Whirlpool Sealine C condensdroger, zekering gaat er uit

De wasdroger defect is natuurlijk erg vervelend! U kunt een monteur bellen maar die kost vaak veel geld.
Als u een beetje handig bent dan kunt u in veel gevallen uw wasdroger prima zelf repareren. Vaak met zeer lage kosten (minder als 10 euro)
Vragen over de reparatie of problemen met uw droger kunt u dan ook hier posten.
De mede-forum gebruikers en de moderators van DIY reparatie (www.DIYreparatie.nl) helpen u graag op weg!
Gesloten
Gebruikersavatar
Bart Bartels
Berichten: 68
Lid geworden op: 12 feb 2019, 15:47

Whirlpool Sealine C condensdroger, zekering gaat er uit.

Goede middag,
Sinds gisteren gaat de zekering van mijn droger, er korte tijd na het opstarten al uit.



1-typeplaat.gif

2-servicenummer.gif


Wat kan dat zijn, en hoe kom ik bij het probleem om het eventueel zelf te kunnen repareren?
Ik heb wel ervaring met electrotechniek, maar geen kaas gegeten van witgoed.

Groetjes

Bart
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
groetjes,

Bart
Gebruikersavatar
LAMPJE
Beheerder
Berichten: 1423
Lid geworden op: 08 nov 2018, 22:43

Hallo Bart,
welkom op ons forum.

Waar ik als eerste aan denk bij sluiting van witgoed is aan de verwarmingselementen. Want als de doorstroming van de lucht niet goed is geweest vanwege inwendige vervuiling, of nog erger een snaarbreuk en er helemaal geen luchtkoeling op de elementen is geweest. Dan wil een element nog al eens oververhit raken. En sluiting naar aarde veroorzaken.

Maar ook de interne beplating van wasdrogers is vaak erg scherp en kan een kabelboom ook op een rand opengeschuurd zijn en dan is het ook poffff.

Begin dus eens met het verwijderen van het bovenblad door de 3 schroeven aan de achterzijde te verwijderen. Het blad iets naar achteren te verschuiven en op te tillen.
Dan kun je al heel wat zien en zo kun je verder gaan met het demonteren van de achterwand.

Denk er wel aan, stekker er uit!!!!
Met vriendelijke groet,


Lampje



Bent u tevreden met onze gratis hulp? En draait uw machine weer voor een paar centen?


Wij lusten wel een biertje
Gebruikersavatar
Bart Bartels
Berichten: 68
Lid geworden op: 12 feb 2019, 15:47

Hallo Lampje,

Wat een snelle service, met dit forum ben ik echt blij.

Intussen heb ik ook niet stil gezeten en heb de kap en de achterzijde intussen verwijderd maar zie geen beschadigde kabel.
Van het element heb ik een foto gemaakt, maar die is te groot om hier te plaatsen. Hoe moet dat nu?
groetjes,

Bart
Gebruikersavatar
Tukkertje
Beheerder
Berichten: 236
Lid geworden op: 08 nov 2018, 21:50

Hier kan je lezen hoe je foto's kunt plaatsen.
IF YOU CAN'T FIX IT WITH A HAMMER, YOU'VE GOT AN ELECTRICAL PROBLEM
Fixed? thanks us with :beer::beer::beer:
Gebruikersavatar
Bart Bartels
Berichten: 68
Lid geworden op: 12 feb 2019, 15:47

groetjes,

Bart
Gebruikersavatar
LAMPJE
Beheerder
Berichten: 1423
Lid geworden op: 08 nov 2018, 22:43

Heb je de weerstand van het element gemeten?

Nu je de achterzijde toch los hebt, zou ik je aan willen aanraden om een paar foto's te maken van de vlotter- en pompbak, want die kun je dan net zo goed even goed schoonmaken. Normaal komt daar niemand maar is toch een storingsbron. De pomp kan met het losmaken van 3 clips zo uit het bakje worden gehaald.
Met vriendelijke groet,


Lampje



Bent u tevreden met onze gratis hulp? En draait uw machine weer voor een paar centen?


Wij lusten wel een biertje
Gebruikersavatar
Tukkertje
Beheerder
Berichten: 236
Lid geworden op: 08 nov 2018, 21:50

Het klemmetje bij de rode pijl, heb je die zelf losgehaalt of was dat al zo?
Hij zit er namelijk niet goed op.
Als dat klemmetje tegen een stekkertje aankomt en in verbinding staat met de buitenkant van het element dan heb je kortsluiting.
Zet deze er eens goed op en zorg dat de stekkertjes niet geraakt worden.
Is de kortsluiting nu weg?
Afbeelding
IF YOU CAN'T FIX IT WITH A HAMMER, YOU'VE GOT AN ELECTRICAL PROBLEM
Fixed? thanks us with :beer::beer::beer:
Gebruikersavatar
Bart Bartels
Berichten: 68
Lid geworden op: 12 feb 2019, 15:47

Dat je dat zo maar hebt gezien Bennie, ik had er over heen gekeken. Maar de schuifstekker zat vastgebakken aan het beugeltje wat in contact staat met de aarde. En heeft de zekering opgeblazen.

Dus ik heb goede hoop dat het weer goed komt.

Ik heb de weerstand van het element gemeten deze was goed, een weerstand van 24,2 ohm in koude toestand.
Dat zou dan een stroom moeten geven van 9,55 Ampere,
dan kom ik met de stroom in het kwadraat maal de weerstand uit op 2221 watt.
Dat komt dus aardig in de buurt van de 2200 w wat op het element staat.

Ik heb het advies gevolgd en het pompje verwijderd. Het zat allemaal vol met een vieze kleverige substantie.
Ook de vlotter bewoog nog nauwelijks.
pomp-vlotter vuil.gif



Pomp Sump vuil.gif


Ik zal de zaak van binnen eens grondig reinigen, maar dat lukt vanavond niet meer.

