Bosch WTE84302FG/17 Fout F11

De wasdroger defect is natuurlijk erg vervelend! U kunt een monteur bellen maar die kost vaak veel geld.
Als u een beetje handig bent dan kunt u in veel gevallen uw wasdroger prima zelf repareren. Vaak met zeer lage kosten (minder als 10 euro)
Vragen over de reparatie of problemen met uw droger kunt u dan ook hier posten.
De mede-forum gebruikers en de moderators van DIY reparatie (www.DIYreparatie.nl) helpen u graag op weg!
Gesloten
JJN
Berichten: 8
Lid geworden op: 23 mar 2019, 23:53

Hallo,
een maand geleden kreeg ik een Bosch WTE 84302 FG wasdroger ( E- nr :WTE84302FG/17 FD 9001 200209).
Probleem met het toestel was F11 melding van zodra het toestel aangezet werd .
Na het toestel open gehaald te hebben en de print nauwkeurig bekeken te hebben, heb ik alles terug gemonteerd en bleek de storing voor even verdwenen, maar na 30 min was ze weer terug .
Vervolgens heb ik de TNY vervangen, waarna weer het probleem opgelost bleek voor enkele droogbeurten .
Ondertussen is de F11 terug en deze is niet meer weg te krijgen .
Als de ronde knop wordt verzet dan gebeurt er een 5-tal seconden niets, waarna F11 storing verschijnt en biepsignaal opkomt .
F11 blijkt een storing op de module te zijn, maar omdat soms alles wel werkt, dacht ik aan een slechte verbinding ergens .
Door aan de bedrading te duwen en trekken of door op de module te tikken verandert er niets .
Graag advies of ideeen hoe dit verder aan te pakken .

Jan

Overzetting van de discussie uit anderdraadje
06 apr 2019, 12:16
Geachte,
ik heb hetzelfde probleem (F11) met een Bosch WTE 84302 . (Zie viewtopic.php?f=1&t=357)
Ik verdenk de temperatuur sensor .
Door deze af en aan te koppelen krijg ik de fout weg .
Ik heb deze gemeten en deze heeft 36 KOhm bij kamertemp ( in garage) en gaat naar beneden als ik deze vast hou .
Nu denk ik dat die 36KOhm te hoog is .
Ik heb natuurlijk eerst de bekabeling gecontroleerd en de sensor zelf en dit alles ziet er OK uit .
Graag terugkoppeling met hoe ver jullie zitten met de oplossing van het F11 probleem .
Groeten .
Jan

06 apr 2019, 12:37
Hallo Jan.
Ben zo nu en dan met de wasdroger bezig.
Nog geen positief resultaat.
Heb de sensor onder het filter vervangen, relais op de print vervangen.
En een ander verwarmingselement met sensor geplaatst.
Nog steeds F11.
Heb op enig moment wel alles draaiend gekregen waarna hij er met ca. 3 minuten weer mee ophield.
Met code F09.
Nu start hij niet meer en komt direct met F11.
Ik geef niet op heb de wasdroger niet nodig, maar wil hem weer aan de praat krijgen.
Vermoedelijk ligt het probleem op de print.
Relais klikken niet aan.
Zijn er nog suggesties, dan hoor ik dat graag.

Groet Henk

06 apr 2019, 12:58
DE TNY266 had ik reeds vervangen omdat dit een heeeel veel voorkomende fout is .
Echter , hetzelfde probleem F11 .
Soms gaat toestel een ganse wasbeurt .
Ik ga nog proberen de temperatuursensor te vervangen door een 20k weerstand om te weten of de hoge ohmse waarde het probleem zou kunnen zijn .
Groeten .
Jan

06 apr 2019, 13:44
Ondertussen geprobeerd om de temperatuursensor op te warmen en vervolgens machine op te starten maar dit lukt niet .
De sensor had ondertussen een waarde van 4K .
Probleem zal dus ergens anders zitten .
iemand ideeen ?
jan

06 apr 2019, 15:27
Jan schreef: ↑06 apr 2019, 12:16
Door deze af en aan te koppelen krijg ik de fout weg .
Ik heb deze gemeten en deze heeft 36 KOhm bij kamertemp ( in garage) en gaat naar beneden als ik deze vast hou .

