AEG lavatherm 56840 fout E50

De wasdroger defect is natuurlijk erg vervelend! U kunt een monteur bellen maar die kost vaak veel geld.
Als u een beetje handig bent dan kunt u in veel gevallen uw wasdroger prima zelf repareren. Vaak met zeer lage kosten (minder als 10 euro)
Vragen over de reparatie of problemen met uw droger kunt u dan ook hier posten.
De mede-forum gebruikers en de moderators van DIY reparatie (www.DIYreparatie.nl) helpen u graag op weg!
Gesloten
Info

slaat af na ca 40 minuten en geeft melding E50.(motorstoring) Lijkt als hij warm is dat motor bij na pauze in 't programma moeite heeft om weer op gang te komen. Lukt ook niet altijd en na een paar pogingen gaat ie toch weer verder,totdat het 'n keer niet meer lukt en de E50 meling verschijnt. Motor is zonder koolborstels.Lijkt mij niet versleten.Ca 3jaar oud.Wat kan 't anders zijn dan de motor?
Info


E50 is een algemene motor melding.Ik zoek even na hoe je de zelf test kunt doen zodat de volledige melding naar boven komt.
Info


Hoi Harry,Bedankt voor snelle reactie, hoop dat je iets vindt.Groet,Marc
Info


Wil je tijdens het draaien de knoppen Start/Pauze en Tijd samen in drukken en minimaal 5 seconden ingedrukt houden. Er verschijnt nu als het goed is een foutmelding in het display of met knipperende lampjes. Welke is dat? Indien alleen met knipperende lampjes: welke en hoe is het knipper patroon?
Info


Hoi Harry,als ik programma start en jouw instructie uitvoer, krijg ik in display: E51 en lampje start/pauze knippert 5 x oranje.Daarna gaat 'ie gewoon weer verder.Hoop dat je hier wat mee kunt.Bvd,Marc
Info


Marc, E51 staat voor Motor power triac short-circuited. > Motor faulty. Wiring faulty. Electronic board faulty.Dus motor zelf defect, slechte bekabeling tussen motor en elektronica of defecte aansturing.Controleer de kabel tussen motor en elektronica module op breuken, trek alle stekers eens los van de motor en de elektronica module en controleer de module op losse contacten.Module zit achter het front, motor en aanloop condensator aan de rechter zijkant.Ik weet niet of dit bij deze droger ook werkt:Zet de programma knop op 1 klik naar rechts (verlichting)Als het piepje afgelopen is (binnen 5 seconden) de knoppen start/pauze en tijd weer indrukken en ingedrukt houden. Je krijgt nu weer een melding. Laat de knoppen los. Draai de knop naar de 3de positie (kast droog). De trommel moet nu tegen de klok in draaien. Draai de knop naar de 4de positie (strijkdroog), de trommel moet nu langzaam met de klok mee draaien. Je hebt nu de triac, het omkeer relais en de triac in lage snelheid getest.Om de test af te sluiten de knop op uit, verlichting en weer uit draaien.
Info


Hoi Harrytest na enige pogingen geslaagd. Als ?e op t end met de klok mee draat, gaat dat idd langzaam, maar pulserend. Dus steeds een beetje, maar wel in een vast ritme. Lijkt mij OK. Verder je advies opgevolgd en alle stekkers nagekeken en vaster gezet.(En met contact spray ingespoten)Lijkt wel verbetering te geven, maar moet in praktijk nog worden uitgetest, ben benieuwd...Tot zover h??l hartelijk dank voor alle moeite die je tot dusverre hebt gedaan, echt geweldig! Laat je sowieso nog weten hoe t verder afloopt.groet en nogmaals bedankt,Marc
Info


Hoi Harry,Als programma extra droog in combi mer knop behoedzaam gebruikt wordt, loopt ie na ca 10 minuten nog steeds in foutmelding E50.Extra droog zonder behoedzaam maakt ie wel af, al lijkt het erop dat tussen de 25 en 20 minuten te gaan hij er wel veel moeite mee heeft.Nu ben ik natuurlijk maar een leek op electro-technisch gebied, maar als met de test het langzaam draaien schoksgewijs gaat, en als dat aan de triac zou liggen; wat is dat ding en waar vind ik het, oftewel kan ik dat vervangen?groet en bedankt,Marc
Info


Het schokgewijs draaien hoort zo tijdens deze fase van de test.
Gesloten