Mannen alvast hartelijk dank
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
groetjes,

Bart
Gebruikersavatar
LAMPJE
Beheerder
Berichten: 1423
Lid geworden op: 08 nov 2018, 22:43

Bart heb je er ook rekening mee gehouden, dat de condensor die links onder achter het klepje zit ook heel vuil kan zijn?
Die kan er uit en kun je onder de douche zetten om schoon te spoelen. Dat moet zowel in de langrichting als in de dwarsrichting doorspuiten

Als je in het bakje van de pomp een natzuiger hangt dan kun je zowel van af het condensorcompartiment en ook het condensbak compartiment de zaak met douchekop, of slang mooi doorspoelen. Vul de zaak eerst lekker met een sop van allesreiniger en laat dat weken. De condensbak heeft een overstort, die bij de vlotter uitkomt en vanaf de condensorruimte gaat de stroom de hele sumptank door, dus wordt die ook helemaal meegenomen. Blijf gewoon doorgaan totdat er geen pluizen blubber meer in de stroom te zien is. Dat kan wel 4 volle emmers water op leveren, dus een natzuiger is hiervoor een zeer welkom stuk gereedschap.
Met vriendelijke groet,


Lampje



Bent u tevreden met onze gratis hulp? En draait uw machine weer voor een paar centen?


Wij lusten wel een biertje
HaZee
Berichten: 58
Lid geworden op: 08 nov 2018, 21:34

Bart Bartels schreef: 12 feb 2019, 21:24 (...) Maar de schuifstekker zat vastgebakken aan het beugeltje (...)
Hoi Bart, dat is geen goed teken, want dan is die aansluiting van het stekkertje gecorrodeerd. Dat moet je eigenlijk wel even herstellen voordat je de boel straks weer dicht schroeft 8-)

Tip: Schuif stekker afknippen opnieuw aansnijden en nieuwe stekker er op krimpen is het beste. Ter bescherming kan je er evt. ook nog crc 2-26 er op spuiten (crc 2-26 is een multifunctioneel smeermiddel dat elektrische uitval door het indringen van water, condensatie of corrosie voorkomt)
Goed geholpen? Help ons dit forum in de lucht te houden!
Gebruikersavatar
Bart Bartels
Berichten: 68
Lid geworden op: 12 feb 2019, 15:47

Hallo Heren,
Ik dacht dat dit even een klein klusje was, maar dat viel even tegen. Want blijkbaar had mijn vrouw de gebruiksaanwijzing niet gelezen, want daarin stond: "Maak de warmtewisselaar op zijn minst elke drie maanden schoon" en zat de condensor helemaal vol met pluis en blubber en was aardig verstopt.

Nieuw stekkertje aan verwarmingselement. Geen CRC 2-26 gebruikt, want ik zou niet weten waar dat te koop is.

Maar nu is alles schoon en kan ik weer gaan draaien, want het wasgoed hoopt zich op. De zekeringen blijven heel. Ga zo even een partij handdoeken draaien.

Ik heb er weer vertrouwen in.

Ik hou jullie op de hoogte,

gr Bart
groetjes,

Bart
Gebruikersavatar
LAMPJE
Beheerder
Berichten: 1423
Lid geworden op: 08 nov 2018, 22:43

Om de hoek is het niet te koop maar als je googled kun je het haast overal bestellen.

Wat is de functie van CRC 2-26. Je moet wel de versie van de electrische contactspray hebben en niet de WD40 versie

http://www.crc-sprays.nl/Universeel_sme ... 123.0.html
Met vriendelijke groet,


Lampje



Bent u tevreden met onze gratis hulp? En draait uw machine weer voor een paar centen?


Wij lusten wel een biertje
KLN
Berichten: 67
Lid geworden op: 24 dec 2018, 13:48

Beste Bart,

hopelijk is dit de oplossing (het stekkertje) dan ben je snel klaar. Ook ik heb mijn droger m.b.v. dit forum weer aan de praat gekregen 😃
Ik heb ook een Whirlpool maar dan een Indiana C. Ik heb de pomp en vlotterbak niet gezien (ook niet naar gezocht...) Is die via de achterkant te bereiken?

@Bennie: je hebt haviksogen 🦅 👀

@Lampje: is die smurrie het gevolg van wasverzachter? 😮

@HaZee: nice to meet you 👋. Is dat crc 2-26 hetzelfde als WD-40?
KLN
Berichten: 67
Lid geworden op: 24 dec 2018, 13:48

berichten gekruist....
Gebruikersavatar
LAMPJE
Beheerder
Berichten: 1423
Lid geworden op: 08 nov 2018, 22:43

klussenier schreef: 13 feb 2019, 14:03

@Lampje: is die smurrie het gevolg van wasverzachter? 😮
Is dat crc 2-26 hetzelfde als WD-40?
Ja dat is het gevolg van wasverzachter

zie het artikel wat ik daar over geschreven heb:
Wasverzachter is geen vriend van wasdroger

CRC 2-26 is meer gericht op de electrotechniek en WD40 meer op de werktuigbouw en als vervanger van kruipolie
Met vriendelijke groet,


Lampje



Bent u tevreden met onze gratis hulp? En draait uw machine weer voor een paar centen?


Wij lusten wel een biertje
Gebruikersavatar
LAMPJE
Beheerder
Berichten: 1423
Lid geworden op: 08 nov 2018, 22:43

klussenier schreef: 13 feb 2019, 14:03
Ik heb ook een Whirlpool maar dan een Indiana C. Ik heb de pomp en vlotterbak niet gezien (ook niet naar gezocht...) Is die via de achterkant te bereiken?
Ja de achterplaat moet er af,
Kun je gelijk de verwarmingselementen en de pompruimte schoonmaken. Zit links achter net als bij deze machine.
Met vriendelijke groet,


Lampje



Bent u tevreden met onze gratis hulp? En draait uw machine weer voor een paar centen?


