Whirlpool AWZ 9600 3 rode knipperende lampjes

De wasdroger defect is natuurlijk erg vervelend! U kunt een monteur bellen maar die kost vaak veel geld.
Als u een beetje handig bent dan kunt u in veel gevallen uw wasdroger prima zelf repareren. Vaak met zeer lage kosten (minder als 10 euro)
Vragen over de reparatie of problemen met uw droger kunt u dan ook hier posten.
De mede-forum gebruikers en de moderators van DIY reparatie (www.DIYreparatie.nl) helpen u graag op weg!
Gesloten
Henk
Berichten: 30
Lid geworden op: 09 nov 2018, 22:05

Ik heb een Whirlpool AWZ 9600 condensdroger en die was helemaal dood. Door dit forum werd ik geattendeerd op het stappenplan op MaakMijnWitgoed.nl Ik heb met jullie hulp en de onderdeeltjes en gereedschappen van MaakMijnWitgoed de printplaat gerepareerd.

Als ik hem nu aan zet, duurt het even en dan gaan de lampjes branden, dus ik dacht; top, gerepareerd!
Helaas zijn 3 van de lampjes rood en ze knipperen...

Via een tip kwam ik op het idee dat dan mogelijk de printplaat voor de vochtmeting defect zou zijn. Ergens een vervangende printplaat voor de vochtmeting kunnen kopen, maar helaas het probleem is onveranderd...

Nu heb ik ergens gevonden dat ik de machine in test mode kan zetten. Daarbij is de programma draaiknop en een "Option" knop nodig, maar welke knop is dat dan?

Foto's bijgesloten van de knoppen en de service-tag in de deur!
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
Tukkertje
Beheerder
Berichten: 236
Lid geworden op: 08 nov 2018, 21:50

Heb je niet ergens een stekker nog loshangen?
Bij sommige whirpools kan je ook 2 stekkers per ongeluk omwisselen, de droger heeft dat in de gaten en kan je ook deze kuren krijgen.
Mogen we een paar foto's zien van de print terwijl de stekkers zijn aangesloten?
IF YOU CAN'T FIX IT WITH A HAMMER, YOU'VE GOT AN ELECTRICAL PROBLEM
Fixed? thanks us with :beer::beer::beer:
Henk
Berichten: 30
Lid geworden op: 09 nov 2018, 22:05

Dit heb ik initieel vervangen:
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Henk
Berichten: 30
Lid geworden op: 09 nov 2018, 22:05

Bennie schreef: 24 jan 2019, 22:23 Heb je niet ergens een stekker nog loshangen?
Bij sommige whirpools kan je ook 2 stekkers per ongeluk omwisselen, de droger heeft dat in de gaten en kan je ook deze kuren krijgen.
Mogen we een paar foto's zien van de print terwijl de stekkers zijn aangesloten?
Foto's bijgesloten.
Op de overzichtsfoto zie je de aarde er achterlangs lopen. Die gaat via een stekker op de printplaat.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
Tukkertje
Beheerder
Berichten: 236
Lid geworden op: 08 nov 2018, 21:50

Ik bedoelde eigenlijk de andere printplaat :roll:
IF YOU CAN'T FIX IT WITH A HAMMER, YOU'VE GOT AN ELECTRICAL PROBLEM
Fixed? thanks us with :beer::beer::beer:
Henk
Berichten: 30
Lid geworden op: 09 nov 2018, 22:05

Hierbij de foto's van de andere printplaten!
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
LAMPJE
Beheerder
Berichten: 1423
Lid geworden op: 08 nov 2018, 22:43

Henk welkom op het forum.

Hieronder twee links, waar je wat aan hebt.

Bauknecht Whirlpool Ikea Foutcodes 6th


Bauknecht Whirlpool Ikea Foutcodes begrijpen
Met vriendelijke groet,


Lampje



Bent u tevreden met onze gratis hulp? En draait uw machine weer voor een paar centen?


Wij lusten wel een biertje
Gebruikersavatar
LAMPJE
Beheerder
Berichten: 1423
Lid geworden op: 08 nov 2018, 22:43

Welke lampjes branden er rood?
Met vriendelijke groet,


Lampje



Bent u tevreden met onze gratis hulp? En draait uw machine weer voor een paar centen?