Groeten .
Jan


06 apr 2019, 15:27
Wat staat er voor kenmerk op de NTC? Er staat meestal een waarde op, wat hij bij 25 graden moet zijn.
Met vriendelijke groet,
Lampje

06 apr 2019, 16:34
Jan schreef: ↑06 apr 2019, 12:58
Ik ga nog proberen de temperatuursensor te vervangen door een 20k weerstand om te weten of de hoge ohmse waarde het probleem zou kunnen zijn .
Lampje schreef
Dat gaat niet werken Jan, want de processor bewaakt juist het toenemen van de temperatuur volgens een bepaalde curve bij het inschakelen van het element en zal trippen vanwege een verstopping in het luchtcircuit, als de weerstand niet lager wordt.
Met vriendelijke groet,
Lampje
Gebruikersavatar
LAMPJE
Beheerder
Berichten: 1423
Lid geworden op: 08 nov 2018, 22:43

Jan, dit zijn niet de meest eenvoudige storingen en omdat er op het net zoveel verschillende oorzaken genoemd worden, is het zaak om zeker te stellen, waar het probleem vandaan komt.

Dat kun je eigenlijk maar op een manier. Maak een aantal halogeen proeflampjes en maak een aantal banaanstekkers waar je een naald of speld in soldeert. Die kun je dan in de geplaatste pluggen steken waar je normaal met meetpennen niet bijkomt. Controleer het deurcontact dat spanning doorgeeft aan de keuze schakelaar. (ook met een proeflamp) Bewaak de spanning die op de printkaart aan komt. (achter de keuzeschakelaar) De printkaart maakt twee spanningen 12 volt DC en 5,8 V DC, dat zou je met een multimeter kunnen bewaken. Daarmee zul je eerst moeten uitsluiten dat het niet voor de printkaart ligt. Daarna wat er vanaf de printkaart gestuurd wordt.

Dus de blokken gaan uitsluiten. En daarna de actieve elementen onder een vreemde voeding laten werken.

Zie ook viewtopic.php?f=4&t=15
Met vriendelijke groet,


Lampje



Bent u tevreden met onze gratis hulp? En draait uw machine weer voor een paar centen?


Wij lusten wel een biertje
Gebruikersavatar
Tukkertje
Beheerder
Berichten: 236
Lid geworden op: 08 nov 2018, 21:50

Hier heb je alvast de tekeningen van je wasdroger.
Altijd makkelijk.
F11 is een fout in de sturing, en kan overal zitten.
Controleer ook zoveel mogelijk de bedrading, er hoeft maar ergens een breukje of een slechte soldering te zitten en je hebt een storing.
F11 is jammer genoeg heel breed, dus alles moet getest en nagekeken worden.
IF YOU CAN'T FIX IT WITH A HAMMER, YOU'VE GOT AN ELECTRICAL PROBLEM
Fixed? thanks us with :beer::beer::beer:
Gebruikersavatar
LAMPJE
Beheerder
Berichten: 1423
Lid geworden op: 08 nov 2018, 22:43

Hoe is het afgelopen Jan?
Met vriendelijke groet,


Lampje



Bent u tevreden met onze gratis hulp? En draait uw machine weer voor een paar centen?


Wij lusten wel een biertje
JJN
Berichten: 8
Lid geworden op: 23 mar 2019, 23:53

Geachte,
het is niet afgelopen .
Droogkast staat aan de kant , ben een beetje ten einde raad .
Ik weet niet wat ik nog moet/kan proberen .
Mvg.

Jan
Gebruikersavatar
LAMPJE
Beheerder
Berichten: 1423
Lid geworden op: 08 nov 2018, 22:43

Heb je mijn raad met de proeflampjes al opgevolgd?
Met vriendelijke groet,


Lampje



Bent u tevreden met onze gratis hulp? En draait uw machine weer voor een paar centen?