Wij lusten wel een biertje
Gebruikersavatar
Bart Bartels
Berichten: 68
Lid geworden op: 12 feb 2019, 15:47

Nou ik heb te vroeg gejuicht.

De machine zegt dat hij klaar is, maar het wasgoed is nog lang niet droog, geen alarm of foutcode hij maakt gewoon zijn programma af. Maar stopt schijnbaar te vroeg.

Wat kan dat nu nog zijn?

gr. Bart
groetjes,

Bart
KLN
Berichten: 67
Lid geworden op: 24 dec 2018, 13:48

Bart,
wordt de machine wel warm; voel je warme lucht ontwijken?

In feite zegt de machine dat ie klaar is als de was een bepaalde droogte-graad heeft bereikt. Dit meet ie a.d.h.v. sensoren (volgens mij bij een Whirlpool direkt in de kuip onder het pluizenfilter). Dit zijn twee parallel lopende metalen strippen. Die moet je schoonmaken af en toe. Zie hiervoor viewtopic.php?f=6&t=338

Bij mij werd de machine niet warm en bleef het ding maar draaien en blazen. Maar omdat de sensors goed werkten, zei de machine niet dat ie klaar was.
HaZee
Berichten: 58
Lid geworden op: 08 nov 2018, 21:34

klussenier schreef: 13 feb 2019, 14:03 Beste Bart,

hopelijk is dit de oplossing (het stekkertje) dan ben je snel klaar. Ook ik heb mijn droger m.b.v. dit forum weer aan de praat gekregen 😃
Ik heb ook een Whirlpool maar dan een Indiana C. Ik heb de pomp en vlotterbak niet gezien (ook niet naar gezocht...) Is die via de achterkant te bereiken?
Yep, rechtsonderin bij de Whirlpools die ik tot nu toe in handen heb gehad.
Achterplaat eraf en je kunt er goed bij!
klussenier schreef: 13 feb 2019, 14:03 @Lampje: is die smurrie het gevolg van wasverzachter? 😮

@HaZee: nice to meet you 👋. Is dat crc 2-26 hetzelfde als WD-40?
Ik antwoord even ipv Lampje, want dat is een inkoppertje ;-)
Yep, dat is wasverzachter samen met de pluisjes die toch altijd weten te ontsnappen. Is echt vieze bende en moet er echt uit, want kan ook pompje en vlottertje beïnvloeden!

👋
Goed geholpen? Help ons dit forum in de lucht te houden!
Gebruikersavatar
LAMPJE
Beheerder
Berichten: 1423
Lid geworden op: 08 nov 2018, 22:43

Bart,
je hebt mazzel het vochtmeetsysteem, zoals de klussenier al noemde, meet hier de vochtigheid niet goed, maar is gelukkig eenvoudig. Nat wasgoed heeft een lage weerstand en droog wasgoed heel hoog.

Nu heb jij een heel eenvoudig systeem met slechts 2 strippen in de voorzijde van de trommel op het vaste gedeelte en hebt niets te maken met een aardingsborstel, een meetborstel, geleidebanen en trommelnokken. Dus kan het niet zo moeilijk worden

Jij neemt een dotje met azijn en poetst de twee sensoren goed schoon. Ga er niet met een schuurspons op, gewoon inweken en poetsen.
En probeer het daarna uit met twee handdoeken. De meting gebeurt alleen tijdens stilstand, als er van draairichting wordt veranderd. Dus er moet altijd wel een stuk wasgoed op de sensor vallen. Vanachter deze sensoren gaan er twee bruine draden naar de printkaart naar een twee polige stekker op positie J11. En is het tussen deze twee punten uit te meten of de verbinding tussen sensor en print goed is.

Als je een spiegeltje pakt kun je zo de drie schroeven bereiken en wip je de sensor er zo uit. aan iedere zijkant 1 en 1 midden onder.
Met vriendelijke groet,


Lampje



Bent u tevreden met onze gratis hulp? En draait uw machine weer voor een paar centen?


Wij lusten wel een biertje
Gebruikersavatar
Bart Bartels
Berichten: 68
Lid geworden op: 12 feb 2019, 15:47

Het schaamrood staat op mijn kaken.

Filter-en-sensor.gif



Ik dacht dat ik alles schoon had, maar had het filter onder de deur over het hoofd gezien.

En toen ik het sensor huis los haalde schrok ik werkelijk.
Hier is in al die jaren nooit iemand geweest.


Filter-en-sensor2.gif

Het blijkt dat de ene stekker zwaar gecorrodeerd is, want die zat helemaal ingepakt in een lading nat stof.


20190213_123509.jpg

Denken jullie dat dit de oorzaak is?

gr. Bart
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
groetjes,

Bart
Gebruikersavatar
LAMPJE
Beheerder
Berichten: 1423
Lid geworden op: 08 nov 2018, 22:43

Ja, dat denk ik zeker!

Want, dat ziet er nou niet echt betrouwbaar electrotechnisch uit.
Het bruine kabeltje komt via een rubber tule vanuit het frontpaneel, kun je genoeg lengte krijgen om het schoentje af te knippen en opnieuw te monteren?

Als je geen speciale krimptang hebt, dan is het ook goed te doen met een zijkniptang waar je voorzichtig in het dikke deel van de schoen kerven in drukt. Ik zou wel even oefenen op een oud stuk snoer, want als je te hard drukt knip je het door en wordt het nog korter. Ook kun je deze schoentjes voor de zekerheid even doorsolderen met een puntboutje.

