Siemens Siwatherm 7400 start niet

De wasdroger defect is natuurlijk erg vervelend! U kunt een monteur bellen maar die kost vaak veel geld.
Als u een beetje handig bent dan kunt u in veel gevallen uw wasdroger prima zelf repareren. Vaak met zeer lage kosten (minder als 10 euro)
Vragen over de reparatie of problemen met uw droger kunt u dan ook hier posten.
De mede-forum gebruikers en de moderators van DIY reparatie (www.DIYreparatie.nl) helpen u graag op weg!
Gesloten
JRS
Berichten: 5
Lid geworden op: 21 mei 2019, 19:31

Hallo allemaal,

Mijn Siemens Siwatherm 7400 droger wil niet meer starten. Lampjes doen het nog wel en ik kan ook zoals normaal een programma instellen, maar als ik dan op Start druk gebeurt er niks.
Waar zou dit aan kunnen liggen?

filmpje: https://www.youtube.com/watch?v=_ZlxtmV ... e=youtu.be

typeplaatje: https://imgur.com/O7RLQky


Bedankt voor de tips!
Joris
Gebruikersavatar
LAMPJE
Beheerder
Berichten: 1423
Lid geworden op: 08 nov 2018, 22:43

Dit is wat ik bij Siemens vond als aanwijzing kan het zijn dat de knop niet lang genoeg ingedrukt wordt?

Als ik naar het filmpje kijk dan is het wat te kort.

Dit wordt gedaan om te voorkomen dat door een korte foutieve aanraking of een stoorpuls op het net een machine spontaan opstart.

Het programma start niet
Oorzaak
Bevestigen door de Start toets te kort of te lang te bedienen

Oplossing
Om het programma te starten moet u de Start toets iets langer ingedrukt houden dan de andere optietoetsen (1-2 seconden). Kort drukken is hier niet voldoende. Als de starttoets te lang ingedrukt wordt gehouden klinkt er een dubbel geluidssignaal en start het apparaat niet. Hierdoor wordt voorkomen dat het programma wordt gestart door onbedoeld contact met de toets.
Met vriendelijke groet,


Lampje



Bent u tevreden met onze gratis hulp? En draait uw machine weer voor een paar centen?


Wij lusten wel een biertje
JRS
Berichten: 5
Lid geworden op: 21 mei 2019, 19:31

Hi Lampje,

bedankt voor je reactie. Ik heb deze droger al een tijdje en nooit problemen gehad met het indrukken van de knop zelf. Net voor de zekerheid nog even op verschillende manieren (en langer) de knop ingedrukt, maar dat mocht niet baten.
Als ik in het filmpje op start druk zie je ook het lampje bij 'vochtig' oplichten, dus volgens mij gaat het indrukken wel goed.

Ik heb best nog zin om even aan de droger te sleutelen/meten, wat zou het nog meer kunnen zijn?
Gebruikersavatar
LAMPJE
Beheerder
Berichten: 1423
Lid geworden op: 08 nov 2018, 22:43

Het eerste wat bij mij opkomt is vervuiling van de printkaart.
Dus die zou ik er als eerste uithalen en hem helemaal reinigen met een tandenborstel en alcohol. Want het lijkt dat er kruipsporen van verontreinigingen ontstaan zijn die het oplichten veroorzaken.

Maak ook eens foto's van de printkaart, met veel licht in hoge resolutie van beide zijden zowel een totaalbeeld als overzicht maar ook details van de solderingen van alle relais en niet te vergeten het kleine IC met de 7 pootjes.
zie voor de bijzonderheden


Foto's uploaden
Met vriendelijke groet,


Lampje



Bent u tevreden met onze gratis hulp? En draait uw machine weer voor een paar centen?


Wij lusten wel een biertje
JRS
Berichten: 5
Lid geworden op: 21 mei 2019, 19:31

Hallo,

ik heb de print schoongemaakt en wat foto's gemaakt met mijn telefoon. Hoop dat dat scherp genoeg is ander moet ik even een camera van iemand gaan lenen.
Solderingen aan de onderkant zien er volgens mij allemaal goed uit, ook van dichtbij zie ik geen scheurtjes in de solderingen

https://imgur.com/a/OAUhT6z
Gebruikersavatar
Tukkertje
Beheerder
Berichten: 236
Lid geworden op: 08 nov 2018, 21:50

Volgens mij moet je simpeler beginnen, Denkt de machine niet gewoon dat de deur nog open staat?
Jij hebt deze deurvergrendeling er in zitten.
Hier heb je ook de tekeningen van je droger.
De deurvergrendeling is onderdeel 17 1217 op de 2e tekening.
Controleer die maar eens op slechte verbinding en/of gammele onderdelen.
IF YOU CAN'T FIX IT WITH A HAMMER, YOU'VE GOT AN ELECTRICAL PROBLEM
Fixed? thanks us with :beer::beer::beer:
Gebruikersavatar
LAMPJE
Beheerder
Berichten: 1423
Lid geworden op: 08 nov 2018, 22:43

Is er nog iets veranderd in de signalering na de schoonmaakoperatie?
Met vriendelijke groet,


Lampje



Bent u tevreden met onze gratis hulp? En draait uw machine weer voor een paar centen?


Wij lusten wel een biertje
JRS
Berichten: 5
Lid geworden op: 21 mei 2019, 19:31

hi all, na het schoonmaken helaas nog steeds geen draaiende machine.
Wel ben ik met hulp van de tekeningen van Bennie de hele voorkant open gaan trekken en heb ik de deurschakelaar uit elkaar gehaald. Er zitten twee schakelaartjes in de zwarte behuizing, deze beide met de multimeter gecontroleerd en werken nog prima. Stekkers en contacten waren wel erg smerig, deze heb ik goed schoongemaakt. Daarna alles weer in elkaar gezet en de droger draait weer!
Ik heb niet een heel duidelijk mankement gevonden, maar mijn vermoeden is dat het de slechte contacten zijn geweest.

Mannen enorm bedankt voor de hulp, ik zal wat voor jullie achterlaten in de bierpot!

Groeten
Joris
JRS
Berichten: 5
Lid geworden op: 21 mei 2019, 19:31

hier trouwens nog een filmpje wat laat zien hoe het bedieningspaneel los komt
https://www.youtube.com/watch?v=t0AAUOaPsXo
Gebruikersavatar
Tukkertje
Beheerder
Berichten: 236
Lid geworden op: 08 nov 2018, 21:50

Het gaat uiteindelijk om het resultaat, en dat heb je bereikt.
Een slecht contact kan alles in de war gooien.
Ik hoop dat je er nog lang plezier van mag hebben.
IF YOU CAN'T FIX IT WITH A HAMMER, YOU'VE GOT AN ELECTRICAL PROBLEM
Fixed? thanks us with :beer::beer::beer:
Gebruikersavatar
LAMPJE
Beheerder
Berichten: 1423
Lid geworden op: 08 nov 2018, 22:43

Dat is mooi om te horen Joris.
Met vriendelijke groet,


Lampje



Bent u tevreden met onze gratis hulp? En draait uw machine weer voor een paar centen?


Wij lusten wel een biertje
Gesloten