Bosch condensdroger exclusiv TK stopt met drogen.

De wasdroger defect is natuurlijk erg vervelend! U kunt een monteur bellen maar die kost vaak veel geld.
Als u een beetje handig bent dan kunt u in veel gevallen uw wasdroger prima zelf repareren. Vaak met zeer lage kosten (minder als 10 euro)
Vragen over de reparatie of problemen met uw droger kunt u dan ook hier posten.
De mede-forum gebruikers en de moderators van DIY reparatie (www.DIYreparatie.nl) helpen u graag op weg!
Gesloten
LVW
Berichten: 4
Lid geworden op: 28 nov 2018, 19:33

Goedendag,

Mijn Bosch condensdroger stopt regelmatig met drogen en dan gaat het startlampje knipperen,
als je dan weer op het startknopje hebt gedrukt dan stopt hij meestal na zo'n vijf minuten weer,

is er iemand die met een soortgelijke storing te maken heeft gehad?

MVG,
Leo Verweij
Gebruikersavatar
Tukkertje
Beheerder
Berichten: 236
Lid geworden op: 08 nov 2018, 21:50

Mag ik het E-nummer van je typeplaatje?
Zit er ook een ritme in het knipperen?
Bijv. 5x knipperen pauze 5x knipperen enz.
IF YOU CAN'T FIX IT WITH A HAMMER, YOU'VE GOT AN ELECTRICAL PROBLEM
Fixed? thanks us with :beer::beer::beer:
Gebruikersavatar
LAMPJE
Beheerder
Berichten: 1423
Lid geworden op: 08 nov 2018, 22:43

Doet hij dit ook als je er geen wasgoed in hebt zitten?
Met vriendelijke groet,


Lampje



Bent u tevreden met onze gratis hulp? En draait uw machine weer voor een paar centen?


Wij lusten wel een biertje
LVW
Berichten: 4
Lid geworden op: 28 nov 2018, 19:33

Hallo Bennie,

Sorry voor mijn late reactie,ik ben een lange tijd niet op deze site geweest,ik heb het E-nr.WTL5480/02 FD7611 00736,
de storing die er nu is is als volgt zodra de droger is gestart op het progamma drogen dan stopt hij en gaat dan niet
verder met het volgende progamma strijkdroog en gaat het startlampje knipperen ik moet dan het startknopje indrukken
en maak dan meestal het hele progamma af maar ook niet altijd en dat heeft volgens mij te maken met hoeveel was er in
de droger zit!

Mvg,
leo verweij
Gebruikersavatar
Tukkertje
Beheerder
Berichten: 236
Lid geworden op: 08 nov 2018, 21:50

Zit er nog een ritme in het knipperen?
Bijv. 4x knipperen, pauze, 4x knipperen?
IF YOU CAN'T FIX IT WITH A HAMMER, YOU'VE GOT AN ELECTRICAL PROBLEM
Fixed? thanks us with :beer::beer::beer:
LVW
Berichten: 4
Lid geworden op: 28 nov 2018, 19:33

Nee het lampje blijft volgens mij constant knipperen!
Gebruikersavatar
LAMPJE
Beheerder
Berichten: 1423
Lid geworden op: 08 nov 2018, 22:43

Is dat net als dat de machine gereed is? Volgens mij moet dan het einde lampje branden.

Dus het is net alsof de machine aan een nieuwe cyclus moet beginnen, nadat hij aangezet is?

Als je start drukt, gaat hij gewoon weer verder?

Dan begin ik richting LNK/TNY linkswitch te denken, op de printplaat.

Er zijn vier mogelijke storingen met de linkswitch:

1 Hij heeft duidelijke brandsporen en is de veiligheidsweerstand defect

bauknecht print1-1cu.png



2 Hij heeft geen zichtbaar defect, maar heeft toch de veiligheidsweerstand opgeblazen, en is ook defect. Is ohms door te meten

LNK/TNY doormeten

In beide gevallen is de machine "dood" en doet en toont helemaal niets

3. De inwendige temperatuur beveiliging schakelt te vroeg, machine is dood, maar komt, na verloop van tijd, weer op spanning
temp trip.png

4. Er is niets aan te zien of te meten, maar de machine stopt er mee en gaat naar de beginstand en doet of hij net is aangezet.