20190213_121808.jpg



En klem achter de twee contacten een weerstandje van zo rond de 8 kilo-ohm. Dan moet, als de rest van het circuit goed is, de machine door blijven drogen. Hij zal niet meer afslaan, dus blijf er wel bij, dat als de was eenmaal droog is, er geen oververhitting plaats vindt.

Om dat ohms te meten, zou je dat kunnen doen tussen de 2 polige stekker van de printkaart, die thuishoort bij J11 met de twee bruine draden en het contact van de sensor.
Het is echter erg lastig om met de dikke meetpennen van een multimeter contact te krijgen met de contacten van de stekkers. Ik steek hierbij altijd een naaldje in de fijne opening om zo goed contact te krijgen en hang mijn meetsnoer met een krokodillenbek aan de naald. Op deze manier krijg je overal contact.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Met vriendelijke groet,


Lampje



Bent u tevreden met onze gratis hulp? En draait uw machine weer voor een paar centen?


Wij lusten wel een biertje
Gebruikersavatar
Bart Bartels
Berichten: 68
Lid geworden op: 12 feb 2019, 15:47

Elke keer kom ik weer een stap verder, de weerstand die ik vinden kon was 8,2 Kohm en die heb ik achter de aansluitklemmen geklemd. En het plastic deel weer gemonteerd en aangesloten nadat ik de stekkers had vervangen.

Nu zat ik me af te vragen of deze weerstand niet kapot zou gaan, omdat er misschien te veel stroom door loopt. Want de weerstand was maar 1 watt.

Ik was de klussenier nog een antwoord schuldig. Of de verwarming het wel deed? Nou daar was ik de laatste dagen nog niet aan toe gekomen.
Maar nu de machine wel door blijft draaien, kon ik dat controleren.

Dus de vochtmeting is verbeterd, maar het verwarmingselement laat het afweten. Het element is goed, maar wordt niet warm.

Door de kortsluiting zal er wel een relais gesneuveld zijn, maar welke? En hoe kom ik daarbij?

Ik hoop op een snel antwoord. Want ik ruik wel succes en begin het al leuker te vinden.

gr. Bart
groetjes,

Bart
KLN
Berichten: 67
Lid geworden op: 24 dec 2018, 13:48

Bart,

Een weerstand wordt uitgedrukt in Ohm (niet Watt). Ik hoop niet dat je een "1" gemeten hebt als weerstand. Veel multimeters geven nl. een soort van 1 aan en dat betekent "oneindig" en dat betekent in jouw geval dat jouw weerstand kapot is. Controleer dus nog een keer je setting op de multimeter. Wat je dan/opnieuw meet, zal Lampje wel juist weten te interpreteren.

Jij gaf aan dat je WD wel loopt (zoals gebruikelijk) maar de was niet droog wordt. Tegelijkertijd gaf je aan dat je WD wel op een gegeven moment aangeeft dat de was droog is "hij zegt dat ie klaar is.."
Dit laatste verwart me. Als je droger niet droogt, zullen de sensoren meten en vaststellen dat de was nog niet droog is en verder drogen. Het programma stopt pas als:
a) de juiste droogte is bereikt (dwz er te weinig weerstand is), of b
b) er een bepaalde maximumtijd wordt overschreden. Dit weet ik niet maar ik kan het me voorstellen. Dat zou dan jouw " einde programma" veroorzaken/verklaren. Hopelijk kan één van de anderen hier (Lampje, Bennie, HaZee) hier iets over toevoegen, dan wel bevestigen.

Wat de controle van de heater betreft, verwijs ik je naar mijn casus: viewtopic.php?f=1&t=323

Succes en groet,
Gebruikersavatar
Bart Bartels
Berichten: 68
Lid geworden op: 12 feb 2019, 15:47

Bart Bartels schreef: 14 feb 2019, 10:43
Nu zat ik me af te vragen of deze weerstand niet kapot zou gaan, omdat er misschien te veel stroom door loopt. Want de weerstand was maar 1 watt.

gr. Bart
Dat deze bewering niet klopt, ach het had voor de leken iets anders gesteld kunnen worden.

Ik had voor de leken kunnen schrijven: Want de weerstand van 8K2 had maar een dissipatievermogen van 1 watt. Had ik dan van de leken antwoord gekregen op mijn vraag?

Want zoals ik in mijn eerste bericht heb gesteld, heb ik ervaring met electrotechniek maar niet met witgoed.

En Lampje zal echt mijn vakjargon wel verstaan. Want die loopt al heel wat jaartjes mee in dit vak.

En het gaat helemaal niet over de beruchte weerstand, maar een testweerstand, die Lampje introduceerde, om de machine qua vochtmeting te manipuleren.
groetjes,

Bart
Gebruikersavatar
LAMPJE
Beheerder
Berichten: 1423
Lid geworden op: 08 nov 2018, 22:43

Bart Bartels schreef: 14 feb 2019, 10:43
Nu zat ik me af te vragen of deze weerstand niet kapot zou gaan, omdat er misschien te veel stroom door loopt. Want de weerstand was maar 1 watt.
Nou Bart dat zal niet zo'n vaart lopen want dit wordt allemaal door zulke kleine SMD componentjes gemeten die vragen nauwelijks vermogen.

De spanning waarmee gemeten wordt moet door een trafo galvanisch van het net worden gescheiden En deze trafo geeft afhankelijk van de fabrikant een spanning af tussen de 20 en 24 volt.
Dus zelfs als ik die regelrecht aan zou sluiten op de weerstand van 8K2 dan gaat er een stroom lopen tussen 25 en 30 mA wat een vermogen zal gebruiken van tussen de 50 en 72 mW.
Dus je zou zelfs een weerstand van een 1/4 watt nog kunnen gebruiken. Hou je nog ruim over.