Wij lusten wel een biertje
Gebruikersavatar
Tukkertje
Beheerder
Berichten: 236
Lid geworden op: 08 nov 2018, 21:50

Controleer alle stekkertjes eens of de nokjes overeen komen met de inkepingen, er zijn namelijk stekkers die op 2 plaatsen passen
IF YOU CAN'T FIX IT WITH A HAMMER, YOU'VE GOT AN ELECTRICAL PROBLEM
Fixed? thanks us with :beer::beer::beer:
Henk
Berichten: 30
Lid geworden op: 09 nov 2018, 22:05

Ik heb de video's bekeken, dank!

De 1e video heb ik gevolgd om de foutcode te resetten. Er gebeurt echter helemaal niets: de rode lampjes blijven knipperen.
De 2e video legt alle foutcodes uit, maar ik heb geen schermpje waarop een F-code staat. Zie ik iets over het hoofd?

Hierbij een filmpje van wat mijn machine doet (incl. een poging om te resetten).
Henk
Berichten: 30
Lid geworden op: 09 nov 2018, 22:05

Het lijkt gelukt te zijn! Ik moet nog testen, maar ik krijg nu een betere reactie!
Lijkt toch een foute stekker te zijn geweest. Als ik ze zo aansluit (zie foto) dan komt er op het display een tijd te staan!
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
LAMPJE
Beheerder
Berichten: 1423
Lid geworden op: 08 nov 2018, 22:43

Had je geen foto's gemaakt toen je de zaak lostrok?
Met vriendelijke groet,


Lampje



Bent u tevreden met onze gratis hulp? En draait uw machine weer voor een paar centen?


Wij lusten wel een biertje
Henk
Berichten: 30
Lid geworden op: 09 nov 2018, 22:05

Lampje schreef: 24 jan 2019, 23:58 Had je geen foto's gemaakt toen je de zaak lostrok?
Jawel, maar ik heb hem met een defect gekocht. Heeft dus de vorige eigenaar verkeerd teruggezet blijkbaar :lol:
Henk
Berichten: 30
Lid geworden op: 09 nov 2018, 22:05

Hmmm, de eerste testrun met twee handdoeken gedrenkt in 1 liter schoonmaakazijn was niet succesvol.

Ingesteld op Katoen Kastdroog. Hij startte met 1:40 uur. Na een paar minuten stond er 22 minuten op het display. Circa een kwartier later was hij klaar. De handdoeken waren echter niet warm en nog flink vochtig...

Op advies van mijn vrouw "Extra droog" ingesteld en opnieuw gestart. De droger start nu met 2:10 op de klok. Ook die tijd is al heel snel een stuk korter (0:37 op de teller). De droger voelt nu warm aan (eerste keer niet gecheckt) en als de teller op 0:18 staat, stopt het draaien en blazen. Geen idee of dat onderdeel van het programma is ...

Na een kwartier zegt de machine dat 'ie klaar is, maar de handdoeken zijn warm en vochtig ...
Gebruikersavatar
Tukkertje
Beheerder
Berichten: 236
Lid geworden op: 08 nov 2018, 21:50

Volgens mij heb je 2 van deze meetstrips er in zitten.
poets die eens met de hand op.
Misschien poetsen de handdoeken niet goed genoeg.
Heb je het andere printje van de vochtmeting nog geprobeerd?
IF YOU CAN'T FIX IT WITH A HAMMER, YOU'VE GOT AN ELECTRICAL PROBLEM
Fixed? thanks us with :beer::beer::beer:
Gebruikersavatar
LAMPJE
Beheerder
Berichten: 1423
Lid geworden op: 08 nov 2018, 22:43

Ik denk dat je een denkfoutje maakt.

Het droogproces meet niet de vochtigheid van het wasgoed maar de geleiding. Ik weet niet in hoeverre azijn geleidt.

Een automatische wasdroger zal ook niet werken, als je wast met gedestilleerd water.

Dus probeer na de schoonmaaktactie met azijn, nu eens handdoeken te drogen, die gedrenkt zijn in kraanwater.

En meet het verschil eens in ohms tussen handdoeken met azijn en handdoeken met water. En vertel ons dat, dan weten wij dat ook.
Met vriendelijke groet,


Lampje



Bent u tevreden met onze gratis hulp? En draait uw machine weer voor een paar centen?


Wij lusten wel een biertje
KLN
Berichten: 67
Lid geworden op: 24 dec 2018, 13:48

Azijn is een zuur. Een zuur bestaat altijd uit water met daarin opgelost een stof die in negatieve en positieve ionen uiteenvalt. Een zuur is derhalve altijd geleidend.
Henk
Berichten: 30
Lid geworden op: 09 nov 2018, 22:05

Oké, dus de sensor voor vochtmeting kan het niet zijn. Wel viel mij op dat wat ik ook doe, na ca. X minuten stopt de machine.