Wij lusten wel een biertje
Gebruikersavatar
Tukkertje
Beheerder
Berichten: 236
Lid geworden op: 08 nov 2018, 21:50

Ik heb even in mn documentatie gespit, en kwam bij een andere bosch droger ook F11 tegen.
Hier stond bij vermeld dat het een fout in de vochtmeting was.
Afbeelding


Ik kan je niet beloven dat dit de oplossing is, maar is toch zeker het proberen waard om het na te kijken.
IF YOU CAN'T FIX IT WITH A HAMMER, YOU'VE GOT AN ELECTRICAL PROBLEM
Fixed? thanks us with :beer::beer::beer:
Gebruikersavatar
LAMPJE
Beheerder
Berichten: 1423
Lid geworden op: 08 nov 2018, 22:43

En dit vond ik bij Klusidee, dat weer verwijst naar de LNK chip:

22 Augustus 2015, 14:05 Bosch condens droger stopt regelmatig daarna error F11
Ik heb mijn bosch sensitive condensdroger eindelijk gerepareerd:

eerst viel die steeds uit. toch blijven gebruiken door elke keer te herstarten. je weet dat het geen goed idee is, maar je doet het toch
Alles schoonmaken. pomp verwijderen. alleen linkerpaneel hoeft hiervoor los. (er zit ook een schroef aan de onderkant!) Veel drap verwijderd. Maar
uiteindelijk bleek het een kapotte NTC te zijn.
- Controleer de NTC sensor bij het element (0207) : moet bij 20 graden ongeveer 25 KOhm zijn.
- Controleer de NTC sensor onder het filter (0216) : moet bij 20 graden ongeveer 12,5 KOhm zijn.


Hierdoor denk ik oververhitting van de print.
Dan (daardoor) errorcode F11

Blijkt dat er een cheap ess voeding is ontworpen. Bosch gaat voor goedkoop. ook de keuze van de elco's spreekt boekdelen. er zit een 7 pins ic in. in mijn geval een TNY266. die wordt bloedheet en sterft uiteindelijk. pas op met voelen. 220 volt op de pinnen! Deze chip sterft vaker als ik de fora erop nalees. Mijn kapotte NTC gaf de chip het laatste zetje.
De chip genereert 2 spanningen. Eentje aan de 'hot' zijde voor de relais spoelen (12 volt) en een veilige gescheiden spanning voor de logica en de tiptoetsen (9 volt). Ik heb de trafo en de TNY266 erafgehaald en 2 losse adapters (1.5 A) gebruikt om apart te voeden. et voila! Bingo.
Waarschijnlijk is het makkelijker om gewoon de chip te vervangen maar ik had geen geduld om te bestellen. en adaptertjes en tiewraps in overvloed.
Als er iets mis is met deze spanningen geeft hij dus F11 wat eigenlijk motor overbelasting betekent. Ik zie eigenlijk niet hoe de logica een overbelaste motor kan weten. Het weet niets van de motor. Er is ook geen stroommeting. Misschien kan een expert hierop reageren?
Ik heb wel de adapters uit de behuizingen gehaald gezien de warme omgeving. misschien gaan deze nu ook wel snel kapot, dat moet nog blijken, maar ik kan ze nu makkelijk vervangen vanaf de bovenkant.

Het is een beetje crazy oplossing, maar hij werkt
HaZee
Berichten: 58
Lid geworden op: 08 nov 2018, 21:34

Duidelijk verhaal!

Lijkt mij alleen niet verstandig om de oplossing zomaar over te nemen: ga niet zomaar een adaptertje inbouwen. Gewoon het IC-tje vervangen en een iets zwaardere veiligheidsweerstand terug plaatsen dan de origineel.

De print is gecertificeerd (of beter; de hele machine) om te werken onder bepaalde omstandigheden, lees: vocht en temperatuur.
Van de voeding die gebruikt (c.q. misbruikt) wordt is dat lang niet zo voor de hand liggend en je wil niet dat dit een brand-oorzaak wordt...
Goed geholpen? Help ons dit forum in de lucht te houden!
Gebruikersavatar
LAMPJE
Beheerder
Berichten: 1423
Lid geworden op: 08 nov 2018, 22:43

Mij ook niet, maar hieruit blijkt ook weer dat er veel meer wegen naar Rome leiden, als de fout F11 zich openbaart. Dat weer de LNK roet in het eten gooit
Met vriendelijke groet,


Lampje



Bent u tevreden met onze gratis hulp? En draait uw machine weer voor een paar centen?


Wij lusten wel een biertje
Gesloten