Ik heb even in mijn test opstelling gekeken waar jij het beste meten kunt.

en het (deel) schema


Schema-verwarming.gif

en een foto met de uitleg,
door op de punten J1 en J5 te meten heb je alles inclusief de drie thermostaten. En naar gelang kun je over de elementen meten (J2-J3)

totaal-print-met-stekkers.gif
Als het relais K1 is overleden dan wil ik je graag verwijzen naar:

Het vervangen van een relais

Powerrelais vervanger van Omron G2RL-1A-E-CF
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Met vriendelijke groet,


Lampje



Bent u tevreden met onze gratis hulp? En draait uw machine weer voor een paar centen?


Wij lusten wel een biertje
Gebruikersavatar
LAMPJE
Beheerder
Berichten: 1423
Lid geworden op: 08 nov 2018, 22:43

klussenier schreef: 14 feb 2019, 13:09
Jij gaf aan dat je WD wel loopt (zoals gebruikelijk) maar de was niet droog wordt. Tegelijkertijd gaf je aan dat je WD wel op een gegeven moment aangeeft dat de was droog is "hij zegt dat ie klaar is.."
Dit laatste verwart me. Als je droger niet droogt, zullen de sensoren meten en vaststellen dat de was nog niet droog is en verder drogen. Het programma stopt pas als:
a) de juiste droogte is bereikt (dwz er te weinig weerstand is), of
b) er een bepaalde maximumtijd wordt overschreden.
Succes en groet,
Beste klussenier, je gaat uit van verkeerde veronderstellingen en dan ga je met je logica helemaal de bietenberg op.

1- Je gaat er maar vanuit dat sensoren goed werken. Ja, dat is een van de drie mogelijkheden in de techniek.
De andere twee zijn:
- de sensor is duidelijk defect en geeft een vaste waarde hoog of laag of een vaste tussenwaarde.
- de sensor doet maar wat en geeft wisselende waarden af. Van een oneindige weerstandswaarde tot de absolute waarde op het moment.

En die laatste problemen hebben wasdrogers nog al eens en dan is het net een flipperkast en zegt de wasdroger dat hij klaar is, want hij meet een onderbreking en wordt het nakoelprogramma opgestart en de antikreuk en stopt de machine. Met of zonder verwarming. Dat maakt niets uit, hij meet droog en stopt.

Wasverzachter is een van de oorzaken van slecht werkende automatisering op zowel condensafvoer,- als droogteregeling gebied. De vettigheid gaat overal zitten. op de meetbaan, op de meetborstel, op de meetstaven, op de trommelaardingskoolborstel op de ribben in de trommel.

De pomp verstopt en de vlotter blijft hangen met alle ellende die volgt. Dus jouw theorie gaat helaas niet op in de praktijk

2- je schrijft: a) de juiste droogte is bereikt (dwz er te weinig weerstand is),

Dat is pertinent onjuist. Nat wasgoed bevat een hoeveelheid water en leidingwater in Nederland is geleidend. Hoewel niet overal hetzelfde.
En geeft op de sensoren een lage weerstand. En droog wasgoed , daarvan is het water verdampt en is de geleiding weg.

Met een droge handdoek kun je dan ook gewoon een slachtoffer, die zich electrocuteert door middel van een droge handdoek vastpakken en hem van de spanning voerende geleider trekken. In de hoop, dat die persoon nog te redden is.

Dus Sensoren zijn niet feilloos. En een bron van problemen. Oorzaak vaak slecht onderhoud en gebruik van wasverzachter Kijk maar eens in de Index hoeveel er gemeld worden
Droog wasgoed heeft een hoge weerstand
Nat wasgoed heeft een lage weerstand
Met vriendelijke groet,


Lampje



Bent u tevreden met onze gratis hulp? En draait uw machine weer voor een paar centen?


Wij lusten wel een biertje
Gebruikersavatar
Bart Bartels
Berichten: 68
Lid geworden op: 12 feb 2019, 15:47

Lampje,

wat heb je dat mooi voor me klaar gezet, wat een mazzel dat jij hetzelfde type als testobject hebt, om je printen te testen.

Wat je al vermoedde klopt dus, want relais K1 is ter ziele.

Ik heb hem bij Maak mijn witgoed zelf! Powerrelais vervanger van Omron G2RL-1A-E-CF besteld.

Ik ben werkelijk blij met jullie steun en heb voor jullie allemaal ook een paar biertjes besteld.

Dat hebben jullie wel verdiend met zo'n prachtig initiatief om het milieu, maar ook mijn portemonnee te sparen.

gr. Bart
groetjes,

Bart
Gebruikersavatar
LAMPJE
Beheerder
Berichten: 1423
Lid geworden op: 08 nov 2018, 22:43

Nou Bart, dank je wel, tevreden klanten, daar houden we van.

Want dan zijn wij ook blij, het is tenslotte een hobby.

En dat biertje zal er best wel in gaan. Ik heb nog even tijd vanavond
Met vriendelijke groet,


Lampje



Bent u tevreden met onze gratis hulp? En draait uw machine weer voor een paar centen?


Wij lusten wel een biertje
Gebruikersavatar
LAMPJE
Beheerder
Berichten: 1423
Lid geworden op: 08 nov 2018, 22:43

Bart, als je de print toch los hebt, zou je dan een foto kunnen maken, speciaal van de soldeerzijde bij het rechthoekige relais K1? en ook van de relais K2 en K3

Foto's uploaden
Met vriendelijke groet,


Lampje



Bent u tevreden met onze gratis hulp? En draait uw machine weer voor een paar centen?


