want dit soort sleutelen is levensgevaarlijk.

Dit is ook het resultaat van geknutsel
Brand in wasdroger.jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Met vriendelijke groet,


Lampje



Bent u tevreden met onze gratis hulp? En draait uw machine weer voor een paar centen?


Wij lusten wel een biertje
Gebruikersavatar
Tukkertje
Beheerder
Berichten: 236
Lid geworden op: 08 nov 2018, 21:50

Je bent dit verwarmingselement nodig.
Die clixons kan je niet vervangen.
Wat lampje zegt, je moet de gevaren van electriciteit niet onderschatten.
Die bedrading moet je weer goed repareren en niet met een simpel stukje tape isoleren.
Want door de hitte van de droger laat dat zo weer los.
en de mogelijke gevolgen zie je hier boven.
Dat zal met krimpkous of iets dergelijks weer gerepareerd moeten worden.
IF YOU CAN'T FIX IT WITH A HAMMER, YOU'VE GOT AN ELECTRICAL PROBLEM
Fixed? thanks us with :beer::beer::beer:
Gebruikersavatar
Bart Bartels
Berichten: 68
Lid geworden op: 12 feb 2019, 15:47

Je hebt echt mazzel gehad, want dit is de thermostaat van 125 graden, die als laatste beveiliging aanspreekt. Dit nadat de temperatuurregeling en de maximaal thermostaat beiden gefaald hebben en de machine domweg door is gegaan met verwarmen.

Je zult de kabel moeten door knippen, krimpkous van de juiste maat er om heen schuiven, draden weer aan elkaar solderen en dan af isoleren met tape en daarna de krimpkous er om heen en met een hete lucht kanon vast krimpen, zodat er niets los kan raken.

Ik zou niet verder gaan met deze machine, totdat je alle relais vervangen hebt, want hoogst waarschijnlijk is er een relais vast blijven zitten en heeft dit veroorzaakt.

https://www.maakmijnwitgoed.nl/overige- ... a250v.html
groetjes,

Bart
Gesloten