Het lijkt erop dat de machine maar één kant op draait. Alsof de wissel naar de andere kant opdraaien niet meer werkt ...
Ik weet niet hoe dat schakelen gaat, maar ik neem aan dat de printplaat dat aanstuurt. Heb even foto's van de voor en achterkant bijgesloten van na de reparatie.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
LAMPJE
Beheerder
Berichten: 1423
Lid geworden op: 08 nov 2018, 22:43

Met vriendelijke groet,


Lampje



Bent u tevreden met onze gratis hulp? En draait uw machine weer voor een paar centen?


Wij lusten wel een biertje
Gebruikersavatar
Tukkertje
Beheerder
Berichten: 236
Lid geworden op: 08 nov 2018, 21:50

Heb je alle nieuwe solderingen doorgepiept? vanaf de volgende soldering op hetzelfde spoor.
Probeer anders het testprogramma een keer, let wel op het bouwjaar zie omlijnde gedeelte.

Afbeelding
IF YOU CAN'T FIX IT WITH A HAMMER, YOU'VE GOT AN ELECTRICAL PROBLEM
Fixed? thanks us with :beer::beer::beer:
Gebruikersavatar
LAMPJE
Beheerder
Berichten: 1423
Lid geworden op: 08 nov 2018, 22:43

Hoe is het nu afgelopen Henk?
Met vriendelijke groet,


Lampje



Bent u tevreden met onze gratis hulp? En draait uw machine weer voor een paar centen?


Wij lusten wel een biertje
Henk
Berichten: 30
Lid geworden op: 09 nov 2018, 22:05

Dit projectje staat even "on hold" ivm omstandigheden (en storing aan mijn eigen droger, zie mijn andere topics). Pak ik binnenkort weer op!
Henk
Berichten: 30
Lid geworden op: 09 nov 2018, 22:05

Sorry, het lukt mij niet om deze droger weer op te pakken. Te druk met andere (grote klussen). Moet nog wel aan gesleuteld worden, maar wie hem wil, mag hem komen halen om het verder te proberen!

(oh, BTW ik heb ook nog een oude Miele staan, die moet je dan ook gelijk meenemen :lol: )
Gebruikersavatar
Bart Bartels
Berichten: 68
Lid geworden op: 12 feb 2019, 15:47

Hoi Henk,

Naar aanleiding van mijn laatste ervaringen zou ik wel eens weer zo'n avontuur aan willen gaan en deze machines weer tot leven te wekken met jullie hulp.
De vorige keer vond ik dat zo leuk, dat ik graag deze machines van je wil overnemen. Het lijkt me heel erg leuk om hier ook mijn hobby van te maken.

Kun je in een PM je adres even geven dan kom ik ze halen.
groetjes,

Bart
Henk
Berichten: 30
Lid geworden op: 09 nov 2018, 22:05

Done! Dan is dat geregeld; succes met de reparatie en met de hulp van dit geweldige forum moet het je vast lukken!
Gebruikersavatar
Bart Bartels
Berichten: 68
Lid geworden op: 12 feb 2019, 15:47

Beste Henk:
Intussen heb ik de machines mooi staan, maar had nog geen tijd om ze open te maken.

Nu ik de draad weer even teruglees op mijn vakantieadres, dan gaan mijn gedachten uit naar een te hoge weerstand in het vochtmeetcircuit.

Heb jij de sensorplaat die vooraan in de trommel zit nog los gehad?

Want daaraan zit de stekkeraansluiting van de strippen in het (vochtige) luchtkanaal en die stekker zou best eens een hoge overgangsweerstand kunnen hebben.

Want deze machine heeft geen koolborstels op de as en de trommel, dus daar kan het probleem niet zitten.
groetjes,

Bart
Gebruikersavatar
LAMPJE
Beheerder
Berichten: 1423
Lid geworden op: 08 nov 2018, 22:43

Nog even een antwoord op de vraag van Henk:

De draairichting wordt op de printplaat door twee relais geregeld. De een voor de ene richting de ander voor de omgekeerde richting. Dus er zou best een relais defect kunnen zijn.
Met vriendelijke groet,


Lampje



Bent u tevreden met onze gratis hulp? En draait uw machine weer voor een paar centen?


Wij lusten wel een biertje
Gebruikersavatar
LAMPJE
Beheerder
Berichten: 1423
Lid geworden op: 08 nov 2018, 22:43

Schema bedrading.png


De relais K2 en K3 zorgen voor de draairichting en zijn verdacht.