Wij lusten wel een biertje
Gebruikersavatar
Bart Bartels
Berichten: 68
Lid geworden op: 12 feb 2019, 15:47

Hallo Lampje,

hier de link van de foto's

https://photos.app.goo.gl/vePFC4vhHC6wb4uH6
https://photos.app.goo.gl/M7pV1qMdA2MbKr3HA


hopelijk is dit naar wens.

gr. Bart
groetjes,

Bart
KLN
Berichten: 67
Lid geworden op: 24 dec 2018, 13:48

Bart,

fijn dat de WD weer gerepareerd lijkt te worden/zijn; blijkbaar hadden we hetzelfde probleem... 🙂

Lampje,
ik heb me idd verkeerd uitgedrukt. De weerstand van droge was is hoger (en niet lager). Ik wist het wel want heb het immers van jou geleerd 😉 . Ik bedoelde "te weinig geleiding"....
Wat mijn redenering aangaat: omdat zijn machine wel degelijk een "einde programma" aangaf, lijkt me mijn assumptie dat de sensoren iets doen (al dan niet correct) aannemelijk (mogelijkheid 2 vervalt hiermee).
Ik twijfel niet aan jouw expertise, integendeel. Mijn inbreng is duidelijk bedoeld om logisch mee te denken om te kijken wat we kunnen uitsluiten of wat er onderzocht moet worden.

Maar nu vraag ik me het volgende af: blijkbaar is een relais kapot (van de verwarming neem ik aan). Hoe kan dan de wasdroger aangeven dat ie klaar is met correct werkende sensoren...? M.a.w. dan had de machine geen "einde programma" mogen aangeven tenzij er dan een andere parameter voorrang krijgt/om de hoek komt kijken. Hoe zien jullie dit?
Gebruikersavatar
LAMPJE
Beheerder
Berichten: 1423
Lid geworden op: 08 nov 2018, 22:43

klussenier schreef: 14 feb 2019, 13:09 Bart,

Ik hoop niet dat je een "1" gemeten hebt als weerstand. Veel multimeters geven nl. een soort van 1 aan en dat betekent "oneindig" en dat betekent in jouw geval dat jouw weerstand kapot is.

Beste klussenier,
Helaas is ook deze bewering niet juist.

Als een meter een "1" aangeeft dan betekent dat de gemeten waarde de maximaal ingestelde range overschrijdt.

Als voorbeeld: je stelt je meter in op de range 200 ohm en je meet een weerstand van 250 ohm, dan zal de "1" dus verschijnen.
De "1"betekent dat je op moet schalen naar een van de volgende ranges. Oneindig bij een "1" is dus pertinent onjuist. Want in de juiste schaal zal 250 ohm aangegeven worden en niet oneindig.
Met vriendelijke groet,


Lampje



Bent u tevreden met onze gratis hulp? En draait uw machine weer voor een paar centen?


Wij lusten wel een biertje
Gebruikersavatar
LAMPJE
Beheerder
Berichten: 1423
Lid geworden op: 08 nov 2018, 22:43

Klussenier ,
Dat er een relais stuk is lijkt wel zeker.
Storing zoeken is geen kwestie van aannames. Dat mag NOOIT. Storing zoeken is een kwestie van uitsluiten,nadat je daadwerkelijk geconstateerd hebt, dat dit deel van de installatie goed werkt, door te meten of te controleren. En je vinkt niet af, voordat dit zeker is. Pas dan kun je een stap verder.
Doe je dat niet, dan ga je rond, als een drol in een pispot, en komt tot nergens. Storing zoeken is echt een vak, wat helaas niet iedere techneut in zijn vingers heeft.

In de luchtvaart wordt daar zelfs een handtekening voor gezet.

Als de sensoren goed zouden zijn, dan werd de was wel droog, maar duurt het een dag of wat langer, (boel veel) Want tenslotte werkt de luchtpomp nog wel. Maar een condensdroger heeft weer geen open verbinding, dus zal er weinig condenseren. Ook kan koude lucht niet zo veel vocht opnemen. Dus het werkt gewoon niet.

Hij zal dit dus niet aangeven en de dingen die jij misschien wilt, zitten er niet in. Alles draait om geld het chipje, wat nu overal stuk gaat, is er ook in een iets zwaardere versie, kost 10 cent meer en gaat dan nooit meer stuk. Maar dan gaan de witgoedjongens failliet of krijgen wat minder dikke nekken.

De beveiligingen van wasdrogers zijn, technisch gezien, gemiddeld ver onder de maat, maar ja het mag niets kosten. Ook de eigenaren verwaarlozen de machines. Wie heeft er een rookmelder in de buurt van de wasdroger. En regulier onderhoud wordt niet gepleegd. Want het alleen maar uitvegen van de filters is niet voldoende.

Lang niet alle wasdrogers zijn voorzien van bijv. een snaarbreuk beveiliging. terwijl dit met een microschakelaar van een paar dubbeltjes te doen is. Dit terwijl veel verwarmingselementen open gloeispiralen zijn. Die gloeien dan wel niet vanwege de vele lucht, die er langs geblazen wordt. Maar wat gebeurt er als de riem knapt, de ventilatie dus ook stopt, Want het wasgoed wordt een blokkade. De spiralen gaan nu wel gloeien en het droge stof wat nagenoeg niemand regelmatig bij de elementen weghaalt explodeert. Want stof is explosief en de volgende woningbrand is er weer.
Met vriendelijke groet,


Lampje



Bent u tevreden met onze gratis hulp? En draait uw machine weer voor een paar centen?


Wij lusten wel een biertje
Gebruikersavatar
LAMPJE
Beheerder
Berichten: 1423
Lid geworden op: 08 nov 2018, 22:43

De foto's zijn mooi scherp en kon ze goed uitvergroten en daarom heb ik toch in de buurt van het relais ook nog wat haarscheuren in een vermogenssoldering geconstateerd.

