AEG T59880 Storing E5E

De wasdroger defect is natuurlijk erg vervelend! U kunt een monteur bellen maar die kost vaak veel geld.
Als u een beetje handig bent dan kunt u in veel gevallen uw wasdroger prima zelf repareren. Vaak met zeer lage kosten (minder als 10 euro)
Vragen over de reparatie of problemen met uw droger kunt u dan ook hier posten.
De mede-forum gebruikers en de moderators van DIY reparatie (www.DIYreparatie.nl) helpen u graag op weg!
Gesloten
Gebruikersavatar
LAMPJE
Beheerder
Berichten: 1423
Lid geworden op: 08 nov 2018, 22:43

Heb een AEG warmtepompdroger in de reparatie waarvan de invertorprintkaart defect is .
Gaf als storing tijdens bedrijf aan E50
Gegevens machine.jpg



Bij diagnostische test komt naar voren dat het om de fout E5E gaat

Bij het openen van de printcassete die op de rechterzijkant zit gemonteerd valt de LNK U8 op.
Totaalbeeld invertorkaart-pijl.jpg

LNK ontploft2.jpg
Ook de veiligheidsweerstand is overleden

weerstand R118 verbrand.jpg
Wie zou mij kunnen helpen aan een detailleerde foto van R118, waar ik de sporen kan zien voor de reconstructie en ook had ik graag geweten, hoeveel ohm deze weerstand heeft.

Omdat het dak van de LNK geblazen is, weet ik ook niet welk type LNK hier gebruikt is.

Wie kan me helpen?
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Met vriendelijke groet,


Lampje



Bent u tevreden met onze gratis hulp? En draait uw machine weer voor een paar centen?


Wij lusten wel een biertje
HaZee
Berichten: 58
Lid geworden op: 08 nov 2018, 21:34

Op de printplaat die voor de motorsturing is, zit een LNK364GN. De weerstand op R118 is een 10 Ohm 0,25W SMD-weerstand. Die heb ik ook wel eens vervangen zien worden door een normale weerstand, maar dan moet je hem rechtop monteren ivm de beperkte ruimte.
Goed geholpen? Help ons dit forum in de lucht te houden!
HaZee
Berichten: 58
Lid geworden op: 08 nov 2018, 21:34

BTW, wat ik dan weer niet weet is welke weerstand er als veiligheids weerstand op de printplaat achter de knoppen zit. Als je die toevallig ook open hebt liggen, zou je dat dan even kunnen checken?
Goed geholpen? Help ons dit forum in de lucht te houden!
Gebruikersavatar
LAMPJE
Beheerder
Berichten: 1423
Lid geworden op: 08 nov 2018, 22:43

Dank je wel HaZee,

Met deze gegevens ben ik blij.
Ben net begonnen met de revisie, misschien dat ik hem ook open maak, maar als het niet nodig is.. maar dat gebeurt waarschijnlijk wel, want ik wil het proces wat meer in kaart brengen. Wanneer wat gebeurt en op welk tijdstip.
Met vriendelijke groet,


Lampje



Bent u tevreden met onze gratis hulp? En draait uw machine weer voor een paar centen?


Wij lusten wel een biertje
Gebruikersavatar
LAMPJE
Beheerder
Berichten: 1423
Lid geworden op: 08 nov 2018, 22:43

Het loshalen van de cassette gaf al genoeg problemen. Zit vast met een parker die erg vast zat. Door opstaande randen van het plastic en kort op de kant gemonteerd kon je er met een dopsleutel niet bij. (Opstaande rand)
Ringsleutel dus ook niet en een steeksleutel al helemaal niet. De plastic zijschotjes maar weggeknipt.

Dit mag schijnbaar ook al niet meer vervangen worden.
20190507_171823.gif
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Met vriendelijke groet,


Lampje



Bent u tevreden met onze gratis hulp? En draait uw machine weer voor een paar centen?


Wij lusten wel een biertje
Gebruikersavatar
Bart Bartels
Berichten: 68
Lid geworden op: 12 feb 2019, 15:47

Hallo Lampje

ik vond op een Franse site, dit schema


tout_electromenager_lavage_4744.jpg


tout_electromenager_lavage_5803.jpg
En daar werd ook gesproken over een weerstand van 10 ohm en een LNK 364GN
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
groetjes,

Bart
HaZee
Berichten: 58
Lid geworden op: 08 nov 2018, 21:34

Dat plaatje herken ik. Was dezelfde website die ik gebruikt heb destijds denk ik ;-)
Goed geholpen? Help ons dit forum in de lucht te houden!
Gebruikersavatar
LAMPJE
Beheerder
Berichten: 1423
Lid geworden op: 08 nov 2018, 22:43

Heb de print opgestuurd naar Small repairs .
Is binnen een dag gerepareerd en al weer onderweg.
Intussen grondig de machine onder handen gehad.

Aaardingskoolborstel op de as was vervuild, in pomp en vlotterruimte zat veel bagger.
Kanalen naar de pomp waren gedeeltelijk verstopt.
Condensor warmtewisselaar was licht vervuild.
Kool borstelpositie van de vochtmeting was niet optimaal t.o.v. aangebrachte metalen strip op de trommel .
Deze was verschoven gemonteerd.

Waardoor de koolborstel bij de las van de meetstrip elke keer een klap kreeg van een verhoging naast de las.
De strip kon ik een mm of 3 verschuiven, waardoor de machine nu rustiger loopt.

De condensor met de warmwaterslang schoongespoten, waarbij het verzamelde water in de ruimte onder het filter terechtkomt en het daar met een natzuiger opgezogen.

Ook vanaf de vlotterruimte door gespoten.
Er kwam een hele prop vuil mee.

Ook de slang een tijd laten lopen in de containerruimte, zodat via de overloopslang ook het pompcompartiment te spoelen. Dit was echter niet voldoende om de blubber rondom de vlotter weg te spoelen. Dit zal echt moeten gebeuren door de pomp te demonteren,
De volgende dag de achterkappen er af gehaald. De ventilator was zeer schoon en ook de warmtewisselaar van de verdamper was schoon.

Alles is weer gemonteerd en is het nu wachten op de printkaart om proef te draaien
Met vriendelijke groet,


Lampje



Bent u tevreden met onze gratis hulp? En draait uw machine weer voor een paar centen?


Wij lusten wel een biertje
Gebruikersavatar
LAMPJE
Beheerder
Berichten: 1423
Lid geworden op: 08 nov 2018, 22:43

Intussen vandaag de invertorprint geplaatst en de machine laten proefdraaien. Met wat natte handdoeken.
Zonder handdoeken was hij zo gereed. Dus dat werkte ook goed.
De machine was gratis via Marktplaats aangeboden.

20190515_155225cu.gif




Zo hebben mijn zoon en zijn dochters voor heel weinig geld een prachtige, zuinige warmtepomp droger gekregen. Ze zijn er echt blij mee.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Met vriendelijke groet,


Lampje



Bent u tevreden met onze gratis hulp? En draait uw machine weer voor een paar centen?


Wij lusten wel een biertje
Gesloten