Ook het veiligheidsrelais ziet er voor mij niet helemaal vlekkeloos uit


Whirlpool achterkant.jpg

Whirlpool achterkant relaisnrs.jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Met vriendelijke groet,


Lampje



Bent u tevreden met onze gratis hulp? En draait uw machine weer voor een paar centen?


Wij lusten wel een biertje
Gebruikersavatar
Bart Bartels
Berichten: 68
Lid geworden op: 12 feb 2019, 15:47

Geweldig Lampje,

Daar ben ik blij mee en krijg er wat kijk op, hoe alles in elkaar steekt.

Ik sta te popelen om te kijken waar het op de print aan schort, maar moet nog even geduld hebben, ben nog tot het weekend met vakantie. Het zal mij benieuwen of dat het probleem is.

Ik kom zo gauw mogelijk in de lucht.
groetjes,

Bart
Henk
Berichten: 30
Lid geworden op: 09 nov 2018, 22:05

Bart Bartels schreef: 12 jul 2019, 14:41 (...)
Heb jij de sensorplaat die vooraan in de trommel zit nog los gehad?

Want daaraan zit de stekkeraansluiting van de strippen in het (vochtige) luchtkanaal en die stekker zou best eens een hoge overgangsweerstand kunnen hebben.

Want deze machine heeft geen koolborstels op de as en de trommel, dus daar kan het probleem niet zitten.
Ik heb echt geen idee (meer); ik heb er te lang geleden aan lopen sleutelen. Ben helaas te druk bezig geweest met andere grote klussen (verbouwing bij familie, tuin en verbouwing van onze keuken ...) waardoor ik echt geen tijd had voor de machines ...
Gebruikersavatar
LAMPJE
Beheerder
Berichten: 1423
Lid geworden op: 08 nov 2018, 22:43

Dan moet Bart, dat met de eerder gegeven tips maar even nakijken, als hij thuis is.
We wachten het even af.
Want zo moeilijk kan het niet zijn.
Met vriendelijke groet,


Lampje



Bent u tevreden met onze gratis hulp? En draait uw machine weer voor een paar centen?


Wij lusten wel een biertje
Gebruikersavatar
LAMPJE
Beheerder
Berichten: 1423
Lid geworden op: 08 nov 2018, 22:43

Met vriendelijke groet,


Lampje



Bent u tevreden met onze gratis hulp? En draait uw machine weer voor een paar centen?


Wij lusten wel een biertje
Gebruikersavatar
Bart Bartels
Berichten: 68
Lid geworden op: 12 feb 2019, 15:47

Ja, dat zal ik even bekijken, maar de eerste dagen zal ik nog druk zijn om de caravan leeg te maken en op te bergen. Dus dit is een klusje voor rustiger tijden.
groetjes,

Bart
Henk
Berichten: 30
Lid geworden op: 09 nov 2018, 22:05

Hallo Bart, ik ben heel benieuwd of het nog gelukt is om 'mijn droger' weer te repareren!

Ik ben blij dat jij ermee aan de slag wilde, want ik zit nog steeds midden in de keuken-verbouwing (loopt een beetje -veel- uit ...). Ik hoop dat het lukt!
Gebruikersavatar
Bart Bartels
Berichten: 68
Lid geworden op: 12 feb 2019, 15:47

Hallo Henk,

leuk dat je even informeert.

Helaas had ik ook een ander krijgertje in de weg staan, die ik al half uit elkaar had liggen, waar toch meerdere problemen in waren en nog steeds zijn.

Helaas is mijn schuurtje toch te klein om met twee wasdrogers tegelijk bezig te zijn, want er past nu al haast geen fiets meer in. Dus nog even geduld Henk.

Ik hoorde in een PM van Lampje dat hij een simulator aan het bouwen is van Zanussi onderdelen.

Zodat hij het hele proces van een wasdroger na kan bootsen om printen en componenten te testen.

Daar ben ik toch echt benieuwd naar, hoe hij dat gaat fixen.
Hij had de bediening en aandrijving al klaar en was bezig een watersysteem te maken met pomp, vlotter en reservoir.
Het simuleren van de verwarming met zijn beveiligingen, was hij nog niet helemaal uit, maar wil wat gaan doen met halogeenlampjes op de sensoren. Ik vind dat geknutsel ook geweldig. Ik ben erg benieuwd.
groetjes,

Bart
Henk
Berichten: 30
Lid geworden op: 09 nov 2018, 22:05

Ha ha, geen probleem, alleen nieuwsgierig!

Jij kan hem tenminste kwijt in een schuur, bij ons stond hij in de woonkamer lekker in de weg :lol:
Gesloten