Het relais moet je wel vervangen maar dit punt geeft nu of in de toekomst problemen.

https://photos.app.goo.gl/6PRjXWjry4xtLPsq8
https://photos.app.goo.gl/2k4tQcKeEmS3MyALA
Met vriendelijke groet,


Lampje



Bent u tevreden met onze gratis hulp? En draait uw machine weer voor een paar centen?


Wij lusten wel een biertje
Gebruikersavatar
Bart Bartels
Berichten: 68
Lid geworden op: 12 feb 2019, 15:47

Dat je dat gezien hebt, aan de hand van een foto vind ik heel knap, want ik moest er echt een vergrootglas bij halen, om het te kunnen ontdekken.
En dat alles nadat je mij dit verteld hebt en waar ik zoeken moest.

Je moet heel goed kijken met veel licht, maar dan zie je echt een haarscheurtje.
Geeft dat echt zulke problemen?

Geweldig!

Ik heb gelijk de soldeerbout maar opgewarmd en heb het proberen te solderen.
Dit is geen dagelijks werk voor mij, en eerlijk gezegd, viel het me wel een beetje tegen.
Het wilde allemaal niet lekker vloeien, het werk verdient geen schoonheidsprijs.

Maar wat ik niet goed doe, weet ik ook niet. Hebben jullie nog tips?

Want als, waarschijnlijk, morgen het relais binnenkomt, moet dat er toch wel knap in gezet worden.

gr. Bart
groetjes,

Bart
Gebruikersavatar
LAMPJE
Beheerder
Berichten: 1423
Lid geworden op: 08 nov 2018, 22:43

Bart,

heb je mijn eerder bericht dan niet gelezen en gedaan, wat daar verteld wordt?

Relais vervangen

Heel belangrijk is een goed vloeimiddel, daar verwijs ik ook naar, en nee, ik heb geen aandelen, maar wel een heel goede ervaring hiermee.

Speciaal in de printreparaties.
Met vriendelijke groet,


Lampje



Bent u tevreden met onze gratis hulp? En draait uw machine weer voor een paar centen?


Wij lusten wel een biertje
HaZee
Berichten: 58
Lid geworden op: 08 nov 2018, 21:34

Hoi Bart,

Ik gebruik persoonlijk liever de flux-pen, maar dat is vooral vanwege het gemak en iets minder geklieder. Maar, toegegeven; met een wattenstaafje of sateprikkertje kan het ook prima met de flux die Lampje voorstelt. Ik denk zelfs dat je er langer mee doet ook (maar ja, mijn flux-pen is nog lang niet leeg 8-) )

Ik heb overigens wel aandelen dus hierbij ook een low budget oplossing zonder aankoop verplichting:
Evt. kan je ook wat extra soldeertin toevoegen (eerst op de punt en dan ook op de printplaat). Dat kan je dan het beste wel even weer weghalen met een tinzuiger (die heb je vast al en anders kan je die hier goedkoop bestellen) en de soldering opnieuw doen. In de extra soldeertin zit nl. ook flux en het neemt in één keer ook wat extra hitte mee wat het smelten versnelt.

Succes met het (de)solderen!
Goed geholpen? Help ons dit forum in de lucht te houden!
Gebruikersavatar
LAMPJE
Beheerder
Berichten: 1423
Lid geworden op: 08 nov 2018, 22:43

Ach ja HaZee,

een persoonlijke voorkeur zal er altijd blijven.

De meeste posters hier, zullen echter niet wekelijks solderen.
De fluxpen heeft een houdbaarheid tot een jaar na de productiedatum en dat heeft het soldeervet niet.

Ik soldeer nog met harskernsoldeer die misschien wel 40 jaar oud is. Niets mis mee.
Met vriendelijke groet,


Lampje



Bent u tevreden met onze gratis hulp? En draait uw machine weer voor een paar centen?


Wij lusten wel een biertje
HaZee
Berichten: 58
Lid geworden op: 08 nov 2018, 21:34

Daar heb je helemaal gelijk in inderdaad :!:
Goed geholpen? Help ons dit forum in de lucht te houden!
Gebruikersavatar
Bart Bartels
Berichten: 68
Lid geworden op: 12 feb 2019, 15:47

Ik kreeg net de onderdelen binnen, daar ben ik heel blij mee en kan dit weekend spenderen aan mijn droger.

Hartelijk dank HaZee voor de snelle service.
groetjes,

Bart
HaZee
Berichten: 58
Lid geworden op: 08 nov 2018, 21:34

Succes met de reparatie👍
Goed geholpen? Help ons dit forum in de lucht te houden!
Gebruikersavatar
Bart Bartels
Berichten: 68
Lid geworden op: 12 feb 2019, 15:47

viewtopic.php?p=2188#p2188

Het relais K1 heb ik vervangen en de slechte soldering nogmaals onder handen genomen.

Het element wordt warm, maar hoe?

Dat is voor mij een raadsel, want de clixon aan de rechterzijde van het schema TH1.2 (waarschijnlijk de regelthermostaat op het element) blijkt defect en oneindig te zijn.

In het schema staat de aftakking J2 niet aangesloten, maar daar staat toch spanning op. Waar komt dit dan vandaan?