De eerste 2 zijn makkelijk te onderkennen
nummer 3 is ook simpel te onderkennen, want hij lijkt op een moment helemaal dood, maar ontwaakt weer na afkoeling

Maar nummer 4 is de moeilijkste, dat is gewoon de chip verwisselen en de veiligheidsweerstand ook verhogen naar de volgende stap, de condensatoren nameten of de capaciteiten nog kloppen en gaan met de banaan.

Ik heb er weken naar lopen zoeken, deze fout was nog onbekend.
Maar draait na reparatie al weer meer als een jaar.

Zie Symptomen defecte LNK/TNY
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Met vriendelijke groet,


Lampje



Bent u tevreden met onze gratis hulp? En draait uw machine weer voor een paar centen?


Wij lusten wel een biertje
LVW
Berichten: 4
Lid geworden op: 28 nov 2018, 19:33

Lampje dank je voor je informatie ik ga nog maar eens verder zoeken naar de oorzaak!!

Mvg,
leo verweij
Gebruikersavatar
Tukkertje
Beheerder
Berichten: 236
Lid geworden op: 08 nov 2018, 21:50

Leo en lampje, het zou kunnen.
Maar ik ben de lijst met foutcodes even ingedoken.
Er bestaat voor bosch wasdrogers geen foutcode voor te zware belading/geblokkeerde motor.
En aangezien hij het doet met veel was er in denk ik eerder dat de aanloopcondensator naar zijn grootje is.
Ik kan zo geen gebruiksaanwijzing voor je apparaat vinden op internet, maar zit er een tijdsgestuurd programma op je droger?
Laat deze dan eens een half uur draaien zonder was, als hij dan door blijft gaan kan je er bijna zeker van zijn dat je de aanloopcondensator moet vervangen.
Ik kan op de onderdelenlijst er ook niet achterkomen hoeveel Uf (microfarad) je condensator is.
Dat kan je zelf checken door de rechterkant er af te halen en te kijken wat er op de aanloopcondensator staat.
IF YOU CAN'T FIX IT WITH A HAMMER, YOU'VE GOT AN ELECTRICAL PROBLEM
Fixed? thanks us with :beer::beer::beer:
Gebruikersavatar
LAMPJE
Beheerder
Berichten: 1423
Lid geworden op: 08 nov 2018, 22:43

Ik geloof daar niet zo erg in. Want een slechte aanloopcondensator heeft wel moeite met het aanlopen en/of regelmatig draaien van de trommel en wordt de motor overmatig warm, maar zal de electronica niet op nul zetten.

Want het zijn twee totaal verschillende stroomkringen, die niets met elkaar van doen hebben
Met vriendelijke groet,


Lampje



Bent u tevreden met onze gratis hulp? En draait uw machine weer voor een paar centen?


Wij lusten wel een biertje
Gebruikersavatar
Tukkertje
Beheerder
Berichten: 236
Lid geworden op: 08 nov 2018, 21:50

Sorry, te vlug door het verhaal gelezen :oops:
Hij draait eerst wel en stopt later, dat lukt met een defecte aanloopcondensator natuurlijk niet.
IF YOU CAN'T FIX IT WITH A HAMMER, YOU'VE GOT AN ELECTRICAL PROBLEM
Fixed? thanks us with :beer::beer::beer:
Gebruikersavatar
LAMPJE
Beheerder
Berichten: 1423
Lid geworden op: 08 nov 2018, 22:43

Hoe is het afgelopen Leo?
Met vriendelijke groet,


Lampje



Bent u tevreden met onze gratis hulp? En draait uw machine weer voor een paar centen?


Wij lusten wel een biertje
Gesloten