Wie weet hier meer van?
groetjes,

Bart
Gebruikersavatar
Tukkertje
Beheerder
Berichten: 236
Lid geworden op: 08 nov 2018, 21:50

dag bart, ik had ze thuis ook liggen, en ze moeten allebei laagohmig zijn.
Maar ik moet zeggen dat je op de klemmen slecht contact kunt krijgen, meet eens met schuifstekkers en een stukje draad er aan.
Volgens deze info (zie foto) geeft die met groen op de achterkant de temperatuur door aan de sturing en schakelt hij dus het element niet zelf.
Afbeelding
IF YOU CAN'T FIX IT WITH A HAMMER, YOU'VE GOT AN ELECTRICAL PROBLEM
Fixed? thanks us with :beer::beer::beer:
Gebruikersavatar
Bart Bartels
Berichten: 68
Lid geworden op: 12 feb 2019, 15:47

Bedankt Bennie,


Clixon2.gif



Maar de Clixon is echt stuk van zelfs met geschuurde contacten geeft hij wisselende waardes van kilo-ohms aan en de klinknagelverbindingen naar het binnenwerk van de clixon zijn zwaar gecorrodeerd.
Mijn machine is exact zo aangesloten zoals op het schema staat.
Schema-verwarming.gif
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
groetjes,

Bart
Gebruikersavatar
LAMPJE
Beheerder
Berichten: 1423
Lid geworden op: 08 nov 2018, 22:43

Ja Bart, die is dus gewoon stuk. Dat zijn ook de kosten niet, want rond de 14 euro is de hele set te koop.

Clixon6.gif




In het systeem zitten 3 thermostaten
T1 zit in de warme lucht na het wasgoed en sluit bij temperaturen onder de 68 graden en opent wanneer de temp 83 graden is.

Dit is waarschijnlijk de hoofdregeling.
Dan zitten er twee op het element, waarvan T3 de oververhittingsthermostaat is en eigenlijk altijd gesloten is, totdat de temperatuur van het verwarmingsblok boven de 260 graden uitkomt, en omdat hij pas weer sluit bij -35 volgens de specificatie, zal hij onder normale omstandigheden dus nooit meer sluiten. En blijft de machine koud.

Dan hebben we T2, dat is de temperatuurregeling van het element en deze schakelt in, beneden de 165 graden en schakelt uit, boven de 210 graden Celsius.

Nu hebben we nog het misterie van de aftakking, die aangesloten zit op J2.

Laten we er van uitgaan, dat de machine zo aangesloten is, dat de fase op de L(ive) staat en de nul op de N(eutral).

Wat is dan de spanning op het punt J2 in normaal bedrijf?

Dat is afhankelijk van de stand van T2, is deze gesloten, dan staat er nul volt op. Maar staat hij open, dan is dat 230 volt.

Maar wat, als deze T2 niet schakelt? Dan wordt de spanning op J2, afhankelijk van de T1.

Is deze open, dan is er nul volt op J2 en is deze gesloten, dan staat er 230 volt op.

Dus net andersom, als bij T2.

Het zou een manier van signaleren kunnen zijn, om te kijken welke thermo schakelt, maarrrrr......

Nu wasdrogers niet meer vast aangesloten moeten zijn, kan de spanning op L1 en de N ook verwisseld zijn, omdat de stekker er op 2 manieren in kan. En gaat dan het schema dus net andersom.

Dus eerlijk gezegd, kan ik hier geen chocolade meer van maken.

Dan zou het nog kunnen zijn, dat de spanning, die er staat tussen N en J2, bewaakt wordt, dan kun je wel onderscheid maken. Maar ik hoop dat er iemand is, die mij dit uit kan leggen.

Hier is ook al uitgebreid ingegaan op deze materie: https://www.klusidee.nl/Forum/whirlpool ... 49766.html
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Met vriendelijke groet,


Lampje



Bent u tevreden met onze gratis hulp? En draait uw machine weer voor een paar centen?


Wij lusten wel een biertje
Gebruikersavatar
Bart Bartels
Berichten: 68
Lid geworden op: 12 feb 2019, 15:47

Hallo Lampje,
hartelijk dank voor de uitgebreide uitleg.

Ik heb intussen bij de officiele dealer van Whirlpool de onderdelen besteld Clixons wasdroger

Dus maar even afwachten wanneer dat komt.
Maar we krijgen hem handtam!
groetjes,

Bart
Gebruikersavatar
Bart Bartels
Berichten: 68
Lid geworden op: 12 feb 2019, 15:47

Vandaag kwam de post en had het pakje bij de buren afgeleverd. Ben gelijk na mijn werk aan de slag gegaan.

Deze reparatie was simpel en zo gepiept. Ik heb voor de zekerheid maar even alle stekkers van clixons en het element vervangen.

En hij doet het weer als vanouds. Ik begin het witgoed te begrijpen. Toch wel een leuke tak van sport die jullie beleven.

Nogmaals, aan het drietal, hartelijk dank.

Jullie hulp was geweldig.

Oh, in mijn blijdschap heb ik even vergeten te kijken, wat de machine doet, als dat dunne draadje, dat op J2 hoort, los ligt.
Maar de machine loopt, zit dicht en ik maak hem niet meer open! Sorry hoor.

Groetjes

Bart
groetjes,

Bart
Gebruikersavatar
LAMPJE
Beheerder
Berichten: 1423
Lid geworden op: 08 nov 2018, 22:43

Bart Bartels schreef: 20 feb 2019, 23:18
Oh, in mijn blijdschap heb ik even vergeten te kijken, wat de machine doet, als dat dunne draadje, dat op J2 hoort, los ligt.
Maar de machine loopt, zit dicht en ik maak hem niet meer open! Sorry hoor.
Dat geeft niets Bart, want je weet ik had dezelfde machine voor het bouwen van een printtester. En die is zowat klaar. Dan kan ik het gedrag mooi nabootsen, dus komt er antwoord op de vraag.

Dan kan ik de printen van Whirlpool en Zanussi testen. Gisteren een Miele gekregen. Nu ben ik nog op zoek naar een Siemens-Bosch en een AEG-Electrolux met het liefst een warmtepomp, want dat is wel de toekomst.

Dus wil je een machine dumpen denk aan ons.
Met vriendelijke groet,


Lampje



Bent u tevreden met onze gratis hulp? En draait uw machine weer voor een paar centen?


Wij lusten wel een biertje
Gesloten